Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitini kokee oikeudekseen sanoa suoraan, mitä ajattelee ulkonäöstäni?

Vierailija
01.05.2018 |

Esim. olen nyt vähän lihonut vuosien aikana ja hänen kommenttejaan kropastani: "Sinulla on sellainen vanhemman ihmisen vartalo", "Olet sellainen löysän näköinen", "Sulla on aivan valtavan kokoinen vatsa".

Olen toki itsekin maininnut ulkonäköongelmistani hänelle, mutta miksi hän kokee oikeudekseen alkaa arvostella minua tuolla tavoin?

Hän itse myös puhuu siitä, kuinka vartalonsa on nykyään "löllähtänyt", "pakarat on tällaiset roikkuvat ja reidet hyllyvät", mutta minä en IKINÄ ole sanonut hänelle että "totta, sun perse on todellakin alkanut roikkua littanana pitkin takareisiäsi". Tuo olisi ihan vastaavaa haukkumista, mitä äitini tekee, kun kyse on minun vartalostani. Jos minä edes vihjaisen äidilleni, että jokin vaate ei hänelle oikein sovi, koska se on aika läpinäkyvä, niin hän loukkaantuu.

Minua hän kuitenkin kritisoi todella julmastikin, sillä ei minusta ole kiva kuulla toisen suusta olevani "vartaloltani vanhan näköinen" tai "löysä", vaikka olisinkin.

Mielipiteitä? Mitä ajattelette äitini käytöksestä, miksi hän tekee niin?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy äidiltäs.

Vierailija
2/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta mun äitini on samanlainen KAIKKIA minun ongelmiani kohtaan. Eli hänelle jos soittaa, kun kaipaisi tukea esim. surussa, että äitiys tuntuu kamalalle, niin SEN SIJAAN, että hän rohkaisisi, ja sanoisi esim. vaan että no voi että, onpa tosi kurjaa ja opettelisi kuuntelijan roolin hän alkaa arvostella mua siitä, että mulla on ongelmia enkä ole täydellinen.

Kuvittelin sen tarkoittavan, että hän haluaa hyvää minulle, mutta nyttemmin olen oivltanut, että hän haluaa sillä hyvää vain itselleen. Ja että eläisin elämääni siten, kuin hän haluaisi. Kaikki neuvot perustuvat siihen. Oikea luuseri akaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee sen siksi, että sä alkaisit kuntoilemaan ja laihduttamaan, jotkut ovat sellaisia, eivät ymmärrä, miten loukkaava se on, se pieni vihjailu. Toisaalta ei sunkaan suhtautuminen ihan fiksua ole, miksi nielet tuon? 

Vierailija
4/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sinkku vai parisuhteessa, jos miettii vaikutusta?  Ajattelee, että olet nuori - voit vielä saada paremman kropan?

Mutta ei kivaa, jos oma äiti arvostelee.

Vierailija
5/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan äitisi tekee noin, koska olet lihonut. Miksi vain sinä saat sanoa ääneen mielipiteesi, mutta äitisi ei?

Vierailija
6/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toi korpeaa sua ap, niin ala antamaan takaisin TAI lopeta yhteydenpito ja estä se myös häneltä. Eli älä vastaa tai jos vastaat älä jää kuuntelemaan yhtään, vaan sanot vaan, että "mun pitää nyt lopettaa, hei" ja suljet luurin siihen.

Älä suostu tapaamaan, tai että hän tulee käymään. Katsot vaikka vuoden verran, tuntuuko elämä paremmalle.

2

Vierailija
7/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ehkä ajattelee, että olette niin tuttuja, että voi sanoa suoraan mielipiteensä, etkä sinä siitä loukkaannu?

- Vai onko hällä pyrkimys kannustaa sinua elämänmuutokseen ja terveellisempään elämään?

- Kokee, että olisit kauniimpi treenatumpana ja saisit hyvän miehen?

Oletko kokeillut sanoa hänelle samalla tavalla? Voisi avata äidillesikin aivan uuden kanavan: empatian ja myötätuntoisuuden. Aloitapa vaikka ensi kerralla, kun näette. Jos loukkaantuu, niin kerro yllä kertomasi.

Vierailija
8/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko sinkku vai parisuhteessa, jos miettii vaikutusta?  Ajattelee, että olet nuori - voit vielä saada paremman kropan?

Mutta ei kivaa, jos oma äiti arvostelee.

Mutta kun en kaipaa hyvää kroppaa. Elämässäni on muita iloja kuin se, että kroppani olisi tietyn näköinen. Ei kellään ole oikeutta missään tilanteessa arvostella toisen vartaloa, se kun on jokaisen oma asia, millaisen vartalon kanssa elämänsä elää. Tottakai voisin ottaa hyvän kropan, jos saisin sen sormia napsauttamalla, mutta liikunta ei kiinnosta minua pätkääkään. Olen aina ollut enemmän henkinen ihminen.

ap

Vierailija
9/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ehkä ajattelee, että olette niin tuttuja, että voi sanoa suoraan mielipiteensä, etkä sinä siitä loukkaannu?

- Vai onko hällä pyrkimys kannustaa sinua elämänmuutokseen ja terveellisempään elämään?

Oletko kokeillut sanoa hänelle samalla tavalla? Voisi avata äidillesikin aivan uuden kanavan: empatian ja myötätuntoisuuden. Aloitapa vaikka ensi kerralla, kun näette. Jos loukkaantuu, niin kerro yllä kertomasi.

Ootko vähän tyhmä jos sinusta selityksesi ovat yhtään hyväksyttyjä?

Vierailija
10/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai peräti ilkeä? Olet.

Vierailija
11/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan äitisi tekee noin, koska olet lihonut. Miksi vain sinä saat sanoa ääneen mielipiteesi, mutta äitisi ei?

Minä en arvostele äitini ulkonäköä, koska minusta se on loukkaavaa, olipa kyseessä sitten 15-vuotias tai 95-vuotias.

ap

Vierailija
12/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta mun äitini on samanlainen KAIKKIA minun ongelmiani kohtaan. Eli hänelle jos soittaa, kun kaipaisi tukea esim. surussa, että äitiys tuntuu kamalalle, niin SEN SIJAAN, että hän rohkaisisi, ja sanoisi esim. vaan että no voi että, onpa tosi kurjaa ja opettelisi kuuntelijan roolin hän alkaa arvostella mua siitä, että mulla on ongelmia enkä ole täydellinen.

Kuvittelin sen tarkoittavan, että hän haluaa hyvää minulle, mutta nyttemmin olen oivltanut, että hän haluaa sillä hyvää vain itselleen. Ja että eläisin elämääni siten, kuin hän haluaisi. Kaikki neuvot perustuvat siihen. Oikea luuseri akaksi.

Kokeekohan hän syyllisyyttä siitä, ettei voi auttaa tai sinua ahdistaa.

Jotkut muuttuu tällaisiksi myötätunnon sijaan. Mun miehenikin aina alkaa suoraviivaisesti neuvoa, että:"No tee X!" , jos vain kaipaisin myötätuntoa, kannustajaa ja kuulijaa vaikeuksissani.

Vierailija
13/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tahditon kusipäää, jos nuo selitykset tuollaiselle käytökselle ovat sinusta hyväksytäviä. Toivottavasti ymmärsin väärin.

Vierailija
14/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano äidillesi, että et jaksa kuunnella ja käske painumaan sinne mistä tulikin.

Vierailija
15/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeekohan hän syyllisyyttä siitä, ettei voi auttaa tai sinua ahdistaa.

Jotkut muuttuu tällaisiksi myötätunnon sijaan. Mun miehenikin aina alkaa suoraviivaisesti neuvoa, että:"No tee X!" , jos vain kaipaisin myötätuntoa, kannustajaa ja kuulijaa vaikeuksissani.

No kyllä varmaan, eikä se vähennä hänen paskuuttaan lainkaan. Vähänkö minä olen sitten syyllistynyt siitä, mitähän minulle on sanonut, koska en ole tajunnut, että se johtuukin hänen paskuudestaan.

2

Vierailija
16/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa aion ottaa tämän mieltäni vaivanneen asian esille äitini kanssa, kun kohta soitan hänelle.

ap

Vierailija
17/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis tarkoitan, että tosi tutulle saattaisikin sanoa nämä asiat (mitä ajattelee mielessään) näinkin suoraan. Vieraammalle ei tietenkään kehtaisi. Äiti ehkä kokee, että ollaan läheisiä.

Vierailija
18/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis tarkoitan, että tosi tutulle saattaisikin sanoa nämä asiat (mitä ajattelee mielessään) näinkin suoraan. Vieraammalle ei tietenkään kehtaisi. Äiti ehkä kokee, että ollaan läheisiä.

Todellako? Sulla ei ole käytöstapoja, eikä kykyä ottaa toisten tunteita huomioon. Huhhuh. Millälailla kuvittelet, että on sinun asiasi huomautella muiden vartaloista?

Vierailija
19/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta siis kivaa tiedottaa läheisillesi, ettet hyväksy jotain asiaa heissä? Siis sellaista, joka ei ole haitaksi itsellesi millään tavalla? Hyi millainen ihminen sä ja lähipiirisi olette, kun ette tajua, miten tahditonta sellainen käytös on. Muita pitää kehua, kannusaa ja tukea kaikessa, missä voi, tai muuten ei ansaitse sinua parempaa seuraa.

Vierailija
20/29 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa aion ottaa tämän mieltäni vaivanneen asian esille äitini kanssa, kun kohta soitan hänelle.

ap

Hyvä. Kerro tänne, jos mielit, että miten äiti otti sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän