Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotku ihmiset lisää KAIKKEEN suolaa?

Vierailija
05.05.2018 |

Menin kylään erälle tuttavalleni ja järkytyin miten paljon he käyttää suolaa. Munakkaseen laitettiin suolaa, riisin, pastaa, perunoiden päälle..JNE. Itse voin syödä noita kaikkia ilman ruolaa ja syönkin. En ihmettele yhtään jos ihmiset sairastuu kun suolankäyttö on tuollaista. Kyllä ymmärrän että suola antaa makua ruokaan, mutta kyllä siihen ruuan omaan makuunkin tottuu, kun jättää sen suolan pois.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on kieltämättä vähän outoa, että siihen suolapurkkiin tartutaan jo ennenkuin on edes maistettu tarviiko sitä suolaa.

Vierailija
2/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisin, pastan ja perunan keitinveteen kuuluu suola. Munakkaaseen en lisää, kun paistan sen voissa, jossa suolaa. Ihminen tarvitsee suolaa ja jos ei vaikka syö leipää ja eineksiä niin surutta voi lisätä ruokiin, jotta saa tarvitsemansa suolan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaissuolamäärä ratkaisee. Kevyt päälle suolaus ei ole ongelma, jos valmistuvaiheessa ei käytetty suolaa eivätkä ainekset olleet valmiiksi suolattuja.

Vierailija
4/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola ei tuo lisää makua ruokaa, vaan tuo ne ruuan omat maut esille.

Vierailija
5/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisin, pastan ja perunan keitinveteen kuuluu suola. Munakkaaseen en lisää, kun paistan sen voissa, jossa suolaa. Ihminen tarvitsee suolaa ja jos ei vaikka syö leipää ja eineksiä niin surutta voi lisätä ruokiin, jotta saa tarvitsemansa suolan.

Enpäs ole koskaan ariisiin ja pastan veteen laittanut suolaa ja ihan hyvältä maistuu

Vierailija
6/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en esimerkiksi lisää kahviin tai jäätelöön suolaa. Enkä hedelmiinkään.

Vierailija
7/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpäs ole koskaan ariisiin ja pastan veteen laittanut suolaa ja ihan hyvältä maistuu

Pasta ei tasan varmasti maistu hyvältä, jos sen keittää suolattomassa vedessä. Vetistä ja mautonta se on. 

Vierailija
8/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lisäävät jo suolattuihin ruokiin? 

Harva varmaan keittää esim. pastan suolattomassa vedessä. Vaikuttaa ihan rakenteeseenkin kiinteyttävästi. Ilman suolaa tulee vetistä mössöä. 

Kyllä minulla kaikissa mainitsemissasi asioissa on suolaa jo valmistusvaiheessa. Jos on jäänyt liian suolattmaksi, niin sitten lisään jälkikäteen esim. ripottelen munakkaan päälle. 

Ei suolaa tarvitse ihan minimissä pitää, jos verenpaine on normaali. 

Vierailija
9/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuima. kirjoitti:

Minä en esimerkiksi lisää kahviin tai jäätelöön suolaa. Enkä hedelmiinkään.

Hippunen suolaa vaaleapaahtoiseen kahviin tekee siitä jopa juotavaa.

Vierailija
10/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitå tarkotat sillä, että "lisäävät suolaa"? Noissa kaikissa ruoissa kuuluu olla suolaa. Jossain vaiheessa sitä laitetaan, keitinveteen alkuun, munakkaaseen usein laitan suolan ja pippurin pannulla. Kananmuna ilman suolaa ei maistu miltään ja pastan keitinvedessä täytyy ihan aina olla suolaa, riisistä ja perunasta en ole niin fanaattinen, mutta pasta ehdoton.

Vierailija
11/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei tajua, kuinka helposti suolan suositeltu päiväannos tulee täyteen. Ei tarvitse edes lisätä mihinkään suolaa! Syö vaikka suolattua leipää, päällä suolattua margariinia/voita, suolattua kinkkua ja suolattua juustoa. Suolan puutos on erittäin harvinaista. Sellaisen saa aikaan vain, jos tekee kaiken alusta asti itse eikä käytä suolaa ruoanlaitossa, ja lisäksi hikoilee runsaasti esim. urheillessa.

Vierailija
12/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tottunut syömään suolaista ruokaa, suolaton/vähäsuolainen ruoka on on mautonta. Siksi varmaan monet sitä suolaa niin paljon käyttää. Mä oon tottunut syömään vähäsuolaista ruokaa, joten kovin suolainen ruoka maistuu ihan liian suolaiselta. Sama sokerin kanssa. Ja ruokiin saa kyllä makua hyvin myös muista mausteista ja yrteistä! Tottumiskysymyksiä. Terveyden kannalta kannattaisi tietysti totutella vähäsuolaisempaan ruokaan.

Vierailija
13/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ruokaa ole todella vaikeaa saada liian vähän? Joten sitä ei välttämättä tarvitsisi itse lisätä mihinkään.

Koitan itse välttää sitä ja käyttää paljon muita mausteita, mutta joskus pieni ripaus suolaa vaan saa jonkin maistumaan paremmalta.

Vierailija
14/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ruokaa ole todella vaikeaa saada liian vähän? Joten sitä ei välttämättä tarvitsisi itse lisätä mihinkään.

Koitan itse välttää sitä ja käyttää paljon muita mausteita, mutta joskus pieni ripaus suolaa vaan saa jonkin maistumaan paremmalta.

Olet oikeassa! Monesti ruokaa saa liian vähän. Ruuan lisääminen ruokaan on minulle aivan uutta, mutta voisihan sitäkin joskus kokeilla...??

Vierailija
15/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen lähes suolatonta ruokaa, mutta lisään suolaa valmiiseen ruoka-annokseeni. Huomaan heti kehostani, jos en  saa tavittavaa määrää suolaa. Urheilen paljon ja hikoillessa kehosta poistuu paljon suoloja nesteen mukana. 

Vierailija
16/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin kylään erälle tuttavalleni ja järkytyin miten paljon he käyttää suolaa. Munakkaseen laitettiin suolaa, riisin, pastaa, perunoiden päälle..JNE. Itse voin syödä noita kaikkia ilman ruolaa ja syönkin. En ihmettele yhtään jos ihmiset sairastuu kun suolankäyttö on tuollaista. Kyllä ymmärrän että suola antaa makua ruokaan, mutta kyllä siihen ruuan omaan makuunkin tottuu, kun jättää sen suolan pois.

Ymmärrätkös, että se suola antaa makua ruokaan?

Suomessa on todella vähäsuolaiset ruoat muuhun maailmaan verrattuna.

Esimerkiksi kaupan graavikalat ovat kaikkea muuta kuin graavattuja. Täysin syömäkelvottomia. Mutta luulen, että se vaan kertoo miten suurelle massalle ruoka on vain polttoainetta eikä nautinto-aine. Ylivoimaisesti suurin osa tuntemistani kasvissyöjistäkin on näitä "pensakanistereita" vailla ymmärrystä, että ruoasta voisi saada elämyksiäkin.

Vierailija
17/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa! Monesti ruokaa saa liian vähän. Ruuan lisääminen ruokaan on minulle aivan uutta, mutta voisihan sitäkin joskus kokeilla...??

:DD Apua, en tajunnut yhtään. Eli siis "suolaa" piti tietenkin krijoittaa.

Vierailija
18/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei tajua, kuinka helposti suolan suositeltu päiväannos tulee täyteen. Ei tarvitse edes lisätä mihinkään suolaa! Syö vaikka suolattua leipää, päällä suolattua margariinia/voita, suolattua kinkkua ja suolattua juustoa. Suolan puutos on erittäin harvinaista. Sellaisen saa aikaan vain, jos tekee kaiken alusta asti itse eikä käytä suolaa ruoanlaitossa, ja lisäksi hikoilee runsaasti esim. urheillessa.

Juu, suolan puutos on varmaan harvinaista, mutta jodin puutos taas vaivaa nykyään monia ja se taas vaikuttaa mm. kilpirauhaseen. Eli kyllä ihminen tarvitsee päivän aikana tarpeeksi jodioitua suolaa tai muuten voi tulla esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tai muu häiriö.

Tämän takia nykyisiin valmisruokiin/leipiin on alettu lisäämään nimenomaan jodioitua suolaa (mutta suolan määrää on vähennetty), koska muutama vuosi sitten ihmiset alkoivat käyttää ns. muotisuoloja (esim. ruususuola), joissa ei esiintynyt luonnostaa jodia. 

Tiesittekö muuten, että on tutkittu, että jos raskaana ollessa ei saa tarpeeksi jodia, niin se saattaa olla osa syys siihen, että lapsella todetaan kehitys -ja käytöshäiriöitä myöhemmin. Eli nämä lisääntyneet adhd, add, autismi, ym. voivat johtua juuri em. asiasta.

Ja ap, kyllä pastaan, riisiin, munakkaaseen ja perunan keitinveteen, erityisesti uusien perunoiden,  kuuluu lisätä suolaa, mutta eihän sitä  tarvitse "kilokaupalla" laittaa, muutama ripaus riittää.

Vierailija
19/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, enkä kyllä huomaa mitään eroa muualla tarjoiltuun pastaan. Perunoiden keitinveteen taas ei tulisi mieleenkään laittaa suolaa, koska jälkisuolaus toimii niissä erinomaisesti.

Vierailija
20/31 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen lähes suolatonta ruokaa, mutta lisään suolaa valmiiseen ruoka-annokseeni. Huomaan heti kehostani, jos en  saa tavittavaa määrää suolaa. Urheilen paljon ja hikoillessa kehosta poistuu paljon suoloja nesteen mukana. 

Se taivutetaan suolaloeta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän