Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loppuraskauden ultra?

Vierailija
04.05.2018 |

Onko mitään järkeä käydä ultrassa enää RV33? Syynä lähinnä oma ahdistus vauvan hyvinvoinnista. Loppuraskaus on tuonut mukanaan kovan (epärationaalisen) pelon. Vauva on jo niin iso, että mietin näkeekö ultralla enää mitään järkevää.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä liikelaskentaohjeet. https://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/ohjeet_raskauden_ajan_liikelaske…

Tätä voi tehdä ympäri vuorokauden jos siltä tuntuu. Kertoo enemmän kuin yksi ultraus.

Ultraus kertoo tietysti senhetkisen tilanteen ja sen onko kaikki elimet kunnossa sekä arvioidun painon. Mutta ei siellä ultrassa voi jokapäivä käydä joten liikelaskenta on nopein tapa saada selville että vauvalla on kaikki ok. Rakennepoikkeamat ja istukan verivirtaukset näkyy ultrassa.

Vierailija
22/25 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei elämässä ole varmaa, sitä täytyy vain löytää itsestään se että kestää epävarmuutta. Vanhempana voi pelätä koko loppuelämänsä että lapsi pysyy hengissä, mutta ei voi kokoajan pelätä, pitää myös elää elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut viimeksi maanantaina neuvolassa ja sykkeet oli ok. Kotidopplerin olen päättänyt jättää hankkimatta, sillä luulen, että sitä tekisi mieli käyttää jatkuvasti ja stressaisi vaan entistä enemmän sykkeen vaihtelut jne. Vauva liikkuu vaihtelevasti ja päivät jolloin mahassa on hiljaista ahdistaa. Liikelaskentaa voi alkaa nyt Rv32 eteenpäin tekemään. Tähän asti neuvolassa on sanottu, että ei huolta, kunhan on jossain kohti päivää tuntenut liikkeet. En osaa sanoa mistä pelko johtuu, mutta huolettaa, että mahassa ei ole kaikki hyvin ja vauva kuolee kohtuun. Raskaus on ensimmäinen, joten ei ole vertailukohtaa.

Ajattelin, että vauvan näkeminen ultrassa toisi jonkin verran mielenrauhaa ja onhan siinä sitten se lääkäri, jonka kanssa voi keskustella.Muutaman satasen maksaminen ultrasta ei kaada taloutta. En koe julkisia palveluita kovin helposti lähestyttäväksi. Se, että pitäisi käydä neuvolatädille romahtamassa ja itkemässä silmät päästä ja mahdollisesti siltikin saada kieltävä vastaus ei tunnu omalta jutulta. Mielummin maksan itse. Ihmiset on erilaisia.

Raskaana olevan kaikkiin kysymyksiin yleensä vastataan, että ei ole todennäköistä, en usko tai älä huoli. Itse kaipaisin ehkä enemmän faktapohjaisia perusteluja miksi joku asia on näin. Jos tässä kohti havaittaisiin esim. istukan toimintahäiriö, vauva voitaiisin mahdollisesti pelastaa keisarileikkauksella eli on olemassa joitakin asioita mihin ultraus auttaa.

Ap

Vierailija
24/25 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua ainakin on pelkoon auttanut ultra. Joka ei sitä pelkoa ymmärrä, ei vaan ymmärrä. Ei siinä terapeutit auta, koska tottakai jokainen muutenkin järjellä ymmärtää, että pelkääminen on noin niinkuin periaatteessa turhaa ja älytöntä.

Oma kokemus on se, että jos neuvolassa kovasti itkee, saattaa (siis saattaa) saada ultran. Mutta siellä ultrassa lääkäri kyllä antaa ymmärtää, kuinka turhaan olet siellä resursseja haaskaamassa. Jos taas menee yksityiselle, saa asiantuntevaa ja arvostavaa palvelua.

Niin mutta mitä pelkäsit, sitäkö että lapsi ei ole hengissä, vai ei kasva kunnolla vai että on jotain muuta vakavaa?

Ei se ultraus muuta välttämättä mitään jos pääsi sisällä on se pelko. Harmillista että vain rahalla pitäisi saada mielenrauha eikö muka julkisella ole apua pelkotiloihin? Ihan seuraavana päivänä voi tapahtua esim. istukassa mitä tahansa vaikka ultra olisikin ok silloin. Se ultraus kertoo vain senhetkisen tilanteen.

Kumma asenne. Kyllä julkiset palvelut kelpaa, mutta heidän tavoite on tarjota kaikille peruspalvelut ja mahdollisimman vähän mitään extraa. Eli kun jotain ylimääräistä pyydät saat kymmenen syytä, miksi se on turhaa ja kymmenen asiaa mitä pitää ensin seurata ja pohtia, ennenkuin voidaan edes harkita.

Muutaman kerran raskauden aikana olen harkinnut myös yksityisiä neuvolapalveluita julkisten rinnalle. Oma terkka on todella mukava, mutta nuori. Arvostan, ettei hän arvostele tai tuputa ja jyrää omia mielipiteitään mun yli. Kuitenkin nuoresta iästä johtuen en koe niin luontevaksi avautua hänelle kaikesta, enkä suhtaudu niin luottavaisesti hänen näkemyksiin. Ensimmäistä neuvolalääkäriä odotin kovasti ja olin miettinyt kysymyksiä valmiiksi. Neuvolalääkäri oli niin outo lintu, että olin ihan ällikällä lyöty ja kaikki kysymykset jäi. Jos olisin tavannut hänet eri ympäristössä olisin epäillyt häntä jotenkin kehitysvammaiseksi tms.

Että siinä muutama syy miksi haluan käydä yksityisellä. Siellä voin itse valita lääkärini. Ja kuten itsekin totesin, minulla ei ole mitään painavaa (fyysistä) perustetta vaatia mitään ylimääräistä, joten mielellään maksan ultran itse. Enpä ainakaan vie sitä keneltäkään enemmän tarvitsevalta julkiselta puolelta.

Ap

Vierailija
25/25 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yhden vauvan menettänyt. Kohtukuolema rv 40+1, syy napanuorakomplikaatio. Myöhemmässä raskaudessa pääsin ensin kolmen viikon välein ultraan ja loppuraskaudessa viikon välein, ja ihan julkisella puolella. Kyllä siitä ultrauksesta on hyötyä myös loppuraskauden aikana. Napanuoran ja istukan toiminta voidaan tarkastaa, minulle myös joka kerta näytettiin, että tällä kertaa napanuora ei mene kaulan ympäri.

Huoli ja pelko oli silti voimakas, joka aiheutti minulle adrenaliinitason nousun, josta seurasi se, että vauvan syke oli lähes 200 jatkuvasti. Synnytys käynnistettiin 2 viikkoa etuajassa.

Ap, käy vain ultrassa, jos tunnet, että se rauhoittaa sinua. Napanuora- ja istukkaongelmat siinä ainakin näkyy myös loppuraskaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi