Miksi annatte aina ihan epärealistisia ohjeita niille, joilla ei ole sukulaisten apua?
Täällä aina ne, joilla näyttää olevan sukulaisten apua itsellään aina kun vain tarvitsevat, vetävät joka keskustelussa esiin ystävät, naapurit ja MLL:n. Tunnetteko te ihan oikeasti jonkun ihmisen, jolla esim. on varaa palkata joka viikko tarvittaessa lasten tai omien menojen ajaksi mll:n hoitaja ja vielä saakin sellaisen aina tarvittaessa? Tai jonkun, jolla on sellaisia naapureita tai ystäviä, jotka omien pitkien työpäivien lomassa, omien pienten lasten hoidon, kaikenlaisten menojen ja harrastuksiin kuljettamisen välissä vielä ehtivät joka käänteessä auttaa monenkin lapsen hoidossa?
Itselläni ei ole mitään apuvoimia, ja kaikilla niillä tuntemillani, joilla on, apu tulee juuri isovanhemmilta tai omilta sisaruksilta.
Kommentit (52)
Tunnen, itseni (viimeksi tänään naapurin äiti, jolla 3 pientä lasta sanoi, että voi hyvin ottaa meidän esikoisen ulkoilemaan heidän kanssaan, kun mulla on influenssa ja kuumetta yli 40 astetta.) Yh ystäväni on tehnyt myös sopimuksia parin naapurinsa kanssa, että hoitavat toinen toistensa lapsia säännöllisesti, että saavat hoidettua myös omia menojaan. Toisella ystävälläni on muutama tällainen äitikaveri, heillä on aika tiivis porukka asukaspuistossa.
Että kyllä ap. , kyllä näitä on. Eikä kenellekään vain taivaasta tipahtanut, vaan itse on oltu aktiivisia ja se on kannattanut.
Vierailija:
Tunnetteko te ihan oikeasti jonkun ihmisen, jolla esim. on varaa palkata joka viikko tarvittaessa lasten tai omien menojen ajaksi mll:n hoitaja ja vielä saakin sellaisen aina tarvittaessa? Tai jonkun, jolla on sellaisia naapureita tai ystäviä, jotka omien pitkien työpäivien lomassa, omien pienten lasten hoidon, kaikenlaisten menojen ja harrastuksiin kuljettamisen välissä vielä ehtivät joka käänteessä auttaa monenkin lapsen hoidossa?
Kun on ihan oikeasti olemassa lapsia joita ei saa hoitoon mihinkään. Mummi on meidän lasta hoitanut kerran, silloin sattui lapselle juuri sairaskohtaus ja lapselta melkein meni henki, eipä mummo suostunut toiseen kertaan hoitamaan lasta yksin, vaikka muuten lapsen kanssa viihtyykin. MLL:n hoitajat eivät suostu hoitamaan sairasta lasta, enkä varmaan edes uskaltaisi antaakaan. Kun meillä on kielto mm viedä lasta terveyskeskukseenkin siksi että lapsi on erikoissairaanhoitoa vaativa tapaus ja edes yleislääkäri ei pysty useimmiten antamaan lapsen terveyden kannalta turvallisia hoito-ohjeita, on kotisairaanhoitokin poissa laskuista, ja eivät hekään suostu hoitamaan lasta(on kyllä yritetty). Ainoa paikka minne mun lapsen saa hoitoon, on lastenklinikka ja siellä osasto joka näihin sairauksiin on erikoistunut, ja sinne lapsen saa hoitoon jos osastolla on tilaa ja otetaan siis silloin sinne ihan siksi että vanhemmatkin saavat joskus edes levätä. Sinne ei voi viedä lasta esim hammaslääkärireissun ajaksi.
Me asumme pienellä paikkakunnalla missä tasan yksi mll hoitaja. Saa sen hoitamaan jos hyvä tuuri käy. Ollaan äskettäin muutettu ja tuttuja ei ole. Muutama naapuri joille en ole ikinä sanonut tervehtimistä kummempaa. Kohta ryntää joko " minäkin loin turvaverkon tyhjästä" viisastelija. En epäile hetkeäkään ettenkö minäkin siihen pysty, ajan kanssa kun tutustuu jne. mutta tämä on se tilanne mikä on tällä hetkellä.
Meillä toimii naapuriapu, vuoden ollaan täällä asuttu. Meillä on yhteensä kolme naapuria joilta voin tarvittaessa pyytää apua, kaikilla pieniä lapsia 2 - 5, meillä viisi lasta. Vuosi ollaan asuttu tässä.
Tiedän olevani onnekas tässä suhteessa.
Miksi ihmeessä tarjoaisin ystävälleni lastenhoitoapua, kun hän saa sitä jokaikinen päivä isovanhemmilta jo monta tuntia??? Enkä myöskään ymmärrä, miten siihen on itse syyllinen, jos kaikki lasten isovanhemmat ovat ikivanhoja ja sairaita? t.14
Vapaaehtoisia on vähän ja pelkkä perehdytys vie puoli päivää.
ja sitten heidän vanhempansa valittavat joka paikassa, kun ei koskaan voi mennä minnekään ilman lapsia, teatteriin tai konserttiin. Jos isovanhemmat tarjoavat apuaan, niin eikö se ole vanhempien valinta, mihin sitä käyttävät? Jos he käyttävät sen siihen, että isovanhemmat hoitavat hommat, jotka kuuluvat vanhemmille, niin kai se on selvää, ettei heitä ihan 24 tuntia vuorokaudessa useimmat kehtaa sentään vaivata.
Muistutan joka kerta, kun joku valittaa, ettei pääse mihinkään kun ei ole lastenhoitajaa, että on olemassa esimerkiksi:
- isovanhemmat
- kummit (lapsen ja omat)
- sukulaiset
- naapurit
- ystävät
- työkaverit, harrastuskaverit
- tuttavat
- MLL
- paikallisen lehteen ilmoitus, että hakee satunnaista lastenhoitoapua
- kaupan tms ilmoitustaululle ilmoitus, että hakee satunnaista lastenhoitoapua
- www. hoitopaikka. net tai www. mol. fi ja sinne ilmoitukset, että hakee satunnaista lastenhoitoapua
- jossain lehdissä on joskus ollut juttua joistain varamummoista tms, jotka mielellään hoitavat lapsia. En tiedä kyllä mistä etsiä.
Tunnen nimittäin monta perhettä, jotka aina valittavat, ettei ole lastenhoitajaa, eivätkä ikinä pääse mihinkään. Sitten käykin ilmi, etteivät ole edes etsineet, ovat vain ajatelleet, ettei kukaan jaksaisi heidän lastaan/lapsiaan hoitaa.
Mä ainakin mielellään hoidan tuttujen ja tuntemattomienkin lapsia, jotta vanhemmat pääsevät välillä hengähtämään.
Ymmärrän kyllä, että monen lapsen isovanhemmat voivat olla iäkkäitä ja sairaita. Monilla ei ole ystäviä. Jotkut asuvat maalla, jossa naapuriin 20km. Jollain paikkakunnalla ei ole MLL jne..
Ymmärrän kyllä, että jollain tekee rahasta tiukkaa, eikä ole varaa maksaa.
Mutta pohdin vain monesti, onko edes yritetty hakea kaikella keinolla lastenvahtia....
et voi olla sen mukaisia. Monet täällä tuntuu kuvittelevan, että ihmiset osaa lukea ajatuksia.
Vierailija:
Kun on ihan oikeasti olemassa lapsia joita ei saa hoitoon mihinkään. Mummi on meidän lasta hoitanut kerran, silloin sattui lapselle juuri sairaskohtaus ja lapselta melkein meni henki, eipä mummo suostunut toiseen kertaan hoitamaan lasta yksin, vaikka muuten lapsen kanssa viihtyykin. MLL:n hoitajat eivät suostu hoitamaan sairasta lasta, enkä varmaan edes uskaltaisi antaakaan. Kun meillä on kielto mm viedä lasta terveyskeskukseenkin siksi että lapsi on erikoissairaanhoitoa vaativa tapaus ja edes yleislääkäri ei pysty useimmiten antamaan lapsen terveyden kannalta turvallisia hoito-ohjeita, on kotisairaanhoitokin poissa laskuista, ja eivät hekään suostu hoitamaan lasta(on kyllä yritetty). Ainoa paikka minne mun lapsen saa hoitoon, on lastenklinikka ja siellä osasto joka näihin sairauksiin on erikoistunut, ja sinne lapsen saa hoitoon jos osastolla on tilaa ja otetaan siis silloin sinne ihan siksi että vanhemmatkin saavat joskus edes levätä. Sinne ei voi viedä lasta esim hammaslääkärireissun ajaksi.
sukulaiset ja lasten kummit eivät suostu auttamaan ja ystävät ovat aivan liian kiireisiä ja uupuneita auttaakseen. Naapureissa on vain iäkkäämpiä ihmisiä, jotka hoitavat omia lapsenlapsiaan. Varamummotoimintaa täällä ei saa, koska perheessä on kaksi vanhempaa. Työkavereita minulla ei ole ja miehen työkaverit taas ovat enimmäkseen meneviä poikamiehiä, joille lastenhoito ei tule kysymykseen. Kaupan ilmoitustaulua olemme kokeilleet kahdesti, ja saimme hakijoiksi pari aivan liian nuorta tyttöä, lapsia vielä sekä pari alkoholisoitunutta tyttöä. MLL:stä olemme välillä yrittäneet lapsenvahtia, mutta sieltä emme ketään saaneet, koska kaikilla tuntuu olevan jo vakioperheet, joissa käyvät. Mitäs vielä jäi ehdotuksistasi jäljelle, täytyypä tarkistaa...
helposti käy niin, että kun ei ole automaattisesti ketään, joka lapsia hoitaisi, niinkuin useimmilla on, ei sitä edes yritä etsiä, vaan jaksaa ja puurtaa vaan lasten ehdoilla vuosikausia. Kun ei ole sitten viiteen vuoteenkaan ollut yhtään lepohetkeä tai kumppanin kanssa ei ole edes kertaakaan jutellut rauhassa, alkaa olla ihan uupunut ja tulee se lapsenvahti mieleen. Väsymys vain on jo sitä luokkaa, että ei jaksa enää alkaa nähdä hirveää vaivaa, mitä se lapsenvahdin hankkiminen tarkoittaisi, mikään meno ei tunnu sen vaivan arvoiselta, että jaksaisi edes yrittää. Ja kummaltakin se tuntuu jättää lapset jollekin ventovieraalle, kun he eivät ole kertaakaan olleet kenelläkään hoidossa.
Meidän perhe: asuu paikkakunnalla jossa ei asu yhtään meidän sukulaista. Joten sukulais- kummi-mummo apua emme saa.
Silti meillä ei ole ollut ongelmaa lastenhoitojen suhteen. Ihanat uudet ystävät ja naapurit ovat auttaneet.
Apua ei saa, jos ei itse kysy, pyydä ja tarjoa vastapalvelusta. Piste.
Täytyy olla itse valmis tekemään asian eteen jotain.
Joskus harvoin sentään pyydän naapurieitani apuun, ja niin hekin joskus harvoin pyytävät meitä apuun. Molemmat 3-lapsiset perheet on jotenkin kasvettu siihen, että omin voimin selvitään.
Joskus harvoin palkaamme lapsenvahdin, mutta en oikein pidä siitä että joku vieras hoitaa lapsia kotonamme. Aika kallistakin tuo palvelu olisi usein käytettynä.
Vierailija:
minä en kehtaa pyytää naapuria ottamaan meidän lapsia hoitoon, koska hän ei missään tapauksessa pyydä apua meiltä.Toisaalta, koska minulla ja miehelläni on harvoin työajan ulkopuolella samaan aikaan menoja, niin on onni kun pystymme sumplimaan keskenämme menomme ja siis turvaamaan lapsille hoidon.
lastenvahtia: ottakaa puolison kanssa esim. 1 vuosilomapäivä samaan aikaan vapaaksi ja viekää lapset päivähoitoon. Siinä on 8 tuntia aikaa tehdä mitä haluaa.
Kysytään, mistä hoitoapua, kun ei ole sukua. Kaverit, naapurti tai MLL ei kelpaa. MITÄ odotat vastaukseksi? Tuskin kukaan niitä sulle ilkeyttään ehdottaa.
ettei ehtisi missään välissä vahtia kavereiden lapsia? Meillä on yksi tosi vulkas ja sosiaalinen kolmivuotias ja suoraan sanottuna on pelkkää lepolomaa, jos täällä on yksi tai pari ikätoveria leikkimässä, ettei itse tarvitse olla viihdytyspuolesta vastuussa. Minusta pari lasta ainakin menee siinä missä tuo yksikin. Yhden kaverin kanssa meillä onkin sellainen ihan kätevä vastavuoroinen hoitosysteemi.
Vierailija:
ettei ehtisi missään välissä vahtia kavereiden lapsia? Meillä on yksi tosi vulkas ja sosiaalinen kolmivuotias ja suoraan sanottuna on pelkkää lepolomaa, jos täällä on yksi tai pari ikätoveria leikkimässä, ettei itse tarvitse olla viihdytyspuolesta vastuussa. Minusta pari lasta ainakin menee siinä missä tuo yksikin. Yhden kaverin kanssa meillä onkin sellainen ihan kätevä vastavuoroinen hoitosysteemi.
Minulla on kolme lasta. Jos siihen joukkoon tulee lisälapsia, niin sehän vain helpottaa elämää. Vieraiden lasten kanssa he keksivät uusia leikkejä ja näyttävät omia tavaroitaan, joten vaativat vähemmän huomiota kuin keskenään ollessaan.
aika kohtuuton vaatimus tukiverkottomalle, että kun pitää ottaa kaikki lapset aina mukaan kun vie isompia harrastuksiin, pitäisi näille bussireissuille ottaa mukaan vielä ystävienkin lapset. Ehkä olen jotenkin vähä voimainen, mutta en vain yksinkertaisesti selviä bussimatkoista ja parin tunnin odotteluista iltamyöhään 5-10 pienen lapsen kanssa.
Ei mikään ihme, ettei sulla ole turvaverkkoa! Ei sitten tullut mieleen tarjota ystävällesi lastenhoitoapua tyyliin:
No Pena ja Elluhan voi tulla meille lauantaina, niin pääsette te sitten ulos Masan kanssa.
Jos ystäväsi ei ole täysin idiootti hän, kyllä ymmärtää ottaa sinun lapsesi joku toinen kerta!!!
Näin luodaan turvaverkkoja, ihan vaan teille muillekkin tiedoksi!!!!!