Vauvalla iso mansikkaluomi huulessa
Meidän kuukausi sitten syntyneellä tytöllä on kamalan iso punainen ulkoneva mansikkaluomi ylähuulessa.
oltiin aluksi järkyttyneitä, on se niin iso ja ruman näköinen. Ihmiset katsoo kauhistuneina ja voivottelee ja säälii, se ärsyttää meitä.
Onko teidän muiden lapsilla lähinnä vauvoilla ollut mansikkaluomea? Onko lähtenyt kuinka pian pois? Meille sanottiin että kouluikään mennessä...
Kommentit (18)
Sellanen mansikankokoinen josta neiti on ylpeä. Ei haluaisikaan siitä luopua. Johtunee siitä, että olen aina toitottanut sitä, miten kiva on olla persoonallinen ja erottua joukosta.
isot semmoset pienen pienen vauvan huulessa :/
lääkärit ole siihen puuttuneet. Toisaalta hyvä, sillä leikkauksesta olisi varmasti jäänyt arpi ja nyt vaikuttaa siltä että häviää ajanmyötä itsekseen. Nyt jo haalistunut paljon siitä mitä vauvana oli! Uusimmalla tulokkaallamme on nyt sellainen myös otsassa, mutta näillä näkymin näyttäisi jäävän aika pieneksi. Tällä hetkellä nuppineulanpään kokoinen. Otsatukalla menee hyvin piiloon. :) Periytyviä taitaa olla sillä miehelläni on myös lapsena ollut, mutta enää siitä ei ole merkkiäkään!
Itsellä ei kokemusta, mutta tuntuisi pahalta jos koko ajan tuijotetaan, joten itse ehkä menisin leikkaukseen.
on kamalan iso ja huomiota herättävä. eikä oo pienentyny, päinvastoin. heillekin sanottiin että lähtee pois muutaman vuoden päästä.
niin sitäkin vauvaa tuijotellaan säälivästi esim kaupungilla ja kaupoissa ja ihmiset kyselee mikä ihme sillä on...
meidän pikkuisella on sellainen todella pieni (nykyisin lähes huomaamaton) rystysessä. Koko vastaa nuppineulan päätä.
Tiedän yhden pikkuisen ala-asteikäisen nuoren neidin, jolla myös iso mansikkaluomi ylähuulessa. Onhan se aika huomiotaherättävän näköinen, mutta tämä pikkuneiti on suorastaan ylpeä siitä :-))
Joskushan ne luomet häviää vuosien saatossa itsestään, mutta aina ei välttämättä näin käy. Kannattaa ottaa puheeksi seuraavassa neuvolassa/ lääkärintarkastuksessa ja miettiä mitä asialle voi tehdä, mikäli ei ala itsestään pienenemään. Varmaankin isompana voi olla häiritsevä tekijä, mutta noin pienellä varmaan vain vanhemmille kiusallista, just noiden uteliaitten ihmisten vuoksi.
Ovathan asiantuntevat lääkärit tutkineet sen?
Mieheni sisarentyttärellä on nimittäin kasvoissaan verisuonten kehityshäiriö, joka onneksi on hoidoilla ja leikkauksilla saatu parempaan kuntoon. En nyt muista kehityshäiriön latinankielistä nimeä, mutta siinä on olemassa riski, että se saattaisi ulottua ihon pintakerrosta syvemmälle aivojen verisuonistoon. Hänen tapauksessaan onneksi ei niin ollut.
Älkää välittäkö vieraiden tuijotuksesta, tavanomainen mansikkaluomi tosiaan todennäköisesti häviää ennemmin tai myöhemmin. Jos ei häviä, niin plastiikkakirurgit saavat ihmeitä aikaan mikäli mansikkaluomi myöhemmin häiritsee lastanne.
Ihan vauvana luomi " pullotti" kaulalla tosi kirkkaan punaisena.
Kouluikään mennessä oli vaalentunut niin vaaleaksi ettei sitä juurikaan huomannut jos ei tiennyt katsoa.
Nyt tytär on 16-vuotias naisen alku ja luomi on todella vaalea jälki kaulalla ja luomi ei enää pullota vaan on ihan ihon myötäinen.
Näin just kaupungissa ollessani rattaissa vauvan jolla iso turvonnut punainen patti huulessa. Kieltämättä ihan säikähdin näkyä ja jäin törkeästi tuijottamaan. Nyt hävettää, ei olisi pitänyt. Mutta semmoinen oli reaktioni, että sääliksi kävi pientä :(
voin kuvitella kuinka ärsyttävältä se vanhemmista tuntuu.
Ei mikään kauhean iso tai ulkoneva, mutta näkyi silti selvästi kun ei ollut vielä tukkaakaan kovasti.
2 vuotiaan rupesi haalistumaan ja " näivettymään" . Nyt vois sanoa että ei ole enää mitään.
polvessa muutaman sentin halkaisijaltaan, häiveni vähitellen kuten lääkärit ennustivatkin, nyt hän on kymmenen, eikä mitään näy enää.
Itselläni on pigmenttihäiriö, joten mitään ei ole tehtävissä, eri värisiä hiuksiä päässä, laikuittain. Ovat onneksi hyvin asettuneet, joten eivät näytä aivan hassuilta, vaan ovat pikemminkin kuin raitoja hiuksissa. Yhdellä tutullani on vielä pahempi pigmenttiongelma kuin mulla, ja hänellä on kulmakarvat ja ripsetkin sellaiset sekaväriset/värittömät. Myös muualla kropassa mulla on samoja läikkiä, mutta eivät ne enää aikuisena niin paljon häiritse. Usein kyllä vielä nykysinkin saan vastata uteluihin, miksi mulla on aina raitoja tukassa ja kuinka usein käyn kampaajalla kun koskaan ei näy juurikasvua... Heh.
Vierailija:
polvessa muutaman sentin halkaisijaltaan, häiveni vähitellen kuten lääkärit ennustivatkin, nyt hän on kymmenen, eikä mitään näy enää.Itselläni on pigmenttihäiriö, joten mitään ei ole tehtävissä, eri värisiä hiuksiä päässä, laikuittain. Ovat onneksi hyvin asettuneet, joten eivät näytä aivan hassuilta, vaan ovat pikemminkin kuin raitoja hiuksissa. Yhdellä tutullani on vielä pahempi pigmenttiongelma kuin mulla, ja hänellä on kulmakarvat ja ripsetkin sellaiset sekaväriset/värittömät. Myös muualla kropassa mulla on samoja läikkiä, mutta eivät ne enää aikuisena niin paljon häiritse. Usein kyllä vielä nykysinkin saan vastata uteluihin, miksi mulla on aina raitoja tukassa ja kuinka usein käyn kampaajalla kun koskaan ei näy juurikasvua... Heh.
Onko muita oireita, esim erikoista pientä näppyä? Tai pisamamuodostelmaa taipeissa?
ja pyytäkää aina lääkärin kanta näihin mansikkaluomiin. Etenkin jos luomi on yhtään omituisen muhkurainen, kasvaa jatkuvasti tai sinertää-kyse voi olla muustakin. Tavallinen mansikkaluomi on punainen ja yleisimmin sileä, voi pullottaa.
tutun lapselle tehty tällainen operaatio (HYKSsissä), voi vaatia useamman käsittelykerran mutta luomet kutistuivat ja vaalenivat lähes huomaamattomiksi. Konsultoi vaikka yksityislääkäriä.
nyt jo täyttäntyt 7 ja vaalenemaan päin on. Nyt enää sellainen vaaleanpunainen.
Kyllä se siitä haalistuu mutta kuinka paljon, sitä en osaa sanoa.
joten ei sitä tuijoteltu. Oli noin pari cm läpimitaltaan. Hävisi ainakin kouluikään mennessä, jolloin sitä ei enää kesällä otetuissa valokuvissa näy. Arpi siitä kylläkin jäi. En sitten tiedä miten huulessa oleva käyttäytyy.