Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämäkin päivä sitten tuli... (perintö ja lähisukulainen)

Vierailija
03.05.2018 |

Eli äitini on viimeaikoina sairastellut enemmän. Hän on reilusti yli 70 vuotias. Itse en ole ajatellut mitään perinnönjakoja, koska en pidä vanhempieni kuolemaa vielä edes ajankohtaisena. Veljeni kuuli äitini olevan A viruksen kourissa ja ryntäsi välittömästi 600 km päästä tänne "riehumaan". Hän ilmeisesti olettaa flunssan olevan sama kuin kuolema, koska ikääkin on. Sain tänään kuulla, että hän oli sanonut vanhemmilleni, että he voisivat Antaa kesämökkitontin hänelle. Eli kun hän omistaisi tontin, niin tavallaan mökkikin tontilla olisi hänen. En kuuna päivänä uskonut, että tässä jo alettaisiin perinnöstä juonimaan. Itse 10 minuuttia mietittyäni päätin, että vieköön tontin ja mökin, kun oli sitä selkäni takana itselleen juoninut. Paha saa ehkä joskus palkkansa.....

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo perintöhommat on kyllä just tuommosia. Aina pölähtää joku joka sekoaa amhdollisesta perinnöstä ja vaatii kaiken tai suurimman osan itselleen.

Vierailija
2/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne mökit pyytämällä siirry.

Paha ei muuten saa palkkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se lasketaan kuoleman jälkeen perinnönjaossa ennakkoperinnöksi kuitenkin.

Vierailija
4/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan usein paha saa todella suuren palkan - elää sillä leveästi!

Vierailija
5/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs, jos hän maksaa siitä vaikk 200 euroa??

Vierailija
6/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan pitää puolensa, jos paperilla ei ole mitään, siis sitten kun on ajankohtaista.

Vierailija
7/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti, jollei 200e ole käypä markkina-arvo.

Vierailija
8/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se edelleen ennakkoperinnöksi katsotaan tai ainakin lahjaverot täytyy maksaa

Vierailija
9/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli ja sisko juoni kanssa aikonaan tota perintöhommaa mökistä. Ihan suuvaahdossa halus mut pois siitä. Se tietenkin kävi mulle ja vaadin että mulle ei tule mökistä mitään. En halunnut millään lailla olla osallinen siihen mökkiin. Ja niin se toteutu. Kun mutsi kuoli, niin mökki jäi mun systerille ja broidille. Mutta äityli oli huomioinu minut testamentissa suuremmalla rahasummalla, koska sisarukset sai kimpassa mökin.

Se miks en halunnut koko mökistä mitään oli, kun se oli mätä torppa ja täysin arvoton. Koko tontti on täysin arvoton. Eli ne haukkas itellee kuluja.

Paras on kun ne molemmat tajusi sen ja kävi tutkimassa perusteellisesti sitä. Ei voinu ku nauraa niille.

Huvittavinta tässä on se, että ne molemmat vaati mua osallistumaan siihen mökkiin ja niihin kaikkiin juttuihin.. Ei toivookaa. Totesin vaan, että tehän niin kovasti halusitte sen.

Vierailija
10/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä paha saa palkan ja se palkka on parempi kuin muilla.

Ymmärrän AP:n mielipahan, mutta perintöasioista voi puhua milloin tahansa, vaikka ei kenenkään kuolemaa odottaisikaan. Ja reiluinta on puhua suoraan perinnön jättäjän kanssa. Onhan hänenkin hyvä tietää mitä toiveita perillisillään on. Päätöksen tekee kuitenkin se perinnön jättäjä. Toivottavasti.

Olen itse vasta nelikymppinen, mutta alkanut silti jo miettimään omia perintöasioitani. Siis sitä mikä olisi paras ratkaisu lasteni kannalta.

Puhu AP sinäkin toiveistasi kunhan olet toipunut ensin tästä järkytyksestä - niin pystyt puhumaan rauhallisesti ja asiallisesti.

Itse olen joutunut seuraamaan perintöriitoja tilanteissa joissa mitään ei ole sovittu etukäteen. Niissä perijät tappelevat verissä päin jopa kahvipaketeista. Ja suurimmat riidat käydään juuri niistä kesämökeistä ja tonteista. Ja käytännössä kaikesta päättää se joka muutenkin jyrää kaikki muut. Ne päättyvät usein sillä tavalla, että välejä katkeaa lopullisesti mikä vaikuttaa ikävällä tavalla myös lapsiin ja lapsenlapsiin.

Itse muistan kuinka äitini jakoi isäni perintöä meille lapsille, ja myöhemmin isäni vanhempien perintöä. Mm metsät piti myydä, sillä äitini niin halusi. Meiltä perillisiltä ei edes kysytty mitään. Sanottiin vaan mille viivalle pitää nimi kirjoittaa.

Vierailija
11/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se edelleen ennakkoperinnöksi katsotaan tai ainakin lahjaverot täytyy maksaa

No lahjavero pitää jokatapauksessa maksaa oli kyse ennakkoperinnöstä tai ei.

Vierailija
12/12 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kyseessä on joko lahja tai ennakkoperintö.

Tuossakin tilanteessa tulee huomioida mökin todellinen arvo.

Jos omaisuutta voisi myydä tuolla tavalla pilkkahintaan perintöveroja välttääkseen, niin kaikki vanhukset myisivät omaisuutensa lapsilleen eurolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä