Millaista on työ ravintola-alalla? Työkkäri ehdotti kokin opintoja, kannattaako..
Saisin siis opiskella työmarkkinatuella. Olen siis alanvaihtaja, aiempi ammattini ei työllistä. Työllisyysnäkymät ravintola-alalla ilmeisesti hyvät, mutta millaista itse työ on?
Olen kuullut alasta lähinnä huonoa. Olen 34-vuotias ja en haluaisi tehdä huonoa valintaa. Eniten mietityttää ilta/yö -ja viikonloppupainotteiset työajat sekä kiire. Ja palkka.. Tässä iässä on jo omaakin elämää.
Onko alalla mahdollista päästä vähän rauhallisempitahtisiin ja säännöllisiin arkena tehtäviin päivätöihin, joita ei tarvitsisi tehdä huonolla palkalla? Itse kokkaus voisi kiinnostaakin, mutta en ole valmis joustamaan jatkuvasti ja raatamaan yötä myöten.
Kertokaa kokit, ja miksei tarjoilijatkin, kokemuksianne alasta.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko suurtalouskokin työ jossain koulukeittiöllä kevyempää? Ainakaan ruokia ei ole niin valtavan monia erilaisia. Erikoisruokavaliot toki on.
Ei ole. Fyysisesti raskasta ja kiire valtava.
Työkkäri ehdottaa koulutusta=varmuudella paska työ paskalla palkalla.
Siihen on syynsä, miksi ne eivät ehdota muita. Ei tarvitse, koska niille muille aloille on hakijoita ilman työkkärin velvoitteitakin.
Vierailija kirjoitti:
Salin puolelta työkokemusta joitakin vuosia, enempään en pysty. Työtahti usein epäinhimillinen, työnantajat ovat vaatineet joustoa ja joustoa jouston perään, bonuksena epäsäännöllisyys, ennalta-arvaamattomuus ja kehno palkkaus. Keittiön puolella homma on usein todella hektistä eikä työilmapiirikään ravintola-alalla ole sieltä mukavimmasta päästä. Työpanostasi tuskin osaa kukaan arvostaa, jos et sitä itse tee - valitettavasti.
Jos siis et kaipaa kiitosta, työmäärään nähden kohtuullista rahallista korvausta, säännöllistä elämän rytmiä ja vapaa-aikaa, voit hyvinkin sopia ravintola-alalle. Vaikkakin kokeista taitaa olla kohta huutava pula, silti hyvät työnantajat ovat todella kiven alla.
Mitä jos opiskelisit floristiksi ja perustaisit oman kukkakaupan?
Tämä! Tai jos soteala, niin lääketyöntekijä- ovat apteekeissa töissä
Vierailija kirjoitti:
Olisiko suurtalouskokin työ jossain koulukeittiöllä kevyempää? Ainakaan ruokia ei ole niin valtavan monia erilaisia. Erikoisruokavaliot toki on.
Onko kevyempää tehdä ruokaa 50l kattilassa 5l kattilan sijaan? Hieman kärjistettyä, mutta antaa karkeaa suhteellisuuskuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempi sekin kuin lähihoitaja.
Riippuu paikasta. Joissain paikoissa lähärin duuni on rehellisesti sanottuna aivan h e l v e t i n mukavaa ja rauhallista😂
Missäpäin? 🤔
Ravintola-ala on oikeasti todella raskas ala niin fyysisesti kuin henkisesti ja palkka on surkea. Siksi kovin moni ei jää alalle sen jälkeen kun huomaavat miten korutonta hommaa se oikeasti on.
Olen miettinyt ravintola-alan koulutuksen käyneenä, että olisiko vastaanottovirkailija hieman parempi. On niin rajatut mahdollisuudet omassa elämässä, etten mitä tahansa voi opiskella. Ammattikoulutusta mietin.
Nyt tosin noussut kiinnostus käsityöammattia kohtaan, vaikken koskaan tekstiilikäsitöissä loistanut. Sen takia tutustun korujen maailmaan, jospa se ei ole hirveää vääntöä kuin sukkien kutominen ja varmasti ihanaa on tehdä kotimaista käsityötä kuin rehkiä ravintolan keittiössä ilman, että saisi pitää edes kahvitaukoa ja käydä vessassa. Pitäisi varmaan ennestään hyvänä piirtäjänä kartuttaa taitoja, sillä pitää sitä osata kuvioita suunnitella paperille ennen varsinaista toteutusta.
Tämä olisi ehkä enemmän sellainen lisätyö, mutta voittaa taatusti ravintola-alan olosuhteet.
Tee sitä mistä tykkäät ei täälä väkisin olla ja tästä pitää oikeesti tykätä.
Jos olet katseenkestävää sorttia, niin myy mieluummin itseäsi. Sekin henkisesti ja fyysisesti helpompaa ja voi päästä parempiin tienesteihin.
Valitse mieluummin respan puoli. Oman kokemuksen mukaan fyysisesti helpompaa ja ei ole veemäistä ilmapiiriä. Siihen riittää myös lyhyt koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempi sekin kuin lähihoitaja.
Riippuu paikasta. Joissain paikoissa lähärin duuni on rehellisesti sanottuna aivan h e l v e t i n mukavaa ja rauhallista😂
Niin,istuvat toimistossa ja kahvilla.
Ihan järkyttävää. T. Nykyään lähihoitaja