Äidin päikkärit vs. vauvan ulkoilu
En millään haluaisi viedä vauvaa päivisin vaunulenkeille, koska silloin vauva nukahtaa enkä minä voi nukkua mukana. Paska mutsi?
Kommentit (23)
Itse sain energiaa siitä rauhallisesta liikunnasta, kun vauva nukkui rattaissa ja sain hetken olla omissa ajatuksissa. Kuuntelin usein radiota, mutta usein kaipasin vain sitä hiljaisuutta. Liikunta teki hyvää kropalle ja pääkopalle :)
Mä kävin kävelyllä ja siirsin vaunut lenkin jälkeen parvekkeelle vauvan vielä nukkuessa. Silloin pystyi vielä nukkumaan itse, jos halusi. Itkuhälytin vieressä.
Tiedän tunteen. Oon kompensoinut asiaa sillä, että menen taaperon kanssa joko ennen tai jälkeen yhteisiä päikkäreitä ulos. Ei sitä oo mihikään kiveen kirjoitettu, että vain tiettyyn aikaan tulisi ajoittaa ulkoilut.
Vauva voi vallan hyvin nukkua sisätiloissa tai parvekkeella vaunuissa samaan aikaan voit sinä nukkua. Ulkoilette sitten, kun vauva on hereillä.
Itse en ole kauheasti jaksanut ottaa paineita vauvan ulkoilusta.
Joskus väsyneesä laitoin vauvan vaunuun ja ja kävelin edes takaisin kotona. Vauva nukahti ja minä kävin kanssa nukkumaan. Lähettiin sitte ulkoilemaan kun molemmat oltiin levätty ja syöty.
Ei se vauva tiedä käveletkö sisällä vai ulkona, vaatteetkin sen mukaan siellä vaunuissa.
Vanhan aikainen heilutettava kehtokin käy tähän.
Totta hemmetissä nukut jos (kun) olet väsynyt! Se on prioriteetti nro 1 vauvaperheessä.
Itselleni riittävä unen saanti oli prioriteetti. Jos yöunet olivat jääneet vähiin,tai olin muuten väsyksissä, nukuin mieluummin vauvan kanssa päiväunet ja ulkoiltiin kun jaksoin. Ihan tasapainoisia nuoria ovat nyt 15-18-vuotiaina, vaikka joka päivä eivät ulkona nukkuneet :)
Me tehdään niin, että menemme lenkille sen jälkeen kun vauva on kotona nukkunut päikkärit. Hän tykkää olla hereillä vaunuissa ja katsella maisemia.
Vierailija kirjoitti:
Työntelet unille vaikka pihassa, viet vaunut eteiseen,otat lämmikkeet pois vaunuista,itkuhälytin tilalle ja itse käperryt unille?
Mitä tästä on hyötyä verrattuna normaaliin järjestelyyn?
Harvassa maassa ajatellaan, että vauvan pitäisi erityisesti ulkoilla. Hyvin näyttävät vauvat niissäkin maissa pärjäävän. Toisaalta useimmat vauvat nukkuvat sisällä selvästi lyhyempiä pätkiä. Et välttämättä saa mitään kunnon päiväunta, jos otat vauvan nukkumaan sisälle, koska hän todennäköisesti herää viimeistään tunnin päästä. Jos mahdollista, miettisin järjestelyn, jossa vauva voi jatkaa uniaan ulkona ja sinä voit nukkua sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus väsyneesä laitoin vauvan vaunuun ja ja kävelin edes takaisin kotona. Vauva nukahti ja minä kävin kanssa nukkumaan. Lähettiin sitte ulkoilemaan kun molemmat oltiin levätty ja syöty.
Ei se vauva tiedä käveletkö sisällä vai ulkona, vaatteetkin sen mukaan siellä vaunuissa.
Vanhan aikainen heilutettava kehtokin käy tähän.
Mä ymmärsin, että ap:n vauva nukkuu ihan hyvin sisällä mitään sirkustemppujakin, joten miksi tähän ryhtyä?
Nuku!!! Älä missään nimessä tunne huonoa omatuntoa. Ulkoilla ehtii kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni riittävä unen saanti oli prioriteetti. Jos yöunet olivat jääneet vähiin,tai olin muuten väsyksissä, nukuin mieluummin vauvan kanssa päiväunet ja ulkoiltiin kun jaksoin. Ihan tasapainoisia nuoria ovat nyt 15-18-vuotiaina, vaikka joka päivä eivät ulkona nukkuneet :)
Ulkona nukkuminen on suomalainen pakkomielle. Ei muualla maailmassa sellaista harrasteta.
Äidin päikkärit on tärkeemmät kuin vauvan ulkoilu! Mulla itsellä ollut samasta asiasta huono omatunto ja neuvolan terkkari antoi tässä mulle synninpäästön :D Jotkut saa voimaa siitä ulkoilusta/liikunnasta, itse taas juurikin nukkumisesta/lepäämisestä, joten olen priorisoinut näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntelet unille vaikka pihassa, viet vaunut eteiseen,otat lämmikkeet pois vaunuista,itkuhälytin tilalle ja itse käperryt unille?
Mitä tästä on hyötyä verrattuna normaaliin järjestelyyn?
Meillä nukahti helpoiten ulkoilmaan ja koliikkisena ei oikeistaan nukahtanut kuin vaunuihin yhdessä vaiheessa.Meillä oli ikkunakin eteisessä auki.Sisäpäikkärit 30-40min,vaunupäikkärit hyvin hapetettuna joskus kolmekin tuntia ;)
Ulkoilette silloin kun jaksat ja nukut silloin kun väsyttää.
Unohda nuo "vauvan on pakko päästä ulos ainakin kerran päivässä" -höpinät.
Vierailija kirjoitti:
Et välttämättä saa mitään kunnon päiväunta, jos otat vauvan nukkumaan sisälle, koska hän todennäköisesti herää viimeistään tunnin päästä. Jos mahdollista, miettisin järjestelyn, jossa vauva voi jatkaa uniaan ulkona ja sinä voit nukkua sisällä.
Tämä on suomalaisten pakkomielle. Ymmärsin ap:n viestistä, että heillä nimenomaan menee sisällä otetut päikkärit hyvin, joten miksi muuttaa käytäntöä? Meillä ainakin kummatkin lapset ovat olleet todella hyviä nukkumaan päikkäreitä myös sisällä.
Mä ihmettelin vauva-aikana että miten ihmiset voi laittaa vauvan ulos nukkumaan, kun itse olin niin väsynyt yöheräilyistä että halusin todellakin nukkua myös itse silloin kuin vauva nukkui, enkä voinut nukkua jos vauva oli ulkona. Toki jos on hereillä vauvan uniaikaan ja vauva nukkuu ulkona paremmin, mutta mä kyllä pelkäsin myös sitä että joku vie rivitalon pihalta vauvan vaunuissaan...nukuttiin sitten päikyt aina vauvan kanssa vierekkäin sängyssä ja käytiin vaunulenkeillä kun oltiin molemmat virkeitä.
On muuten aika suomalainen tapa nukuttaa vauva ulkona; sellaista ei kyllä monessa muussa maassa taideta tehdäkään.