Otitko influenssarokotteen ja sairastitko tänä talvena?
Kommentit (33)
En ottanut, enkä sairastanut. Olin tekemisissä influenssaa sairastaneiden kanssa (testeillä todettu).
En ottanut enkä ollut kipeä. En ole ollut 8 vuoteen kipeä. Viimeksi otin rokotteen 2011. Tulin heti rokotteen jälkeen niin sairaaksi, etten ole ikinä sitä enne ollut. Makasin kaksi viikkoa sängyn pohjalla.
En aio ottaa rokotteita.
Otin, en sairastanut. Edes flunssaa
Ja nämä palstalaisetko ovat vaatimassa sitä, että jokainen hoitaja rokotuttaisi itsensä joka ikinen vuosi influenssaa vastaan?
En ottanut influenssarokotetta. Olen ollut terve.
Vierailija kirjoitti:
En ottanut, flunssan sairastin, mutta aika lievänä.
Flunssan? Miten se liittyy ap:n kysymykseen?
Otin rokotteen, enkä ole sairastanut, en influenssaa, enkä tavallisia flunssia koko talvena. Enkä ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen. Olen ottanut influenssarokotteen joka talvi jo ainakin kymmenen vuotta, influenssaa en ole kertaakaan näinä vuosina saanut, tavallisia flunssia joitakin. Kuumetta on ollut viimeksi viis vuotta sitten umpparin tulehduksessa, sitä edellisestä kerrasta taitaa olla 12 vuotta jo. Sairastin pariin kertaan aiemmin tosi kovan influenssan, joista jäi kammo, siksi otan rokotteen.
Otin, en sairastanut. Ennen en ottanut, silloin olin aina kipeänä.
En ottanut tänäkään vuonna, enkä myöskään sairastanut influenssaa. En ole vielä koskaan onnekseni sitä saanut.
Otin rokotteen ja sairastin influenssa B :n
Otin rokotteen, en sairastanut influenssaa. Normi nuhaa oli jonkun aikaa.
Kahden kaverin perheet sairastui influenssaan ja labratulosten mukaan se oli tyyppiä A. Rokotetut sairastivat lievänä viikon ja rokottamaton perhe sairasti 2 vk. Heidän nuorin lapsi, joutui sairaalaan nesteytettäväksi tiputuksessa ja aikuisille tuli jälkitaudiksi keuhkokuume ja poskiontelon tulehdus eli kokonaisaika sairastamisen oli reilusti yli 2 viikkoa. Ottavat kuulema ensi vuonna rokotuksen ja samaa aion itsekkin.
Nille jotka eivät ymmärrä kysymystä, niin influenssa, flunssa ja muut kausittaiset taudit ovat eri asioita. Vain influenssaa vastaan on rokote, mutta rokotekaan ei toimi kaikkia influenssoja vastaan, eikä ole tae tartuttamattomuudesta.
Muotoilin kysymyksen näin, koska tahdon herättää keskustelua siitä, että ollaanko yleisesti terveempiä, kun ei oteta influenssarokotusta?
ap
Ei rokotetta. En sairastanut mitään isoa enkä pientäkään flunssaa.