Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sopiva määrä tavaraa, mikä liikaa?

Vierailija
02.05.2018 |

Tuota tavarasta eroon -ketjua lukiessani olen usein pohtinut, että mikä on kenellekin sopiva määrä tavaraa? Meillä on aika paljon säilytystilaa, ja kaikille tavaroille oma paikkansa. Minkä verran tavaraa on mielestänne sopiva määrä? Itse tykkään pitää kauniita esineitä esillä, toki se hidastaa siivotusta, mutta ei mitenkään kohtuuttomasti. Tykkään myös kynttilöistä. Minulla on korutkin esillä (korutelineissä ja nalakossa), ne ovat niin kauniita, että saan niiden katsomisesta iloa. Isosta osasta kirjoja olen hankkiutunut eroon, mutta on meillä silti edelleen pari isoa kirjahyllyllistä kirjoja lasiovien takana.

Näin minimalismia ihannoivana aikana tunne itseni vähän oudoksi, kun tykkään tavaroistani. Entä te muut? Mitä tavaroita säilytätte?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa oi viisat av mammat...

Käyn töissä joka päivä..kyllä ei vapaata.

Haluaisin hiustenpidennyksen, mutta hyvälaatuinen maksaa 450(sis kaiken)

uusinta kiinnitys värjäys 250 eur.

Lähdenkö kirppikselle ostamaan virtsalta haisevan 10 vaatteen?

En oo ostanu mitään 6 kk:teen

Vierailija
42/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa emotionaalista mielihyvää 10euron kosmetiikasta, krääsästä ym.

vituttaaaaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on sanonut ettei jaksa kuunnella kampaamohaaveitani..

Eli töihin..ruokaa..himaan..töihin..vittu

Vierailija
44/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset on ohutta hamppua ja kuivat latvasta..

näistä ei saa nättiä millään..ellei laita tuuhennoksia

Vierailija
45/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukset on ohutta hamppua ja kuivat latvasta..

näistä ei saa nättiä millään..ellei laita tuuhennoksia

Mene hullu sekopää muuaalle märisemään.

Pilaat meidän ketjun

Afrikassa lapset näkee nälkää

Vierailija
46/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis et ois muitakin ongelmia kuin joku kampaus.

Tässä ketjussa karsitaan ylimääräistä tavaraa..

Vierailija
47/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan sellaisesta, että pitäisi joka ikinen tavara tietää. Kiinnostava ajatus sinänsä. Tiedän, missä mitäkin säilytetään (paitsi miehen harrastusvälineet ja työhön liittyvät, kotityöhuoneessaan säilyttämät jutut) mutta en todennäköisesti muista joka asiaa, esimerkiksi talven aikana unohdan, millaisia kesäkenkiä minulla on - ja päinvastoin. Enkä halua käyttää aikaa tavaroiden laskemiseen, mikä sen idea on?

Kasoja meillä ei ole. Kirpparillla kävin ensin itse ja sittemmin tytär, joten kaikki liikenevä lähtee kiertoon.

Toki on turhaa tavaraa, kuten suvussa kulkevat itse tehdyt pöytäliinat ja vanhat valokuvat, mutta niillekin riittää säilytystilaa. Nuo isovanhempieni valokuvat aion käydä joku kerta läpi ja ehkä säästää muutaman kuvan....Äidin ja mummon pöytäliinoista olen säästänyt tunnesyistä osan.

Ap

Siinä vaiheessa, kun talo/asunto on palanut kokonaan ja vakuutusyhtiötä varten tarvitsee tavaraluettelon, niin silloin on hyvä olla kartalla, mitä omistaa. En tiedä, miten tänä päivänä asia hoidetaan, itse olen joutunut rapiat 20 v sitten luetellut tavarat ulkomuistista tulipalon jälkeen. Tuon jälkeen en ole turhaa tavaraa mukanani kuskannut (mm. turhaa palokuormaa).

