Antti Rinne Sdp haluaa antaa nuorien rahat vanhoille
https://yle.fi/uutiset/3-10189779
Nuorien työssäkäyvien verot nousee ja seniorit saa ne rahat
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Katsokaappa sota ajan kuvia ja miettikää että nykyiset eläkeelä olevat ovat antaneet teille nykyisen elintason. He ovat varmasti eläkkeensä ansainneet!
Toisin kuin tämä sukupolvi odottaa vain saavansa ilmaista rahaa kun pelkän peruskoulun käymiseen on palanut 100 000 eur rahaa per lärvi!
Sota-aikana eläneitä ei enää kovin paljoa ole hengissä, eivätkä he ole se porukka, joka on syönyt omansa, vanhempiensa ja lastensa rahat. Nuorin sodassa ollut ikäluokka on tänä vuonna täyttänyt 92 vuotta.
eläkeläinen_palomies kirjoitti:
Minä olen eläkkeellä, ja katson että rahat tulisi mielummin antaa eläkeläisille, koska nämä ovat tehneet valtavan elämäntyön rakentaessaan hyvinvointiyhteiskuntaa
Kaikki yli 50-vuotiaathan sitä innokkaimmin romuttaa, eikä tajua tai halua tajuta nykymaailmasta mitään. Mitäpä väliä kenelläkään muulla kuin sukupolvella, joka on kerskakulutuksellaan tuhonnut planeetan.
Olavi kirjoitti:
Kuulepas nyt:tein ns duunarihommia koko aikuisuuteni, kas kun kouluun ei aikanaan kerinnyt kun piti hoitaa Suomen asioita tuolla rajan takana - siinä meni neljä vuotta! Sitten vaan töihin mihin vaan. Eipä ollut yhteiskunnan asuntoja, ei asumistukia, ei päivähoitopaikkoja, ei varaa puhelimiin, ei sanomalehtiin - muista asioista puhumattakaan. 50-luvulla syntyneille lapsillemme ei olut varaa koulutukseen. Vain kansakoulu oli ilmainen. Sen jälkeen keskikoulu - yläastetta vastaava olikin jo maksullinen. Tarvikkeet ja kirjat piti itse maksaa, samoin ruokailu. Toisilla on varaa, suurella osalla ei. Siinä kuitenkin mennä kitkuteltiin, ei ollut edes varaa masennuksiin tai työuupumuksiin.
Tämä nykyinen, kermalla syötetty, vapaan kasvatuksen nuoriso veisi meiltä eläkeläisilta nyt tämän tonnin eläkkeen. Huh huh teitä heikentyneeet sukupolvet. Vaan ettehän te raukat ymmärrä...
Kuvaamasi kurjuuden paluu on jo täällä. Suuret ikäluokat ovat ainoa todellinen pullamössöhedonistisukupolvi. Eivät huolehtineet vanhemmistaan eivätkä huolehdi jälkikasvustaan. Ihania tyyppejä!
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa nyt kun meillä väki vähenee ja päästään lopulta eroon noista ahneista suurista ikäluokista. Hirmuinen eläketaakka katoaa "PUF" ilmaan.
Eläkkeellä olevat vanhukset eivät ole kansantaloudellinen ongelma, vaan nuorena eläköityvät, jotka loisivat jopa seuraavat 80 vuotta toisten kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eläkkeellä, ja katson että rahat tulisi mielummin antaa eläkeläisille, koska nämä ovat tehneet valtavan elämäntyön rakentaessaan hyvinvointiyhteiskuntaa
Kaikki yli 50-vuotiaathan sitä innokkaimmin romuttaa, eikä tajua tai halua tajuta nykymaailmasta mitään. Mitäpä väliä kenelläkään muulla kuin sukupolvella, joka on kerskakulutuksellaan tuhonnut planeetan.
Hengissähän sinäkin olet ja hyvällä ruokahalulla käyt toisten pöydässä syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaan ottaen tämä varmaan hoidettaisiin niin, että nuorten työssäkäyvien eläkemaksuja korotettaisiin ja eläkeikää nostettaisiin. Rinteen populistinen ehdotus tarkoittaisi miljardin menoerää vuosittain. Ei ihan pikkuraha kun ottaa huomioon senkin, että Suomen budjetti on edelleen pahasti alijäämäinen. Mutta eläkeläisiä on paljon ja demarien kannattajat on eläkeikäisiä. Ei ihme että Rinne kosiskelee heitä. Hävytöntä meininkiä kuitenkin. taitaa Kimmo Kiljunen kuiskutella olan takaa.
Kaikki muu on populismia paitsi lisärahan lappaminen rikkaille?
Antti Rinnettä kiinnostaa vain ay-liikkeen etu. Äänestäjille voi höpistä mikä nyt milloinkin on muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Olavi kirjoitti:
Kuulepas nyt:tein ns duunarihommia koko aikuisuuteni, kas kun kouluun ei aikanaan kerinnyt kun piti hoitaa Suomen asioita tuolla rajan takana - siinä meni neljä vuotta! Sitten vaan töihin mihin vaan. Eipä ollut yhteiskunnan asuntoja, ei asumistukia, ei päivähoitopaikkoja, ei varaa puhelimiin, ei sanomalehtiin - muista asioista puhumattakaan. 50-luvulla syntyneille lapsillemme ei olut varaa koulutukseen. Vain kansakoulu oli ilmainen. Sen jälkeen keskikoulu - yläastetta vastaava olikin jo maksullinen. Tarvikkeet ja kirjat piti itse maksaa, samoin ruokailu. Toisilla on varaa, suurella osalla ei. Siinä kuitenkin mennä kitkuteltiin, ei ollut edes varaa masennuksiin tai työuupumuksiin.
Tämä nykyinen, kermalla syötetty, vapaan kasvatuksen nuoriso veisi meiltä eläkeläisilta nyt tämän tonnin eläkkeen. Huh huh teitä heikentyneeet sukupolvet. Vaan ettehän te raukat ymmärrä...
Kuvaamasi kurjuuden paluu on jo täällä. Suuret ikäluokat ovat ainoa todellinen pullamössöhedonistisukupolvi. Eivät huolehtineet vanhemmistaan eivätkä huolehdi jälkikasvustaan. Ihania tyyppejä!
Tämän lisäksi oman kokemukseni mukaan eivät kierrätä jätteitä vaan dumppaavat ne tienlaidoille. Eivät noudata yhteisiä sääntöjä, vaan etuilevat, rikkovat liikennesääntöjä ja parkkeeraavat pelastusteille koska "minä voin". Eivät kunnioita ketään muuta kuin itseään, vanhemmilleen naureskelevat eivätkä hoida itse, ja lapsilleen naureskelevat eivätkä auta, vaikka itse kyllä saivat apua ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengissähän sinäkin olet ja hyvällä ruokahalulla käyt toisten pöydässä syömässä.
En ymmärrä pointtiasi, jos sellainen oli.
Rinteen ehdotus on koskenut vain pienituloisia eläkeläisiä. Ja heillekin korotukset monen vuoden aikana yhteensä, ei kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olavi kirjoitti:
Tämän lisäksi oman kokemukseni mukaan eivät kierrätä jätteitä vaan dumppaavat ne tienlaidoille. Eivät noudata yhteisiä sääntöjä, vaan etuilevat, rikkovat liikennesääntöjä ja parkkeeraavat pelastusteille koska "minä voin". Eivät kunnioita ketään muuta kuin itseään, vanhemmilleen naureskelevat eivätkä hoida itse, ja lapsilleen naureskelevat eivätkä auta, vaikka itse kyllä saivat apua ja paljon.
Unohdin: matkustavat Itämeren laivoilla, ja lentävät etelään muutaman kerran vuodessa, mutta ilmastonmuutosta ei ole olemassakaan tai se on nuoremman sukupolven syytä.
Vierailija kirjoitti:
Heh, pullamössöt eivät elätä edes omaa ikääluokkaansa.
Nopeimmin kasvava kansaneläkeläisten ryhmä on 16-39 vuotiaat pullamössöt.
Vauvapalstan päivystävä sosiologi näköjään paikalla.
No nyt viedään taas kansaa kuin pässiä narussa..tässäkin keskustelussa huomaa, että päättäjät ovat onnistuneesti käyttäneet hajoita ja hallitse -taktiikkaa: saadaan eri ryhmät (vanhat - nuoret, kaupungissa asuvat - maaseudulla asuvat, lapsettomat - lapsiperheet) riitelemään keskenään eivätkä sitten huomaa mitä kaikkea puuhastelevat. Varallisuus kumuloituu pääomalle, keskiluokka pienenee, peruskoulu jo tuhottu digi- ja ilmiöoppimisuskonnolla, korkeakoulujen opetuksesta leikattu, vanhusten hoiva yksityistetty ja vuosikymmenien aikana kerätty omaisuus valuu monikansallisille yrityksille, kiky, asumisen kallistuminen ym. Eikö näiden asioiden hoitamisen onneton taso ole se mikä meitä kaikkia ryhmiä yhdistää? Mitä pitäisi tehdä, jokainen puolue on syyllinen siihen että on ajettu omia asioita ja unohdettu kansalaiset. On mietitty omia etuja, esim. sotessakin on kysymys vain rahasta ja vallasta, ei todellakaan siitä että kansalaisten terveysasioita jotenkin parannettaisiin. Ala-arvoista. Perustuslaissa sanotaan, että kansanedustajien tehtävä on edistää kansalaisten hyvinvointia (KAIKKIEN kansalaisten). Miten saadaan kansanedustajat tekemään oikeasti näin, ehkä pitäisi rekrytoida esim. Norjasta kun ei omasta takaa ole kovinkaan laadukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaan ottaen tämä varmaan hoidettaisiin niin, että nuorten työssäkäyvien eläkemaksuja korotettaisiin ja eläkeikää nostettaisiin. Rinteen populistinen ehdotus tarkoittaisi miljardin menoerää vuosittain. Ei ihan pikkuraha kun ottaa huomioon senkin, että Suomen budjetti on edelleen pahasti alijäämäinen. Mutta eläkeläisiä on paljon ja demarien kannattajat on eläkeikäisiä. Ei ihme että Rinne kosiskelee heitä. Hävytöntä meininkiä kuitenkin. taitaa Kimmo Kiljunen kuiskutella olan takaa.
Eli nuorten elämä tuhotaan. Ne joutuisi maksamaan enemmän eläkemaksuja mutta eläkettä eivät tule koskaan näkemään.
Että voin vihata SDP:tä!
Sama täällä. Vaikka tällä hetkellä demukomukat kuulostaa ainoalta järkevältä vaihtoehdolta, niin se ei poista sitä tosiasiaa että tuo jaskasakki kommarointeineen, sääntö-byroslaavia-politrukki-suomineen ja ennen kaikkea niin perkeleen veroineen on tehnyt tästä maasta tällaisen. Missä kaikki on maailman kalleinta ja ostovoiman ollessa venezuelan tasoa, mikään ei kannata TEKIJÄLLEEN, mutta kaikille muille loisille jotka roikkuu kuin iilimadot selässä ja kommareille mitkä ovat jatkuvasti nyrkit kyynärpäitä myöden toisten taskuilla, niille tämä on unelma maa. Jaa miksiköhän . . . . ?
Nyt nelikymppisenä kun eläkeikä, jota en tule koskaan saavuttamaan enkä sen enempää saamaan killinkiäkään maksamistani rahoista (+20 v. maksettu ) , tuntuu suoranaiselta ihan tuelta vittuilemiselta päin näköä.
Joten nykynuorilla on aivan oikea ja perusteltu asenne jättää kakarat tekemättä, olla osallistumatta talkoopalkoilla ja töillä tämän ponzin pyöritykseen ja minimoida oma kolehtiosuutensa tähän konkurssipesään, ja näin tekemällä, siinä vaiheessa kun tulee se lama, ja sehän tulee, he ovat voittaja puolella eivätkä napanuorassa maksumiehinä tähän konkurssipesään. Omat tappiot siinä vaiheessa tulee olemaan jo maksetut rahat, mutta ne on jo laskettu menetetyiksi niin ne eivät vaikuta lopputulokseen. Mutta tulevien tappioiden minimoimisen vuoksi on syytä minimoida kaikki henkilökohtaiseen talouteen vaikuttava rasite josta ei itse hyödy koskaan mitään. Mm. kakarat, kaikki mahdollinen kotimaan ostot, verot yms. yms.
Ja tuo on kaikkien hävyttömyyksien huippu, että se porukka joka on saanut nauttia elämänmittaisista vakituisista töistä, inhimillisestä työtahdista ja työelämästä, inflaation kuittaamista kodeistaan ja maksettuihin rahoihin suhteutettuna ruhtinaallisista eläkkeistä, kehtaa kitistä että heille pitäsi VIELÄ lisää maksaa vaikka ovat jo nuorilta syöneet elämän alun eväät. Ei ahneille piisaa mikään, ei varsinkaan kun näyttää että siellä nuorten eväskääröissä on muutama murunen jäljellä niin nekin pitäisi saada ongittua kielenkärjellä omiin kitusiin.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaappa sota ajan kuvia ja miettikää että nykyiset eläkeelä olevat ovat antaneet teille nykyisen elintason. He ovat varmasti eläkkeensä ansainneet!
Toisin kuin tämä sukupolvi odottaa vain saavansa ilmaista rahaa kun pelkän peruskoulun käymiseen on palanut 100 000 eur rahaa per lärvi!
Sä sitten katselet pikkuisen vääriä kuvia vai oletko vain kännissä ? Se porukka joka Suomen rakensi ja niissä kuvissa esiintyy, se on jo tehokkaasti kiviaidan toisella puolen kasvamassa ruohoa. Se porukka on aivan varmasti eläkkensä tienannut, sitä ei kukaan ole kiistänytkään eikä kiistä. Mutta, se porukka (1950-60 syntyneet) kenen kuvia sinä katselet, on sitä porukkaa joka purjehti valmiiseen pöytään ja haali itselleen kaiken mikä irti lähti ja sama meno tuntuu jatkuvan vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä sitten katselet pikkuisen vääriä kuvia vai oletko vain kännissä ? Se porukka joka Suomen rakensi ja niissä kuvissa esiintyy, se on jo tehokkaasti kiviaidan toisella puolen kasvamassa ruohoa. Se porukka on aivan varmasti eläkkensä tienannut, sitä ei kukaan ole kiistänytkään eikä kiistä. Mutta, se porukka (1950-60 syntyneet) kenen kuvia sinä katselet, on sitä porukkaa joka purjehti valmiiseen pöytään ja haali itselleen kaiken mikä irti lähti ja sama meno tuntuu jatkuvan vieläkin.
Kyllä sinulla taisi nuo vuosiluvut tulla väärin (1950-1960), koska itse synnyin 1953 ja elämä oli vielä kovaa ja ainakin meillä köyhää, mutta kiitos äidin, joka oli ihmeen kekseliäs taloudenpidossa. Ei ollut varaa kouluttaa ylioppilaaksi kuin minut (päätöstä neuvoteltiin huolella kotona, kuka oli eniten asiasta kiinnostunut). Kaikki opiskelun materiaalit maksoi ja oli jopa lukukausimaksu oppikouluun ja lukioon. Omia eväitä kannoin repussa ja taisi siinä kylmäketjukin katketa. Enkä ole valmiiseen pöytään purjehtinut vielä koskaan. 1990 vuoden lama kun iski olin perhettä perustamassa ja talo oli juuri rakennettu, niin oltiin siinä ihmeissään, kun pankit nosti korot taivaisiin. Kyllä siinä oli unettomia öitä, miten tästä selvitään. Ei auttanut, kun mennä hattu kourassa pankinjohtajan puheille. Vaan kaikesta on omin avuin selvitty ja lainat maksettu. Nyt on talo vanha ja tässä ei omaisuutta paljon ole, joten turha olla kateellinen. Pienellä eläkkeellä tässä yritän pärjäillä. Yhden lapsen lapsilisät olen yhteiskunnalta saanut elämäni aikana, joten ei pitäisi aivan yleistää meitä eläkeläisiä. Se on eri asia, jos oli syntynyt jo varakkaaseen perheeseen ja kultalusikka käteen, mutta niitäkin oli paljon harvemmassa. Mutta siitäkään huolimatta en Rinnettä äänestä.
Törkeäähän se on mutta ymmärrän toisaalta miksi Rinne kosiskelee eläkeläisiä,eläkeläisiä on paljon äänestäjissä ja varsinkin sdp:n kannattajat on vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Törkeäähän se on mutta ymmärrän toisaalta miksi Rinne kosiskelee eläkeläisiä,eläkeläisiä on paljon äänestäjissä ja varsinkin sdp:n kannattajat on vanhoja.
Eläkeläiset ovat myös ahkeria äänestämään verrattuna nuoriin. Ei ihme, että demareiden ikärakenne on mitä on...
Joo, satsataan vain niihin kuoleviin vanhuksiin, ei suomalaisten nuorten kannata ainakaan lisääntyä, koska ilmastonmuutos on ainoastaan vain meidän suomalaisten käsissä öyh öyh.
SDP - Tuhotaan suomalaiset yhdessä!
Demarit menneisyyden puolueena pitää kiinni kynsin hampain ainoasta valttikortistaan, eli siitä, että heille, joilla jo on runsaasti, annetaan vieläkin enemmän, ja heiltä, joilta muutenkin otetaan, viedään kaikki. Varsinaista käänteisrobinhoodismia siis. Edes Kokoomus pankkiireineen ja porhoineen ei ole yhtä härski. Kokoomuksen liepeillä puliveivataan jollain yksityisten osinkotuottojen kätkemisellä, missä puhutaan nappirahoista, kymmenistä miljoonista jonkun omaa rahaa ja sen muutaman prosentin verotuksesta tai sen välttelystä. Demarit kääntävät näppärästi satoja miljardeja koko kansalle kuuluvia eläkevaroja äänestäjiensä ahnaisiin taskuihin (jotka by the way yleensä sijoittavat ne rahat suoraan johonkin osakkeisiin vakuutuskuorissaan). Kaikkien nenän edessä näkyvästi ja kansan hurratessa ja galluppeja kohotellessa. Hiio-hoi, hauskuuksia horisontissa!
Enää ei ole sitä samaa, mitä oli eläkeikäisten ollessa nuoria vanhempia: koulu oli lähellä, ja koulun yhteydessä oli hammashoitola ja neuvola ja ties mitä. Koululla oli paikalla terveydenhoitaja joka päivä, aamusta iltapäivään, ihan koululaisia varten. Luokkakoot oli pieniä. Päiväkodeissa ryhmäkoot oli pieniä. Koulukirjat oli uusia, ei kierrätettyjä puhkikuluneita vanhoilla tiedoilla. Koulusta sai vihkot, värikynät, vahaliidut ja kirjat omaksi lukuvuoden lopussa.
Kouluun tai päiväkotiin ei tarvinnut raahatua omalla työajalla vasukeskusteluihin ja vanhempainvartteihin (ellei joku ollut pielessä). Hammaslääkäriin lapset meni ilman vanhempia. Lääkäriin pääsi suhteellisen nopeasti, ja lääkäri saattoi jopa olla sama kuin viime kerrallakin.
Pienetkin lapset sai päästää ulos isompien kanssa. Ei heitä tarvinnut vahtia. Kelpasi, että oli mummon kutomat villahanskat ja se sama talvihaalari päällä joka päivä. Kukaan ei katsonut kieroon. Äiti sai bussissa katsella ikkunasta ulos ja mumista "mmm-m" kun lapsi haki huomiota. Kukaan ei kirjoittanut saman päivän iltana Facebookin vanhempienryhmään että ai kamala, näillä tuntomerkeillä äiti ei huomioinut lastaan tänään bussissa.
Ruoka oli mitä oli, eikä sitä kukaan paheksunut. Töitä oli ennen lamaa, ja monella myös laman aikana (se tuppaa kummasti unohtumaan monilta). Tukia ei oltu indeksijäädetytetty. Eläkkeelle pääsi 56-vuotiaana koska verenpainetauti (tosi on, pappani jäi eläkkeelle tuon ikäisenä tuosta syystä).
Itse olen syntynyt vuonna 1982. Olen nainen miesvaltaisella alalla, ja onnekas koska minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Sisarillani ei näin ole. Opiskelin aikana, jolloin korostettiin korkeakoulutuksen merkitystä Suomessa, ja Nokia-kupla oli vasta puhkeamassa. Tulin työelämään aikana, jolloin juuri piti alkaa se kuuluisa työvoimapula. Tein lapset aikana, jolloin leikattiin vuoronperään sekä kotihoidontukea että lapsilisiä. Nyt lapseni ovat valtavassa, tuhannen lapsen kouluyksikössä jossa on jo havaittu sisäilmaongelmia. Auto prakaa, mutta ei ole varaa vaihtaa sitä uudempaan. Pitäisi vaihtaa isompaan asuntoon, mutta emme saa lainaa tarpeeksi. Nyt jo yksi suvun mummo päivitellyt meidän pientä kotia.
Minä olen sen verran vihainen, että en enää kuuntele pätkääkään mitään pullamössöhaukkumisia! Ymmärrän tasan tarkkaan, millaiseen elämään, millaiseen yhteiskuntaan ja ilmapiiriin pahimmillaan suuret ikäluokat ovat syntyneet. Ymmärrän ja tiedostan tämän, mutta en voi sietää sitä, että ymmärrystä ei riitä nuoremmille sukupolville. Ketkä ne muuten äänesti Suomen EU:n ja rahaliittoon? En muuten ollut minä tai minua nuoremmat. Ärsyttää tämä syyttely, että maailman tilanne olisi jotenkin laiskan ja saamattoman sukupolven syytä.
Kuka kulutti luonnonvarat tähän pisteeseen?
En muuten ollut minä, eikä minun sukupolveni.