Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko muut pienituloiset työssäkäyvät huomanneet ettei rahat riitä enää kuin ennen?

Vierailija
04.05.2018 |

En siis ole varsinaisesti köyhä (paitsi saan Kelasta tosin asumistukea), vaan pienituloinen. Ennen pystyi käymään kaupassa eikä juuri hintalappuja tarvinnut katsoa, en siis tuhlannut ennen enkä nytkään mutta ei sillä tavalla tarvinnut katsoa mihin raha menee. Kulutustottumukset ovat pysyneet samoina mutta nyt olen useampana kuukautena huomannut ettei raha riitäkään vaan joutunut lainaamaan luottokortilta :(

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nää pienituloiset joilla rahaa riittää asuu todennäköisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella tai kaupungin vuokra-asunnossa.

Mitä sitten? On ihan oma valinta, panostaako hienoon asumiseen vai riittääkö kaupungin vuokrakämppä ja sitten matkustelee useammin.

No ei mitään sitten! Tottakai se on oma valinta, tuo oli ihan vaan selittävä vastaus siihen miten joillain pienituloisilla rahat riittää paremmin kuin toisilla.

Vierailija
22/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nää pienituloiset joilla rahaa riittää asuu todennäköisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella tai kaupungin vuokra-asunnossa.

Mitä sitten? On ihan oma valinta, panostaako hienoon asumiseen vai riittääkö kaupungin vuokrakämppä ja sitten matkustelee useammin.

Oma valinta? Just! Ilmeisesti et oo hakenu pääkaupunkiseudulta kaupungin asuntoa. Niitä kun ei niin vaan saa! Jossain on asuttava ja pääkaupunkiseudulla on oikeasti kallista. Hyväosaisia pienituloisia on ne jotka asuvat ja käyvät töissä pienemmillä paikkakunnilla. Köyhän ei kannata asua kaupungissa vaan kynsin hampain yrittää löytää mikä tahansa työ syrjemmältä. Noin niinku puhtaasti rahallisesti ajateltuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sama jolle vastasit mutta mitä ihmeen matkoja sinä teet jos ei vähän päälle 20 tonnia vuodessa riitä niihin ja elämiseen?

Mulla palkka noin 24 tonnia vuodessa. Asun yksin ja kiinteät kulut (asuntolain, vastike, laskut ja ruoka) on alle tonnin kuussa. Saan vähän päälle 800€ säästöön joka kuukausi josta tulee melkein kymppitonni vuodessa. Sillä matkustaa jo todella mukavasti ja voi shoppailla laukut täyteen joka matkalla jos tekee mieli.

Minä ihmettelen muutenkin, mihin nämä jotkut pienituloiset rahansa laittavat. Minä ja mieheni olemme pienituloisia ja meillä on kaksi lähes teini-ikäistä lastakin. Silti on varaa matkustella, syödä terveellistä luomuruokaa, käydä silloin tällöin ravintolassa ja rahaa jää säästöönkin.

Paljonko tulonne ovat? Todennäköisesti teillä on pienet asumiskustannukset, yhteiskunta/lähipiiri auttaa, lapset ei harrasta, niille kelpaa mitkä vaatteet tahansa jne. Onko autoja? En sano että teinien pitäis saada mitä haluaa, mutta silloin oli helppoa kun lapsille pystyi ostamaan kirppikseltä ja alennuksista mitä vaan. Nyt ei enää löydy ja poika käyttää miesten vaatteita. On kallista. Siihen rippikoulut, juhlat jne niin ei tarvitse miettiä mihin rahat menee.

Vierailija
24/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Tulot eivät ole 10 vuoteen nousseet mutta hinnat ovat (elintarvikkeet, asuntojen hinnat, sähkö jne.) ja ostovoima on laskenut kuin lehmän häntä. Olen keskituloinen joten maksan kaikesta täyden hinnan eikä alennuksia saa mistään. Ennen oli varaa käydä esim. kampaajalla mutta nyt ei. Rahat menevät enimmäkseen asumiseen ja työmatkoihin. Kulutan lähinnä elokuviin ja koiriin. Kesäksi säästän yhteen matkaan. Pääkaupunkiseudun asumiskulut ovat ihan vitsi mutta työ on täällä ja kauempana asuessa menee taas matkoihin enemmän.

Vierailija
25/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep... nettotulot 3000e. 2 aik ja 2 lasta. 1 koira.

Asumiseen kaikkineen menee lähemmäs tonni. Ja asutaan vuokralla kerrostalossa, eli edes varallisuus ei nouse. Muihin laskuihin, autoihin, ruokaan jne 1000-1500e/kk, autolainan osuus tästä 100e, opintolainan 100e, muita lainoja ei ole.

Minulla pätkätyö joka aiheuttaa katkon tuloihin joka kesä, eli sekin pitää tuloissa huomioida, sitä 500-1000e ei todellakaan jää mihinkään humpsutteluun joka kuukausi... säästöön jää 300-500e/ kk mutta suurin osa siitä menee vuoden mittaan pakollisiin menoihin (auton korjaukset, rikkoutuvat kodinkoneet, hankinnat lapsille,koiran eläinlääkäri, minun työttömyyspätkät jne..)

Vierailija
26/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä totisesti olen! Pikku hiljaa olen luopunut kaikista "ylimääräisistä" asioista kuten kampaaja, uusien vaatteiden ostaminen (olen siis jo kauan sitten siirtynyt kirppareiden asiakkaaksi), meikit. Ruuasta tingin koko ajan, ja kohta mennään varmaan siihen, että syön vain joka toinen päivä - se on diabeetikolle vähän hankala juttu, mutta insuliinipumpun kanssa sekin onnistunee. Kaikki on kilpailutettu, mitä vaan voi, ja auton hävitin ajat sitten. En tiedä, mistä vielä voisin tinkiä. Hassuinta on, että en saa asumistukea, koska tulojeni pitäisi riittää siihen, minkä Kela laskee asunnon kohtuuvuokraksi, ja jos vuokra olisi sen verran, riittäisikin. Kunta ei suostu laskemaan vuokraa, ikävä kyllä. Lasten menoista en halua enää enempää tinkiä.

Vierailija
27/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kun aloitin työt vanhempainvapaan jälkeen, palkasta jäi 100€ enemmän käteen kuin mitä kotohoidontuella olisi jäänyt, palasin kotiin hoitamaan lapsia.

Vierailija
28/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kun aloitin työt vanhempainvapaan jälkeen, palkasta jäi 100€ enemmän käteen kuin mitä kotohoidontuella olisi jäänyt, palasin kotiin hoitamaan lapsia.

Työnantajalta jäi lisäksi se vähäinenkin palkka maksamatta useammin kuin kerran.

Vierailija
29/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpöhöpöä ettei palkat olis nousseet viime vuosina.

Mun palkka on viimeisen 10 vuoden aikana noussut kokoaikaisessa vakiduunissa melkein 150%. Samalla alalla olen tuon ajan ollut.

Tehkää ihmiset jotain palkankorotuksen eteen, älkääkä vain nurisko kahvihuoneessa et ”vttu ku pitäis lisää rahhoo saaha prrrkle”...

Vierailija
30/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut. Edelleen varaa syödä mitä haluan, shoppailla kun haluan ja tehdä 3-4 ulkomaan matkaan vuodessa. Vuodessa tienaan 21 000 e. Yksin asun joten kaiken tuhlaan itseeni.

Taidat olla kovin nuori joka tekee budjetti matkoja. Tuo 21 000€ ei ole aikuisten maailmassa kovin paljon edes yhdelle.

Olen 29 v ja reissut ovat siinä 1000-4000 e/matka. Bulgarian reissu varattu kesälle kahdeksi viikoksi ja tuo keventää lompakkoa 1000 eurolla. Viime kuussa olin viikon jenkeissä ja kokonaisuudessaan tuohon matkaan meni 3000 euroa. Syksyllä matkustan vielä jonnekkin. Viime vuonna kävin Thaimaassa, jenkeissä, Bulgariassa ja Sri Lankassa. Tiedän että palkkani on huono mutta esim isäni tienaa vuodessa 50 000 e ja tekee vuodessa yhden reissun. Kai se on siitä kiinni mihin haluaa rahansa laittaa, minä haluan matkustaa. Tingin sitten muusta.

Vierailija
31/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumiseen kaikkineen menee lähemmäs tonni. Ja asutaan vuokralla kerrostalossa, eli edes varallisuus ei nouse. Muihin laskuihin, autoihin, ruokaan jne 1000-1500e/kk, autolainan osuus tästä 100e, opintolainan 100e, muita lainoja ei ole.

Minulla pätkätyö joka aiheuttaa katkon tuloihin joka kesä, eli sekin pitää tuloissa huomioida, sitä 500-1000e ei todellakaan jää mihinkään humpsutteluun joka kuukausi... säästöön jää 300-500e/ kk mutta suurin osa siitä menee vuoden mittaan pakollisiin menoihin (auton korjaukset, rikkoutuvat kodinkoneet, hankinnat lapsille,koiran eläinlääkäri, minun työttömyyspätkät jne..)

Tolla asumiskululla ostaa jo Helsingistä pienen asunnon.

Turha kitistä ettei raha riitä, jos sitä ei mitä ilmeisemmin osaa käyttää.

Vierailija
32/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymissuunnitelmaa on noudatettu, töitä olen hakenut ja töihin menossa.

Päivärahasta leikattiin 100 euroa silti pois.

Vuokra noussut parissa vuodessa alle kahdeksasta sadasta tämänhetkiseen 875€.

Maksoin laskut. Käteen jäi 170.

VI#TTU.

Toimeentulotukianomukset on hylätty. Sähkölaskuja ei ole hyvitetty.

Seuraavan kerran kun tulee sähkö-ja vakuutuslaskut, ei jää mitään rahaa.

En pysty kuluttamaan yhtään mitään, eipä kerry VEROA.

Ja "kansanedustajat" nostaa omia palkkioitaan.

Suomi on rais#kattu.  Tämä on pers#eestä, aktiivimalli on per#seestä.

Vierailija
33/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VI#TTU.

Palkasta maksat veroa, sähkölaskusta veroa, vakuutusmaksuista veroa, vuokrasta maksaa vuokranantaja veroa..

Ehkä syy köyhyyteesi on se ettet ymmärrä talouselämän alkeita...

Vierailija
34/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän siten ettei ulkona syödä, vaatteet ym kirpparilta, tuunataan vanhaa tai ostetaan alesta. Ei käydä kampaajalla. Katsotaan ruokakaupassa mitä ostetaan. Alkoholia ja tupakkaa ei osteta. Tehdään ruoat itse edullisista perusraaka- aineista. Ei matkustella. Hyödynnetään alennukset ja tarjoukset. Marjastetaan ja sienestetään. Harrastetaan ilmaisjuttuja ja kansalaisopiston lähellä kotia olevia juttuja. Palkalla just pärjää, mutta ylimääräiseen ei ole varaa.

Vierailija
35/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diplomaattinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla asumiskululla ostaa jo Helsingistä pienen asunnon.

Turha kitistä ettei raha riitä, jos sitä ei mitä ilmeisemmin osaa käyttää.

Eipä paljon osteta ilman lainaa, ja lainaa ei saada ilman 10-20 000 euron omaa rahaa + pankin mielestä meidän tulot on mitättömät. Joo, lainaa on kyselty.

Kuinka kauan menee aikaa säästää esim. 10 000e (jolla sais 100 000e lainaa) tällä tulotasolla ja vuokran ohella? No kauan. Meillä on nyt n. 3000e asp tilillä.

Vierailija
36/41 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Analyytikko Sari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VI#TTU.

Palkasta maksat veroa, sähkölaskusta veroa, vakuutusmaksuista veroa, vuokrasta maksaa vuokranantaja veroa..

Ehkä syy köyhyyteesi on se ettet ymmärrä talouselämän alkeita...

Uli uli ulinaaaaaaa

Vierailija
37/41 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen ei pysty enää elämään pk seudulla asumiskustannusten vuoksi. Katselin mitä saisin asumistukea niin se ei paljoa siinä lämmittäisi. On nähtävissä selvästi että duunarien palkkataso halutaan ajaa Suomessa alle 10 euron. Tavoite on varmasti joku Viron 300-700 euroa kuussa palkkataso.

Globalisaatio eli uusliberalistinen politiikka on suurin länsimaita kohdannut onnettomuus sitten Toisen maailmansodan sillä se ei ole tuonut suurimmalle osalle ihmisistä kuin elintason kurjistumista palkkaeroosion, työehtojen heikentymisen ja veropohjan pettämisen myötä pääomien paetessa verotusta myötä.  Siinä ei Kiinalainen halpatuonti rihkama lämmitä. Uusliberalismi on tulonsiirtoa köyhiltä ja keskiluokalta rikkaille mikä näkyy tilastoissakin yritysten voittojen ja pääomatulojen kasvuna.

Vierailija
38/41 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ihmetellyt tätä samaa asiaa. Vaikka rahat meillä riittävätkin, ja puhelimet, sähköt, vakuutukset ym. on kilpailutettu, pakolliset kulut tuntuvat koko ajan kallistuvan, mutta tulot eivät juurikaan ole nousseet.

Onko tämä nyt sen seurausta että viimeisen kymmenen vuoden ajan Suomen talouskasvu on ollut surkeaa, ja ollaan jääty esim. muista pohjoismaista jälkeen? Veroja on kai ainakin korotettu paljon.

Ihmettelin asiaa vanhalle äidilleni, hän on sitä mieltä että ennen vain elettiin paljon vaatimattomammin.

Vierailija
39/41 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokan ja köyhien elintaso on laskenut. Ainoa joka porskuttaa on eliitti ja rikkaat. Niin se menee joka maassa.

Vierailija
40/41 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouskasvun hedelmät ovat keskittyneet ylimmälle tulosdesiilille, tervetuloa uusliberalismiin.