Tarhatädit ei uskonut kun kerroin totuuden.
Että lasta oli nippaistu ja lyöty myös. Onhan niillä kamerat siellä, että eikun katsomaan. Syy miksi näistä ilmoitin oli se, että lapsi heräsi monta kertaa yössä itkemään kun ei halua mennä päiväkotiin ja se oli sellaista todella hysteeristä itkua. Myöskin lapsesta tuli väkivaltainen minua kohtaan päiväkodin aloituksen jälkeen. Aiemmin mitään merkkejä väkivaltaisuudesta ei ollut.
Kommentit (31)
Oho, missä päiväkodissa on kamerat? Melkoista bigbrother-meininkiä sekä hoitajille että lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika normaalia, että lapset lyövät toisiaan, etenkin pienten ryhmässä.
Niin on. Täytyyhän siitä silti kertoa, että lapsella olis edes joskus kivaa siellä ja itsekin pääsis töihin.
ap
Ei ne tädit mahda sille lyömiselle paljon mitään, kun lapsia ei enää nykyään saa kurittaa.
Sanovat vaan soosoo, ja sitten lapsi jatkaa lyömistä heti kun kukaan täti ei ole näköetäisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika normaalia, että lapset lyövät toisiaan, etenkin pienten ryhmässä.
Niin on. Täytyyhän siitä silti kertoa, että lapsella olis edes joskus kivaa siellä ja itsekin pääsis töihin.
ap
Et kertonut, miten kauan lapsesi on ollut päiväkodissa. Päiväkotiin sopeutuminen voi kestää helposti yli puoli vuotta. Väkivaltaisuus sinua kohtaan ei tarkoita sitä, että päiväkotiympäristö olisi väkivaltainen, vaan se on yksinkertaisesti lapsen keino purkaa kielteisiä tunteita. Kun lapsi käyttäytyy väkivaltaisesti sinua kohtaan, mieti, mikä lasta harmittaa ja sanoita hänelle, että häntä harmittaa nyt se, kun... (toki pitää kieltää myös, mutta usein tuo harmituksen syyn löytyminen helpottaa pahaa oloa).
Meidän päiväkodissa ei kerrota vaikka lapsi osais itse sanoa kuka puri. Tyttöä purtiin 2 kertaa samalla viikolla ja hän itse kertoi pihalla kuka puri ja missä päin pihaa. Hoitajat ei kuulemma ollu huomannu mitään. Viikon oli hampaan kuvat poskessa ja ei muka ollu ees itkeny... itki vielä kotonakin että sattuu. Jäi niistä hampaankuvista muisto, kun valokuvaus oli seuraavanapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tädit mahda sille lyömiselle paljon mitään, kun lapsia ei enää nykyään saa kurittaa.
Sanovat vaan soosoo, ja sitten lapsi jatkaa lyömistä heti kun kukaan täti ei ole näköetäisyydellä.
Joo, lyömisen kitkemiseen paras keino on juuri kurittaminen! Eiku...
Se on ihan normaalia, että lapset lyövät toisiaan. Sitä se kasvaminen on, että opetellaan hallitsemaan niitä tunteita, kun niitä tulee. Harvemmin nyt enää isojen ryhmässä lyödään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et kertonut, miten kauan lapsesi on ollut päiväkodissa. Päiväkotiin sopeutuminen voi kestää helposti yli puoli vuotta. Väkivaltaisuus sinua kohtaan ei tarkoita sitä, että päiväkotiympäristö olisi väkivaltainen, vaan se on yksinkertaisesti lapsen keino purkaa kielteisiä tunteita. Kun lapsi käyttäytyy väkivaltaisesti sinua kohtaan, mieti, mikä lasta harmittaa ja sanoita hänelle, että häntä harmittaa nyt se, kun... (toki pitää kieltää myös, mutta usein tuo harmituksen syyn löytyminen helpottaa pahaa oloa).
Tiedän. Kiitos kuitenkin. Äitihän se yleensä se kaikkein luotettavin on ja häneen puretaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Tietyssä maakunnassa totuuden sanojat leimataan aina valehtelijoiksi oman edun ajamiseksi. Sanotaan että savolaiset ois kieroja. Kyllä ne taitaa olla jossain ihan muualla.
Taitaa tuollainen kertoa eniten pk:n työntekijöiden työssä viihtymisestä, jos tarvii alkaa tuollaisesta valehtelemaan.
Meillä oli vähän samankaltainen tilanne, kuin ap:lla. Siihen puututtiin, ja myöhemmin olen saanut muita kautta tietää, että ko. kiusaajalapsen kanssa on muillakin lapsilla ollut ongelmia. On ilmeisesti kotioloissa aika paljon toivomisen varaa, ja oireilee kiroilemalla, lyömällä, tönimällä.... Ikävää, ettei tuollaisille saada mitään (lasuja tehty useampi)
No höpö höpö taas..
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan normaalia, että lapset lyövät toisiaan. Sitä se kasvaminen on, että opetellaan hallitsemaan niitä tunteita, kun niitä tulee. Harvemmin nyt enää isojen ryhmässä lyödään.
Lapsi monesti juuri tarvitsee sen kurituksen, jotta lopettaisi lyömisen. Ei se riitä, jos lapselle vaan sanoo, että lyöminen tuntuu toisesta pahalta tai että antaa lapselle tarran jos se ei ole viikon aikana lyönyt ketään.
Tarvitaan sekä keppiä että porkkanaa tehostamaan suusanallista opetusta.
Vanhempien tehtävä on kitkeä lyöminen jäähyillä ja ilmoittamalla että jokin etuisuus poistuu, jos käytös ei muuta.
ap
Jäähyjä ei kyllä enää suositella juurikaan käytettäväksi. Itse olen puuttunut lasteni lyömisiin ja läpsimisiin ottamalla kevyesti käsistä kiinni, sanomalla napakasti ei ja sen jälkeen selittänyt että lyöminen sattuu eikä sellaista tehdä. Eivät ole minua läpsineet sen koommin. Sisarusten ja kaverien kesken kyllä painitaan, mutta niihin en ole kovin herkästi puuttunut, koska usein ovat vain leikkiä. Jos liian villiksi menee tai aletaan kepeillä ym huitoa, niin sitten olen mennyt väliin. Tuosta puremisesta ei ole kokemusta. Onko se kovinkin yleistä ja mistä lie johtuu? Omat lapset eivät ole moista harrastaneet eivätkä joutuneet kohteeksi..
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinusta siis se kurittaminen pitäisi olla? Toivottavasti et meinaa, että lasta opetettaisiin esim. lyömällä, että älä lyö muita.
Toivottavasti havaitset tuon ison ristiriidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi monesti juuri tarvitsee sen kurituksen, jotta lopettaisi lyömisen. Ei se riitä, jos lapselle vaan sanoo, että lyöminen tuntuu toisesta pahalta tai että antaa lapselle tarran jos se ei ole viikon aikana lyönyt ketään.
Kuritushan ei ole lyömisen synonyymi, vaan tarkoittaa ohjaamista ja opettamista mm rajoja asettamalla. Esim itsekuri sana ei tarkoitta että alkaa löydä itseään jollain kirjaimellisella piiskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuritushan ei ole lyömisen synonyymi, vaan tarkoittaa ohjaamista ja opettamista mm rajoja asettamalla. Esim itsekuri sana ei tarkoitta että alkaa löydä itseään jollain kirjaimellisella piiskalla.
Kuri ja kuritus ovat eri sanoja. Tyypillisesti kurituksella viitataan siihen, että fyysisellä voimalla asetat niitä rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Kotona lyömään oppinut ja lyömistä nähnyt lyö aika herkästi, puhumalla asiansa selvittävien vanhempien lapset ovat aika harvoin väkivaltaisia. Mutta on alueita, joissa hoitajien sijaan enemmän käyttöä olisi vartijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinusta siis se kurittaminen pitäisi olla? Toivottavasti et meinaa, että lasta opetettaisiin esim. lyömällä, että älä lyö muita.
Toivottavasti havaitset tuon ison ristiriidan.
Onko siinäkin ristiriita, että aikuinen ottaa lapselta lelun pois rangaistuksena, kun lapsi on itse ottanut kaverilta lelun ilman lupaa? Tai siinä, että aikuinen vie lapsen jäähylle tai pois leikistä, koska lapsi on yrittänyt sulkea jonkun toisen lapsen pois leikistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuri ja kuritus ovat eri sanoja. Tyypillisesti kurituksella viitataan siihen, että fyysisellä voimalla asetat niitä rajoja.
Kuritus on käytännössä sama asia kuin rankaiseminen. Kurittamista on ei-ruumiillista ja ruumiillista.
No kun muksusi on kiesannut muita, eikä ole ottanut aikuisten ohjeita kuuleviin korviin niin piti antaa pieni luunappi. Sillä tilanne rauhaantui. Lapselle kyllä selitettiin miksi toisia ei kiusata, ja tädit joutuu tukkapöllyä joskus antamaan että menee oppi perille. Tädit teki sun työtäsi, kun et kotona pidä lapselle mitään rotia.