Millaista on työ ravintola-alalla? Työkkäri ehdotti kokin opintoja, kannattaako..
Saisin siis opiskella työmarkkinatuella. Olen siis alanvaihtaja, aiempi ammattini ei työllistä. Työllisyysnäkymät ravintola-alalla ilmeisesti hyvät, mutta millaista itse työ on?
Olen kuullut alasta lähinnä huonoa. Olen 34-vuotias ja en haluaisi tehdä huonoa valintaa. Eniten mietityttää ilta/yö -ja viikonloppupainotteiset työajat sekä kiire. Ja palkka.. Tässä iässä on jo omaakin elämää.
Onko alalla mahdollista päästä vähän rauhallisempitahtisiin ja säännöllisiin arkena tehtäviin päivätöihin, joita ei tarvitsisi tehdä huonolla palkalla? Itse kokkaus voisi kiinnostaakin, mutta en ole valmis joustamaan jatkuvasti ja raatamaan yötä myöten.
Kertokaa kokit, ja miksei tarjoilijatkin, kokemuksianne alasta.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempi sekin kuin lähihoitaja.
Riippuu paikasta. Joissain paikoissa lähärin duuni on rehellisesti sanottuna aivan h e l v e t i n mukavaa ja rauhallista😂
Kerro heti missä, niin haen sinne asap!
T. lähäri, joka on menettänyt lukuisia kollegoja, jotka palanneet takaisin ravintola-alalle peruisteluin "sama raha helpommalla".
Kokin palkka on se 1800...2500 e kk. Brutto!
Mieti sitä...esim inssillä 3000...5500 e kk...
Olisiko suurtalouskokin työ jossain koulukeittiöllä kevyempää? Ainakaan ruokia ei ole niin valtavan monia erilaisia. Erikoisruokavaliot toki on.
Raskasta ja vaatii hyvät keskivartalo lihakset.
Kuulemma aina kuuma.
Löytyy töitä ja työtä on iltaisin ja viikonloppuisin.
Itseäni eniten häiritsisi työn raskaus, kuumuus ja kiire.
Vierailija kirjoitti:
Kokin palkka on se 1800...2500 e kk. Brutto!
Mieti sitä...esim inssillä 3000...5500 e kk...
Jep, sama kuin kaupan kassalla, jolla on kokemusvuosia takana.
Hillitön kiire kuumassa keittiössä.Työpaikkaruokala voi olla helpompi tai koulun sellainen.
Vierailija kirjoitti:
No parempi sekin kuin lähihoitaja.
Miksi aina pitää verrata lähihoitajaan, niin kuin se olisi maailman huonoin ammatti? Tiedoksi vaan, että olen itse lähihoitaja palvelutalossa, työ on monipuolista ja mukavaa, ja lisien ja ylitöiden avulla tienaa jopa yli 3600e kuukaudessa. Toki työ on fyysisesti rankkaa, kunto on oltava hyvä.
Esim. Palvelutalojen keittiöt on mukavia paikkoja olla kokkina, mutta palkka on huono, alle 2000 usein.
Eniten mietityttää ilta/yö -ja viikonloppupainotteiset työajat sekä kiire. Ja palkka.. Tässä iässä on jo omaakin elämää.
Siinä vastasitkin jo omaan kysymykseesi.
Hakeudu oppisopimuksella sairaalan laitoshuoltajaksi. Leppoisaa hommaa, raha tulee helpolla ja saa työskennellä yksin.
Suosittelen suurtalouspuolta, jos on ihan pakko lähteä tälle alalle. Palkka on umpisurkea, mutta työ esim. kaupungin ruokapalveluissa on yleensä päivätyötä ja viikonloput vapaata. Ei ole ylitöitä, ja kaupunki yleensä on luotettava työnantaja.
Jos olet yhtään wt, tupakoit ja olet raskas työ/raskaat huvit -tyyppiä niin anna mennä. Jos kestät työpaikkakiusaamista, huutamista ja simputusta ja osaat kiusata itsekkin, niin ala sopii sinulle. Kuvittele joku Gordon Ramsay Hell´s kitchen ja aattele, että se meininkin on ihan oikeasti todellista. ravintola-alalla. Jos jaksat seistä tuntikausia ja nostella raskaita laatikoita ja roskasäkkejä ja pystyt tekemään kuin joku adhd -pupu työtä jatkuvalla tykityksellä kauheassa kuumuudessa ja vielä nautit siitä, niin tervemenoa olet löytänyt itsellesi unelma-alan.
Ai niin ja unohtui vielä ne asiakkaat, jotka kuvittelee olevansa kaiken ruuan asiantuntijoita ja pyytää kokkia paikalle! Siinä sitten korvat punasena kuuntelet, kun pihvin piti olla medium, ja niin se olisikin, mutta asiakas ei sitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja unohtui vielä ne asiakkaat, jotka kuvittelee olevansa kaiken ruuan asiantuntijoita ja pyytää kokkia paikalle! Siinä sitten korvat punasena kuuntelet, kun pihvin piti olla medium, ja niin se olisikin, mutta asiakas ei sitä ymmärrä.
Ja jotka on ympäripäissään ja täysin estottomia puheissaan ja käytöksessään.
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu oppisopimuksella sairaalan laitoshuoltajaksi. Leppoisaa hommaa, raha tulee helpolla ja saa työskennellä yksin.
En ihan allekirjoita tätä. Minusta ei ollut leppoisaa ollenkaan. Paljon työtä piti tehdä, mutta pidin siitä kyllä. Raha ei tullut helpolla. Vaikka työskentelisi ilman työparia, työssä tapaa paljon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse valkkaisin koulunkäyntiavustajan homman ennemmin. Kokin työ on sellaista, että välillä kiinnostaa ja joskus sitä vihaa. Huono palkka vie viimeisenkin ilon.
En suosittele. Työaika toki lyhyt, mutta loma- ajan, eli kesän olet lomautettuna, kuten ei vakiope, palkka on surkea ja oppilaat voivat olla väkivaltaisia, jopa lyödä,Purra ja sylkeä päällesi.
Jos olet suht hyvä kokin hommassa, niin plussaa nykyhetkessä se, että voit aika hyvin valita missä olet töissä. Teen itse mukavassa pienessä perheyrityksessä puolet päivävuoroja ja puolet iltaa. Työkaverit on kivoja ja ennen kaikkea saan esittää ideoita, niitä kuunnellaan ja pomot aidosti välittää jaksamisesta. Toki huonojakin paikkoja on, mutta tosiaan alan työvoimapula tarkoittaa, että niissä ei tarvitse olla töissä.
Sanoisin (mielipide, ei väittämä) että kyllä kannattaa.
Varsinkin kun tulevaisuudessa onnistut työllistymään kunnalle, koulun keittiöön tai päiväkodin keittiöhenkilökunnaksi.
Ravintola-ala ruokaravintoloineen, kierrä kaukaa. Tiedän monta jonka ala on imenyt tyhjiin.
Käy koulu ---> ota päämääräksi kunta työllistäjänä.
Mitä päätätkään, niin onnea matkaan!
Keittiössä ei enää ole kylmäkköjä, eikä tiskaria, vaan yksi ihminen helposti ne hommat hoitaa ja kyllähän salin puolelta aina autetaan. Not. Varsinkin tiskinurkka on limainen kun kenellekään ei kuulu siitä huolehtiminen. Vähiten joku tarjoilija tiskaa, puhdistaa konetta, harjaa lattian ja vie älyttömän painavia roskasäkkejä. Voi huhuh.