Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin vesi haisee ja maistuu kamalalle!

Vierailija
30.04.2018 |

Nyt on pari kertaa tullut hirvittävä kemikaalien löyhkä kun yritän ottaa vettä hanasta.
En voi juoda sitä.
Kahvi menee aivan pilalle.
Nytkin on paha suolojen maku suussa eikä ollenkaan hyvä kahvin maku.
Ja kun olen maalla, vesi on hyvää ja saan keitettyä siellä tosi hyvät kahvit!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pari kertaa tullut hirvittävä kemikaalien löyhkä kun yritän ottaa vettä hanasta.

En voi juoda sitä.

Lähteestä tuleva vesi on mautonta ja raikasta, kaupunkialueella oikeastaan kammottavan makuista! Maistuu raudalle ja mullalle. En ymmärrä näitä "vesi ei maistu miltään" -ihmisiä, mietityttää, onko makuaistia ollenkaan.

Vierailija
2/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattu. Ravintolassa pyysin lasin hanavettä. YÖK. Ei voinut nielaistakaan.

Kuinka tuollaista paskaa edes voidaan vetenä pitää? Kuka on vastuussa eli mikä

osasto laistaa velvollisuuden pitää vesi joumakelpoisena. Veden kuuluu olla hajutonta, mautonta ja väritöntä.

Lohjalla todella hyvä vesi, joka täyttää nämä kriteerit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi juoda sitä.

Lähteestä tuleva vesi on mautonta ja raikasta, kaupunkialueella oikeastaan kammottavan makuista! Maistuu raudalle ja mullalle. En ymmärrä näitä "vesi ei maistu miltään" -ihmisiä, mietityttää, onko makuaistia ollenkaan.

Hyvä muistaa sekin asia että näihin kaupunkivesiin tottuu. Samoin omaa kaivovettä käyttävät, joka tulee lähteestä. Huomasin tämän eron vasta kun itse olin tutun mökillä, jossa oli kaivovettä. Maistui tosi raikkaalta, kahvikin. Olin viikon siis mökillä ja kun palasin takaisin kaupunkiin ja join vettä niin se maistui kloorille ja haisi myös. Nyt olen taas tottunut kaupunkiveteen en haista tai maista siinä mitään eroa.

Vierailija
4/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huberin aikainen vesiverkko alkaa ilmeisesti olla tiensä päässä.

Vierailija
5/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aistit tottuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi juoda sitä.

Hyvä muistaa sekin asia että näihin kaupunkivesiin tottuu. Samoin omaa kaivovettä käyttävät, joka tulee lähteestä. Huomasin tämän eron vasta kun itse olin tutun mökillä, jossa oli kaivovettä. Maistui tosi raikkaalta, kahvikin. Olin viikon siis mökillä ja kun palasin takaisin kaupunkiin ja join vettä niin se maistui kloorille ja haisi myös. Nyt olen taas tottunut kaupunkiveteen en haista tai maista siinä mitään eroa.

No en ole kyllä tottunut 30 vuoden aikana, asuinpaikasta riippumatta. Lähdevettä olen saanut maistaa satunnaisesti maalla, missä oikeastaan ainoastaan viitsin vettä sellaisenaan juoda.

Vierailija
6/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aistit tottuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi juoda sitä.

No en ole kyllä tottunut 30 vuoden aikana, asuinpaikasta riippumatta. Lähdevettä olen saanut maistaa satunnaisesti maalla, missä oikeastaan ainoastaan viitsin vettä sellaisenaan juoda.

No onneksi olen tottunut, ei ongelmia.

Vierailija
7/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että astianpesukoneella kun pesee niin laseihin jää toisinaan hajuhaittoja. Kalanhaju tai joku sellanen.

Vierailija
8/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma joka paikassa, missä pintavettä käytetään.

Ei yksin Helsingin ongelma.

Vierailija
9/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 7 vuotta helsingissä ja enpä oo tajunnu että vesi "vois"  olla jotenkin huonompaa täällä :D mutta en kyllä epäile, tänne muuton jälkeen on kyllä aina ollut pakko olla kaapissa jotain juotavaa . Ja nyt kun mietin niin kahvikin on paljon parempaa äidin luona vaikka samanlaisilla moccamasterilla samaa juhlamokkaa keitellään 

Vierailija
10/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanavesi voi maistua ”tömäkältä” Helsingin, Espoon ja Vantaan perukoilla – ja vesilaitoksella uuteen makuun ollaan ”tosi, tosi tyytyväisiä

Pääkaupunkiseudun juomaveden käsittelyssä on uudistus, jonka vaikutus ei niinkään tunnu heti vedenpuhdistamon vieressä vaan jakeluverkoston reunamilla.

HELSINGIN metropolialueen laidoilla voi hanasta tuleva juomavesi maistua nyt erilaiselta kuin aiempina vuosina. Muutos alkoi itse asiassa jo vuodenvaihteessa.

Pääkaupunkiseudun eli Helsingin, Espoon, Vantaan sekä Kauniaisten vedestä vastaavassa Helsingin seudun ympäristöpalveluissa (HSY) ei silloin vähennettykään veteen lisättävän kloorin määrää yhtä paljon kuin edellisinä syksyinä.

”Ero on iso niille ihmisille, jotka asuvat jakelualueiden äärilaidoilla. Heille ei ole aiemmin tullut klooria ollenkaan, mutta nyt he maistavat sen, ja maku voi olla tömäkkää, vaikka pitoisuudet ovat pieniä”, sanoo mikrobiologi, HSY:n laboratoriopäällikkö Tuula Laakso.

TÄLLÄ haavaa klooria on pääkaupunkiseudun johtovesilitrassa 0,45 milligrammaa. Edellisvuosina tähän aikaan sitä on ollut litrassa 0,35 milligrammaa. Lukema kuvaa tilannetta, jossa vesi aloittaa matkansa vedenpuhdistuslaitokselta kohti kotihanoja.

Vedenpuhdistuslaitoksia on alueella kaksi, kumpikin Helsingin ja Vantaan rajamailla.

Pitkäkosken tai Vanhankaupungin puhdistamoiden lähellä esimerkiksi Hakuninmaalla, Kuninkaantammmessa tai Veräjämäellä asuvat tuskin kuitenkaan ovat huomanneet kloorin lisäämistä.

Kyse on siitä, onko tähän asti ollut klooria hanavedessä vai eikö lainkaan.

”Lähellä puhdistamoa klooria ei maista, koska sitä on lisätty vähän. Mutta nyt klooria riittää vedessä reuna-alueille asti, ja siksi sen maistavat nyt ne, jotka eivät aiemmin ole saaneet klooria ollenkaan”, Laakso sanoo.

JOITAKIN kyselyjä veden erilaisesta mausta onkin tullut HSY:lle. Keväällä ja kesällä kloori voi maistua hanavedessä siksi, että klooripitoisuutta lisätään lämpötilojen noustessa.

Erityisesti siis Espoon Nupurin, Vantaan Korson ja Helsingin Laajasalon kaltaisilla jakeluverkoston laitamilla.

Päijänteestä johdettava raakavesi on lämpimimmillään eli 14-asteista syys-lokakuussa. Silloin klooria lisätään puhdistamolta lähtevään veteen 0,55 milligrammaa litraa kohti. Kylmimmillään eli pariasteista raakavesi on vuodenvaihteessa. Silloin klooria siis lisätään veteen vähiten.

”Olemme nyt tosi, tosi tyytyväisiä tilanteeseen. Vuosien varrella on ollut ongelma, ettei kloori ole riittänyt reunoille”, Laakso sanoo.

KLOORIKÄSITTELYN syy on siinä luontaisesti olevien bakteerien hillitseminen. Ennen hanasta valumistaan johtovesi voi puhdistamolta lähdettyään olla verkostossa muutaman tunnin tai vuorokauden.

Sinä aikana verkostossa voisi ilman kloorausta päästä kasvamaan taudinaiheuttajia.

”Huolehdimme tällä, etteivät bakteerit pääse lisääntymään”, Laakso sanoo.

Omaa sijaintiaan jakeluverkostossa ei voi suoraan päätellä katsomalla kotinsa etäisyyttä Pitkäkosken tai Vanhankaupungin puhdistamosta. Verkosto nimittäin voi kiertää esimerkiksi viisi kilometriä, vaikka etäisyys laitokseen olisi vain puoli kilometriä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005662370.html

Vierailija
11/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kierrätettyä viemärivettä.

Vierailija
12/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Helsingin vesi ei kelpaa niin menepä Turkuun keväällä. Sama missä olet, paskalta haisee ja maistuu.

Vierailija
13/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Asun stadissa ja vesi on ihan hyvää. ettei teidän talossa olisi joku putkivika ap?

Vierailija
14/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa asuessani minulla oli tapana pitää juomavettä jääkaapissa kannussa.

Raikastui muutamassa tunnossa.

Maalta muuttaneena ja pohjaveteen tottuneena lemahti kloori ikävästi.

Oululaiset eivät pitäneet makua outona.

Vierailija
15/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi kuuluu siihen muutamaan prosenttiin maailman maista, missä voi juoda suoraan hanasta vettä. Se on kuin lottovoitto. Itse ikäni stadissa asuneena ja maailmalla reissanneena juon tosi hyvillä mielin hanavettä Suomessa. Ja kiitollisena moisesta luxuksesta.

Vierailija
16/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä Turkuun ja maista hanavettä. Paikalliset tuppaa sanomaan veden keväisestä kukkaisesta mausta että kippis, ja terveisiä sian p*rseestä. Nimittäin lietelannalle ja kloorille se vesi maistuu. 

Muistan kun muutin Turkuun opiskelemaan, ensin en pystynyt ollenkaan juomaan sitä vettä. Mutta totuttelin, kun ei opiskelijalla oikein varaa ole vettäkin pulloissa ostella. Sitten huomasin myöhemmin, että jos juon illaa vaikka 2 kaljaa, ei ole niin huono olo kuin jos olen juonut janooni sitä vettä. SIinä vaiheessa päätin että kyllä nyt täytyy pulloveteen siirtyä vaikka mikä olisi, säästää rahat vaikka niistä kaljoista...

Vierailija
17/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas yksi erittäin suuri syy miksi en halua asua Helsingissä!

Aivan erilaista kahvia tulee kun keitän maalla kahvit!

Älyttömän hyvää ja täällä karseen pistävän makuista.

Vierailija
18/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menepä Turkuun ja maista hanavettä. Paikalliset tuppaa sanomaan veden keväisestä kukkaisesta mausta että kippis, ja terveisiä sian p*rseestä. Nimittäin lietelannalle ja kloorille se vesi maistuu. 

Muistan kun muutin Turkuun opiskelemaan, ensin en pystynyt ollenkaan juomaan sitä vettä. Mutta totuttelin, kun ei opiskelijalla oikein varaa ole vettäkin pulloissa ostella. Sitten huomasin myöhemmin, että jos juon illaa vaikka 2 kaljaa, ei ole niin huono olo kuin jos olen juonut janooni sitä vettä. SIinä vaiheessa päätin että kyllä nyt täytyy pulloveteen siirtyä vaikka mikä olisi, säästää rahat vaikka niistä kaljoista...

Tiedän. Turun vesi on kamalaa.

Vierailija
19/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan jotkut ihmiset oireita sähkölaitteistakin. Vaikka ihmisten kokemia asioita ei välttämättä aina pystytä kokeellisesti todentamaan olemassaoleviksi ilmiöiksi ei se poista asian kokevan ihmisen tuntemuksia. Yleensä näihin aistiharhoihin on saatavissa erittäin tehokkaita kalkkitabletteja.

Vierailija
20/27 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on murheet jos veden mausta pitää valittaa.