Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
Miksi laihduttajille annetaan niin huonoja ohjeita?
05.05.2018 |
Moni asiantuntija sanoo, että ei saa kieltäytyä mistään ja ei saa olla syömättä. Kuitenkin pallonhallinta perustuu kieltäytymiseen. Kun syöt vähemmän ja et mätä herkkuja, laihdut. Kun lakkaa syömästä sokeria, himo siihen lakkaa lopulta. Silti ravintoterapeutit yms käskee herkutella.
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Totta kai ihminen hallitsee aktiivista käytöstään, mutta hormonitoimintaa esimerkiksi ei. Itse olen testikysymysten sekä omien havaintojeni perusteella jatkuvasti nälkäinen puputtaja, ja tälle tyypille suositeltu pätkäpaasto sopiikin minulle todella hyvin. Ja kyllä, nyt laihdun kun katson mitä syön ja paastoan väliajat.
Ylipainoni tuli huomaamatta, kun monen vuoden ajan jatkuvaan nälkääni napsin voileivän sieltä, myslipatukan täältä. Tai pari keksiä, tai pari jugurttia, tai pari hedelmää. Ainahan suositellaan että pitää syödä usein, jopa 6 kertaa päivässä! 2-3 tunnin välein! Aineenvaihdunta nääs pysyy yllä. Paitsi että tämä oli minulle aivan väärä tapa ja johti lopulta 10 ylimääräiseen kiloon.
En herkuttellut koskaan valtavilla määrillä, enkä ikinä syöpöttele 1500kcal kerta-annoksia, tai vedä litraa jäätelöä tai megapussia sipsejä - vaan laidunnan pikkuhiljaa. Koska aina on nälkä. Oman ongelmani tajuaminen oli ratkaisu myös painon kertymiseen, kun aloin tietoisesti tarkkailla mistä ylimääräiset kalorit tulivat ja miksi söin niitä.
Ennen nälkä vaivasi jatkuvasti vaikka söin koko ajan, nyt taas pätkäpaasto on puolittanut nälän tunteeni ja voin kaikin puolin paremmin. Ja tietenkin paino tippuu, mikä on huippujuttu. Eli ei jatkuva nälkä ole mikään tekosyy, vaan tila jota en ennen tiedostanut, ja jota vastaan nyt taistelen fiksusti.