Eeppinen hääetikettitaistelu Jodelissa! Saako vieras laittaa punaisen mekon? (linkki)
Mitä mieltä olette? Onko minkään sävyinen punainen ok? Onko koko sääntö ihan vanhentunut?
Kommentit (51)
mutta miten jodelia voi lukea selaimen kautta tolleen? miten pääsen kanaville jne?
Vierailija kirjoitti:
mutta miten jodelia voi lukea selaimen kautta tolleen? miten pääsen kanaville jne?
ap huhuu? miten?
Vierailija kirjoitti:
Tuolla selvästi puhutaan kahdesta eri asiasta: siitä, voiko vieras käyttää kirkkaanpunaista mekkoa, ja siitä, onko minkään sävyinen punainen sallittu väri.
Ihmetyttää, miten nuoret jaksavat vinkua jostain ikiaikaisen vanhasta asiasta. Näköjään osa on konservatiiveja vain koska eivät osaa vielä ajatella itse.
Eihän tuo edes ole mikään ikiaikaisen vanha asia. Ainakaan en ole koskaan yhdessäkään etikettioppaassa nähnyt tällaista sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhan kansan mukaan punainen mekko tarkoittanut sitä, että on ollut suhde sulhaseen...
Jösses!! Nyt meinas kyllä lentää tekohampaat suusta. Tulevana viikonloppuna poikani menee naimisiin kivan tytön kanssa, ja arvatkaa mitä: mulla on joulunpunainen pitsimekko ja vielä suunnilleen samanvärinen lierihattukin (punainen on aina sopinut minulle). Helsinkiläinen modisti, jolta ostin hatun, ei kyllä maininnut mitään punaisen värin kyseenalaisuudesta, vaan ennemmin ihasteli mekkoani ja piti sitä eleganttina valintana. Ehkä meille morsiusparin äideille sallitaan tällainen hurjastelu... :)
Kannattaako ladata jodel?
Se ilmoittaa kun katsoin tietoja että vaatii luvan käyttää kuvia ja kameraa... Mitä se tarkoittaa??miten se voi kuviani käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika maksimekoissa? :(
Niin. Kertokaa. Roiskeläppä on ok häissä mutta maksimekko ei?
Minkä ikäisiä olette jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan tuosta? Itse olen 27 ja tiesin punaisen mekon olevan etikettivirhe.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan tuosta? Itse olen 27 ja tiesin punaisen mekon olevan etikettivirhe.
Minä olen 33 enkä ole koskaan kuullut tällaisesta etiketistä. Paitsi joskus täällä av:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika maksimekoissa? :(
Niin. Kertokaa. Roiskeläppä on ok häissä mutta maksimekko ei?
Roiskeläppä ei ole ok, koska kirkossa pitäisi olla polvipituista päällä. Pitkä juhlava puku taas on varattu iltajuhliin, ja ylipukeutuminen on epäkohteliasta morsianta kohtaan. Hellemekko (trikoinen) taas ei ole juhlavaate.
Tietty jos onnistuu löytämään maksimekon, joka on riittävän muttei liian juhlava, se sopii kyllä. Nykyään taitaa vain olla helpompi löytää midi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tuosta "etiketistä", mutta bull shittiähän tuo on, omaa päätä saa käyttää. Tietenkään ei valita liian huomiotaherättävää pukua, mutta tuo legenda että sillä viestittäisiin seksisuhteesta sulhasen kanssa,
ette ole tosissanne 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhan kansan mukaan punainen mekko tarkoittanut sitä, että on ollut suhde sulhaseen...
Jösses!! Nyt meinas kyllä lentää tekohampaat suusta. Tulevana viikonloppuna poikani menee naimisiin kivan tytön kanssa, ja arvatkaa mitä: mulla on joulunpunainen pitsimekko ja vielä suunnilleen samanvärinen lierihattukin (punainen on aina sopinut minulle). Helsinkiläinen modisti, jolta ostin hatun, ei kyllä maininnut mitään punaisen värin kyseenalaisuudesta, vaan ennemmin ihasteli mekkoani ja piti sitä eleganttina valintana. Ehkä meille morsiusparin äideille sallitaan tällainen hurjastelu... :)
Morsiamen äiti saa "loistaa" enemmän kuin perus vieras, eli punainen on enemmän ok. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tuosta "etiketistä", mutta bull shittiähän tuo on, omaa päätä saa käyttää. Tietenkään ei valita liian huomiotaherättävää pukua, mutta tuo legenda että sillä viestittäisiin seksisuhteesta sulhasen kanssa,
ette ole tosissanne 😂😂😂
Ei se mikään etikettisääntö ole, mutta vanha perinne kylläkin. Oma kaverini (suomen kielen ja kansanperinteen opiskelija) puki ex-poikakaverinsa häihin punaisen mekon. Ja kyllä, oli ollut silleen exänsä kanssa.
Mietin tätä kysymystä viime kesänä, kun jouduin laittamaan ystävän häihin kirjavan mekon, jonka pohjasävy oli punainen. Olin ollut pari kuukautta aiemmin jalkaleikkauksessa ja ainoa löytämäni juhlamekko, joka peitti leikkaushaavan ja oli myös riittävän löysä alaosasta, sattui olemaan punasävyinen.
Häissä huomasin että olin hermoillut turhaan, sillä vierailla näkyi monenlaista punaista. En usko että tätä sääntöä enää kovin tarkkaan Suomessa noudatetaan.
Punainen on "kielletty" liian kirkkaana sävynä, ettei se vie huomiota morsiamelta. Sähkönsininen tai neonkeltainen on ihan yhtä paha moka kuin kirkkaanpunainen. Viininpunainen esim. on ihan okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ette ole tosissanne 😂😂😂Ei se mikään etikettisääntö ole, mutta vanha perinne kylläkin. Oma kaverini (suomen kielen ja kansanperinteen opiskelija) puki ex-poikakaverinsa häihin punaisen mekon. Ja kyllä, oli ollut silleen exänsä kanssa.
Joo, wanhaan aikaan neidoilla oli monta mekkoa, joista valita asu häihin, ja he halusivat julkisesti retostella avioliiton ulkopuolisella suhteella. Niin niin.
Hö! Olen 56v ja luin tuosta säännöstä ensi kertaa tästä apsta.
Viimeksi olin punaisessa mua 20v nuoremman sukulaispojan häissä. Tuskin kukaan arveli, että olisin ... you know!
Valkoinen pitkä hame ei päälleni häihin koskaan tule, sen lupaan. Kyllä punaiseen mekkoon saa naispuolinen vieras pukeutua. Mies ei mielellään ja ymmärrän, jos morsian sen kieltää. Mustaa käytetään jonkun verran, ainakin miehet. Naiset voisi etsiä jotain muuta väriä, mutta musta puolihame käy, etenkin jos on yläosa värikkäämpi.
Jos joku morsian tahtoo kieltää punaisen multa, laittaa sitten kissankorkuisilla kirjaimilla kutsuun.
Antakaa mulle pukeutumisohjeita pojan häihin, jos viitsitte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ette ole tosissanne 😂😂😂Ei se mikään etikettisääntö ole, mutta vanha perinne kylläkin. Oma kaverini (suomen kielen ja kansanperinteen opiskelija) puki ex-poikakaverinsa häihin punaisen mekon. Ja kyllä, oli ollut silleen exänsä kanssa.
Joo, wanhaan aikaan neidoilla oli monta mekkoa, joista valita asu häihin, ja he halusivat julkisesti retostella avioliiton ulkopuolisella suhteella. Niin niin.
Siksipä ei entisaikaan punaista häissä käytettykään.
Miksi vieras ei saisi pukeutua punaiseen? Sen vuoksi että liian huomiota herättävä väri on huono valinta, vai sen vuoksi että punaiseen pukeutuva olisi harrastanut seksiä sulhasen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä ei entisaikaan punaista häissä käytettykään.
Eli kukaan ei ole käyttänyt häissä punaista väriä viestiäkseen jotain😉
Pyh, itse olen yli 50 vuotias jodelin käyttäjä