Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on työ ravintola-alalla? Työkkäri ehdotti kokin opintoja, kannattaako..

Vierailija
06.05.2018 |

Saisin siis opiskella työmarkkinatuella. Olen siis alanvaihtaja, aiempi ammattini ei työllistä. Työllisyysnäkymät ravintola-alalla ilmeisesti hyvät, mutta millaista itse työ on?

Olen kuullut alasta lähinnä huonoa. Olen 34-vuotias ja en haluaisi tehdä huonoa valintaa. Eniten mietityttää ilta/yö -ja viikonloppupainotteiset työajat sekä kiire. Ja palkka.. Tässä iässä on jo omaakin elämää.

Onko alalla mahdollista päästä vähän rauhallisempitahtisiin ja säännöllisiin arkena tehtäviin päivätöihin, joita ei tarvitsisi tehdä huonolla palkalla? Itse kokkaus voisi kiinnostaakin, mutta en ole valmis joustamaan jatkuvasti ja raatamaan yötä myöten.

Kertokaa kokit, ja miksei tarjoilijatkin, kokemuksianne alasta.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No parempi sekin kuin lähihoitaja.

Vierailija
2/54 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot työajat ja huono palkka, muuten ok.

Vierailija
4/54 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron ihan ensimmäisenä sen tärkeimmän: Älä tee sitä.

Ala on pääsääntöisesti iltaa, viikonloppua ja pitkää, kiireistä päivää sekä joustamista. Ei sitä aikuinen ihminen jaksa ja viitsi niillä palkoilla. Keksi oikeasti jotain muuta. Itsekin mietin parhaillani uutta suuntaa.

T: 10 vuotta alalla

Vierailija
5/54 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työpaikkaravintolan kokki, työt ma-pe 6-16 välillä. Ihan unelma siihen verratuna että tuli joskus kokeiltua ketjuravintolan työtahtia. Ke-Su-työpäivät, harvoin viikonloppuvapaita, työkaveri joka "sairastui" välillä omilla viikonlopuilaan. Kannattaa kärkkyä isojen ravintoloiden paikkoja missä on useampia pääkokkeja, muuten menee mielenterveys. Mitä pienempi ravintola, sen paskemmat speksit.

Vierailija
6/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, jos ei halua. Yleisesti ravintolassa on aika paskat palkat ja työolot.

Vierailija
7/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No päivätöitä on lounasravintoloissa ja henkilöstöravintoloissa, mutta tietenkin se liksa on huono kun ei tule lisiä. Raskasta hommaa se on, kannattaa huolehtia kunnostaan  jos aikoo vuositolkulla sitä tehdä. Toisaalta se on myös antoisaa ja kivaa jos on hyvä porukka.

Vierailija
8/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salin puolelta työkokemusta joitakin vuosia, enempään en pysty. Työtahti usein epäinhimillinen, työnantajat ovat vaatineet joustoa ja joustoa jouston perään, bonuksena epäsäännöllisyys, ennalta-arvaamattomuus ja kehno palkkaus. Keittiön puolella homma on usein todella hektistä eikä työilmapiirikään ravintola-alalla ole sieltä mukavimmasta päästä. Työpanostasi tuskin osaa kukaan arvostaa, jos et sitä itse tee - valitettavasti.

Jos siis et kaipaa kiitosta, työmäärään nähden kohtuullista rahallista korvausta, säännöllistä elämän rytmiä ja vapaa-aikaa, voit hyvinkin sopia ravintola-alalle. Vaikkakin kokeista taitaa olla kohta huutava pula, silti hyvät työnantajat ovat todella kiven alla.

Mitä jos opiskelisit floristiksi ja perustaisit oman kukkakaupan?

Vierailija
9/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ensin työkokeiluun tai koulutuskokeiluun alalle.

Vierailija
10/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita löytää joku lounasbuffetti paikka jos kokiksi aiot, koska ravintoloissa ei ole vättämättä edes taukoja, että syöt sitten lennosta ja pidät pissaa kun on kiire.

Vierailija
11/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ensin itseltäsi onko sinulla intohimoa tehdä ruokaa.  On melko raskasta olla töissä jos ei kiinnosta yhtään. Toki alkoholistille hyvät työajat :) 

Vierailija
12/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni palkka ja kova kiire. Silloin kun muut pitävät vapaa päivää taikka ovat lomilla niin sinä olet töissä.

Lisät ovat myöskin todella huonoja alalla.

Vierailija
13/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu maksamaan 600-700€ kokin vaatteista ja välineistä heti kättelyssä kun koulu alkaa.

Vierailija
14/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu maksamaan 600-700€ kokin vaatteista ja välineistä heti kättelyssä kun koulu alkaa.

Höpö höpö! Mistä Sinä tuollaiset hinnat repäisit?

Vierailija
15/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma, opit tekemää kurmet ruokia hienoille ihmisille, voit

päästä telkkariin omaan kokkaus ohjelmaan, kai tai sitten et.

Kysele jotin muuta, ihan totta.

Vierailija
16/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos normaali ihmisten työrytmi kiinnostaa niin suosittelen jotain muuta alaa. Palkka on aina surkea aivan sama mitä teet, lounas kokin hommissa vielä surkeampi koska lisät puuttuu. Keittiön puolella olen työskennellyt n. 6vuotta yhteensä, pidän kyllä hektisestä työstä ja stressi ei haittaa ollenkaan, ei vaan enään napannut hoitaa kaikkea yksin.

Vierailija
17/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valkkaisin koulunkäyntiavustajan homman ennemmin. Kokin työ on sellaista, että välillä kiinnostaa ja joskus sitä vihaa. Huono palkka vie viimeisenkin ilon.

Vierailija
18/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No parempi sekin kuin lähihoitaja.

Riippuu paikasta. Joissain paikoissa lähärin duuni on rehellisesti sanottuna aivan h e l v e t i n mukavaa ja rauhallista😂

Vierailija
19/54 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI!!!! EIKÄ varsinkaan tuon ikäisenä. A la carte kokin keski-ikä n.26-28v ala on liian raskas fyysisesti. Ja henkisesti, tietty saa siitä se oikealla tavalla hullu työnarkomaani kiksinsä kun ilta on ohi ja selvisitte taas.. mutta- juoppoja ja narkkeja niin monet..ei sitä kestä selvinpäin..

Oot aina töissä kun muut vapaalla, pyhät, vkonloput..la on arkipäivä mara-alalla.., äitienpäivät, vaput, pääsiäinen, siis silloin kun ihmiset lähtevät ravintolaan.. pahinta tahti on yksityisellä ravintoloitsijalla ei suinkaan ketjupaikoissa..jos on suositutu ravintola.pitkiä päiviä, pitkiä putkia..ei kuule tesit paina..17h papisin oma oli 19h heh ja semmoset 3vkoa pitkeen ilman vapaita..mm. eikä ylitöistä makseta kuin harvassa paikassa..eieiei

Vierailija
20/54 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokkien arvostus ja työolot muuttunut yhtään parempaan suuntaan nyt koronan jälkeen kun alalla on työvoimapula?