Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavan 9-vuotias lapsi ei osaa uida ja se ok?

Vierailija
04.05.2018 |

Tuttavaperheen ujo mutta fyysisesti terve lapsi ei osaa uida. Vanhemmat eivät näe tarvetta opettaa lasta uimaan tai laittaa uimakouluun, koska lapsi ei halua mennä uimakouluun (ilmeisesti sen ujouden takia).

Mitä mieltä olette? Onko ok ettei 9-vuotias osaa uida eikä edes harjoittele sitä? Olenko turha nipottaja, kun ajattelen uimataidon olevan perustaito elämässä? Ja myös turvallisuustekijä (perhe harrastaa myös mökkeilyä)?

En ole vielä ilmaissut kantaani perheelle (ellei se paljastunut naamastani kun asiasta kuulin) mutta pitäisikö edes... En tiedä uskallanko pyytää lasta mukaan uimareissuille oman vesipetoni seuraan (tuttavan lapsi on usein vailla kavereita ja ajattelin helpottaa tilannetta ottamalla lasta välillä seuraamme ja uimahallireissuun tuli ekana mieleen).

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Nykypäivänä ei yksikään lapsi selviä ala-asteesta ilman uimataitoa, sillä koulu-uinneissa opetetaan viimeistään 10-vuotiaat uimaan.

terv. vm 2002

Mitä sitten jos ei opi? Ei pääse peruskoulua koskaan läpi? 

Vierailija
22/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Enpä osaa uida minäkään ja oon 23. Isä painoi mun pään veden alle kun oli 5, jäi traumat. En mene lähellekään vesistöjä joten ei tarvitse pelätä hukkumisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimataito on paras henkivakuutus, mitä yksikään ihminen voi koskaan ottaa.

Itse asiassa uimataito lisää hukkumiskuoleman riskiä. Hukkuneista aikuisista todella harva oli uimataidoton

Vierailija
24/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät erityislapset välttämättä opi uimaan, vaikka kuinka altistaisi vedelle.

Vierailija
25/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Nykypäivänä ei yksikään lapsi selviä ala-asteesta ilman uimataitoa, sillä koulu-uinneissa opetetaan viimeistään 10-vuotiaat uimaan.

terv. vm 2002

Kummasti pääsin vaikken ikinä oppinut uimaan enkä mennyt koulussa uimaan.

Vierailija
26/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terv. vm 2002

Ei tuo pidä paikkaansa. Ei koulussa voida opettaa uimaan. Jos ei opi, ei opi.

Vierailija
27/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulustavkäydään niin harvoin uimahallissa, että ei sitä koulussa uimaan opita. Uimaopetus on vanhempien vastuulla. Jos ei itse osaa/viitsi opettaa lastaan uimaan, niin sitten lapsi pitää viedä uimakouluun.

Vierailija
28/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 9 v oppi uimaan kunnolla tänä talvena uimakoulussa. Pakotettiin molemmat lapset. Minun mielestäni uimataito on ihan perustaito, mutta kaikki eivät ole samaa mieltä. Ammattitaitoisen uimaopettajan avulla se arinkin lapsi kyllä tottuu veteen. Tampereella ainakin on alkeisuimakouluja myös vähän isommille lapsille, ettei sen 9 vuotiaan tarvitse mennä niiden viisivuotiaiden kanssa samaan ryhmään. 

Vierailija
29/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

So What? Itse olen +30 enkä osaa, EIKÄ KIINNOSTA!

Vierailija
30/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

terv. vm 2002

Koulussa on kaksi uimatuntia vuodessa, jos sitäkään. Ei siinä ajassa ketään uimaan opeteta eikä nykyään anneta lisärahaa mihinkään ylimääräisiin turhuuksiin, kuten kansalaistaitoihin.

Odota vaikka pari vuotta ja kysy armeijaan meneviltä ikäisiltäsi. Niinkuin jotkut jo sanoivatkin, kutsunnoissa tapaa aina uimataidottomia suomalaisia.

Vierailija
31/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin hukkua kun olin 5 v. Siitä ilmeisesti jäi inho uimista kohtaan. Osaan joten kuten räpiköidä että pysyn ainakin hetken pinnalla, mutta ei sitä oikein uimiseksi voi sanoa. M44.

Mulle kävi ihan samalla tavoin. Omat lapseni olen laittanut uimakouluun ja nyt osaavat uida, eivät vaan räpiköidä kuten äitinsä. Koulussa ei lapsia todellakaan opeteta uimaan enkä,sitä,odotakaan. Sen sijaan toivoisn, että yläkoulussa käytäisiin kunnolla läpi ensiapukoulutus! Sen avulla pelastettaisiin useampikin henki.

Terveystiedon tunneilla kyllä käydään läpi ensiaputaitoja.

Vierailija
32/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan edistä lapsen pääsyä kaveriporukoihin, kun ei osaa sitä mitä tuon ikäiset yleensä...

Vierailija
33/74 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu-uinnit on vaan tekohengitystä, kertoja on vähän ja luokkakoot suuret. enemmän massojen liikutusta kuin varsinaista uimaopetusta. Lapset kyllä oppii uimaan kun niiden kanssa kävisi siellä, jo pienestä pitäen. :) t. Uimaope

Vierailija
34/74 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 9 -vuotias ei osaa kunnolla uida ja olen huolestunut. On ollut jo pari kertaa uimakoulussakin. Koulussa uidaan pari kertaa vuodessa, siellä sitä ei opi. Lomareissuilla kyllä on uinut hieman meressäkin ja jopa sukeltaa, mutta varsinaista uimataitoa ei ole. Nyt suunnitteilla uusi uimakoulu ja hallikäyntejä muutenkin, harjoittelemalla sen oppii. Isommat lapset ovat taitavia uimareita, niin kai se tämäkin vielä oppii.

Vierailija
35/74 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa ei enää niin opeteta uimaan

Vierailija
36/74 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu-uinnit on vaan tekohengitystä, kertoja on vähän ja luokkakoot suuret. enemmän massojen liikutusta kuin varsinaista uimaopetusta. Lapset kyllä oppii uimaan kun niiden kanssa kävisi siellä, jo pienestä pitäen. :) t. Uimaope

Meillä on käyty ihan pienestä pitäen, mutta 9 v lapsi on edelleen surkea uimari. Ollaan käyty 6 (!!!!) uimakoulua yhteensä eri halleissa, eikä silti oppinut juuri mitään.

Lapsi on normaali ja hyvin liikunnallinen muuten. Harrastaa kahta eri urheilulajia ja liikkuu muutenkin paljon. En voi käsittää, miksi ei opi uimaan kunnolla!

Vierailija
37/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei opi uimaan täyttää jos 12 ja ei osaa uida ollaan oltu uimakoulussa rannalla ja mökillä harjoittelemassa.

Vierailija
38/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 9 -vuotias ei osaa kunnolla uida ja olen huolestunut. On ollut jo pari kertaa uimakoulussakin. Koulussa uidaan pari kertaa vuodessa, siellä sitä ei opi. Lomareissuilla kyllä on uinut hieman meressäkin ja jopa sukeltaa, mutta varsinaista uimataitoa ei ole. Nyt suunnitteilla uusi uimakoulu ja hallikäyntejä muutenkin, harjoittelemalla sen oppii. Isommat lapset ovat taitavia uimareita, niin kai se tämäkin vielä oppii.

Meillä lapsi kävi kolme uimakoulua, kunnes kyllästyin siihen touhuun ja totesin aivan turhaksi rahan menoksi. Noin 75% uimakoulun opetusajasta käytetään Kuka pelkää mustekalaa - leikin leikkmiseen. Lapsen, joka on vauvasta alkaen käynyt uimassa, uimaan oppimista semmoinen ei edistä tippaakaan.

Vierailija
39/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terv. vm 2002

Niinkö? Mistä alkaen?

Tiedän ainakin muutaman 1990-luvulla syntyneen, jotka ovat käyneet koulunsa Suomessa eivätkä osaa uida.

Jaa, no mä olen käynyt kouluni Suomessa 70-ja 80- luvulla ja mulla oli kyllä uimaopetusta sekä ala-asteella että yläasteella. Ja -86 syntynyt pikkusiskokin kävi uimaopetuksessa 90-luvulla. Varmaan joku kunta tuosta 90-luvun lamassa luopui, mutta ainakin Helsingissä käytiin ihan koko ajan uimassa. 

Vierailija
40/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi kävi kolme uimakoulua, kunnes kyllästyin siihen touhuun ja totesin aivan turhaksi rahan menoksi. Noin 75% uimakoulun opetusajasta käytetään Kuka pelkää mustekalaa - leikin leikkmiseen. Lapsen, joka on vauvasta alkaen käynyt uimassa, uimaan oppimista semmoinen ei edistä tippaakaan.

Olitte väärässä ryhmässä.