Mitä ruokaa et ole ikinä tehnyt/ostanut aikuisena, mitä lapsuudessasi kotona tarjottiin?
Minä en ole tehnyt:
-paistettua haukea/kuhaa/ahventa
- perunaa ja jauhelihakastiketta (erikseen kyllä, mutta en tällaisena yhdistelmänä, enkä jauhelihakastiketta ilman tomaattisosetta tms kasvista.
- ruispuolukkapuuroa leivänkannikoista
- kokkelipiimää
-talkkunaa
- salaattia kiinankaalista
Nuo nyt tuli lapsuudestani ekana mieleen, mitä kotona lapsuudessani suht usein söin, mutta aikuisena en ollenkaan. Tai paistettua kalaa syön aina kotona käydessä, mutta ei vaan ole tullut laitettua itse.
Kommentit (99)
verilettuja
kotletteja
maksakastiketta
En muista ainoatakaan ruokaa lapsuudesta, mitä en ole tehnyt aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin kyllä uunipuuro, vanhempien mielestä suurta herkkua, itse vihasin sitä. Ja kiinankaalisalaatti, oli sen ajan muotivihannes.
Olen syntynyt -78 enkä ole koskaan saanut maistaa uunipuuroa. Äitini inhosi sitä, joten ei tehnyt ikinä. Kaverit kertoivat, että heidän äidit tekee usein. Meillä kaikki puurot keitettiin aina kattilassa.
Uunipuuro on pahaa kattilassa keitettyyn verrattuna. Maistuu siltä, että sekaan on liotettu pahvia.
Sian munuaiset ja sian potka. Niistä munuaisista tuli kauhea haju kun niitä liotettiin ennen kuin laitettiin ruuaksi (että sai ne virtsa-aineet pois, yhh).
Myöskään lipeäkalaa en ole jäänyt kaipaamaan.
Silakkalaatikko
Kalakeitto
Muut kalaruuat
Tilliliha
Mykyrokka
Veriletut
Kalan hajukin saa oksentamaan. Tillilihaa vihasin.
70 luvulla syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Janssoninkiusausta.
Tämä. Kukkakaaligratiini ja sipulikeitto lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Niitä Blåbandin ja Jalostajan "lisää vain vesi ja jauheliha" pussisotkuja. Hyi yöks niitä oli todella usein ruokana kun äitini oli todella laiska ja mielikuvitukseton (jokseenkin kädetönkin) ruoanlaittaja (ja on edelleen). Ihan tulee nyt se kammottava arominvahventeen tuntu kieleen, vaikka vaan ajattelee niitä "ruokia", hyyy.
Äiti ruokkii tuolla samalla moskalla edelleen isääni ja on lisäksi keksinyt kaikki makukermat tai siis ne juustoaromilla tms maustetut kasvirasvalitkut, kun ne on niin helppoja ja hyviä ja terveellisiä kun on sitä kasvirasvaa, nih.
Muuten äitini on oikein mukava ja osaava ja hyvä ihminen kaikin puolin, mutta ruoanlaitosta ja ravinnon terveellisyydestä ei tajua yhtään mitään.
Uuuh wow, tämä voisi olla suoraan mun kirjoittama - etenkin lasagnetesta jäänyt traumat, ihan oikeaa herkkulasagnea on niin helppo tehdä etten ymmärrä miks sortua noihin! Meidän äiti tuntee ainoastaan mausteet suola ja pippuri ja niitäkin laitetaan hyvin varovalla kädellä.
Itse en ole tehnyt janssonin kiusausta, nakki/makkarakastiketta tai -keittoja (etenkään siskonmakkara) ihan rehdisti siksi koska en tykkää niistä.
Läskisoossia en ole tehnyt koska en tiedä mitä se "oikea" liha siihen on enkä haluaisi pilata makuelämyksen muistoa.
Läskisoosia.
Tarvisi varmaan opetella
Vierailija kirjoitti:
Läskisoosia.
Tarvisi varmaan opetella
Oon 40 enkä ole ikinä edes maistanut (missään ei ole ollut tarjolla).
- Makaroonivelli
- Rosolli, perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko ym. jouluruuat
- Uuniperuna
- Kinkkukiusaus
Seitkytluvun lapsena meillä ei juuri ateriavaihtoehtoja ollut. Jauhelihakastike ja makkarakastike. Jauhelihakeitto ja makkara-/nakkikeitto. Sis. perunaa, lihalientä ja proteiini. Ei kasviksia. Kalakeitto seitistä. Uunimakkara ja muussi. Sunnuntairuokana porsaan kyljyksiä ja vähän myöhemmin uunilohta. Kaiken kanssa perunaa.
Kyljyksiä en oo tehnyt koskaan. Enkä mintaa muutakaan näistä ruoista perinteisellä reseptillä.
En ole omillani tehnyt ikina perunavellia, jauheliha-ruskea-kastike-mossoa, kesakeittoa, nakkikeittoa, nakkikastiketta, uunipuuroa, pinaattikeittoa... Hyi, teen mieluummin monipuolista ja terveellista ruokaa. Usein wokkeja ja curryja.
Lähes kaikkea, mutta muutamia esimerkkejä: uuninuustoa, rössypottuja, mustaa makkaraa, makaroonivelliä, lihakeittoa, limppisoppaa, lappapuuroa, monia erikoisia kakkuja, joiden nimiä en muista ja muita eksoottisia pohjalaisia ruokia.
Klimppisoppa, verileipävelli, sisuskalukeitto jossa oli maksaa, munuaista ja sydäntä.
Vierailija kirjoitti:
- Makaroonivelli
- Rosolli, perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko ym. jouluruuat
- Uuniperuna
- Kinkkukiusaus
Ihan uteliaisuudesta, mutta mitä kummaa on makaroonivelli? Miten se tehdään? Saatan kokeilla huomenna ja yllättää miehen :D
En ole koskaan ostanut En ole koskaan tehnyt
-grillitassuja -laatikkoruokia (uusavutonta, tiedän)
-verilettuja -kampanisuja (no nam!)
-nötköttiä -jauhellihakeittoa
-lappapuuroa (namnamnam!)
Niitä Blåbandin ja Jalostajan "lisää vain vesi ja jauheliha" pussisotkuja. Hyi yöks niitä oli todella usein ruokana kun äitini oli todella laiska ja mielikuvitukseton (jokseenkin kädetönkin) ruoanlaittaja (ja on edelleen). Ihan tulee nyt se kammottava arominvahventeen tuntu kieleen, vaikka vaan ajattelee niitä "ruokia", hyyy.
Äiti ruokkii tuolla samalla moskalla edelleen isääni ja on lisäksi keksinyt kaikki makukermat tai siis ne juustoaromilla tms maustetut kasvirasvalitkut, kun ne on niin helppoja ja hyviä ja terveellisiä kun on sitä kasvirasvaa, nih.
Muuten äitini on oikein mukava ja osaava ja hyvä ihminen kaikin puolin, mutta ruoanlaitosta ja ravinnon terveellisyydestä ei tajua yhtään mitään.