Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavan 9-vuotias lapsi ei osaa uida ja se ok?

Vierailija
04.05.2018 |

Tuttavaperheen ujo mutta fyysisesti terve lapsi ei osaa uida. Vanhemmat eivät näe tarvetta opettaa lasta uimaan tai laittaa uimakouluun, koska lapsi ei halua mennä uimakouluun (ilmeisesti sen ujouden takia).

Mitä mieltä olette? Onko ok ettei 9-vuotias osaa uida eikä edes harjoittele sitä? Olenko turha nipottaja, kun ajattelen uimataidon olevan perustaito elämässä? Ja myös turvallisuustekijä (perhe harrastaa myös mökkeilyä)?

En ole vielä ilmaissut kantaani perheelle (ellei se paljastunut naamastani kun asiasta kuulin) mutta pitäisikö edes... En tiedä uskallanko pyytää lasta mukaan uimareissuille oman vesipetoni seuraan (tuttavan lapsi on usein vailla kavereita ja ajattelin helpottaa tilannetta ottamalla lasta välillä seuraamme ja uimahallireissuun tuli ekana mieleen).

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Itse olin aivan järkyttynyt, kun kuulin, ettei ystäväni mies osaa uida. Hän on 30-vuotias urheilullinen mies. Kerroin tästä kotona omall miehelleni, joka totesi, että hänen ollessaan armeijassa 10 vuotta sitten, siellä oli useampi, joka ei osannu uida.

Minulle ei jostain syystä ollut tullut edes mieleen, että tämä voisi olla mahdollista. Ajattelin, että se on vähän sama kuin kirjoitustaito. Tai pyörällä ajo. Kunnes kuulin, ettei kaikki aikuiset osaa ajaa pyörälläkään.

Terv. Tynnyrissä kasvanut vm. -87

Saat lisää ihmeteltävää:meidän suvussa ei osaa kukaan uida,itsekin olen mummuikään päässyt enkä ole vielä hukkunut.Lapsetkin on varovaisia kun tietävät että ei osaa uidaJostain syystä ne uimataitoiset hukkuvat kun yliarvioivat kykynsä.

Vierailija
62/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sinun pitäisi puuttua asiaan? Etkö muka voi keksiä niille lapsille _mitään_ muuta yhteistä tekemistä kuin uiminen?

Mulla on monta lasta, joista yksi oppi uimaan vasta 9-vuotiaana, koska on motorisesti muita heikompi ja pelkäsi myös sitä uimista. Totutteleminen kesti kauan, vaikka yhdessä käytiin uimahallissa usein.

Me ollaan kaikki yksilöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin hukkua kun olin 5 v. Siitä ilmeisesti jäi inho uimista kohtaan. Osaan joten kuten räpiköidä että pysyn ainakin hetken pinnalla, mutta ei sitä oikein uimiseksi voi sanoa. M44.

Mulle kävi ihan samalla tavoin. Omat lapseni olen laittanut uimakouluun ja nyt osaavat uida, eivät vaan räpiköidä kuten äitinsä. Koulussa ei lapsia todellakaan opeteta uimaan enkä,sitä,odotakaan. Sen sijaan toivoisn, että yläkoulussa käytäisiin kunnolla läpi ensiapukoulutus! Sen avulla pelastettaisiin useampikin henki.

Nykyään yläkoulun terveystiedon opetukseen kuuluvat ensiaputaidot. Kyllä meillä on harjoiteltu ensiaputaitoja monipuolisesti, mm. elvyttämistä nukella. Terveisin aineenopettaja. 

Vierailija
64/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät etteivät opeta? Mulla on useampi lapsi ja kaikki oppivat viimeistään 6-v uimaan. Paitsi yksi.

Hän oppi todellakin vasta 9,5-vuotiaana. Heillä oli koulussa uintia jo 7-vuotiaasta, ope tiesi tilanteen. Oli käynyt 5-6-v. uimakoulua, joka näytti silloin lisäävän lapsen pelkoa, tai ehkä aiheutti sen kokonaan.

Opeteltiin talvella uimahallissa, kesällä järvessä tai uima-altailla. Yksityisopenkin organisoin uimaseurasta mutta lapsi oli kauhuissaan. Sitten hän oppi erään kerran kun oli setänsä kanssa muuten vain uima-altailla polskimassa. Sanoo nyt, että minä olisin silloin yrittänyt liikaa. Osaa nyt teininä uida hyvin ja käy usein uimassa.

Vierailija
65/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 20. Älykäs, hyvä koulussa ja kielellisesti lahjakas, mutta uimataidoton. Ihan hyvin oon pärjännyt tähänkin asti. Tietysti olisi ihan kiva osata uida, mutta en ole vielä päässyt uimapelostani eroon.

Vierailija
66/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun erityislapsi (asperger) ei osaa uida kunnolla. Ei pidä vedestä, ei pysty mennä edes kahlaamaan veteen vapaaehtoisesti. On kuitenkin käynyt normikoulut ja on jo lukiossa. Miten tällainen lapsi opetetaan uimaan? En itse osaa pitää asiaa suurena murheena, lapsi ei pidä veneilystä, jollain tavoin pelkää vettä.

Vierailija
67/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin 30-kymppiseksi uimataidoton! Nyt olen päässyt hiukan veden pelosta ja oppinut uimaan hissukseen :) uimaan oli vaikea oppia, kun jäykistyin vedessä pelosta ja lisäksi uimatunnit olivat poikien kanssa yhtä aikaa, ja hyväksikäytettynä syömishäiriölapsena pelkäsin heiltä saamaani huomiota ja kommentteja ja sain paniikkikohtauksia. Eli olin melko monelta uimatunnilta pois. Mutta hyvin olen pärjännyt tähän asti ilman tuota taitoakin!

Vierailija
68/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä soisin, että noilla kaikilla uimataidottomilla lapsilla olisi ollut yhtä hyvät enot kuin minulla. He olivat ylemmässä teini-iässä minun syntyessäni ja minusta tuli heille kuin elävä nukke, pikkusisko, kuten he sanoivat. Kun kasvoin vähän isommaksi, he alkoivat vedättää minua kertomalla,mitä kaikkea pitää tai ainakin olisi hyvä osata kouluun mennessään.

Lukemaan opin omin päin kuusivuotiaana. Jo edellisenä vuonna olin yrittänyt opetella tasapainoa isoäidin polkupyörällä, jokon enot olivat tehneet runkoon laudasta istuimen. Eihän se heti onnistunut,mutta sitten kun sain ihan oman lastenpyörän, niin pian lukutaidon jälkeen karttui taitovarastoni myös pyöräilyllä. Ja samana kesänä opin myös, että vesi kantaa. Eli olin oppinut kaikki kolme "vaadittua" taitoa vuoden ennen koulun alkua.

Koulussa sitten silmäni aukenivat huomaamaan, että enot olivat narranneet minua. Useimmat luokkatoverit eivät osanneet mitään noista taidoista! Mutta oppivat aikanaan. Uimahalleja ei ollut lähimaillakaan eikä siihen aikaan ainakaan maalla lapsia viety koulun puolesta uimaopetukseen. Se oli vanhempien vastuulla. Oppikoulussa muistan käyneemme urheilutuntien jälkeen keväällä ja syksyllä sään salliessa kentä lähellä olevassa lammessa uimassa. 

Vierailija
69/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä soisin, että noilla kaikilla uimataidottomilla lapsilla olisi ollut yhtä hyvät enot kuin minulla. He olivat ylemmässä teini-iässä minun syntyessäni ja minusta tuli heille kuin elävä nukke, pikkusisko, kuten he sanoivat. Kun kasvoin vähän isommaksi, he alkoivat vedättää minua kertomalla,mitä kaikkea pitää tai ainakin olisi hyvä osata kouluun mennessään.

Lukemaan opin omin päin kuusivuotiaana. Jo edellisenä vuonna olin yrittänyt opetella tasapainoa isoäidin polkupyörällä, jokon enot olivat tehneet runkoon laudasta istuimen. Eihän se heti onnistunut,mutta sitten kun sain ihan oman lastenpyörän, niin pian lukutaidon jälkeen karttui taitovarastoni myös pyöräilyllä. Ja samana kesänä opin myös, että vesi kantaa. Eli olin oppinut kaikki kolme "vaadittua" taitoa vuoden ennen koulun alkua.

Koulussa sitten silmäni aukenivat huomaamaan, että enot olivat narranneet minua. Useimmat luokkatoverit eivät osanneet mitään noista taidoista! Mutta oppivat aikanaan. Uimahalleja ei ollut lähimaillakaan eikä siihen aikaan ainakaan maalla lapsia viety koulun puolesta uimaopetukseen. Se oli vanhempien vastuulla. Oppikoulussa muistan käyneemme urheilutuntien jälkeen keväällä ja syksyllä sään salliessa kentä lähellä olevassa lammessa uimassa. 

No mutta eikö ole aika kummallista, että koulun aloittava ei osaa pyöräillä? En ole tavannut yhtäkään, vaikka olen opettaja. Ja lukemaankin opitaan useimmiten 6v., Suomessa koulu vain alkaa vähän liian myöhään tätä valmiutta ajatellen.

Vierailija
70/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta eikö ole aika kummallista, että koulun aloittava ei osaa pyöräillä? En ole tavannut yhtäkään, vaikka olen opettaja. Ja lukemaankin opitaan useimmiten 6v., Suomessa koulu vain alkaa vähän liian myöhään tätä valmiutta ajatellen.

Potkupyörällä 2-3 vuotiaina ajaneet pyöräilevät usein jo 3-4v.

Vierailija
71/74 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voinpa sanoa etten osaa uida. Pinnalla pysyn ja osaan kellua, mutta en sukeltaa. Koulussa -80 luvulla en oppinut uimaan. En keksi yhtään tilannetta miten tästä olisi ollut haittaa tai olisin joutunut vaaraan. Kyllä, olen mökkeillyt saaristossa. Lapsieni kanssa olen ollut uimahallissa ja rannalla. Kylpylässä olen lomaillut. Järkyttykää rauhassa, hah!

Vierailija
72/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa uida vaikka oon 9☹️☹️

Vierailija
73/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v. enkä osaa uida. Merenrantaan on useampi kilometri, joten uskon kuolevani jollain muulla tapaa kuin hukkumalla.

Vierailija
74/74 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni osaa oikeasti uida niin hyvin, että siitä olisi hyötyä onnettomuustilanteessa. Esim. meressä kylmä kangistaa nopeasti toimintakyvyttömäksi ja aallokko on voimakas.

Selvähän se on ettei kukaan selviä kylmässä meressä uimataidolla. Mutta uimataidosta on apua pienemmissä haavereissa, joissa ranta tai muu pelastus olisi lähellä mutta joissa uimataidottoman hätääntyminen voi koitua kohtalokkaaksi.