Pitäisikö Suomessa osata/kiinnostua matkailemaan? Miksi?
Aina perustellaan, että on Suomessakin nähtävää ja kotimaan matkailu on kansantaloudelle ehdottoman tärkeää. Mutta MIKSI Suomessa pitäisi olla se viimeinenkin kuukausi vaikka jo muutenkin ollaan 11kk vuodesta?
Mitä ajattelette ihmisistä jotka viettävät 100% lomapäivistään ulkomailla ns. riemusta kiljuen?
Kommentit (16)
En ymmärrä kysymystä, jos suomen kieli on noin huonoa, parempi matkailla omassa kotimaassa.
Suomi on kyllä hemmetin ankea maa, jossa ei ole mitään nähtävää. Se kuuluisa luontokin on 90% sitä samaa tasaista mäntymetsää.
Mä ainakin haluat lomareissuilta vaihtelua enkä samaa kuin mitä on kaikki muutkin päivät vuodessa. Erilaista kulttuuria, erilaisia ruokia jne. Lisäksi haluan kesälomalla LÄMPÖÄ enkä räntäsadetta.
Minulle nyt on ihan sama, missä kukin aikaansa viettää.
Mutta Suomessa on paljon hienoja ja kiinnostavia paikkoja. Suomalaisena kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen, että on vähän kotimaassakin reissannut. Minua itseäni esim harmittaa, etten koskaan ole ollut Suomen Lapissa.
Kyllä sitä jostain jää paitsi, jos ei koskaan ole kiivennyt Turun linnan torniin. Kävellyt Helsingissä Esplanadin puistossa. Syönyt Särkänniemessä pehmistä. Nukkunut Bengtskärin majakassa. Kuunnellut Valamon kelloja. Ihastellut Rauman puutaloja. Maistellut Ahvenanmaalla omenoita. Ja sitä rataa.
Asian voi nähdä näinkin, että miljoonat ja taas miljoonat turistit ovat käyneet Thaimassa tai Välimeren rantakohteissa. Mutta vain tuhannet ovat käyneet Jurmossa. Kumpi mahtaa olla maailman mittakaavassa eksoottisempi paikka?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä hemmetin ankea maa, jossa ei ole mitään nähtävää. Se kuuluisa luontokin on 90% sitä samaa tasaista mäntymetsää.
Ei ainakaan täällä rannikolla ole.
Vierailija kirjoitti:
Mutta Suomessa on paljon hienoja ja kiinnostavia paikkoja. Suomalaisena kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen, että on vähän kotimaassakin reissannut. Minua itseäni esim harmittaa, etten koskaan ole ollut Suomen Lapissa.
Kyllä sitä jostain jää paitsi, jos ei koskaan ole kiivennyt Turun linnan torniin. Kävellyt Helsingissä Esplanadin puistossa. Syönyt Särkänniemessä pehmistä. Nukkunut Bengtskärin majakassa. Kuunnellut Valamon kelloja. Ihastellut Rauman puutaloja. Maistellut Ahvenanmaalla omenoita. Ja sitä rataa.
Asian voi nähdä näinkin, että miljoonat ja taas miljoonat turistit ovat käyneet Thaimassa tai Välimeren rantakohteissa. Mutta vain tuhannet ovat käyneet Jurmossa. Kumpi mahtaa olla maailman mittakaavassa eksoottisempi paikka?
Mitä eksoottista Jurmossa on suomalaisille?
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin haluat lomareissuilta vaihtelua enkä samaa kuin mitä on kaikki muutkin päivät vuodessa. Erilaista kulttuuria, erilaisia ruokia jne. Lisäksi haluan kesälomalla LÄMPÖÄ enkä räntäsadetta.
En nyt ihan ymmärrä, miten kotimaan- ja ulkomaanmatkailu olisivat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.
Minä kaipaan lämpöä vain omassa mökkirannassa. Jos olen ulkomailla, niin se 40 asteen helle on vaan tukalaa, kun haluan nähdä paikkoja enkä vaan jonkun biitsin. Hiekka ja meri näyttää suht samalta kaikkialla.
Eli minä kaipaan lämpöä kotimaassa mökillä, jossa saan nauttia auringosta ihan itsekseni. Koen lämmön epämiellyttäväksi matkoilla, jossa sitten rannat ja uima-altaat on täynnä ihmisiä. Sellaista rannalla olemista en koe lainkaan miellyttäväksi. Rannalla pitää olla niin, että näköpiirissä ei ole muita ihmisiä.
Ja muutenkin, en halua kuluttaa rahojani siihen, että makaisin rannalla toisella puolella palloa. Siellä haluan nähdä ja kokea muita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eksoottista Jurmossa on suomalaisille?
Miten kukin asiat kokee. Minulle Jurmon luonto on eksoottista, vaikka itsekin asun toisaalla saaristossa. Ehkä sinulle se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan täällä rannikolla ole.
Minkä tietäisit, jos joskus liikkuisit jossain muuallakin Suomessa kuin sahaisit sitä omaa työmatkaasi jossain sisä-Suomessa. Jossa sielläkin on paljon muutakin kuin mäntyjä.
Miten kukakin asiat kokee.
Jos jollekin riittää lomailu kotimaassa, mikäs siinä. Minä taas unohdan työasiat ja arjen nopeiten, kun pääsen toiseen kieliympäristöön, maahan, jossa rakennusten tyyli ja auringon valo ovat erilaisia kuin kotimaassa. Välimeren rannalla kävin ekan kerran vasta nelikymppisenä ja meriveden lämpö hämmästytti ja ilahutti minua. Täällä Suomessa kun luonnon vedet ovat mielestäni aina kylmiä. Yksin tämä pieni seikka, että sen saattoi tuntea omakohtaisesti, oli minulle jotenkin tärkeä juttu.
Tietysti kotimaa on hyvä tuntea myös.
Vierailija kirjoitti:
Jos jollekin riittää lomailu kotimaassa, mikäs siinä. Minä taas unohdan työasiat ja arjen nopeiten, kun pääsen toiseen kieliympäristöön, maahan, jossa rakennusten tyyli ja auringon valo ovat erilaisia kuin kotimaassa. Välimeren rannalla kävin ekan kerran vasta nelikymppisenä ja meriveden lämpö hämmästytti ja ilahutti minua. Täällä Suomessa kun luonnon vedet ovat mielestäni aina kylmiä. Yksin tämä pieni seikka, että sen saattoi tuntea omakohtaisesti, oli minulle jotenkin tärkeä juttu.
On varmasti eri asia, jos on aloittanut ulkomaanmatkailun vasta varttuneessa iässä. Kun on pienestä lapsesta omatoimireissannut ja asunut muissa maissa ensin vanhempien kanssa, sittemmin kavereiden, oman perheen kanssa ja yksinkin, pitää sitä matkustamista ihan luonnollisena elämään kuuluvana asiana. Ei jonain ihme tapahtumana kerran vuodessa. Ja osaa arvostaa mielenkiintoisia kokemuksia ja kohteita niin kotimaassa kuin muuallakin.
Suomessa on aivan äärimmäisen ainutlaatuinen saaristo sisämaassa. Rannikolla asuneena en ollut ikinä ymmärtänyt sen hienoutta.
Veneily Päijänteellä tai Saimaalla on niin paljon ihanampaa kuin rajulla rannikolla. Merellä veneily on aivan liian yliarvostettua. Perheen kanssa veneily näillä sisävesillä on helppoa koska tuulet ja aallot ovat heikommat, etäisyydet sopivia ja veden lämpökin on parempi uimiseen.
Siinä olisi meillä yksi matkailuvaltti jos osaisimme sen markkinoida ulkomailla ja Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Parin metsäretken tai oikeastaan vaikka 50km ajomatkan jälkeen asia käy hyvin selväksi. Se kuuluisa luonto on lähinnä monotonista metsää ja maisema on kauttaaltaan samanlainen, eli pusikkoa, metsää ja vettä siellä täällä. Maan pinnan muodot eivät edes erotu, vaikka pieniä korkeuseroja olisikin, sillä tiheä metsä peittää kaiken. Vasta aivan pohjoisessa maisemaan tulee edes hieman vaihtelua.
Jos tuota vertaa vaikkapa Italiaan, jossa pelkästään luontonähtävyyksiä ovat pohjoisessa Alpit, järviä vuorineen, koko Italiaa halkovat Apenniinien vuoristo, eri tyyppistä merenrantaa on 7000km, on saaria, tulivuoria, eri tyyppistä metsää ja kasvillisuutta jne. Siihen lisäksi vielä täysin vaihteleva kulttuuri ja pitkä historia, niin en ihmettele, että Suomen männiköt eivät pitkään innosta, varsinkaan jos täällä viettää muuten koko vuoden.
Yksi harmittava asia on myös hyvien ja kohtuuhintaisten perusravintoloiden ja ruokapaikkojen puute. Fine dining - ja muita spesiaalipaikkoja tietysti on, jos osaa etsiä, mutta tästä maasta puuttuvat kokonaan sellaiset leppoisat perusravintolat (enkä nyt tarkoita mitään s-ketjun "ravintolaa"), joissa saa kohtuuhintaan hyvää ruokaa. Autolla liikkuessa iskee ahdistus, kun jokainen huoltoasema on joku abc, jossa samat sapuskat.
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta en tykkää yhtään liian lämpimässä vedessä uimisesta. Näin me ihmiset olemme erilaisia.
Jos ei kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta, ei siinä mitään. Ehdotan kuitenkin, että miettisit, mistä kiinnostuksen puute johtuu. Jos kyse on siitä, että muut paikat kiinnostavat enemmän, niin ok, sitten on varmaan lähdettävä niitä katsomaan. Mutta jos on mahdollista, että kiinnostuksen puutteen taustalla ovat vanhentuneet ja virheelliset mielikuvat, niin mitä jos kokeilisit ja antaisit edes kerran Suomellekin mahdollisuuden matkailumaana?
Mitä jos olisit aikuinen ja tekisit itse omat ratkaisusi oman vakaan harkinnan perusteella?