Miksi lihon aina Suomessa? Suomalainen ruoka on varmaan liian prosessoitua.
Olen jo monena vuotena tehnyt havainnon, että Suomessa saan liikakiloja ja kun olen ulkomaan jaksoilla, silloin hoikistun. Mietin aikaisemmin syyksi kylmää ilmastoa, mutta kyllä se on varmaan suomalainen ruoka, joka lihottaa. Mediassakin on aiheesta käyty keskustelua tyyliin "miksi suomalaiset lihovat". Lyhykäisesti veikkaan, että seuraavat tekijät lihottavat ruoassamme: lisä- ja säilöntäaineet, voimakas eineskulttuuri, suuret ateriakoot ja vähäinen ja yksipuolinen vihannesten hyödyntäminen. Ulkomailla lämpimissä maissa edesauttaa myös katuruokakulttuuri, kun edullisesti voi syödä luomuruokaa ja useamman kerran päivässä. Oletko huomannut saman? Ravitsemuksesta ainakin mielipiteitä ja näkemyksiä riittää.
Kommentit (52)
Katuruoka = luomuruoka? Voihan se ollakin, mutta ei varmaan mitenkään pääsääntöisesti. Missä päin maailmaa vietät aikaa?
Eivät "lisäaineet" ole mikään yhtenäinen ryhmä. C-vitamiinikin on lisäaine. Miksi kummassa voitaisiin edes sanoa, että "lisäaineet lihottavat"? Ei tuollainen typerä yleistys voi edes pitää paikkaansa, koska lisäaineilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, vaan jokainen on varsin erilainen molekyyli.
No miksi ostat säilykkeitä ja eineksiä etkä tee ruokaa itse?
Mitä sitten syöt Suomessa ja ulkomailla? Se minkä itse olen huomannut on se että Suomesta on kyllä haasteellista löytää kohtuuhintaista terveellistä täyttävää Take away välipalaa, pääosin jokapaikassa on leipää, leipää ja leipää. Nykyään toki saa mukaan myös kahdeksan euron smoothieita tai hedelmälajitelmia.
Teen ruokaa itsekin, mutta ei vaan ole aina aikaa, joten mikroruokia tulee syötyä. Ulkomailla taas syön katuruokaa Aasiassa eri maissa Etelä-Koreassa, Singaporessa, Myanmarissa, Thaimaassa ja Vietnamissa. Aasialaisella ruokavaliolla syön itseni helposti muutamassa kuukaudessa reilut kymmenen kiloa hoikemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eivät "lisäaineet" ole mikään yhtenäinen ryhmä. C-vitamiinikin on lisäaine. Miksi kummassa voitaisiin edes sanoa, että "lisäaineet lihottavat"? Ei tuollainen typerä yleistys voi edes pitää paikkaansa, koska lisäaineilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, vaan jokainen on varsin erilainen molekyyli.
Lisäaineilla kyllästetty ruoka lisää nälkää, joka aiheuttaa ylensyömistä, joka sitten aiheuttaa lihomista.
Bakteerikanta. Suolen toiminta heikkenee Suomessa. Sitten ollaan turvoksissa ja ähkyssä, ja keho varastoi sen, mistä ei liukkaasti eroon pääse.
Samoin on käynyt minulle kotimaassa ja sama hoikistumisilmiö ulkomailla, vaikka jälkimmäisessä söin paljon rasvaisempaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa itsekin, mutta ei vaan ole aina aikaa, joten mikroruokia tulee syötyä. Ulkomailla taas syön katuruokaa Aasiassa eri maissa Etelä-Koreassa, Singaporessa, Myanmarissa, Thaimaassa ja Vietnamissa. Aasialaisella ruokavaliolla syön itseni helposti muutamassa kuukaudessa reilut kymmenen kiloa hoikemmaksi.
Heh, jos sinä söisit sitä mikroruokaa siellä Singaporessa, kyllä se lihottaisi sielläkin. Vähän kuin sanoisit, että kun täällä Suomessa syön suklaata niin lihon, mutta kun syön appelsiineja Espanjassa, niin kummasti lihot Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäaineilla kyllästetty ruoka lisää nälkää, joka aiheuttaa ylensyömistä, joka sitten aiheuttaa lihomista.
Kertoisitko, mihin perustat tämän väitteesi.
Ehkä ulkomailla liikut enemmän (nähtäyvyyksiin ym) ja syöt monipuolisesti kellon ympäri kulttuurin eri antimia, mutta kun palaat Suomeen niin elämäsi on vaan arkea etkä jaksa viitsi pysty monipuoliseen ruokavalioon ja jatkuvaan hyötyliikuntaan. Ehkä sulla on eri maitten välillä aivan erilainen suhtautuminen elämäntapoihisi.
Suomalaiset eivät ymmärrä hyvän ruuan päälle yhtään mitään. Määrä on laatua tärkeämpi. Laihduttajaakin kehotetaan syömään paljon ja mahan pullolleen ravinnotonta ruokaa :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Bakteerikanta. Suolen toiminta heikkenee Suomessa. Sitten ollaan turvoksissa ja ähkyssä, ja keho varastoi sen, mistä ei liukkaasti eroon pääse.
Samoin on käynyt minulle kotimaassa ja sama hoikistumisilmiö ulkomailla, vaikka jälkimmäisessä söin paljon rasvaisempaa ruokaa.
Ummetus ei lihota.
Vierailija kirjoitti:
Bakteerikanta selittää varmaan asiaa. Saan Suomen erilaisesta bakteerikannasta ruoansulatukseeni myös ongelmia. Vastikään kun tulin Suomeen olin hyvässä kondiksessa, mut vain viisi viikkoa, niin tilanne on merkittävästi huonontunut.
Vierailija kirjoitti:
No onko ihme, että lihoo, kun syö ihan erilaista ruokaa vanhoilla syömätottumuksilla. Ei siinä prosesseilla ja lisäaineilla ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä muistui mieleeni, kuinka laihduin viikossa 4,5 kg, ihan vaan Pietarissa käydessä. Suoli alkoi toimia erittäin liukkaasti kuudentena matkapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ulkomailla liikut enemmän (nähtäyvyyksiin ym) ja syöt monipuolisesti kellon ympäri kulttuurin eri antimia, mutta kun palaat Suomeen niin elämäsi on vaan arkea etkä jaksa viitsi pysty monipuoliseen ruokavalioon ja jatkuvaan hyötyliikuntaan. Ehkä sulla on eri maitten välillä aivan erilainen suhtautuminen elämäntapoihisi.
Tässäkin on varmasti perää. Uskon, että syy on monen eri tekijän summa. Ruokavalio on niistä yksi ja ehkä myös lämmin ilmasto vaikuttaa aineevaihduntaan eli nestehukkaa tulee päivän aikana enemmän.
Mä taas lihoin Englannissa. Asuin perheessä. Söin mitä tarjottiin. 8 kiloa tuli 3kk.
Kun palasin Suomeen, laihduin entiselleni yrittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas lihoin Englannissa. Asuin perheessä. Söin mitä tarjottiin. 8 kiloa tuli 3kk.
Kun palasin Suomeen, laihduin entiselleni yrittämättä.
Jenkit on tunnetusta lihavaa porukkaa, joten tästähän voidaan päätellä, että mitä lännemäksi mennään sen lihavampia ihmiset ja mitä idemmäksi, sen hoikempia. :D
Voi hyvä luoja, oikeastiko nyt tällaista kysyt? Syöt vähemmän ja terveellisesti etkä mätä hamppareita.
Totaaa...miksi sä ostat niitä eineksiä ja prosessoitua ruokaa?