Saako lääkäri/terveydenhoitaja olla mielestäsi ylipainoinen
Ja valittaa potilaansa huonoista elintavoista ja ylipainosta?
Kommentit (46)
Lekurit ja hoitsut tehköön vapaa-ajalla ihan mitä huvittaa. Siihen ei voi kukaan puuttua.
En tunne tai tiedä yhtäkään ylipainosta terveydenhoitajaa tai lääkäriä. Lähihoitajissa on ylipainoisia näkynyt.
Kaikki tuntemani hoitajat ovat olleet todella laihoja. Ja mitä olen kuullut juttuja sanoisin että johtuu heidän työkuormastaan ja elämäntyylistä mikä pyörii työn ympärillä. Ei ole aikaa syödä ja nauttia, vaan juostaan töissä ja nukutaan kun voi. Rispektit heille.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö syöpälääkärin olla kokenut syöpä itsekin? Täytyykö kätilön olla synnyttänyt alateitse itsekin?
Tällä logiikalla mies ei saa toimia gynekologina, koska hänellä ei ole p i m p s a a
Ei ole minusta verrannollisia, kuten ei sekään, että kriminaalipsykologin täytyisi olla ex-vanki tai päihdetyöntekijän toipunut alkoholisti.
Ylipainoisuus on kuitenkin sellainen asia, johon yleensä voi ainakin jossain määrin itse vaikuttaa. Ei ole kovin uskottavaa, että lääkäri tai hoitaja saarnaa, että "sun pitää kato vähän kattoo mitä syöt ja liikkua enemmän", ellei hän selvästikään pysty siihen itsekään.
Empatia ja ymmärrys on hyvä juttu missä tahansa ammatissa. Ylipainoisena voisi puhua paino-ongelmista vaikkapa "me"-muodossa, olisi vähän helpommin lähestyttävä ja samalla potilaalle tulisi olo, ettei lääkäri/ hoitaja asettaudu potilaan yläpuolelle ja heittäydy sokeaksi omalle ylipainolleen.
Meidän neuvolan terveydenhoitajamme oli jäätävän lihava. Koin hieman epämiellyttäviksi ravitsemuskeskustelut hänen kanssaan. Olen itse hyvin hoikka.
Minä ajattelen, että pystyn osoittamaan asiakkaalle enemmän empatiaa, kun tiedän miten vaikeaa ylipainon kanssa kamppailu on. Ne kuivan kesän oravalta näyttävät ravitsemusterapeutit, joiden suurin pahe on syödä kaksi palaa tummaa suklaata, eivät kyllä auta elämänmuutoksessa ketään.
T. Reilusti ylipainoinen th