Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomalaisten vatsat ovat rikki -juttu

Vierailija
02.05.2018 |

En pääse lukemaan, kun on vain tilaajille. Miksi vatsat ovat rikki, mitä voi tehdä?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun lähikauppoihin ja luontaistuotekauppoihin tuli myyntiin huonolaatuiset proteiinijauheet ja proteiinipatukat niin alkoi suomalaisten mahat mennä huonompaan kuntoon.

Proteiinilisiä käyttää vain pieni vähemmistö.

Mutta proteiinituotteita on kaupat väärällään. En ymmärrä proteiinirahkoja. Rahkassa on jo proteiinia ja sitten siihen on tungettu sitä vielä lisää? Jollain perus-Pertillä, joka käy pari kertaa viikossa salilla ja syö terveellisesti, ei ole mitään tarvetta proteiinilisille.

Itse syön noita, koska vegetaristina tulee aterioilla syötyä huomattavasti suosituksia vähemmän proteiinia, varsinkin kun maha kestää papupohjaisia tuotteita hyvin rajallisesti. Proteiinirahkat ja -juomat on kätevä tapa saada proteiinia, kun ateria on sisältänyt esim. pelkkiä proteiinittomia kasviksia.

Sulla on siihen järkevä syy, mutta kasvisyöjiä on Suomessa aika vähän. Suurin osa noiden syöjistä on ihan tavallisia ihmisiä, jotka syö lisäproteiinia, koska sitä tyrkytetään joka paikassa.

Vierailija
42/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan puskee täälä netisähi  pikkunälän tyydytykseen apua tarjoavia mainoksia, millon mitähi einesmössyä jota saa lappaa motin ennenku tulee täys olo. Naposteluelämä tuhuaa mahat. Myöski se kö syyää kiireelä niin mahahappuja erittyy enemä ku sylki ja hampaat eivät ole murskailleet eväitä kyllin hienoksi. Juodaampa vielä liikaa nesteitä ruuan kaa, koska kiire ja täytyy saada kiinteä massa äkkii mahaan. Liika juomailu laimmentaa watsapp-happoja, ja niien ruuvansulatuskyky on sitten jo lähes mennyttä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään on epäilty että Suomessa ruokaan sekoitetaan jotain mikä ei sinne kuulu. Niin yleisiä on vatsaongelmat Suomessa mutta oireettomuus ulkomailla. Tästä on puhuttu pitkään mutta kukaan ei ole tutkinut asiaa?

Vierailija
44/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
45/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyvähuttu on hyvä juttu, kandeaa myös vaihtaa haaleansininen maito punassee ja becelvaltimotautiuttavat markariinit täysvoihin. Irtokirkan sijaan kandeaa ostaa lihaa, koska mässylaareille kiskova sokurinhimo voi olla ihan lihan ja ehkä ielä enemä rasvanpuutosta. Liikasokuri menee rasvaksi mutta syöty rasva taas ei välttämäti muutukaan  lihoittavaksi ja diapeettauttavaksi vyötärö-sisäelinlaardiksi

Vierailija
46/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Glyfosaatti

Tätä on nykyään varsinkin viljatuotteissa hyvin runsaasti. Ulkomailta tulevat tuotteet pahimpia, esim. leivät, murot, myslit, välipalapatukat jne. Älkää syökö tällaisia vaan tehkää omanne. Hirveää myrkkyä.

Vierailija
47/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea artikkelin keskustelu HS:n verkkopalvelussa, hyvää dialogia esimerkiksi siitä, kuinka vähän leipien jauhoissa on oikeastaan kuitua, ja hiivan haitallisuudesta.

Vierailija
48/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään on epäilty että Suomessa ruokaan sekoitetaan jotain mikä ei sinne kuulu. Niin yleisiä on vatsaongelmat Suomessa mutta oireettomuus ulkomailla. Tästä on puhuttu pitkään mutta kukaan ei ole tutkinut asiaa?

Minulla yksi Saksasta Suomeen palannut ystävä, joka joutuu käymään kalliissa hoidoissa voidakseen syödä suomalaista ruokaa. Eniten hänelle tuottaa oireita viljat ja viljojen jäämät sekä maitotuotteet (laktoosittomia tai ei). Hänellä ei ole keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia. Tietääkö kukaan, mikä täällä poikkeaa keskieuroopan vastaavista ruoista?

Vierailija
49/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne myrkyt on joita ruiskutetaan pelloille joka vuosi? Ne siirtyy viljaan jota myös karja syö. Näitä myrkkyjä muuten valmistaa suku joka kuuluu maailman rikkaimpiin eli tässä voi olla kyseessä tahallinen juttu.

Suolistosyövät lisääntyy myös

Vierailija
50/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruisleipä jäi tuolla listalta.

Minäkin epäilen kahvin olevan yksi merkittävä tekijä. Vanhemmalla väellä pannukahvi on sekoittanut vatsan. Nuoremmalla sukupolvella Juhla Mokka yms. vaaleapaahdot. Kun on vähän aikaa juonut tummapaahtoa tai ollut ulkomailla ja ottaa pitkästä aikaa taas suomalaista vaaleapaahtoa, niin vatsa menee todella kipeäksi. Se on myrkkyä.