Vierailija
48/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin Marie Kondon kirjan ja vähän "masensi". Nimittäin jos on näin, että pitäisi säilyttää VAIN sellaiset tavarat, jotka tuovat mielihyvää niin silloinhan minulla ei ole mitään turhaa tavaraa, vaikka mielestäni minulla on hurjasti kaikkea. Oletan, että keskimääräistä enemmän. Tiedän kyllä erittäin tarkkaan mitä minulla on, tiedän montako kuulakärkikynää, kirjaa tai vaatetta minulla on johtuen siitä että olen hyvin järjestelmällinen ja analyyttinen luonne. Mutta kämppä on ihan TÄYNNÄ, mutta kaikki kuitenkin järjestyksessä ja löydän kaiken, vaikka joskus onkin vaivalloista hakea jotakin tiettyä tavaraa kaapista kun joutuu tyhjentämään kaiken muun sen edestä. Kamalaa, jos joutuisin muuttamaan...ja kuitenkin mitään en raaskisi heittää pois. Asuntoni on 29 neliöitä ja olen asunut tässä kolmisenkymmentä vuotta. Mutta rakastan jokaikistä "rojua" mitä minulla on. Laskeskelin, että jos minulla olisi 40-neliöinen kämppä niin silloin kaikki tavarani olisivat erinomaisen hyvin saatavilla eikä kämppä näyttäisi niin ahtaalta. Lähinnä tietysti huonekalut vievät tilaa.

Hmm. Mun mielestä silloin on vähän liikaa tavaraa, jos pitää tyhjätä kaappi jotta löytää sen tärkeän tavaran sieltä takaa. Ymmärrän, jos se tavara on harvoin käytettävä. Silloinhan se voi olla ylähyllyllä tai häkkivarastossa, mutta muussa tapauksessa en.

Jos sinulla on paljon tavaraa niin käytätkö kaikkea?

Entä oletko miettinyt tavaroiden statusta eli joskus ihminen kerää tiettyjä tavaroita antaakseen itsestään tietynlaisen kuvan. Esim. tietyn genren elokuvia, klassikkokirjoja, laadukkaita maljakkoja. Hän ei itse asiassa niin välitä niistä, hän välittää siitä imagosta minkä nämä tavarat antavat hänestä mahdollisille vieraille.

Vierailija
49/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan sellaisesta, että pitäisi joka ikinen tavara tietää. Kiinnostava ajatus sinänsä. Tiedän, missä mitäkin säilytetään (paitsi miehen harrastusvälineet ja työhön liittyvät, kotityöhuoneessaan säilyttämät jutut) mutta en todennäköisesti muista joka asiaa, esimerkiksi talven aikana unohdan, millaisia kesäkenkiä minulla on - ja päinvastoin. Enkä halua käyttää aikaa tavaroiden laskemiseen, mikä sen idea on?

Kasoja meillä ei ole. Kirpparillla kävin ensin itse ja sittemmin tytär, joten kaikki liikenevä lähtee kiertoon.

Toki on turhaa tavaraa, kuten suvussa kulkevat itse tehdyt pöytäliinat ja vanhat valokuvat, mutta niillekin riittää säilytystilaa. Nuo isovanhempieni valokuvat aion käydä joku kerta läpi ja ehkä säästää muutaman kuvan....Äidin ja mummon pöytäliinoista olen säästänyt tunnesyistä osan.

Ap

Siinä vaiheessa, kun talo/asunto on palanut kokonaan ja vakuutusyhtiötä varten tarvitsee tavaraluettelon, niin silloin on hyvä olla kartalla, mitä omistaa. En tiedä, miten tänä päivänä asia hoidetaan, itse olen joutunut rapiat 20 v sitten luetellut tavarat ulkomuistista tulipalon jälkeen. Tuon jälkeen en ole turhaa tavaraa mukanani kuskannut (mm. turhaa palokuormaa).

Mikä tässä nyt oli logiikkana? Jos ei muista tavaraa, ei saa siitä korvausta? No siitä menetyksestä tuskin muistaa olla harmissaan.

Ainakin omassa vakuutuksessani arvoesineet on vakuutettu erikseen, ja muulla irtaimistolla on lähinnä käyttöarvo.

Paloturvallisuus on sitten taas asia erikseen, ja se on tärkeä asia.

Vierailija
50/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin Marie Kondon kirjan ja vähän "masensi". Nimittäin jos on näin, että pitäisi säilyttää VAIN sellaiset tavarat, jotka tuovat mielihyvää niin silloinhan minulla ei ole mitään turhaa tavaraa, vaikka mielestäni minulla on hurjasti kaikkea. Oletan, että keskimääräistä enemmän. Tiedän kyllä erittäin tarkkaan mitä minulla on, tiedän montako kuulakärkikynää, kirjaa tai vaatetta minulla on johtuen siitä että olen hyvin järjestelmällinen ja analyyttinen luonne. Mutta kämppä on ihan TÄYNNÄ, mutta kaikki kuitenkin järjestyksessä ja löydän kaiken, vaikka joskus onkin vaivalloista hakea jotakin tiettyä tavaraa kaapista kun joutuu tyhjentämään kaiken muun sen edestä. Kamalaa, jos joutuisin muuttamaan...ja kuitenkin mitään en raaskisi heittää pois. Asuntoni on 29 neliöitä ja olen asunut tässä kolmisenkymmentä vuotta. Mutta rakastan jokaikistä "rojua" mitä minulla on. Laskeskelin, että jos minulla olisi 40-neliöinen kämppä niin silloin kaikki tavarani olisivat erinomaisen hyvin saatavilla eikä kämppä näyttäisi niin ahtaalta. Lähinnä tietysti huonekalut vievät tilaa.

Kondon kirja tuskin sopii hamstraajille, jotka kiintyvät esineisiin ja joille ne kaikki tuovat mielihyvää. Minusta ihmisellä on ongelma, jos hän on kiintynyt tuhansiin tavaroihin ihan emotionaalisella tasolla. Jos ei pysty luopumaan ylimääräisestä t-paidasta tai kuulakärkikynästä, pitäisi varmaan hakeutua hoitoon.

T-paidat kuluvat jossain vaiheessa puhki. Miksi luopua paidasta josta pitää vaan koska se nimellisesti on ylimääräinen? Toki rajansa kaikella, kukaan ei ehdi kuluttaa loppuun 1000 t-paitaa, mutta jos nyt kuitenkin pysytään ns normaalimäärissä. Hamstraus ymmärtääkseni liittyy tunnepuolen ongelmiin, siinä olet oikeassa. Silloinhan usein säilötään esim. ikivanhoja mainoksiakin, äärimmillään kuulemma jopa omia eritteitä (yöks).

Vierailija
51/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva määrä tavaraa on sellainen, että kaikki tavarat on helppo säilyttää, siivoaminen ei tuota vaikeuksia (tavarat löytävät omalle paikalleen), eivätkä ne ahdista, vaan tuottavat enemmänkin iloa.

Vierailija
52/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei todellakaan tarvitse raivata pöytää, että voisi syödä siinä :D Pohdin aloituksessani sitä, missä menee se liian tavaran raja. Ihan kiintoisia kommentteja monella.

Minulla ei ole mitään minimalisteja vastaan, itse kuitenkin tykkään monista tavaroista, kuten tauluista, kauniista esineistä, kirjoista ja koruista. Kaaoksesta, epäjärjestyksestä tai sotkusta en pidä, eikä sitä kotonamme olekaan. Meillä on aika hyvät ja toimivat säilytysratkaisut, mutta se ei tarkoita, että haluaisin kaikki tavarat piiloon. 

Olisi myös kiva tietää, miksi laskette tavaroitanne -siis te, jotka niitä laskette. Mikä idea siinä on? Mikä määrä sitten on liikaa henkeä kohden? Eihän sellaista voi määrittää, vai voiko? 

Ap 

Joskus tulee vimma on saatava kaikkea, uusia vaatteita ym.  Ehkä sitten menisi överiksi, jos ei pidä lukua näistä, hamstraamisesta tulee itsetarkoitus.

Se on liikaa kun säilytystila tupaten täynnä.

Olen hieman eri mieltä säilytystilasta. Meillä on melko paljon säilytystilaa, mm. pitkä eteinen täynnä lipastoa ja kaappia. Liikaa tavaraa silti ei ole. Syynä tälle säilytystilalle on, että meitä on monta henkeä pienessä asunnossa. Jos asuisimme yhden huoneen isommassa, näyttäisi kotimme heti väljemmältä. Mutta mielummin halvalla vuokralla omaan säästäen kuin kalliilla ja säästäen vähemmän.

Vierailija
53/80 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei todellakaan tarvitse raivata pöytää, että voisi syödä siinä :D Pohdin aloituksessani sitä, missä menee se liian tavaran raja. Ihan kiintoisia kommentteja monella.

Minulla ei ole mitään minimalisteja vastaan, itse kuitenkin tykkään monista tavaroista, kuten tauluista, kauniista esineistä, kirjoista ja koruista. Kaaoksesta, epäjärjestyksestä tai sotkusta en pidä, eikä sitä kotonamme olekaan. Meillä on aika hyvät ja toimivat säilytysratkaisut, mutta se ei tarkoita, että haluaisin kaikki tavarat piiloon. 

Olisi myös kiva tietää, miksi laskette tavaroitanne -siis te, jotka niitä laskette. Mikä idea siinä on? Mikä määrä sitten on liikaa henkeä kohden? Eihän sellaista voi määrittää, vai voiko? 

Ap 

Joskus tulee vimma on saatava kaikkea, uusia vaatteita ym.  Ehkä sitten menisi överiksi, jos ei pidä lukua näistä, hamstraamisesta tulee itsetarkoitus.

Se on liikaa kun säilytystila tupaten täynnä.

Olen hieman eri mieltä säilytystilasta. Meillä on melko paljon säilytystilaa, mm. pitkä eteinen täynnä lipastoa ja kaappia. Liikaa tavaraa silti ei ole. Syynä tälle säilytystilalle on, että meitä on monta henkeä pienessä asunnossa. Jos asuisimme yhden huoneen isommassa, näyttäisi kotimme heti väljemmältä. Mutta mielummin halvalla vuokralla omaan säästäen kuin kalliilla ja säästäen vähemmän.

Muistan vaan nähneeni jossain boxissa kun oli paljon tilaa ja niissä vain vähän tavaraa.   Voi kun itselläkin joskus.

Onnea tavoitteeseen.

Vierailija
54/80 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekikö ap tämän aloituksen vain päästäkseen mollaamaan kylmiä ja kolkkoja minimalistikoteja ja tavaranlaskijoita? Tuli vähän sellainen fiilis hänen kommenteistaan.

Vierailija
55/80 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät, kun muutat kahden viikon varotusajalla lähes tuhannen kilometrin päähän, *minä tulen kyllä hulluksi, kertakaikkiaan hulluksi minä kyllä tulen*

Vierailija
56/80 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurustellut miehen kanssa nyt reilu vuoden ja aina välillä tulee mieleen yhteenmuutto.

Viimeistään muutossa tulee punnittua tavarat, otanko mukaan vai en.

Olen jo vuosia käynyt kotini 2 x läpi. Olen jakanut kodin 6 osaan ja aina joka kk tyhjennän sen kuun huoneen tai osuuden, käyn jokaisen tavaran läpi ja tarpeettomat menevät kirpputorille 2 x vuodessa. En osta käytännössä juuri mitään, mutta vaihdan osaamistani kirpputoritavaroihin jne.

Lasten huoneet käydään läpi aina hiihtolomalla ja elokuussa, ennen koulujen alkua, mutta nyt kaapit käytiin läpi jo jouluna. Innostuin siitä sitten enemmän ja kävinkin jo kaikki muut läpi yhden viikonlopun aikana, minkä olin yksin. Siitä huolimatta, vaikka olen tehnyt tämän jo monta krt, nyt kun ajattelin muuton kannalta, 2 laatikollista löytyi kirppistavaraa. Ne meni heti sivuun ja en ole niitäkään kertaakaan tarvinnut.

Vaikka koti olisi perattu, ihmismieli vaihtuu. Mikä nyt on tarpeellinen, voi vuoden päästä osoittautua tarpeettomaksi.

Itse olen monta krt uskonut meiltä ei löydy mitään ja aina vaan löytyy.

Valtaosa huonekaluista on helpotti korvattavissa. Jos nyt muuttaisimme yhteen, uskoisin tavarat, mitkä haluan ottaa mukaan, mahtuvat 30 banaanilaatikkoon. Lasten omaisuus päälle.

Vierailija
57/80 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulis et ois muitakin ongelmia kuin joku kampaus.

Tässä ketjussa karsitaan ylimääräistä tavaraa..

Mistä se tavara oikein tulee?

Posliiniesineet ja räsymatot ym roina yöksistä yöks

Sillä rahalla saisi ihanan loman ..ym

Vierailija
58/80 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun porukkaa lappaa sisälle kysellen, että oliko tämä se huutokauppa.

Vierailija
59/80 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin saattaa olla liikaa tavaraa.

Vierailija
60/80 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silleen sopivasti niinku,muttei silleen liikaa niinku.

Tässä niinku sillee tiätsä niinku kiteytyy sillee jännästi tiätsä niinku nykyajan Suomi sillee tiätsä öö niinku!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi