##KULTAINEN 60-LUKU viikolla 17##
Kommentit (94)
Ja pikkubee myös!
Onnentoivotukset perheenlisäyksestä ja ymmärtääkseni ihan ookookestettävästä synnytyksestä ja " soolohuoneestakin"
Teillä se vauva-arki sitten pääsi alkamaan ihanissa kevätkeleissä. Ja imetyskin siis sujuu, että ei muuta kuin vahvoja perslihaksia ja paljon töllötettävää töllöstä- meillä ainakin nuo alkuviikot menivät jotenkin muistaaseni noin!
Jos on lorviaikaa niin lorvi ihmeessä täällä, vai joko vaahtiksen kanssa vaihdatte vauvapuolelle äiteilemään? Ja jymy vissiin tulee ihan kohta perässä, minen lähde täältä vielä muutamaan viikkoon mihinkään... kai...
mirjami 38+
[color=blue] Ihania uutisia! Kiva, että kaikki meni noin hyvin.
Isot onnittelut koko perheelle tuoreesta poikavauvasta! ♥
Kunpa itsekin pääsisi tuohon vaiheeseen jo...
Joo, Jymy " katosi" täältä myös eli eiköhän saada häneltäkin pian uutisia. Toivottavasti kuitenkin maltatte vielä tällä puolella kertoilla kuulumisia, älkää kokonaan kadotko!
t äitimiia rv 34+2
Lämpimät onnittelut rouva B:lle komian kokoisen poikavauvan johdosta!!!
Olimme täällä viikonlopun aikana uumoilleetkin, että jotain tuon suuntaista on tapahtumassa, kun ei linjoilla ollut sieltä päin liikettä. On taas kerran erittäin mukava lukea, että kaikki synnytyksessä meni hyvin!!Ja niistä epätodellisista oloista ja ajatuksista, joita vauvan syntymiseen vielä viime viikolla kirjoituksistanne päätellen liittyi on nyt sitten konkreettisesti päästy eroon:-)))
Minulla on tänään ollut energiaa monenpäivän edestä, olen saanut kovasti aikaiseksi. Eksyin myös kirpparikierrokselle ja " sorruin" ostamaan älyttömän halvalla:-))(perustelin miehelle)ison muovikassillisen aivan ihanaisia vauvanvaatteita,ihan pitää ihmetellä miten edullisesti jotkut luopuu tosihyväkuntoisista ja " uudennäköisistä" vaatteista. Pitää niitä hiukan mieheltä piilotellen pestä, kun hän sitä mieltä, että meillä alkaisi olla noita vaatteita yhden tarpeiksi, kyseli jo minulta tässä, että aikooko rouva synnyttää useamman, kun ei malta lopettaa ostelua:-)) Piti muuten kysymäni edelleen amatöörinä noista pyykkäysjutuista, että pesettekö vauvan vaatteet täysin erillään muusta pyykistä, mietin vaan että meillä kun tuo uusi kone on 7kg ja noissa vauvan vaatteissa vaaleita ja värikkäitä ja tummempia, niin äkkiähän puhtaat loppuu, jos täytyy yrittää kerätä pelkästään erivärisistä aina koneellinen kerrallaan. Eikös 60asteisessa pesussa kuitenkin pöpöt kuole ja hajustamattomalla aineella pesen muutoinkin kaikki??
Jaahas siinäpä tälle päivälle, täytyy lähteä saunan lämmitykseen ja grillin viritykseen...
Jäämme odottelemaan Jymyn kuulumisia ja eihän sitä tiedä milloin Mirjamillekin" tulee lähtö" vaikka kovasti uumoileekin roikkuvansa näillä linjoilla vielä piiiitkään..
Tuah rv 30+6
Ihania uutisia ja kylläpä näitä on kuumeisesti jo odotettukin. Hienoa, että kaikki meni loistavasti ja turhiksi osoittautui sinunkin pelkosi. Kovin kuullosti tutulta moni asia sun synnytyksessä kuten makoilu, kivuton ponnistaminen ja yksin oleileminen kahden hengen huoneessa. Olivat kuin mun synnytyksestä. Hyvänkokoisen pojan muuten saitte. Meidän piiperöinenkin syö kovasti ja ottaa pian kiinni kaikki isokokoiset vauvelit.
Taitaa tosiaan olla Jymykin jo Jorvissa vauva kainalossa. Näillä ilmoilla on ihanaa kun on jo pikkuinen kotona vaikka ei vielä oikein voi ulkoillakaan. me ollaan pari kertaa käyty tossa tien toisella puolen kaupassa, mutta sen kauempaa ei piiperön kans vielä voi ulkoilla.
Tuahille tiedoksi, että mä en ainakaan pese vauvan vaatteita erikseen. Sinne ne kummasti menee sanmanväristen joukkoon ja hyvin on systeemi toiminut. Meillä on myös 7kg kone ja aina se pyörii kun jotakin väriä saadaan kone täyteen. Mulla kyllä olis vaatteita myös niin paljon, että ei viikkoon tarttis ainakaan poikien vaatteita pestä ja siinä kyl on meillä käynyt ainakin niin, että niitä mieluisimpia vaatteita sitten käytellään enemmän ja osa vaan seisoo kaapissa lähes käyttämättöminä.
Meriaani keroi potevansa kroonista vauvakuumetta niinkuin miehensäkin. Voi, mistähän sellaisia miehiä sais? Mulla on myös vielä haaveena josko yhden vauvan vielä vois tähän maailmaan saattaa, mutta meillä ei mies todellakaan innostu asiasta. En edes itse asiassa uskalla ehdottaakaan. Meillä mies kovasti tekee kyllä kotitöitä ja on muuten mukana kaikessa, mutta vauvakuumetta hän ei ole potenut. Meidän pitäis nyt ehkäisyasiat miettiä ennen jälkitarkastusta, mutta jostain kumman syystä asiaa ei kumpikaan ota puheeksi. Sterilisaatioon ei meistä myöskään kumpikaan taida olla valmiita. Ans kattoo ny mihin ratkasuun tässä vielä päädytään...
Sisko soitti juuri, että tulee käymään (ei yleensä koskaan käy) joten kahvin keittoon käy minunkin tieni. Vauva onneks nukkuu niin sitten jaksaa taas koko illan tissitellä. Meillä nukutaan yöt hyvin ja pärjätään oikeestaan yhdellä syötöllä joten illasta on menossa aina kova tankkaus.
Lisää kivoja kuulumisia kaikilta odottaen Vaahtis ja ihanat poitsukat
En minäkään Tuah pese vauvan pyykkiä mitenkään erikseen, toki en mitään miehen likaisia farkkuja sinne sekaan lykkää :), mutta muuten kyllä. Esikoisen vaatteista on suurin osa 60 asteista myös, mutta kyllä koneeseen mahtuu vielä muutakin. Ja kun en tosiaan muutenkaan käytä mitään hajustettuja pesuaineita enkä huuhteluainetta oikeastaan ollenkaan, niin ei ole siinäkään suhteessa mitään syytä tehdä erotteluja.
Eilinen tivolireissu meni suht hyvin, vaikka sen jälkeen vatsa oli kyllä aivan pinkeä ja vihloi sinne sun tänne. Poitsu 2v 8 kk oli niin innoissaan kaikesta, että naureskeli reissun jälkeen koko ajan nukkuessaankin. Siellä oli MOTSKAREITA sellaisella pikku radalla, ja mikä nyt voisi tässä maailmassa olla sen ihanampaa!! Ei edes mönkijät ja traktorit ihan pärjää...
Nyt pitäisi saada talvi- ja kesäkenkien paikanvaihtopäivät vielä aikaiseksi ja muutama vastaava homma tehtyä niin voisi suht tyytyväisin mielin asennoitua vauvan tuloon. Jos vaikka rv 35 alkaisi jo pakkailla jotain sairaalakassin tapaista...?
äitimiia
Onnea rouva B:lle!
Toivottavasti jaksat käväistä aina välillä koneella, jotta saamme kuulla kuulumisianne. Minä olen nyt itse hiukan väsähtänyt, en viitsi kirjoittaa enempää, ettei tule kovasti panovirheitä, mutta: ONNEA äidille ja pienokaiselle!
Kevis rv 35
Paljon onnea Bonitalle pikkuisesta prinssistä :o) Aika mukavalta ja helpolta kuulosti synnytyskertomus. Ja Jymystä sitten kuullaan varmaan pian...
Meilläkin pestään vauvan pyykit muun pyykin mukana, tosin aina käytetään hajustamatonta pesuainetta (ja ai miten kamalalta haiseekaan muiden puhtaat vaatteet kun niissä haisee pesuaine!) eikä huuhteluainetta. Sen verran olen kuitenkin aina tehnyt, että olen silittänyt vauvan kaikki vaatteet aina ekan 3kk, vaikka muuten en yleensä silitä kuin ihan vain pakollisimmat vaatteet! Saas nähdä, ehtiikö vauvan vaatteita tällä kertaa silittää kun on tuo pikkuinen isoveli vieressä hillumassa...
Musta on myös aivan ihanaa ostella pikkuisia vaatteita :o) Ihan kuin niitä nyt tosiaan ei olis jo valmiina ennestään, varsinkin jos taas tulee poika... Huuto.netistä olen huutanut kauniita käytettyjä ja muutaman uudenkin vaatteen olen ostanut. Toisaalta tämä on nyt meidän eka kesävauva kun muut lapset ovat syntyneet marras- tai helmikuussa, joten ihan kaikki vanhat vaatteet ei olekaan käyttökelpoisia.
Me vietettiin sunnuntai Lahdessa koiranäyttelyssä. Vähän etukäteen hirvitti, miten pystyn juoksemaan tämän mahani kanssa, mutta yllättävän hyvin meni :o) En kaatunut eikä tullut supistuksiakaan. Kaiken lisäksi koirat pärjäsivät oikein kivasti.
Mäkin luulin potevani kroonista vauvakuumetta. Kun odottelin tuota nelosta, haaveilin jo viitosesta :o) Kuitenkin sitten nelosen synnyttyä päätettiin, että neljään meidän lapsiluku jää (tosin haluttiin vielä varmuuden vuoksi jättää " optio" viidenteen :o) ). Luonto sitten hoitikin päätöksen meidän puolestamme ja tämä vitonen ilmoitti yllättäen tulostaan. Nyt on aivan ihmeellistä ja olen onneni kukkoloilla kun saan vielä kerran kokea kaiken tämän :o) Mutta tämä on sitten viimeinen ja sterilisaatio tehdään sektion yhteydessä. Pää (lapsettomuusongelmat + runsaat keskenmenot) ja kohtu (useat leikkaukset) eivät enää enempää kestäisi. Mutta mulla ei ole vielä mitään kiirettä synnyttämään, vaan nautin täysillä viimeistä kertaa :o)
Tinka + Nuppu rv 28+2
Mitenkähän on tehty aiemmin sellaisten listassa olevien kanssa, joiden la:t on menneet ohi, mutta joista ei ole kuulunut mitään??
Koittakaa pikkuhiljaa siirtyä Vaahtiksen kanssa siirtyä toiselle puolelle ja Jymyn.
Oonko hirveä äiti (?????)kun pesen vauvan vaatteet ihan normaalilla pesuaineella ja käytän huuhteluainetta, että niistä tulis ihanan pehmeät, koska meillä ei ole kuivausrumpua, enkä ole yhtä ainutta vaatetta vielä silittänyt.
Äitimiia, mä ainakin vaan poistin törkeästi listalta sellaiset nimet, jotka eivät olleet antaneet kuulua itsestään mitään.
niisku ja pikku-ukko
Onnea tosiaan koko perheelle! Nopeastihan se sitten kävi, vaikka alkuviikosta vielä meinasit jouluun asti odotella.: )
Ihan tässä alkaa itsekin olla jo malttamaton, vaikka on vielä reilut 2 kuukautta odotusta.
Eilen katsoin edellisestä synnytyksestä otettua videota, jossa ei kyllä ollut kuin puoli minuuttia ennen kuvattua ja loput sitten siitä ihanammasta jälkeen syntymän kuvattua ja tuli ihan epätodellinen olo, että olenko mä taas kohta tuolla.
Pyykinpesusta sitten, niin mä olen myös pessyt vauvanpyykin aina samassa muun pyykin kanssa. Eikä ole mitään iho-ongelmia ollut. Tosin silitän kyllä melkein kaikki lasten vaatteet, mutta nyt on toivelistalla kuivausrumpu, joka kuulemma vähentää silityksen tarvetta.
Mukavaa tiistaipäivää nyt kaikille, odotellaan jos Jymystäkin kuuluisi jo uutisia.
Meriaani rv 28+2
Siis tuolla ulkona. Mies väsää terassia *jesh jesh jesh* ja pojat tappelevat uudesta istuinkaivurista eli tavallista menoa.
Mulla oli eilen illalla kylvyttelyn jälkeen muutama napakahko mikälie tuolla allaalla, joten rupesin jo hieman miettimään, että eikaivain, mutta onneksi tilanne on rauhoittunut, jotta päästään huomenna normaalisti synnytystapa-arvioon, jonne siis tuli määräys niiden sokruarvojen vuoksi.
haluun toukovauvan, ei me kaikki voida syntyä huhtikuussa! (minä ja kaksoset)
Mies hieman ehdotteli ässähihaa, mutta ehdotin takaisin, jotta onko nyt ehdoin tahdoin pakko tehdä kaikki mahdolliset kommervenkit jotta projekti toukokuu -epäonnistuisi. Pitäisikö vielä napata vähän risiiniöljyä ja peris siihen päälle kaiken sen puutarhakyykkimisen ja muun ikkunanpesun lisäksi (pesen siis taas ikkunoita...)
Mulla on muuten ihan sama homma tuon huuhtelu-ja pesuaineen kanssa - olen tottunut käyttämään hajusteettomia, omillekin vaatteille ja aina hämäännyn, kun saan vaikkapa kälyltä pieneksimenneitä, jotka on pesty tuoksusellaisella. Äkkiä sitä tottuu hajuttomuuteen...
Käytän kyllä rummussakin noita huuhteluaineita kun muuten tuntuu, että ovat niin sähköisiä... silityshommia meillä ei harrasteta, mutta olen kyllä miettinyt, että nuo harsot ja muut kestovaippahommat pitäisi ainakin aluksi silittää, että olisivat pikkupyllylle pehmeitä. Olisko mankeli mitään? Meillä kotona äiti aina manklasi lakanat sun muut ja olivathan ne aivan ihanan sileitä sen ensimmäisen yön...
Harrastaako kukaan teistä mankelointia? Muutamalla satasella kai semmoísen saisi, mutta toisaalta sillä hinnalla saa myös muutaman säkillisen nurmensiemeniä...
Mirjami 38+... sanotaanko että 5???
Kuulosti jotenkin miellyttävän sujuvalta tuo homma kun toimeen sitten tartuttiin... Ihania kevätpäiviä uuden poitsun kanssa sinne teille!
Mulla oli sokerirasitus tänä aamuna ja vähän on vielä epätodellinen olo tuosta paastosta ja huonosti nukutusta yöstä. Muuten ei mitään pahoinvointeja tai vastaavia tullut, homma meni aulassa odotellessa ja Raittilan kirjaa lukiessa. Katsotaan nyt millaiset tulokset sitten pläjähtää.
Lumet on melkein sulaneet, jippii jippii! Talon laajennushanke nyt käynnistyessään valvottaa, mutta olen yrittänyt tolkuttaa itselleni että on sitä isompiakin huolia monilla ihmisillä koko ajan. Jos hanke viivästyy ja hankaloituu niin siinä sitten käy niin. Turhaan ei kannata itseään ja tulokasta stressata. Joskus se toimiikin, esimerkiksi viime yönä taas ei...
Tervehdys vain kaikille!
Kiitos kaunis kaikille tämän viikon pyykkikeskusteluun osallistuneille:-))Niinpä siis minäkin teidän esimerkkiä noudattaen tulen pesemään pyykitis samassa koneessa!! Olin vaan asiassa saanut erään" kokeneen" neuvon erillään pesemisestä ja siksi jäin asiaa miettimään, mutta en viitsinyt hänen kanssaan olla eri mieltäkään.
Meriaani kuivauspumpu on IHANA,suosittelen!!meillä ollut nyt se vajaat 2viikkoa käytössä ja olen pessyt ja kuivattanut kaiken mitä meidän huushollista irti saa:-))) mies nauraa, että voi kun aina olisin yhtä innokas pyykinpesijä(meillä mies useammin hoitaa pyykinpesut) nooh olen perustellut, että nyt on hyvä saada kaikki peitot,tyynyt ym.pestyä ennen vauvan syntymää:-))).Tosin noissa vauvan vaatteissa kyllä useissa rumpukuivauskielto, mutta eivät kyllä ole näyttäneet ainakaan ensimmäisessä pesussa miksikään menevän. Kuluvat kai siinä hiukan enemmän ja voivat kutistua hiukan...Mutta tulevat ihanan pehmeiksi ja sileiksi jo valmiiksi.
Jaah vai on Mirjamilla tuntunut jotain mitälie:-))siellä vatsan seutuvilla, toivotaan, että toukotoiveesi toteutuisi!!
Äitimiia, minulla näyttää vielä tuolla listalla olevan synnärinä NKL jota alkuraskaudessa mietimme, nyt kuitenkin olemme päätyneet lähempään vaihtoehtoon eli synnäri olisikin HYS,riittääkö että infoan se täällä vai lisäänkö vielä listalle?
Siellä näytti olevan pari uuttakin nimeä ilmoittautunut, toivottavasti molemmat rohkaistuvat mukaan kirjoittelemaan, kun rivimme alkavat uhkaavasti" harveta" tuonne synnyttäneiden puolelle.
Minä kävin aamulla neuvolassa, kaikki oli ok.Verenpaineekin laskeneet taas normaalilukemiin, lienevätkö olleet tenttistressi arvoja parilla edellisellä viikolla?Painoa oli kyllä tullut reilusti yli sallitun, sitä se grillauskauden avaaminen teettää:-// Vatsassa kävi sellainen temmellys, ettei doppler tahtonut millään tavoittaa sydänääniä laskemista varten.
Sain tänään myös äitiyspakkauksen, vanhaa mallia vielä oli.Vaatteet ei ehkä ihan sellaisia joita itse valitsisi kaupasta, mutta eivätköhän ne käyttöön tule. Jos nyt voisi uudelleen päättää tällä vaate/tarvike varastolla joka jo haaliutunut kasaan,ottaisin ehkä kuitenkin sen 150e, jolla sitten saisi hankittua puuttuvat tarvikkeet...
Minä taidan lähteä hiukan puutarha hommiin,kun ulkona aivan ihana ilma.
Tuah rv 31+0
Tuah: joo, vaihdan sun synnärin listaan.
Ja jatkoksi listaan liittyvä kysymys: Olen huomannut, että joissain pinoissa on aina viikon ensimmäisenä viestinä listaus. Ajattelin, että kun kultsujen lista on aika lyhyt, niin jos teille sopii sen voisi aina liittää näiden viikkopinojen ensimmäiseksi viestiksi. Sinne tulee kuitenkin muutoksiakin niin harvoin, että sitä saa aina etsiskellä. Itse olin kirjoitellut tänne jo hyvän aikaa ennen kuin kuulin koko listasta.
Ja varsinkin jos lista olisi tässä yhteydessä niin uudet ilmoittautujat huomaisi helpommin kun he kirjoittaisivat suoraan tähän pinoon.
Ihana muuten lukea teidän suurperheiden äitien juttuja!! Itse ei enää viiteen ehdi ( ja jaksa) vaikka tekis mitä...
äitimiia rv 34+3
äitimiia:
...kun kultsujen lista on aika lyhyt, niin jos teille sopii sen voisi aina liittää näiden viikkopinojen ensimmäiseksi viestiksi. Sinne tulee kuitenkin muutoksiakin niin harvoin, että sitä saa aina etsiskellä.
Hyvä äitimiia,
lista aina alkuun on mainio idea! Varsinkin mäkkikäyttäjällä, kun tuo hakutoiminto ei jostain syystä futaa, on hieno homma jos lista on saatavilla helposti.
J
Toivottavasti nyt on tiistai, on meinaan hiukan päivät sekaisin.
Soitin tänään äitipolille, sokerit eivät vieläkään ole kaikki sallituissa rajoissa. Pitää mitata tämä ja huominenkin bonusta ja soittaa taas torstaina uudestaan. En ole jaksanut lenkkeillä muutoin kun pyöräillyt tänään, uimassakaan en ole tällä viikolla ehtinyt käymään. Hitsit, toivottavasti ne ei siellä sairaalassa keksi mitään tosi kummallista hoitoa. Tässä sokeritautisten pierupillerissä on yhdelle naiselle ihan tarpeeksi kestämistä.
Iski jokin järkyttävä ompeluinnostus sunnuntaina. Olen sitten ommellut hitaasti, mutta varmasti kolme päivää. Paikat leijuu pölystä sameina ja nyt oli jo pakko pysäyttää masiinat, että henki vielä pihisisi. Mulla on astma, siitepölyaika on jo koittanut tännekin pohjolaan, eikä siksi ole paras aika ompelemisharrastukselle. Mutta sainpahan väsättyä 60-senttisiä paitoja, pikkuhousuja ja puolipotkareita ainakin jonkin verran. Nyt pitäisi vaatteita olla, mutta niitä ihan pienimpiä ei ole kuin muutamia kappaleita. Käyköön poikasen isä ostamassa niitä lisää, jos pikkumies on syntyessään niin minimaalinen.
Ihan kamala paniikki iski aamulla, kun mies kertoi, että hänen työkaverinsa vaimo oli synnyttänyt eilen vauvan. Meillä on nimittäin ollut sama laskettu aika... En tunne tätä äitiä ollenkaan, enkä tiedä,mitä on käynyt, mutta tuli sellainen olo, että nyt on pakko tsekata taas kaikki puutteet ja kirjoitella listoja, jos itsellekin tulee äkkilähtö. Vaikka yleensä meikäläistyyppiset tapaukset, jotka ovat olleet lepolomalla jo kuukausia ennen la:a eivät sitten etuajassa synnytäkään. Näin ainakin toivon.
Meillä on nyt sellainen tilanne miehen kanssa, että jos vauva alkaa syntymään viikon aikana, mun pitää järjestää ensin lapsenvahti ja lähteä sitten yksin laitokselle. Mies ja isoimmat lapset ovat kiinni muissa töissä, eikä sille nyt vain voi mitään. En kuitenkaan jaksa uskoa, että meidän epelimmme pyrkisi ulos näin aikaisin.
Tämäpä tässä, Jymyuutisia odotellen,
Kevis rv 35+1
Ja tervetuloa ei-niin-kovin-vilkkaalle vauvapuolella :)
Synnytys kuulosti ihan mukavalta (jos se nyt sellaiselta voi koskaan kuulostaa?), tuo spinaali on aika ihana, kun ponnistaminenkin on ihan nautintoa...
Ihania kevätpäiviä pikkupojun seurassa! Varo lentäviä pissisuihkuja;)
Mukavaa keväänjatkoa myös odottajille,
Pääsky ja pikkumies, ylihuomenna 8kk, vauvapuolelta
Nostan tätä vähäsen, niin on helpompi löytää! Jymyuutisia odotellaan ja pian jotain merkittävää Mirjamiltakin. Vai odotellaankos niitä Mirjamin juttuja vasta ihanan toukokuun puolella...?
Auringonpaistetta ja linnunlaulua kaikille lähettää
Kevis rv 35+2
Jymyn uutisia jännään minäkin, kyllä se on päivänselvää että rouva on Jorvissa, mutta milloinka palannee?
Pääsky varoitteli pissasuihkuista - meidän Manneken Pis on jo vetäissyt parit mojovat kaaret lattialle sillä seurauksella, että makkarin mattoa on siirretty pois hoitopöydän edestä. :-) Tänä aamuna iskä sai siivota isot kakat, väistää samaan syssyyn pissakaarta ja pyyhkiä vielä puklut hoitopöydältä. Että kaikki temput tehtiin mitä osattiin.
Toi tenava tankkaa ihan koko illan, ainakin molemmat kotona oleskellut illat on nyt syöty syöty syöty, ja sitten on otettu vielä huikat lisämaitoa, mutta sitten se onkin nukkunut ekana yönä puoli yhdestätoista viiteen ja viime yönä yhdestätoista puoli kuuteen. Mutta vaikka päivät ja illat menee tissittäessä, sen niinkun jotenkin sentäs kestää kun saa yöllä itekin nukkua. No, tämänhän ei tartte olla ollenkaan jatkuva autuus, ens yö voi olla jo jotain vallan muuta.
Ihmettelin odotusaikana, että miten vauvapuolella voi olla niin hiljaista, mutten ihmettele enää! Kyllä ton pienen vempulan kanssa kaikki aika menee. Ainakin tälleen alkuun, kun saa imettää ja imettää, kun oma maitotuotanto on vielä vähän hakusessa. Mut siirtyilen vauvailemaan heti kun ehdin, on vaan pakko käydä tällä puolella vielä ensiksi!
Tää kultaisten palsta on ihana, just niinkun joku sanoi, että kun voi kirjottaa ihan mistä vaan, eikä kukaan koskaan heitä pienintäkään ivallista huomautusta, vaan kaikkeen suhtaudutaan huumorilla, lämmöllä ja myötätunnolla. Te ootte mahtavia kaikki!
t. Bonita ja Tama
Heips kaikille!
En ihan joka viestiä tarkkaan lukenut, mutta ainakin huomasin, että mua oli kaivattu!
Pikkuinen poikavauva syntyi perjantai-iltana klo 20.46. Painoa 3670g ja pituutta 51 cm. Mulla ne " pari kipakampaa supistusta" sai pikkuhiljaa seuraa toisista samanlaisista. Puoli kolmelta iltapäivällä aloin pistää supistusten aikataulua paprulle: välit oli 10 min. Tunnin kuluttua välit oli 5 min. ja niin siinä sitten kävi, että ennen kuutta lähettiin Porin sairaalaa kohti. En halunnu olla niin kauaa kotona, että tarttis siellä ruveta kauheesti voihkimaan niitä suppareita, ettei lapset pelästy. Päästiin sairaalaan vartin yli kuus, olin neljässä sentissä. Käyrillä istuin ja valmisteluhuoneessa, saliin mentiin vähän vaille seitsemän ja senttejä auki 5. Aika paniikissa olin sillai, että edessä oleva pelotti, enkä oikein tiennyt, mitä kivunlievitystä oisin tarvinnut tai halunnut. Kätilö ehdotteli ilokaasua, mutten halunnut. Tarjosi spinaalia, meitsi vinkui epiduraalin perään.
Noh, siinä sitten kalvot puhkaistiin, ja vauva oli vielä sen verran korkeella, että mun piti olla makuulla, ja voi jeena, siinä vaiheessa alkoi ilokaasu kummasti maistua ja anestesialääkäriä odoteltiin. Se sitten sai mut ottamaan sen spinaalin, ja sen vaikutus kyllä alkoi sitten heti. Pahimmat kivut hävisi kokonaan, ja hetken päästä tunsin sitten vaan enää hurjimmat supistushuiput. Puoli yhdeksän jälkeen olin täysin auki, ja hetki jota olin kammonnut, eli ponnistusvaiheen alkaminen, olikin vallan muuta kuin mitä olin pelännyt. Spinaali nimittäin vaikutti vielä silleen, että vaikka supistus tuntui taas selvästi kipeeltä, niin vauvan ulospuskeminen ei tuntunut sitten niin missään! Täysin kivutonta! Kymmenessä minuutissa olin puskenut vauvan ulos (tää on multa ihan uskomaton juttu, mä olen ollut ennen pitkien ponnistusten nainen), enkä voinut uskoa, että se kävi niin helposti!
Poika on suloinen kuin mikä. Kotiuduimme tänään ja maitokin on alkanut tänään nyt nousta silleen, että kaalia on jääkaapissa ja rintsikoissa. :-) Väsy oon, se on selvä, mutta sain olla kahden hengen huoneessa, josta huonekaveri lähti jo ekan yön jälkeen kotiin, eli mulla oli käyt. katsoen yksityishuone! Ihan ylellisyyttä!
Palailen linjoille myöhemmin. Jymy on ilmeisesti myös kadonnut kuvioista eli päässyt tositoimiin? Kukas muu vielä?
t. Bonita rv 0+0 ja lutunen pikku-ukko