Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokaa et ole ikinä tehnyt/ostanut aikuisena, mitä lapsuudessasi kotona tarjottiin?

Vierailija
02.05.2018 |

Minä en ole tehnyt:
-paistettua haukea/kuhaa/ahventa
- perunaa ja jauhelihakastiketta (erikseen kyllä, mutta en tällaisena yhdistelmänä, enkä jauhelihakastiketta ilman tomaattisosetta tms kasvista.
- ruispuolukkapuuroa leivänkannikoista
- kokkelipiimää
-talkkunaa
- salaattia kiinankaalista

Nuo nyt tuli lapsuudestani ekana mieleen, mitä kotona lapsuudessani suht usein söin, mutta aikuisena en ollenkaan. Tai paistettua kalaa syön aina kotona käydessä, mutta ei vaan ole tullut laitettua itse.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronivelliä,ruisvelliä,muttia,kössää,höystöperunoita,leipäressua,piimävelliä,perunapuuroa

mitä on mutti ja kössä?

Ohrajauhoista,suolasta ja vedestä tehtyä "pepua" mutti hierretty hiekkaiseksi,kössä paksua könttiä. Mutti oli ihan hyvää voi silmällä. Täyttävää ja edullista 😁

Vierailija
82/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeittoa. Toisin valmistettuna voisi olla hyvääkin mutta meillä se oli haaleassa maidossa lilluvia sekavihanneksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli noihin ap.n ruokiin verrattuna ankea lapsuus 😃

Itse en ole ostanut vihreää mehukattia, edam-juustoa, lauantaimakkaraa, reissumiestä enkä tehnyt makaroni jauhelihasekoitusta, joka ei varsinaisesti ole makaronilaatikko vaan pelkkä sekoitus. Viiliksiä söin pitkälle aikuisikään, kunnes tuli raja vastaan. Kanankoipia valmismarinadissa olen alkanut ostaa jälleen vuosien tauon jälkeen.

Nykyään arvostan hiukan toisenlaisia makuja ja rakastan kasvispainotteista ruokaa. Lapsena ei vihannekset maistuneet.

Vierailija
84/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rieskaa, uunipuuroa (meillä ei oo leivinuuniä)

Vierailija
85/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeitto

Veriletut

Karjalanpaisti (haluaisin kyllä itse tehdä, mutta liian työlästä)

Suklaapuuro

Makaroonivelli

Eihän karjalanpaisti ole työlästä,sehän tulee uunissa ihan itsekseen.

Vierailija
86/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikkoja

Valmisjauheesta tehtyä perunamuusia

Italianpataa/muita valmispatoja pussissa

Vierailija
87/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha, nakkikastike ja -keitto, maksapihvit (näitä nyt ei onneksi tarvinnut kotonakaan syödä, kun vain äiti niistä tykkäsi ja teki itselleen), meetvurstikiusaus, kinkkukastike, kananmunakastike.

Muitakin varmaan on, mutta ei nyt heti tule mieleen. Vaikka jotkut ruuat nyt maultaan ja ravintoarvoiltaan olivat vähän mitä sattuu niin olen silti erittäin kiitollinen vanhemmilleni, että kotona tehtiin ruoka itse ja opetettiin se ruuanlaitto lapsillekin, ettei tarvitse mitään einesmoskaa syödä nykyään.

Vierailija
88/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on jo mainittu, mutta silakkalaatikkoa, verilettuja ja maksakastiketta.

Vierailija
89/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkarakastiketta, lihakastiketta (siis sellasta missä on lihapaloja jossain ruskeessa kastikkeessa). En oo ollu edes koko ajan kasvissyöjä, noi ruoat ei vaan oo inspannu.

Vierailija
90/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Täytettyä kuhaa (lapsuudenkodissa oli usein, kun kalastettiin).

- Sellaista, jonka nimi oli "laiskan emännän katkarapuherkku" tms., ja johon tuli katkarapupussikeittoa ja riisiä ja ehkä jotain muutakin, laatikkoruoka. Ohje oli jostain lehdestä ja kyllä sitä aika usein oli.

- Lihamureketta, joka maustetaan sipulikeitolla.

- Sydänvatkulia, mitään munuaisruokia (muita sisäelimiä syön kyllä ja sydäntäkin muussa muodossa).

- Sinappisilliä, silakkarullia.

- Kalakukkoa

- Sipattia

Vierailija
91/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkkunapuuroa

Vierailija
92/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet noissa vastauksissa mainitut ruokalajit ovat kuolleet sukupuuttoon, eli niitä eivät tee enää vanhemmatkaan. Nuoruudessani tehtiin uunissa paistopussissa kokonaisena paistettu broileria, mutta nykyään sitä ei ole edes tarjolla. Markkinat ovat vallanneet broilerin filesuikaleet ja pihvit.

Samoin on käynyt vanhalle sunnuntairuoalle, porsaankyljyksille. Niitä ei kukaan osta, joten niitä ei ole tarjollakaan. On pihviä, filettä, suikaletta.

Salaattivalikoimaa on vaikka kuinka. Kiinankaalista ei tehdä salaattia, koska jäävuorisalaattia, rucolaa ym. On tarjolla ja soveltuvat paremmin.

Peruna-kastike-linja on mennyttä maailmaa. Perunaa ei edes ehditä keittää työpäivän jälkeen, pasta ja riisi valmistuvat nopeammin.

Lapsuuteni iänikuisia kiisseleitä ja pannareita harva viitsii laitella. Ylipäätään jälkiruokia ei tehdä samalla tavalla kuin lapsuudessa. Silloin ei ollut eikä ollut tapana syödä välipaloja kuten jogurtteja, rahkoja, smoothieita, pirtelöitä ym nii kuin nyt tehdään.

Jouluruoatkaan eivät maistu niinkuin ennen. Kuka kaipaa rosolleja ja kaikkia laatikoita, kun ruokaa on tarjolla yllin kyllin joka päivä. Joululeipomuksista puhumattakaan.

Vierailija
93/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen juuri niitää kaikkia mitä olen kotona oppinut syömään ja leipomaan.

Muutin 13v sitten kotoa kun olin 17v ja onneksi äiti oli opettanut vaikka mitä reseptejä ettei tarvinnut eineksiä koskaan ostaa.

Meilläkin opetettiin kotona tekemään ruokaa, monenlaisia eri vaihtoehtojakin jopa. Minusta on silti sitä arjen luksusta välillä ostaa niitä eineksiä, ettei aina tarvitse olla itse kokkaamassa.

Vierailija
94/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veripalttua

Vierailija
95/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea kastike, jauhelihakeitto, nakkikeitto, vispipuuro, ruispuuro, lihapullat, kesäkeitto, kalakeitto, makaronivelli, maitoperunat

Vierailija
96/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet noissa vastauksissa mainitut ruokalajit ovat kuolleet sukupuuttoon, eli niitä eivät tee enää vanhemmatkaan. Nuoruudessani tehtiin uunissa paistopussissa kokonaisena paistettu broileria, mutta nykyään sitä ei ole edes tarjolla. Markkinat ovat vallanneet broilerin filesuikaleet ja pihvit.

Samoin on käynyt vanhalle sunnuntairuoalle, porsaankyljyksille. Niitä ei kukaan osta, joten niitä ei ole tarjollakaan. On pihviä, filettä, suikaletta.

Salaattivalikoimaa on vaikka kuinka. Kiinankaalista ei tehdä salaattia, koska jäävuorisalaattia, rucolaa ym. On tarjolla ja soveltuvat paremmin.

Peruna-kastike-linja on mennyttä maailmaa. Perunaa ei edes ehditä keittää työpäivän jälkeen, pasta ja riisi valmistuvat nopeammin.

Lapsuuteni iänikuisia kiisseleitä ja pannareita harva viitsii laitella. Ylipäätään jälkiruokia ei tehdä samalla tavalla kuin lapsuudessa. Silloin ei ollut eikä ollut tapana syödä välipaloja kuten jogurtteja, rahkoja, smoothieita, pirtelöitä ym nii kuin nyt tehdään.

Jouluruoatkaan eivät maistu niinkuin ennen. Kuka kaipaa rosolleja ja kaikkia laatikoita, kun ruokaa on tarjolla yllin kyllin joka päivä. Joululeipomuksista puhumattakaan.

Tätä ketjua lukiessa tulee jo huoli kadotetusta ruokakulttuurista. Suomalaiset kotiruoat ovat terveellisiä, mutta niin epämuodikkaita. Pitää olla jotain fuusioräpellystä, yltiöterveellistä tai pikapikapikaa.

Kiisselit voisi joku brändätä uudelleen. Mutta ei silleen, että joku julkkiskokki tekee niistä jotain maustehifistelykuraa.

Vierailija
97/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettua jauhelihaa sipulin kera (tarjottiin makaronin, spagetin ja riisin kera). Turhan yksipuolista syötävää omaan makuun.

Vierailija
98/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeitto

Veriletut

Karjalanpaisti (haluaisin kyllä itse tehdä, mutta liian työlästä)

Suklaapuuro

Makaroonivelli

Eihän karjalanpaisti ole työlästä,sehän tulee uunissa ihan itsekseen.

Ohis, tuli mieleen ruuan työläydestä: tein joskus lukiolaisena kotona asuessa lasagnea, 80-luvulla kun se tuli muotiin. Ruoka tuntui tavattoman työläältä ja monivaiheiselta, olin ihan uupunut sen jälkeen. Siitä jäi päälle käsitys että lasagne on työläs tehdä enkä koskaan suostunut omille lapsilleni sitä tekemään.

Kunnes päälle nelikymppisenä kerran sitä tein, ja huomasin että eihän se mikään työläs ole, ihan normiruoka.

Nuoren tytön kokemattomuutta se vain oli, uupua pienestä :D

Vierailija
99/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalakukko. Maussa ei muistaakseni ollut vikaa, olen vaan ollut pitkään kasvissyöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi