Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uskossa olevia pidetään tyhminä?

Vierailija
05.05.2018 |

Itse käyn raamattukerhossa ja mielestäni siellä nimenomaan ihmiset ajattelevat asioista moniulotteisesti. Siis pohditaan raamatun sisältöä ja tarkoitusperiä. Monet ei uskossa olevat ihmiset eivät ole koskaan edes vaivautuneet avaamaan raamattua.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä psykoosi voi tulla myös älykkäällä ihmiselle.

Vierailija
22/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on lukenut Raamatun kannesta kanteen useamman kerran, on ymmärtänyt, että Raamatun jumala on sadistinen narsisti. Enkä nyt puhu vain  VT:stä vaan myös UT:stä. 

Uusi testamentti ja Jeesus näyttäytyvät minulle kyllä ihan erilaisessa valossa.

Sulla ja mulla on sitten varmaan eri UT ainakin Ilmestyskirjan osalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset halutaan taas yleisesti niputtaa ja stereotypioida tyhmiksi. Uskovissa on aivan laidasta laitaan porukkaa kuten muussakin yhteiskunnassa. Monet ovat reppanoita ja yksinkertaisia, jotka eivät ole uskossaan kasvaneita ja helposti kusetettavissa. Vasta uskoontulleet ovat toisten oppien varassa ennenkuin itse kasvavat ja oppivat.

Raamatun pointti on siinä, että kun ei mennä yli sen mitä on kirjoitettu, niin vältetään kaikenlainen kusetus siinä, että jotkut äärilahkot keksivät jotain omia sääntöjään ja oppejaan yhden raamatunkohdan perusteella ja sitten vähän aikaa uskossa oleet, jotka eivät Raamattua tunne, nielevät kaiken käyttämättä omia aivojaan. Raamatusta kyllä löytyy olellinen punainen lanka. Tärkät asiat ja linjaukset ovat siellä monta kertaa toistettu. 

Olen itsekin kuullut satoja raamattutunteja ja kuullut eri näkökulmia asioista ja kyllä ne hengelliset aistit tottuvat siihen, ketkä uskovista elävät sellaista normaalia, mutta hyvää elämää ja ovat silti lujia uskossaan ja käyttävät tottavie niitä omia aivojaan. Myös ihmisen oma luonne ja persoona vaikuttavat siihen, miten vietävissä on. Ja sitten on niitä vedätettäviä.

Ja ne jotka pitävät Raamattua satukirjana ja Jumalaa keksittynä ukkona, pitävät uskovia jokatapuksessa höyrypäinä. Uskovat ovat saaneet liikaa rukousvastauksia ja nähneet liian monta ihmettä ja johdatusta elämässään, että voisivat Jumalansa kieltää. 

Vierailija
24/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko itsensä kusettaminen sinusta fiksua?

Jokainen kusettaa itseään jollain tavalla. Tuo harrastus on sentään aika harmiton moneen muuhun verrattuna.

Juu harmiton harrastushan tuo on. Uskovaiset on kyllä siinä mielessä tyhmiä että ovat todella helposti kusetettavissa. Jos vaan menet mukaansa heidän ”leirinsä” niin ovat jo ihan polvillaan ja olet maailman hienoin ihminen.

Kyllä pisti ihan vihaiseksi esim. se uutinen kun joku sälli oli kusettanut joltain seurakunnalta kymppitonneja! Oli luvannut kuulemma maksaa takaisin ja luottamukseksi riitti se uskoontulo ja harras seurakuntalaisuus. No rahoja ei saatu takaisin ja oikeusjuttuhan siitä tuli. Oli varmaan melko pettymys kun se usko ei nyt tainnut olla ihan aitoa.

Tätä tapahtuu myös pienemmässä mittakaavassa. Esim. yks uskovainen sukulainen on pummannut huomattavia summia rikkailta uskon ystäviltään. Hei mäkin uskon mut voisitteko ensin pistää pankkitilille vähän rahaa kun oon vähän köyhä...

Kusettajat ovat oma lukunsa - niitä riittää joka lähtöön.

Ei tarvitse olla mitään tekemistä uskisjuttujen kanssa.

Vierailija
25/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn raamattukerhossa ja mielestäni siellä nimenomaan ihmiset ajattelevat asioista moniulotteisesti. Siis pohditaan raamatun sisältöä ja tarkoitusperiä. Monet ei uskossa olevat ihmiset eivät ole koskaan edes vaivautuneet avaamaan raamattua.

Raamatussa on lähtökohtaisesti se ongelma että se perustuu ajatukselle ilmoitetusta totuudesta ja kaikki uskonnot ovat enemmän tai vähemmän kulttuurisidonnaisia eivätkä samalla tavalla universaaleja kuten matematiikka ja luonnontieteet. Lähes kaikista uskonnoista löytyvät ne omat pyhät kirjansa, joita noiden uskontojen tunnustajat yrittävät tulkita kulloisenksi  maailmantilanteen mukaan. Filosofia tarjoaa parempia työkaluja moraalikysymysten ja todellisuuden pohtimiselle.

Vierailija
26/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkoosi viitaten, miksi ajattelet että teitä pidetään tyhminä?

Vierailija
27/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tilastollista dataa siitä, että uskovaiset ovat keskimääräistä tyhmempiä. 

Googlammalla löytyy. 

Mutta ehkä suomalaiset uskovaiset eivät osaa englantia sen vertaa, että onnistuisi. 

Vierailija
28/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon olet tutustunut raamattuun? Miksi ajattelet, että me kusetamme itseämme jos haluamme tutkia raamattua ja kehittyä ihmisinä?

Minä olen tutustunut Pappa-Tunturin huolto-ohjekirjaan ja olen varsin hyvin kehittynyt!

.

Jos et muuten usko, niin tule ja puserra.

T: Sinkku-Mies

Vierailija
29/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole moista huomannut,enkä ymmärrä miksi ei uskovilla täällä on niin suuri tarve mitätöidä toisen vakaumus. Eihän se ole keneltäkään pois ja on jokaisen henkilökohtainen asia.

Vierailija
30/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnosta ei ole todellakaan ole harmia, jos sitä harjoitetaan vain itselle eikä tuputeta muille. Pidetään se siis täysin henkilökohtaisena asiana. Monilla uskovaisilla menee hyvin ja moni entinen ateisti on löytänyt rauhan ja päässyt mm. päihteistä sen avulla. Esimerkiksi Samuli Edelmann.

Kristinuskossa ei ole kyse siitä että opetellaan muuttamaan vettä viiniksi. Hölmö on se, joka ei ymmärrä Raamatun olevan täynnä tulkinnanvaraista tekstiä sekä vertauksia. Hölmö on myös se, joka odottaa että uskontoa pitäisi jotenkin todistaa todeksi. Kysehän on uskosta, ei todistamisesta. Kristinuskon opit, jotka eivät perustu Raamattuun eivät ole asioita joita tähän tulee sotkea. En ole koskaan lukenut Raamatusta kohtaa joka kieltäisi evoluutioteorian. Miettikääpä sitä. Sen sijaan ihmiset täällä maan päällä, jotka ovat tehneet oman tulkintansa Raamatusta kieltävät evoluutioteorian. Siitä nimenomaisesta uskosta moni saa lohtua ja turvallisuudentunnetta. Kristitty ei ole se joka toimii vain omien tulkintojen mukaan vaan se, joka uskoo Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen. Se on se asian ja koko uskon ydin. Miksi se pitäisi tuomita? Te, jotka tuomitsette ette toisen tilannetta auta mitenkään. Päinvastoin.

Minua ei kiinnosta se, mitä muut minun älykkyydestäni sanovat. Jos älykkyys on kiinni uskomisesta, ollaan aika keskiaikaisella käsityksellä. Älykkyys on laaja käsite. Ihan esimerkkinä, minun uskovainen ystäväni on paljon parempi matikassa kuin moni ateistiystävä :) uskonto ei pilannut hänen matemaattisia taitoja.

Typerä on se, joka arvostelee muita sekä pitää itseään ja toimiaan toisia parempana. Oli sitten uskovainen tai ei. Keskitytään vain jokainen omaan elämään, niin kauan kun omalla toiminnalla ei satuteta, häiritä tai loukata toisia ei siinä ole kenelläkään nokan koputtamista.

Vierailija
31/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovaiset halutaan taas yleisesti niputtaa ja stereotypioida tyhmiksi. Uskovissa on aivan laidasta laitaan porukkaa kuten muussakin yhteiskunnassa. Monet ovat reppanoita ja yksinkertaisia, jotka eivät ole uskossaan kasvaneita ja helposti kusetettavissa. Vasta uskoontulleet ovat toisten oppien varassa ennenkuin itse kasvavat ja oppivat.

Raamatun pointti on siinä, että kun ei mennä yli sen mitä on kirjoitettu, niin vältetään kaikenlainen kusetus siinä, että jotkut äärilahkot keksivät jotain omia sääntöjään ja oppejaan yhden raamatunkohdan perusteella ja sitten vähän aikaa uskossa oleet, jotka eivät Raamattua tunne, nielevät kaiken käyttämättä omia aivojaan. Raamatusta kyllä löytyy olellinen punainen lanka. Tärkät asiat ja linjaukset ovat siellä monta kertaa toistettu. 

Olen itsekin kuullut satoja raamattutunteja ja kuullut eri näkökulmia asioista ja kyllä ne hengelliset aistit tottuvat siihen, ketkä uskovista elävät sellaista normaalia, mutta hyvää elämää ja ovat silti lujia uskossaan ja käyttävät tottavie niitä omia aivojaan. Myös ihmisen oma luonne ja persoona vaikuttavat siihen, miten vietävissä on. Ja sitten on niitä vedätettäviä.

Ja ne jotka pitävät Raamattua satukirjana ja Jumalaa keksittynä ukkona, pitävät uskovia jokatapuksessa höyrypäinä. Uskovat ovat saaneet liikaa rukousvastauksia ja nähneet liian monta ihmettä ja johdatusta elämässään, että voisivat Jumalansa kieltää. 

Et taida tajuta olevasi harhainen? Toivottavasti saat apua.

Vierailija
32/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikkoosi viitaten, miksi ajattelet että teitä pidetään tyhminä?

Aika monta kertaa itse olen törmännyt kyllä esimerkiksi tällä palstalla aloituksiin joissa haukutaan uskovaisia ja kyseenalaistetaan heidän älykkyyttä. Toisella sivulla yksi kyseenalaistaa uskovaisten kyvyn ymmärtää englantia. Kuuluisa tutkimus näistä nousee aina pinnalle, jonka luotettavuuden kyllä kyseenalaistan itse. Jokainen tutkimus joka julkaistaan ei ole välttämättä paikkaansapitävä ja todenmukainen. Kuka sen voi todistaa ettei kyseessä ole vain joku uskontovastainen fanaatikko joka on halunnut tuoda tällaisen jutun esille?

Vierailija
33/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kusettaa itseään jollain tavalla. Tuo harrastus on sentään aika harmiton moneen muuhun verrattuna.

Luepa ensin  Davidin oksa-nimisestä lahkosta ja  muutamasta muusta lahkosta ja mieti uudelleen. Harmitonta sei ei ole. Joku  tienaa tyhmien kustannuksella tuossa aina.

Lahkot ja uskossa olo on kaksi täysin eri asiaa. Pitää erottaa toisistaan uskonto ja uskossa oleminen.

Miten määrittelet lahkon?

Vierailija
34/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä sitten onko tyhmä oikea sana. Monihan hurahtaa elämän heikkona hetkenä, epävarmuus? Ja onhan se kätevää jos jotain ikävää sattuu niin vastuun tapahtuneesta voi helposti ulkoistaa "jumalan tahdoksi".

Vierailija
35/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovainen uskoo, vaikka ei näe.

Kommunisti ei usko, vaikka näkee.

Vierailija
36/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ateisti, mutta niin kauan, kun uskontoa ei käytetä aseena toisin uskovaa vastaan, tai sillä ei tehdä hallaa omille, niin okei. Olen esim. kiitollinen mummini uskosta. Hän tuskin olisi pääsyt yli tätini (tyttärensä) itsemurhasta ilman uskoaan.

Mutta kun aletaan vainota ja tappaa uskon nimissä... Ei saatana, nähkää se suuri valo! Me ollaan kaikki ihmisiä. Ei toisia tapeta uskon vuoksi.

Vierailija
37/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on tyhmä, muusta en tiedä.

Vierailija
38/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiede on todistanut evoluution todeksi. Jos uskot vielä Jumalaan olet yksinkertainen.

Evoluutioteoriassa on vielä paljon aukkoja ja kysymysmerkkejä. 

Toisekseen, Jumala voi olla evoluutionkin taustalla, ei automaattisesti poista toisiaan, paitsi siltä osin, että sattuma ei olisikaan sattumaa vaan suunnittelun tulosta.

Tosiasiassa maailman synty menee joka tapauksessa jokaiselta meiltä ohi hilseen, emme me tai tiedemiehetkään oikeasti pysty tietämään, mitä silloin tapahtui ja miksi. Ajatuksia ja hypoteeseja on paljon, mutta tiukkaa faktaa vähemmän.

Vierailija
39/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä pidetä tyhminä. Ne on tyhmiä.

Vierailija
40/59 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmät pitää jotakin tiettyä ryhmää automaattisesti tyhmänä tai viisaana.

Meissä uskovaisissakin on ihan joka lähtöön. Pakko silti mainita, että meidän seurakunnasta aikuisista 90% on akateemisesti koulutettuja, tohtoreitakin on :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi