Miksi jotkut puhuvat kutomisesta tarkoittaessaan neulomista?
Kommentit (53)
Kyllä mä (hämärästi) tiedän, että ne on kaksi eri asiaa, mutta en rehellisesti erota niitä toisistaan. Minua saa kyllä korjata. En siis itse kudo enkä neulo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Kainuussa neulotaan sukkia, kudotaan mattoja ja ommellaan napit paikoilleen. Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka kutovat sukkia ja neulovat napit paikoilleen, koska osaan soveltaan oppimaani ja olen aika hyvä oivaltamaan asioita. Ikävää, jos aloittajalta tämä kyky puuttuu.
Meillä Kaenuussa on kyllä aena kuvottu sukat ja vanttuut, ei meillä oo neulottu. Napit ommellaan meillähi. Mistä lie teijän suku Kaenuuseen tullu jos kerta neulotte...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä Kainuussa neulotaan sukkia, kudotaan mattoja ja ommellaan napit paikoilleen. Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka kutovat sukkia ja neulovat napit paikoilleen, koska osaan soveltaan oppimaani ja olen aika hyvä oivaltamaan asioita. Ikävää, jos aloittajalta tämä kyky puuttuu.
Meillä Kaenuussa on kyllä aena kuvottu sukat ja vanttuut, ei meillä oo neulottu. Napit ommellaan meillähi. Mistä lie teijän suku Kaenuuseen tullu jos kerta neulotte...
Ehkä se ei sitten ole maakunnan laajuisesti käytetty termi, mutta kotipaikkakunnallani etelä-Kainuussa sukat ja villapuserot neulottiin. Ei vain meidän suvussamme vaan myös mm. koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Neulalla neulotaan vaikka nappi paikoilleen, kutimilla kudotaan kudelmaa, esim. sukkaa.
”Kutimilla kudotaan” , eikös puikoilla? Sukkapuikot, pyöröpuikot jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he tulevat eri puolelta Suomea kuin sinä.
Ei mustakaan ole valkoinen eri puolilla Suomea. Nuo ovat eri asioita, eivät mikään mielipide- tai murreasia.
ApMusta tuntuu, valkoinen ei... Tämä kutomis- ja neulomisasia nimenomaan ovat murreasioita, vaikka kuinka olisit muuta mieltä.
En ole ap, vaan tuo, joka kommentoi ensimmäisellä sivulla neule- ja kutomakoneista. Näille asioille on olemassa murreilmaisut, ja sitten on yleiskieliset nimitykset, joita käyttävät käsityön ammattilaiset ja alan tarvikkeiden myyjät. Jos tarvitset neulekoneen, et tarvitse kutomakonetta tai ompelukonetta, olipa murretaustasi mikä tahansa.
Ompelukone on kyllä aika selvä asia, mitä sillä tarkoitetaan. Jokainen on tutustunut siihen koulussa, ei sitä sekoiteta mihinkään neule- , tai kutomakoneeseen. Ompelukoneesta olen kuullut ihmisten puhuvan niin Itä- kuin Länsi-Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulalla neulotaan vaikka nappi paikoilleen, kutimilla kudotaan kudelmaa, esim. sukkaa.
”Kutimilla kudotaan” , eikös puikoilla? Sukkapuikot, pyöröpuikot jne.
En ole kuullut puikoista käytettävän nimitystä kutimet. Kutimet ovat mielestäni välineet, millä tehdään kutimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin Kempeleessä, puikoilla kudotaan ja neuloilla neulotaan.
Entäs, kun minä tikkuan?
Otan tikuttavan aina mukaan, kun menen kylään tai edessä on pitkä junamatka😀Tikkuaminen on kaunis murreilmaisu, joka ei jätä sijaa väärinkäsityksille. Olen itsekin yhden tikkurin tehnyt.
Mikä on tikkuri?
villatakki
Meillä käytettiin myös tikkuria ja possanoova on korkeakauluksinen neulepusero.
Possanoova oli ihan yleinen nimitys poolopaidalle alueesta riippumatta
En ole ikinä kuullutkaan.
N47 Länsi-Suomi
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäkää jo, että nämä ovat kaksi eri asiaa!
Kyllä, ne ovat kaksi eri asiaa. Neulominen tehdään neulalla ja kutominen puikoilla!
Vierailija kirjoitti:
Täällä Tampereen seudulla sukat kudotaan.
Neulominen tarkoittaa neulalla ja langalla neulomista tai ompelukoneella neulomista.
Juuri näin :) Otan kutimet usein mukaan junamatkalle tai mennessäni kuuntelemaan luentoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he tulevat eri puolelta Suomea kuin sinä.
Ei mustakaan ole valkoinen eri puolilla Suomea. Nuo ovat eri asioita, eivät mikään mielipide- tai murreasia.
ApMusta tuntuu, valkoinen ei... Tämä kutomis- ja neulomisasia nimenomaan ovat murreasioita, vaikka kuinka olisit muuta mieltä.
En ole ap, vaan tuo, joka kommentoi ensimmäisellä sivulla neule- ja kutomakoneista. Näille asioille on olemassa murreilmaisut, ja sitten on yleiskieliset nimitykset, joita käyttävät käsityön ammattilaiset ja alan tarvikkeiden myyjät. Jos tarvitset neulekoneen, et tarvitse kutomakonetta tai ompelukonetta, olipa murretaustasi mikä tahansa.
Ompelukone on kyllä aika selvä asia, mitä sillä tarkoitetaan. Jokainen on tutustunut siihen koulussa, ei sitä sekoiteta mihinkään neule- , tai kutomakoneeseen. Ompelukoneesta olen kuullut ihmisten puhuvan niin Itä- kuin Länsi-Suomessakin.
Mutta jos kerran tämä neulomis/kutomisasia on puhtaasti murrekysymys, johon ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, pitäisi ompelukonetta saada kutsua halutessaan neulekoneeksi. Kun sillä kerran neulotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se ei sitten ole maakunnan laajuisesti käytetty termi, mutta kotipaikkakunnallani etelä-Kainuussa sukat ja villapuserot neulottiin. Ei vain meidän suvussamme vaan myös mm. koulussa.
Koulussa toki opetettiin neulomaan, koska siellä opetettiin yleiskieltä. Mutta kotona ja kylällä vanhat ihmiset puhuivat aina kutomisesta. Ihan sama juttu, kuin hyvin kainuulainen "alkaa tekemään" -muoto oli kielletty. Piti aina kirjoittaa "alkaa tehdä" tai "ruveta tekemään".
T. Kainuun eteläosista minäkin.
Jahas, puikot kehiin ja sukkia kutomaan, jätän ap:n niiskuttamaan aiheesta.