Mitä ruokaa et ole ikinä tehnyt/ostanut aikuisena, mitä lapsuudessasi kotona tarjottiin?
Minä en ole tehnyt:
-paistettua haukea/kuhaa/ahventa
- perunaa ja jauhelihakastiketta (erikseen kyllä, mutta en tällaisena yhdistelmänä, enkä jauhelihakastiketta ilman tomaattisosetta tms kasvista.
- ruispuolukkapuuroa leivänkannikoista
- kokkelipiimää
-talkkunaa
- salaattia kiinankaalista
Nuo nyt tuli lapsuudestani ekana mieleen, mitä kotona lapsuudessani suht usein söin, mutta aikuisena en ollenkaan. Tai paistettua kalaa syön aina kotona käydessä, mutta ei vaan ole tullut laitettua itse.
Kommentit (99)
Veriletut.... En IKINÄ enää aio syödä niitä. Ja tarkoitan niitä eines verilettuja. Hyi saaatan*!!!
Kanaviillokkia. Hyi hemmetti, sellanen limanen ei miltään maistuva inhokki.
Vierailija kirjoitti:
Pyy- ja jänispaisti
Sama. Perheessä ei ole enää ketään, joka kävisi lintu- ja jänismetsällä.
Makaronivelliä,ruisvelliä,muttia,kössää,höystöperunoita,leipäressua,piimävelliä,perunapuuroa
Vierailija kirjoitti:
Perunaa ja kastiketta. Maitopohjaisia keittoja. Terveisiä vaan 70-luvulta
Mulla samat.
T. 90-luvun lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä Blåbandin ja Jalostajan "lisää vain vesi ja jauheliha" pussisotkuja. Hyi yöks niitä oli todella usein ruokana kun äitini oli todella laiska ja mielikuvitukseton (jokseenkin kädetönkin) ruoanlaittaja (ja on edelleen). Ihan tulee nyt se kammottava arominvahventeen tuntu kieleen, vaikka vaan ajattelee niitä "ruokia", hyyy.
Äiti ruokkii tuolla samalla moskalla edelleen isääni ja on lisäksi keksinyt kaikki makukermat tai siis ne juustoaromilla tms maustetut kasvirasvalitkut, kun ne on niin helppoja ja hyviä ja terveellisiä kun on sitä kasvirasvaa, nih.
Muuten äitini on oikein mukava ja osaava ja hyvä ihminen kaikin puolin, mutta ruoanlaitosta ja ravinnon terveellisyydestä ei tajua yhtään mitään.
Uuuh wow, tämä voisi olla suoraan mun kirjoittama - etenkin lasagnetesta jäänyt traumat, ihan oikeaa herkkulasagnea on niin helppo tehdä etten ymmärrä miks sortua noihin! Meidän äiti tuntee ainoastaan mausteet suola ja pippuri ja niitäkin laitetaan hyvin varovalla kädellä.
Itse en ole tehnyt janssonin kiusausta, nakki/makkarakastiketta tai -keittoja (etenkään siskonmakkara) ihan rehdisti siksi koska en tykkää niistä.
Läskisoossia en ole tehnyt koska en tiedä mitä se "oikea" liha siihen on enkä haluaisi pilata makuelämyksen muistoa.
Katsopa kaupasta sellaista kuin kastikeliha toiselta nimeltä kylkiviipale tai kylkisiivu. On siis possua. Sellaista paksun pekonin näköistä, raidallista kastikelihaa. Siitä minä ainakin läskisoosin teen.
ES-makarylli-kalapuikkokeittoa maksamakkaralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt, ja täällä on ihan outoja ruokia listattuna, monesta en ole koskaan kuullutkaan saati missään nähnyt, kuten:
-maitokiisseli
-perunamaito
-lappapuuro
-makaroonivelli
-verileipävelli
-matikkakeitto
-mykykeitto
-minuuttivelli
-mykyrokka
Kaikki nuo on ilmeisesti jotain "vellejä ja puuroja" eli koostumukseltaan sellaista litkua jossa on sattumia.
Onkohan näissä jotain paikkakuntakohtaisia eroja? Ainakin espoolaiselle nuo listaamani on ihan vieraita.
Näistä ainakin Hämeessä ja Pirkanmaalla lappapuuroa eli vispipuuroa on koulussakin ruokana. Makaronivelliä oli koulussa kun olin lapsi. Minuuttivelliä suositeltiin vauvoille neuvolassa vielä 10 v sitten kun lapsemme olivat pieniä.
Vispipuuron tiedän, sitä olen joskus itse tehnytkin, tosin lapsena sitä ei ollut missään. Näköjään nuo ruokien nimet on erilaisia eri puolilla suomea. t. se espoolainen
Vierailija kirjoitti:
Makaronivelliä,ruisvelliä,muttia,kössää,höystöperunoita,leipäressua,piimävelliä,perunapuuroa
mitä on mutti ja kössä?
Munasoosia ja perunoita. Oli lempiruokaa kasarilla. Mutsi teki sitä vuosien jälkeen jokin aika sitten ja toimi edelleen!
Itse en ikinä ole tehnyt talkkunapuuroa(haisee märältä koiralta🤢🤮), uuniriisipuuroa, kanaa ja salaattia(sitä syötiin usein, vanhemmat karppaa, minä sain rytmihäiriöitä, kun tuo oli pääasiallinen ruokavalio..), en myöskään voi sietää enää porsaankyljyksiä, koska ne grillattiin aina hiiltyneiksi🤮.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuteni arkiruokia, perunavelliä, makaronimössöä, kananmunakastiketta, en ole laittanut koskaan. Tarvitseeko sanoa, että äitini inhosi ruoanlaittoa (laittoi silti)?
Olen sen sijaan opetellut laittamaan tavallisia ruokia, kuten omatekoista hernekeittoa ja kesäkeittoa, joita kotona ei syöty.
Täällä ketjussa löytyi monta muutakin, joita en laita (perunamaito, makaronivelli, makkara/sei/jauhelihakeitto), mutta muistin juuri, että isän laittamia viikonloppuruokia on tullut toisinaan laitettua (kielileikettä, pakastebroileria, uunilohta). Tämäkin tarina päättyy onnellisesti, sillä kaksin kun jäivät asumaan, on isä pitänyt molemmat ruoassa ja päästänyt äidin arkikokkailun rististä.
-Porsas kaikissa muodoissaan
-lihamureke
-köyhät ritarit
Ihan siitä syystä, etten tykkää noista mistään!
Kieli
Maksaruoat
Veriruoat
Kesäkeitto
Valmispussiruoat, lisää vain liha (Italian pata yms)
Pannukakku
Talkkunapuuro
Sima
Jauhelihakeitto, nakkikeitto, makkarakeitto, kalakeitto, jauhelihakastike+perunat, kinkkukiusaus, nakkikastike, makkarakastike "ruskeakastikkeena", kaalilaatikko, muna-maitomakaronilaatikko, eli aika monet perinteiset arkiruuat, en vain pidä niistä kun parempaakin voi syödä. Syön kyseisiä ruokia kyllä tarjottaessa mutta itse en tee.
Kesäkeitto
Veriletut
Karjalanpaisti (haluaisin kyllä itse tehdä, mutta liian työlästä)
Suklaapuuro
Makaroonivelli
Lauantaimakkara, gotler, gouter, Balkan, juustobalkan
Maksalaatikkoa. Kuvottavan makuinen ruoka.
Ruskeaa kastiketta.
En keksi yhtään mihin tätä tekisin. Tosin ei ollut lapsuudenkodissakaan mikään hitti. Ehkä joskus lihapullien kanssa syötiin. Koulusta tämä tuttu.
En ole ikinä tehnyt, enkä tietäisi miten tehdään. Paistettua kalaa sen sijaan varmaan viikoittain, välillä uunissa, välillä paistinpannulla.
Lapsuuteni arkiruokia, perunavelliä, makaronimössöä, kananmunakastiketta, en ole laittanut koskaan. Tarvitseeko sanoa, että äitini inhosi ruoanlaittoa (laittoi silti)?
Olen sen sijaan opetellut laittamaan tavallisia ruokia, kuten omatekoista hernekeittoa ja kesäkeittoa, joita kotona ei syöty.