Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tuota tavarasta eroon -ketjua lukiessani olen usein pohtinut, että mikä on kenellekin sopiva määrä tavaraa? Meillä on aika paljon säilytystilaa, ja kaikille tavaroille oma paikkansa. Minkä verran tavaraa on mielestänne sopiva määrä? Itse tykkään pitää kauniita esineitä esillä, toki se hidastaa siivotusta, mutta ei mitenkään kohtuuttomasti. Tykkään myös kynttilöistä. Minulla on korutkin esillä (korutelineissä ja nalakossa), ne ovat niin kauniita, että saan niiden katsomisesta iloa. Isosta osasta kirjoja olen hankkiutunut eroon, mutta on meillä silti edelleen pari isoa kirjahyllyllistä kirjoja lasiovien takana.

Näin minimalismia ihannoivana aikana tunne itseni vähän oudoksi, kun tykkään tavaroistani. Entä te muut? Mitä tavaroita säilytätte?

Sivut

Kommentit (74)

Vierailija

Taitaa olla monilla oma käsitys siitä minkä verran on sopivaa olla. Meillä on paljon tavaraa, joita en tarvitse juuri nyt. On esim paljon kankaita ja lankoja. Osaa en ole tarvinnut vuosiin, mutta nyt taas keväällä olen noista vuosien takaisista lapsille neulonut lapasia pihalle. Kankaista teen vaatetta sitä mukaa kun on tarve, enkä käytä kaikkia heti.

Myöskin varastossa on pieniä kenkiä, vaatteita ja vanhoja leluja. Niille on vasta tulossa uusi käyttäjä, hyvät säilytetään ja huonot pois aina jokaisen jälkeen. Astioita on myös paljon, eniten näitä paljon parjattuja Muumimukeja. Niitä on yksi hyllyllinen täynnä, en halua luopua niistä, sillä ne ovat käyttötavaraa, vaikka jokaista ei viikoittain käytetäkään. On leivonta tarvikkeita ajalta kun leivoin todella paljon, nykyään vähemmän, mutta niitäkin silloin tällöin tulee käytettyä.
Lapsilla on leluja, mutta ei mitään järkyttävän suuria määriä.

Kirjoja on eniten lasten kirjoja. Niitä on paljon, sillä osan on lapset saaneet lahoiksi ja osa minun sekä mieheni vanhoja. Suositaan kirjastoja ostamisen sijaan, mutta toisinaan lahjaksi niitä tulee, enkä lähde pois laittamaan kun on lapsille tärkeitä.

Kyllähän sitä välillä katsoo mm. noita keittiön kaappeja ja tekisi mieli vain raivata hullun lailla osa pois, mutta en halua laittaa pois kun kaikille on aina joskus käyttöä vaikkei usein olisikaan. Juuri miehen kanssa mietimme kuinka vähän meillä kahdestaan olisikaan tavaraa. Mutta näillä mennään nyt ja muut tavarat on minimissä. Olemme pitkään säilöneet turhaakin, mutta emme enää. Olemme oppineet luopumaan asioista, joita ei kukaan meillä tarvitse. Mutta onhan tuota tavaraa paljon jonkun minimalistin näkökulmasta.

Vierailija

Mielestäni viihtyisyys ratkaisee. Tavaraa saa olla, ja sitä saa olla esillä, kunhan se ei haittaa asumisviihtyisyyttä ja kotoisuutta. Visualistina minulle on tärkeää, miltä kotona näyttää. Tyhjä valkoinen koti on minulle kauhistus. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikelle oma paikkansa ja että muistaa kaiken mitä omistaa, on sopivasti.

Eli sinä ihan oikeasti pystyt luettelemaan/luetteloimaan joka ikisen tavaran kotoasi, jos esim. joutuisit kuulusteluun asian tiimoilta.

Vierailija

Kyllä, pystyn luettelemaan tavarat. Kuluvien tuotteiden kohdalla joudun tarkistamaan ostoslistaa tehdessäni, että kuinka paljon on jäljellä esim vessapaperia tai jauhoja, mutta muuten, kyllä. Tämänkin pystyin yksin asuessani tietämään, mutta lapsiperheessä on niin monia käsiä, että en ole aina perillä, että onko varalla oleva otettu jo käyttöön.

Olen ihmetellyt, kun lapseni eivät ole hävittäneet edes käsineitä, puhumattakaan muista vaatteista. Minulla on tapana hankkia useita samanlaisia  alushousuja, sukkia ja käsineitä kerralla, niin ei tarvitse olla aina lajittelemassa. Tiedän siis, että tietynlaisia sukkia on, mutta en niiden tarkkaa lukumäärää, kuin pari kertaa vuodessa, jolloin tarkastan, ovatko ne kuluneita ja korvaan kuluneet uusilla. Pyyhkeet ja lakanat ovat jokaisella omansa, eri väriset , jolloin jokainen löytää ne pesun jälkeen. Vaatteet siirtyvät vanhemmalta lapselta nuoremmalle ja jotta lapset muistaisivat milloin se tapahtuu, leikkaan koko tms. lapun pois merkkinä siirtymästä nuoremman käyttöön.

3.

Vierailija

Itse tykkään pitää mahdollisimmat paljon tavaraa "pois näkyvistä" eli jokaisella tavaralla pitäisi olla kaapissa tai hyllyssä/komerossa paikka. Tavaraa saa siis olla esillä kirjahyllyillä tai avohyllyillä, johon valikoituukin kivaimmat esillä olevat esineet. Mutta esim. astioille pitää löytyä oma paikkansa piilosta. Erikseen on sitten vitriiniastiakaappi, jos haluaa astioitaan esitellä. En esim. tykkää esilläolevasta veitsitukista, jossa veitset ovat esillä.

Vaatteet mielellään kaikki piilossa. Poikkeuslupa on esillä oleva vaateteline kylpyhuoneessa, jossa ovat käytössä olevat vaihtovaatteet, jotka eivät ole vielä menossa pesuun. Tuulikaapissa on teline kengille ja muutama käytössä oleva takki esillä. Muuten kaikki kaapeissa pois näkyvistä.

Tiedän ihmisiä, joilla on ylimääräisiä hyllyviritelmiä, joissa säilyttävät laatikoittain askertelu- ja ompelutavaraoita. Sellainen olohuone on liian täyden näköinen eikä erityisen viihtyisä. Parempi olisi, jos ne hyllyt saisi muihin huoneisiin. Pölykin kerääntyy sellaisiin paikkoihin, jossa on paljon irtonaista tavaraa esillä ja sitten on hankala siivota sitä pölyä pois.

Tavaraa on liikaa, jos pitää alkaa miettiä lisähyllyjä huoneeseen, joka omasta mielestä on nyt hyvä ja kiva ja lisähylly tuntuisi olevan vain liikaa.

Vierailija

Jos kaikella on paikkansa ja löydät asiat helposti ja mahdut itse elämään, niin silloin tavaroita ei ole liikaa. Minä määrittelisin paikaksi lähes aina kaapin, komeron tai ovellisen hyllyn. Esimerkiksi lehtien paikka ei voi olla keittiön pöytä tai tuoli, eikä purnukoiden paikka keittiön työtaso.

Itse kyllä inhoan tuota tyyliä, että kaikenlainen krääsä roikkuu esillä tai että jokaisella tasolla on jokin härpäke kuten kynttilä. Kokeile joskus raivata kaikki piiloon; se lisää kummasta tilan ja siisteyden tuntua. Mutta kukin toki tavallaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos kaikella on paikkansa ja löydät asiat helposti ja mahdut itse elämään, niin silloin tavaroita ei ole liikaa. Minä määrittelisin paikaksi lähes aina kaapin, komeron tai ovellisen hyllyn. Esimerkiksi lehtien paikka ei voi olla keittiön pöytä tai tuoli, eikä purnukoiden paikka keittiön työtaso.

Itse kyllä inhoan tuota tyyliä, että kaikenlainen krääsä roikkuu esillä tai että jokaisella tasolla on jokin härpäke kuten kynttilä. Kokeile joskus raivata kaikki piiloon; se lisää kummasta tilan ja siisteyden tuntua. Mutta kukin toki tavallaan.

En ole ap, mutta onpa sinulla aivan harvinaisen vastenmielinen kirjoitustyyli. Ensin puhut toisten tavaroista "krääsänä", jota inhoat, ja sitten annat muka ystävällisen vinkin kokeilla raivausta. Ja loppuun tuo ylemmyydentuntoa huokuva "kukin toki tavallaan".

Oletko tosielämässäkin yhtä kiva tyyppi?

Vierailija

Sitten on liikaa jos huoneessa ei mahdu liikkuun tai istumaan.
Liian vähän on jos muistat missä kaikki tavarasi ovat.
Pitää olla varan varatavara että voit aina käyttää.

Vierailija

Sopivasti tavaraa on silloin, kun löydät etsimäsi ja tavara ei haittaa elämää, ei sinun eikä kenenkään muunkaan jonka kanssa jaat kotisi. Se on sitten makuasia että onko se määrä 1000, 10 000 vai 100 000.

Vierailija

Mun mielestä meillä on liikaa tavaraa siinä mielessä, että me maksetaan liian isosta talosta vaikka ihmiset ja tarpeelliset tavarat mahtuisivat hyvin kolmanneksen pienenpään. Ja toki se on liian tavaramäärän merkki jos kaikki ei mahdu kaappeihin, vaan kasoja ja laatikoita on nurkat täynnä. Se vaikeuttaa huomattavasti siivoamista jos joutuu siirtelmään laatikoita ja setvimään läjiä ennenkuin pystyy imuroida ja pestä lattiat. En tykkää siitä että tasot olisi täysin tyhjät jne, vaan että tavaraa on sopivasti niin että jokainen koriste-esine pääsee oikeuksiinsa.

Vierailija

Meillä ei ole paljon säilytystilaa, siksi ei ole liikaa tavaraakaan. Keittiöremontin tein joku vuosi sitten, ja jätin vain pari kaappia. Hyvin olen pärjännyt.
120 cm vaatekaappiin mahtuu koko perheen vaatteet.
Toki löytyy vierasastioita, verhoja, pyyheliinoja ym. varalle. Myös harrastuksiin liittyviä tavaroita säilön ullakolla.
Koti saa kuitenkin olla eletyn näköinen. Pieni epäjärjestys ei haittaa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat