"Koirani käskettiin pois R-kioskista" - voi luoja näitä koiranomistajia välillä!
Lakihan sen kieltää, miksihän se joillekin tulee aina yllätyksenä, että koiraa ei voi viedä kaikkialle?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Miksi otetaan koira mukaan - siksi, että koska on jo ollut päivän pois, niin ilta on aikaa olla koiran kanssa. Eli en halua turhaan jättää koiraa yksin kotiin vaan yhdistän juurikin ärräkäynnin ja koiralenkin, meillä kun ärrälle on matkaa sen verran että ei saa vain kipaistua. Ollaan vaan totuttu tekemään kaikki yhdessä ja siitä asti kun erosin, koira on ollut mulle tärkein.
Sepäs kiva jos aiheutat jollekkin toiselle asiakkaalle(tai myyjälle) allergiakohtauksen.
T. Ei-allergisoivan koiran omistaja joka jättää silti eläimen kotiin kauppareissun ajaksi.
En kyllä usko että jollekulle voi tulla allergia siitä, jos käyn koiran kanssa kioskilla.
En liioin sitä, että on koira, joka ei tuota allergiaa.
Laki on muuttunut.
Paikan omistaja saa päättää. Elintarvikkeiden myynti ei ole ollut esteenä enää vuosikymmeneen (en muista tatkasti).
Ainakin täällä Helsingissä on lukuisia ravintoloita, kahviloita ja kioskeja joihin koiran kanssa voi mennä. Ravintolan keittiöihin ei koiralla ole asiaa. Eli laki määrittelee jollain tavoin ruuan valmistuksen kuitenkin esteenä.
Ei pidä ottaa koiraa jos se tekee elämän noin vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Laki on muuttunut.
Paikan omistaja saa päättää. Elintarvikkeiden myynti ei ole ollut esteenä enää vuosikymmeneen (en muista tatkasti).
Ainakin täällä Helsingissä on lukuisia ravintoloita, kahviloita ja kioskeja joihin koiran kanssa voi mennä. Ravintolan keittiöihin ei koiralla ole asiaa. Eli laki määrittelee jollain tavoin ruuan valmistuksen kuitenkin esteenä.
Elintarvikelaki sanoo, että eläimiä ei saa päästä elintarvikehuoneistoihin.
Selkokielelle käännettynä tämä tarkoittaa pääpiirteissään sitä, että käytännössä kiellettyjä paikkoja koirille ja myös muille lemmikeille ovat esimerkiksi ruokakaupat sekä kahvilat ja ravintolat.
Laissa elintarvikehuoneistolla tarkoitetaan tilaa, ”jossa myytäväksi tai muuten luovutettavaksi tarkoitettuja elintarvikkeita valmistetaan, säilytetään, kuljetetaan, pidetään kaupan, tarjoillaan tai muutoin käsitellään”.
Lähde Helsingin uutiset
Lakimuutos on tullut voimaan vuoden 2012 alusta. Tilojen omistaja elintarvikkeita myyvissä paikoissa päättää itse. Tämän löytää helposti googlaamalla.
Valtaosalla kuitenkin peukutuksista päätellen on vielä vanha käsitys. Ei siis ole enää lakia, joka kieltää.
67, sulla on vanhentunutta tietoa:
Tämä Eviran sivuilta vuodelta 2012
Asetuksen mukaan lemmikkieläimiä saa toimijan suostumuksella tuoda elintarvikehuoneiston tarjoilutiloihin. Käytännöstä on ilmoitettava asiakkaille tarjoilutilan sisäänkäynnin yhteydessä.
Vuoden vaihteeseen asti lemmikkieläinten tuonti elintarvikehuoneistoihin oli kielletty lukuun ottamatta näkövammaisten opaskoirat, liikuntavammaisten avustajakoiria ja kuulovammaisten kuulokoiria. Ravintolat ja kahvilat voivat siis nykyisellään itse päättää, sallivatko lemmikkien pääsyn sisälle. Keittiöön lemmikeillä ei edelleenkään ole asiaa.
Ansaliina ei nyt tyhmänä tajua, että jos kioskiin saa tulla rotan kokoinen ja maailman suloisin koirapallero käsilaukussa, katsoo ison tanskandoggin omistaja myös oikeudekseen tupsahtaa ostoksille koiransa kanssa. Mihin Ansaliina vetää rajan? Lakia on noudatettava! Jos tarkastaja sattuu paikalle, tulee varoitus/sanktioita, jotka ilmeisesti tämä ääliö on valmis maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Asetuksen mukaan lemmikkieläimiä saa toimijan suostumuksella tuoda elintarvikehuoneiston tarjoilutiloihin. Käytännöstä on ilmoitettava asiakkaille tarjoilutilan sisäänkäynnin yhteydessä.
Vuoden vaihteeseen asti lemmikkieläinten tuonti elintarvikehuoneistoihin oli kielletty lukuun ottamatta näkövammaisten opaskoirat, liikuntavammaisten avustajakoiria ja kuulovammaisten kuulokoiria. Ravintolat ja kahvilat voivat siis nykyisellään itse päättää, sallivatko lemmikkien pääsyn sisälle. Keittiöön lemmikeillä ei edelleenkään ole asiaa.
Ok. Eli siis jos r-kioski on päättänyt ettei eläimiä tuoda kioskiin, niitä ei silloin tuoda ja asian pitäisi olla selvä myös Ansaliinalle.
Maalaisten kokoontumisajot ilmeisesti!
Esim. Munkkiniemessä on tuskin yhtään ravintolaa tai kahvilaa, johon koirat eivät olisi tervetulleita lakimuutoksen jälkeen.
Googlatakaa koiraystävälliset ravintolat Helsingissä, tulette hämmästymään.
Olen kirjastossa töissä. Jotkut asiakkaat tukevat sinnekin koiran kanssa. Ei heitä ole heitetty pihalle, mutta eihän koira kyllä oikein kuulu kirjastoon, teatteriin tai museoon vaikkei sitä ole erikseen laissa kielletty. Paikasta riippuen voi olla tiukempi tai vähemmän tiukka linja. Fiksu asiakas varmistaa etukäteen minne saa lemmikin tuoda.
Olen tottunut lapseni kanssa koirien omistajien maailmaan. Hän on koirille allerginen ja osaa jo itsekin nuorena aikuisena varatua siihen, että ei auta, vaikka sanoo olevansa allerginen. "Ei tämä meidän sesse tee mitään, se haluaa vain haistella ja nuolaista vähän". No se meinaa sitä, että nuorella silmät ja hengitystiet turpoaa.
Muistan hänen ollessaan pieni, että sain karjua pää punaisena, että älä päästä sitä koiraa lähelle, kun lapsi on allerginen. Vastaukseksi huudettiin vain, että "ei se oo vihainen, haluaa vain haistella lapsia". Juu, haistele sitten vain ja ihmettele, kun alan kaivamaan taskusta allergialääkkeitä ja avaavaa, että saan ensioireet helpotettua ja sitten pikaisesti kotiin seuraamaan tilannetta.
Joten ravintolat yms. päättää itse nykylain sallimana, että haluavatko asiakkaikseen koiranomistajia koirien kanssa, vai niitä, jotka ei halua tai voi syödä tai olla ostoksilla koirien kanssa samassa paikassa.
Minun puolesta koirat saavat mennä ihan vapaasti nykyään ravintoloihin. Ei minulla sitä vastaan ole mitään, mutta sekin pitää hyväksyä, että osa ihmisistä kääntyy ovella pois sen takia.
Koiraperheenjäsen koki tylyn kohtalon.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisten kokoontumisajot ilmeisesti!
Esim. Munkkiniemessä on tuskin yhtään ravintolaa tai kahvilaa, johon koirat eivät olisi tervetulleita lakimuutoksen jälkeen.
Googlatakaa koiraystävälliset ravintolat Helsingissä, tulette hämmästymään.
Onhan sitä olemassa kissakahviloitakin yms. Muuallakin kuin Helsingissä. Ei kuitenkaan voi automaattisesti olettaa että lemmikin saa viedä kaikkialle. Koiraystävällisiksi julistautuneet paikat tietysti asia erikseen. Mutta asiasta ei tule ongelmaa, jos kysyy yrityksen linjan etukäteen.
Kuka yrittää viedä koiran R-kiskalle? Itse joudun joskus iltalenkillä poikkeamaan paikallisessa Salessa hakemassa jonkun yhden asian. Koira tietysti jää ulos ja hoidan äkkiä asiani. Saa jättää ulos tai ei, niin pakkohan se on jättää ja ikkunoista näkee hyvin miltei koko ajan. Eikä lyhyen asian hoitamiseen hiljaiseen aikaan mene minuuttiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Eli siis jos r-kioski on päättänyt ettei eläimiä tuoda kioskiin, niitä ei silloin tuoda ja asian pitäisi olla selvä myös Ansaliinalle.
R-ketjullakaan ei ole yhteinäistä päätöstä, vaan kauppias määrittelee tämän.
Meidän ärrällä on vähän epäyhtenäinen käytäntö. Pikkukoiran kanssa voi hyvin piipahtaa lyhyesti ostoksilla ja jäädä kahvillekin ainakin hiljaisena aikana. Sen sijaan isoja koiria eivät katso hyvällä.
Mutta tosiaan Ansaliinan on vain uskottava sen kiskan säännöt. Boikotoida aina voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut oikein haluaa että koira ei sais tulla vaikkapa kioskiin vaan että koiralla olisi oikein vaikeaa. Miten paha olo pitää ihmisellä olla, että vihaa noin koiria.
Minulla on muuten hyvä olo, mutta koirien lähellä paha olo. Minulla on oikeus elää ilman koiria. Mt-ongelmainen naapurini valitettavasti uhkaili minua saksanpaimenkoiransa kanssa, kun olin lapsi. Tuosta on jäänyt valtava pelko koiria kohtaan. Koirilla on varmasti vaikeaa kaupunkiympäristössä. Koirat kuuluvat maalle.
Koirat on oikeasti kilttejä paitsi tietty sakemannit joita kannattaakin välttää. Ei koiraa kannata pelätä vaan totutella vaan olemaan paljon niiden kanssa, niin voi alkaa tykätä paljonkin. Minäkin ennen pelkäsin koiria, mutta en enää.
Vähän kuin joku joka inhoaa liikuntaa ja sitten alkaakin tykätä, niin haluaa kertoa, että kannattaa vaan opetella tykkäämään.
Oikeesti. Jos joku haluaa elää ilman koiria, hänellä on siihen oikeus. Koira ei toisi elämääni mitään lisäarvoa. Eikä koira oli kiltti tai ei-kiltti. Liian monella koiralla on kusipäinen omistaja ja se näkyy.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko että jollekulle voi tulla allergia siitä, jos käyn koiran kanssa kioskilla.
Tietyt rodut ovat ainakin vähemmän allergisoivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyt rodut ovat ainakin vähemmän allergisoivia.
Luulen, että tämä riippuu paljon ihmisestä. Jotkut rodut voivat kyllä olla sellaisia, että turkin tyypin vuoksi eläinpölyä ei irtoa niin paljon kuin jostain muusta. Mutta herkimmät saavat oireita rodusta riippumatta.
Joskus voi olla kyse myös siitä, että omalle koiralleen siedättyy. Muut koirat voivat silti aiheuttaa oireita.
Itse saan oireita joistakin kissoista, toisista en. Ei tunnu riippuvan rodusta vaan yksilöstä. Ikinä ei siis etukäteen tiedä miten käy.
Kisse Mobutu Sese Seko.