Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokaa et ole ikinä tehnyt/ostanut aikuisena, mitä lapsuudessasi kotona tarjottiin?

Vierailija
02.05.2018 |

Minä en ole tehnyt:
-paistettua haukea/kuhaa/ahventa
- perunaa ja jauhelihakastiketta (erikseen kyllä, mutta en tällaisena yhdistelmänä, enkä jauhelihakastiketta ilman tomaattisosetta tms kasvista.
- ruispuolukkapuuroa leivänkannikoista
- kokkelipiimää
-talkkunaa
- salaattia kiinankaalista

Nuo nyt tuli lapsuudestani ekana mieleen, mitä kotona lapsuudessani suht usein söin, mutta aikuisena en ollenkaan. Tai paistettua kalaa syön aina kotona käydessä, mutta ei vaan ole tullut laitettua itse.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamaitoa en ole itse koskaan tehnyt, vaikka lapsuudenkodissa sitä oli useinkin ruokana. Nimim. Terhi-85

Vierailija
42/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janssoninkiusausta ja uunipuuroa. Niitä en ole kaivannut, vaikka lapsena toki söin, kun kerran tarjolla oli ja nälkä oli.

Montaa muuta lapsuudesta tuttua ruokaa kyllä teen. Juuri kysyin isältäni hänen lihapullareseptiään, kun itse tehdyistä ei koskaan tule yhtä hyviä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitokiisseliä.

Vierailija
44/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko. Myydäänkö sitä edes nykyään?

Vierailija
45/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalikeitto ja kaalikääryleet (yök!)

Vierailija
46/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeittoa

Makkarakeittoa

Kaalilaatikkoa

Korvapuusteja

Vierailija
47/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvulla syntynyt, ja täällä on ihan outoja ruokia listattuna, monesta en ole koskaan kuullutkaan saati missään nähnyt, kuten:

-maitokiisseli

-perunamaito

-lappapuuro

-makaroonivelli

-verileipävelli

-matikkakeitto

-mykykeitto

-minuuttivelli

-mykyrokka

Kaikki nuo on ilmeisesti jotain "vellejä ja puuroja" eli koostumukseltaan sellaista litkua jossa on sattumia.

Onkohan näissä jotain paikkakuntakohtaisia eroja? Ainakin espoolaiselle nuo listaamani on ihan vieraita.

Vierailija
48/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aladoopia= lihahyytelöä itseteurastetuista eläimistä. Kotonatehtynä oli harmaata- kaupasta ostettaessa punaista. Värjättyä?

Vierailija
49/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt:

-makkarakupit (yök)

-haukipullat (liian työlästä)

-kyljykset (voisi tehdäkin, en vaan ole muistanut tuota lapsuuden jokaviikkoista ruokaa)

-lipeäkala

-jauhelihaletut (voisi kokeillakin)

-kalakeitto seistä

-maitokiisseli

Aika monta lapsuudenruokaa olen tehnyt ainakin kerran. Esim. merimiespihvi, kesäkeitto, kaalikeitto, suklaamannapuuro jne.

Meillä syötiin lähes joka päivä lihaa ja perunaa tai jotain peruskeittoa tai laatikkoruokaa.

Vierailija
50/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsukaisille ei ole tarjottu silakkalaatikkoa eikä keitettyä naudankieltä kun meitä vanhempia niitä lapsena pakotettiin syömään vaikka meinas oksu tulla.

Vierailija
51/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Makaroonivelli

- Rosolli, perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko ym. jouluruuat

- Uuniperuna

- Kinkkukiusaus

Ihan uteliaisuudesta, mutta mitä kummaa on makaroonivelli? Miten se tehdään? Saatan kokeilla huomenna ja yllättää miehen :D

Makaronia maidossa. resepti löytyy googlella.

Vierailija
52/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli, perunavelliä en ole syönyt lapsuuden jälkeen samoin kuin makaroni/nötköttiä josta sain lapsuudessani yliannostuksen syötyäni sitä koko kesän mökillä.

Vierailija
53/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakka.

Vierailija
54/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeitto, toinen inhokki on mustaksi käristetyt porsaankyljykset riisipedillä.

Molempia oli usein. En taatusti kokkaa niitä, ei kyllä siskokaan.

Vierailija
55/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Makaroonivelli

- Rosolli, perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko ym. jouluruuat

- Uuniperuna

- Kinkkukiusaus

Ihan uteliaisuudesta, mutta mitä kummaa on makaroonivelli? Miten se tehdään? Saatan kokeilla huomenna ja yllättää miehen :D

Täysmaidossa keitetään makaronia ja lisätään hieman voita joukkoon. Nam! :)

Vierailija
56/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonainen kana/broileri. Niitä myytiin pakasteena 80-luvulla ja näkee niitä joskus nykyäänkin. Silloin ei vielä ollut suikaleita tms.

Vierailija
57/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyy- ja jänispaisti

Vierailija
58/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksapihvit! Tavallaan jopa tykkäsin niistä äidin tekemänä, mutta ällöttää se jälkimaku. Ei ole tullut ikinä itse tehtyä.

Vierailija
59/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki silakkaruuat, missä oli ruotojakin kun  "ne siellä uunissa pehmenee". Hyi.

Vierailija
60/99 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70-luvulla syntynyt, ja täällä on ihan outoja ruokia listattuna, monesta en ole koskaan kuullutkaan saati missään nähnyt, kuten:

-maitokiisseli

-perunamaito

-lappapuuro

-makaroonivelli

-verileipävelli

-matikkakeitto

-mykykeitto

-minuuttivelli

-mykyrokka

Kaikki nuo on ilmeisesti jotain "vellejä ja puuroja" eli koostumukseltaan sellaista litkua jossa on sattumia.

Onkohan näissä jotain paikkakuntakohtaisia eroja? Ainakin espoolaiselle nuo listaamani on ihan vieraita.

Näistä ainakin Hämeessä ja Pirkanmaalla lappapuuroa eli vispipuuroa on koulussakin ruokana. Makaronivelliä oli koulussa kun olin lapsi. Minuuttivelliä suositeltiin vauvoille neuvolassa vielä 10 v sitten kun lapsemme olivat pieniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä