Hei tomaatin kasvattajat!
Milloin katkaisen siemenestä kasvatetun tomaatin varret? Ovat nyt n. 30cm pitkiä eikä mistään kukista tietoakaan. Olisi muutenkin kiva kuulla vinkkejä, kuinka tomaatin saa kasvamaan hyvin ja tuottamaan satoa.
Kommentit (30)
En jaksa antaa vinkkejä. Liian paljon muuttujia.
Seuraava kysymys on varmaan että miten oppia ajamaan polkupyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin katkaisen siemenestä kasvatetun tomaatin varret? Ovat nyt n. 30cm pitkiä eikä mistään kukista tietoakaan. Olisi muutenkin kiva kuulla vinkkejä, kuinka tomaatin saa kasvamaan hyvin ja tuottamaan satoa.
Älä katkaise, vaan poista varkaat. Ne pienet sivuoksat, jotka kasvaa yleensä "varastamaan" isompien oksien juureen energiaa.
Onko sinulla lisävaloa? Oikeat lannoitteet? Entäs kasvualusta? Minkä kokoinen ruukku?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Sama energia näytti menevän tuon tyhjän lätinän kirjoittamiseen. Tuohon kahteen riviin mahtuisi jo paljon ohjeita.
Sinkkumies
Tuo 30 cm ei tosin kyllä kerro mitään. Mulla on tänä vuonna lajiketta, jonka pitäisi kasvaa 180 cm pitkäksi. Voi se hyvissä oloissa venähtää parimetriseksikin.
Mutta on noita isompiakin. 250 cm - 270 cm.
Sinkkumies
kannattaa odottaa ihan rauhassa kukintaa vaikka kesäkuun puolellekin saakka. Jos ei näy mitään niin mehiläispuku päälle ja pölyttämään :)
Katkaise varsi noin neljännen kukkatertun jälkeen. Muista nipistää varkaat pois. Kun istutat taimen esim. Kasvusäkkiin, mikä on minusta paras tapa kasvattaa tomaatteja, istuta lappeelleen, että tomaatti saa paljon juuria. -Kasvusäkissä on valmiina kanankakkaa, niin että esim. parvekekasvatukseen se ei hajun takia käy.
Tomaatti tarvitsee myös paljon vettä, kasvatuslaatikko on hyvä vesivarasto. Googlaa ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama energia näytti menevän tuon tyhjän lätinän kirjoittamiseen. Tuohon kahteen riviin mahtuisi jo paljon ohjeita.
Sinkkumies
Paraskin neuvomaan.
Itse annoit vääriä ohjeita. Nyt sitten menin ja poistin pensastomaatista ne varkaat jotka neuvoit poistamaan:(
Täti vihreä kirjoitti:
Katkaise varsi noin neljännen kukkatertun jälkeen. Muista nipistää varkaat pois. Kun istutat taimen esim. Kasvusäkkiin, mikä on minusta paras tapa kasvattaa tomaatteja, istuta lappeelleen, että tomaatti saa paljon juuria. -Kasvusäkissä on valmiina kanankakkaa, niin että esim. parvekekasvatukseen se ei hajun takia käy.
Tomaatti tarvitsee myös paljon vettä, kasvatuslaatikko on hyvä vesivarasto. Googlaa ohjeita.
Mikä on varas?
Vierailija kirjoitti:
Täti vihreä kirjoitti:
Tomaatti tarvitsee myös paljon vettä, kasvatuslaatikko on hyvä vesivarasto. Googlaa ohjeita.Mikä on varas?
Energiavaras.
Sinkkumies
Mä viimevuonna annoin kasvaa paljon pikkuoksia, isompien oksienkin juureen. Ei se oikein hyvin kukkinut, mutta kun poistin varkaat, niin sitten pamahti kukkia ja tomaatteja koko kasvi täyteen.
Se tosin oli jo liian myöhäistä.
Sinkkumies
Täti vihreä kirjoitti:
Kasvusäkki maksaa 10euroa sillä saa kesällä kaupasta vähintään 10 kiloa kotimaisia tomaatteja, jotka säilyy syötävinä ( ja maku vaan paranee) vähintään kuukauden.
pro vinkki : kasvusäkissä ,jossa on valmiit lannoitteet on liikaa lannoitetta ja et saa tuloksia aikaan. Tavallinen turvesäkki on parempi ratkaisu kunhan huolehtii lannoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla kasvusäkit vitosen
Silläkin saa 5 kiloa kotimaisia tomaatteja. 2 pussillista täyteen niitä pakkauspusseja.
Vierailija kirjoitti:
Täti vihreä kirjoitti:
Tomaatti tarvitsee myös paljon vettä, kasvatuslaatikko on hyvä vesivarasto. Googlaa ohjeita.Kasvusäkki maksaa 10euroa sillä saa kesällä kaupasta vähintään 10 kiloa kotimaisia tomaatteja, jotka säilyy syötävinä ( ja maku vaan paranee) vähintään kuukauden.
Kanankakkalaatikko 6kg maksaa n. kympin myöskin ja sillä lannoittaa monta vuotta. Jos haju (jota ei ole, jos sen hyvin sotkee sekaan ja laittaa melko pohjalle) haittaa, niin sitten voi ostaa jotain kastelulannoitetta, joka kestää vuosia sekin yhdelle (isommallekin) tomaatille.
Itse olen käyttänyt kanankakkaa sisälläkin, eikä se mitään haise, jos se on vain tarpeeksi ruukun pohjalle laitettu.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
pro vinkki : kasvusäkissä ,jossa on valmiit lannoitteet on liikaa lannoitetta ja et saa tuloksia aikaan. Tavallinen turvesäkki on parempi ratkaisu kunhan huolehtii lannoituksesta.
Tomaatille pitää olla niin paljon lannoitetta että latvalehdet on koko ajan käpristyneitä typestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla kasvusäkit vitosen
Silläkin saa 5 kiloa kotimaisia tomaatteja. 2 pussillista täyteen niitä pakkauspusseja.
Sen takia mä kasvatankin vain kirsikkatomaatteja. Avomaankurkkuja en myöskään hyödyn takia ole jaksanut kasvattaa, kun niitä voi ostaa eurolla - kahdella kilon kaupasta.
Ei oikein maksa vaivaa kasvatella omia, vaikka harrastuksestahan siinä on kyse. Jos mulla olisi hehtaari peltoa, niin voisin kasvatellakin omaksi ilokseni.
Sinkkumies
Tomaatin voi lannoittaa puun tuhkalla ja kuseksimalla puskan juureen. Kunhan ei kuse saman tomaatin juureen joka päivä.
Virtsassa ei ole bakteereja vaan sitä voi jopa juoda pieneiä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tomaatille pitää olla niin paljon lannoitetta että latvalehdet on koko ajan käpristyneitä typestä.
siis olen tomaattifirmassa töissä ja muutamien merkkejen kasvusäkit on tungettu niin täyteen lannoitetta ettei ammattilaisetkaan saa siellä mitään kasvamaan kunnolla. lannoitus tulisi tehdä tasaisesti eikä kaikki kerralla :) toki itse emme kasvata turpeessa , mutta olemme testanneet kasvusäkkejä.
jos kasvatat sisällä niin tuskin kukkia vielä kuuluukaan näkyä. Miksi katkaisisit varren?????