En ole koskaan juonut kahvia, silti minulla on ongelmia. Olenko just se poikkeus. Ruisleipää oma vatsani kestä. Raskastan ruisleipää ja välillä syön sitä myrkkyä kaiken uhalla.

Vierailija
51/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on IBS. En voi syödä ollenkaan maitotuotteita, ja suuremmat kuin satunnaiset määrät soijajogurttia tai kaurajuomaa tms. korvikkeita tuntuvat aiheuttavan ongelmia. Vatsani ei pidä viljoista, poislukien riisi ja ehkä maissi. Ajattelin kauan, että vika on aina vaan minussa, jotain pahaa olen kropalleni tehnyt kun se ei pysty sulattamaan ns. tavallista ruokaa.

Kokeilin yhden viikonlopun ajan syödä pelkkiä raakoja vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Miksi? En muista syytä itsekään. Mutta tosiaan kokeilin, ja kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt kärsiä vatsavaivoista + paskoa tuskanhikisenä tuntikausia sulamatonta kuitumassaa. Kävikin jotain ihan muuta- nimittäin vatsani rauhottui ja ulosteeni lakkasi haisemasta. Siis kokonaan. En olisi ikinä uskonut, jossen olisi sitä itse kokenut!

Mitä on tosiaan vialla tämän maan ruoassa, jos vatsani on tarpeeksi vahva sulattamaan kilotolkulla raakaravintoa ilman mitään valmisteluita, mutta sama vatsa ei kestä yhtäkään palaa leipää tai puolta lasillista maitoa?? 

Vierailija
52/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon maitoa paljon. Syön Fazerin suklaata paljon. Käytän rypsiöljyä ja oivariinia. Minulla ei ole suolisto-oireita.

Ainoa mikä eroaa on se, etten syö paljon ruista tai juo ollenkaan kahvia tai teetä. Ne aiheuttaa minulle pikkuhiljaa oireita, joiden paranteleminen kestää pitkään. Jopa tee aiheuttaa vatsa oireita ja munuavaivaistyyppisiä oireita.

Vierailija
53/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suositukseni muille vatsavaivaisille on, että hylätkää leivät ja alkakaa syödä aasialaisittain kolme ateriaa päivässä. Riisiä tai siitä, tattarista tms. vatsaystävällisestä valmistettua pastaa, kaveriksi jotain kypsennettyjä vihanneksia sekä proteiinia, mieluiten kalaa. Suomalaiset syövät aivan liian vähän kalaa; täällä suositus on kahdesti viikossa kun taas esim. Japanissa se on kerran päivässä. Heillä on kaunis iho, tukka kiiltää tuuheana jne. joten jotain perää siinä lienee. 

Vierailija
54/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on IBS. En voi syödä ollenkaan maitotuotteita, ja suuremmat kuin satunnaiset määrät soijajogurttia tai kaurajuomaa tms. korvikkeita tuntuvat aiheuttavan ongelmia. Vatsani ei pidä viljoista, poislukien riisi ja ehkä maissi. Ajattelin kauan, että vika on aina vaan minussa, jotain pahaa olen kropalleni tehnyt kun se ei pysty sulattamaan ns. tavallista ruokaa.

Kokeilin yhden viikonlopun ajan syödä pelkkiä raakoja vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Miksi? En muista syytä itsekään. Mutta tosiaan kokeilin, ja kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt kärsiä vatsavaivoista + paskoa tuskanhikisenä tuntikausia sulamatonta kuitumassaa. Kävikin jotain ihan muuta- nimittäin vatsani rauhottui ja ulosteeni lakkasi haisemasta. Siis kokonaan. En olisi ikinä uskonut, jossen olisi sitä itse kokenut!

Mitä on tosiaan vialla tämän maan ruoassa, jos vatsani on tarpeeksi vahva sulattamaan kilotolkulla raakaravintoa ilman mitään valmisteluita, mutta sama vatsa ei kestä yhtäkään palaa leipää tai puolta lasillista maitoa?? 

Itse en ole koskaan huomannut eroa raakaruuan tai kypsän välillä. Prosessointu ruoka aiheuttaa usein ongelmia. En tiedä mikä siinä. Ehkä se, koska syön sellaista harvoin.

Vierailija
55/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyllinen on rypsiöljy.

Uskokaa pois, se ei ole ihmisravinnoksi sopivaa.

Mutta kun se kasvaa hyvin kuin rikkaruoho suomalaisilla pelloilla niin sitä viljellään.

Itse jätin gluteenin, rypsiöljyn (syön sen sijaan oliiviöljyä), rajoitan maitotuotteita ja suosin hapatettuja maitotuotteita, lisäsin probioottilisän ja huolehdin muutenkin suolistobakteereista syömällä esim. hapankaalta ja paljon vihanneksia, ja kyllä on vatsa ollut paremmassa voinnissa kuin aikanaan.

Vierailija
56/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on tiskikoneet, liian hygieenistä.  Meillä käyteään jos on ollut vieraita ja paljon astioita tiskikoneeseen.  Menkää välillä mökille.   Eteisessä on iso saavi kaivovettä,    eikä vaatteia tavitse pestä joka päivä.  Oma väki voi käyttää   ulkovessaa.   Lapset ja koirat saavat mökillä  möyriä mullassa.   Ei kannata " ylihoitaa" pikkulapsia.  Räkänokista kasvaa terveitä aikuisia.   Otetaan käyttöön vanhat taloustavat. Alle  2-vuotias  tarvitsee paljon  bakteereja.

Vierailija
57/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun lähikauppoihin ja luontaistuotekauppoihin tuli myyntiin huonolaatuiset proteiinijauheet ja proteiinipatukat niin alkoi suomalaisten mahat mennä huonompaan kuntoon.

Proteiinilisiä käyttää vain pieni vähemmistö.

Mutta proteiinituotteita on kaupat väärällään. En ymmärrä proteiinirahkoja. Rahkassa on jo proteiinia ja sitten siihen on tungettu sitä vielä lisää? Jollain perus-Pertillä, joka käy pari kertaa viikossa salilla ja syö terveellisesti, ei ole mitään tarvetta proteiinilisille.

Et taida ymmärtää ruuasta yhtään mitään. ''Proteiinirahka'' on vain kallista rahkaa mitä on makeutettu. Niissä on usein vähemmän proteiinia kuin tavallisessa rahkassa. Proteiinirahka on rahat pois hölmöiltä rahkaa eli ylikallista rahkaa.

Vierailija
58/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä epäilen kahvia JA maitoa. Jos kumpikin jo erikseen käy mahan päälle niin miten, kun niitä yhdistetään vuositolkulla.  Vanhemmalla sukupolvella oli vatsakatarrinsa, nuoremmalla ibs.

Vierailija
59/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syynä on tiskikoneet, liian hygieenistä.  Meillä käyteään jos on ollut vieraita ja paljon astioita tiskikoneeseen.  Menkää välillä mökille.   Eteisessä on iso saavi kaivovettä,    eikä vaatteia tavitse pestä joka päivä.  Oma väki voi käyttää   ulkovessaa.   Lapset ja koirat saavat mökillä  möyriä mullassa.   Ei kannata " ylihoitaa" pikkulapsia.  Räkänokista kasvaa terveitä aikuisia.   Otetaan käyttöön vanhat taloustavat. Alle  2-vuotias  tarvitsee paljon  bakteereja.

''

Meillä oli kolme kissaa ja koira. Lapset ovat saaneet maistella kotipihasta multaa ja nurmikkoa siinä maailmaa tutkiessaan. Tiskikone meille tuli vasta 5v sitten ja siivoamisen suhteen olen liiankin boheemi. 12v tyttärellä on pöly-allergia, luonnonhome-allergia,kissa ja koira-allergia, laktoosi-intoleranssi, vaikea astma. 9v tyttär taas pahasti atooppinen ja siskonsa tapaan  myös koirille allerginen.

Vierailija
60/67 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

''

Meillä oli kolme kissaa ja koira. Lapset ovat saaneet maistella kotipihasta multaa ja nurmikkoa siinä maailmaa tutkiessaan. Tiskikone meille tuli vasta 5v sitten ja siivoamisen suhteen olen liiankin boheemi. 12v tyttärellä on pöly-allergia, luonnonhome-allergia,kissa ja koira-allergia, laktoosi-intoleranssi, vaikea astma. 9v tyttär taas pahasti atooppinen ja siskonsa tapaan  myös koirille allerginen.

Syy on näissä kaikissa ilmassa, vedessä, maaperässä, ruoissa, kemikaliotuotteissa ym. olevissa haitallisissa kemikaaleissa. Ennen kuin yliherkkyyteen sairastuu, niitä ei välttämättä huomaa ollenkaan, mutta kun altistumista on tapahtunut riittävän pitkään ja on ehkä jotain muitakin heikkouksia terveydentilassa tai elämäntavassa, niin kemikaaliyliherkkyys saattaa kehittyä yhtäkkiä todella pahaksikin. Kyseessä ei ole siis silloin mikään kuviteltu sairaus tai neuroosi, vaan ihan oikeista ärsyttävistä ja elollisille olennoille yleisesti haitallisista kemikaaleista, joita herkistynyt keho ei pysty enää käsittelemään tai eliminoimaan. Keho sanoo stop ja alkaa hälyyttää joka kerta vaarasta, jos näille haitallisille aineille altistuu vähäisessäkään määrin. Kannattaa välttää kaikkia turhia kemikaaleja niin ruoassa, juomassa, pesu- ja puhdistusaineissa kuin kosmetiikkatuotteissakin. Ne eivät ole meille hyväksi, vaan saattavat juurikin johtaa allergioihin ja jopa kroonisiin suolisto-oireisiin, syöpiin, hedelmättömyyteen jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä