Sosiologian professori: Suomalainen työelämä on muuttunut päin v...ua! LUE SUORAT SANAT!
Kärjistäen sanottuna professori tarkoittaa juuri noin.
https://protv.fi/suomalainen-tyoelama-20-vuotta-eussa/
EU-aikana suomalainen työelämä on muuttunut
- epävarmemmaksi
- tiedollisilta vaatimuksiltaan huomattavasti
- monimutkaisemmaksi kuin koskaan ennen
- epävakaaksi
- jatkuvaksi huoleksi työsuhteen pysyvyydestä
- jatkuviksi muutoksiksi
- toimintojen ulkoistamisiksi ja siirroiksi
- lyhyttempoiseksi ja nopealiikkeiseksi
- joustavuutta vaativaksi
- kiireisemmäksi
- suuritöisemmäksi
- taloudellisesti huonosti kannattavaksi.
Enää ei ole sellaisia perushelppoja markka-ajan töitä, markka-ajan edullista verotusta ja kustannustasoa. :( Nyt euroaikana työssä käyvätkin roikkuvat leipäjonojen varassa. :(
Kommentit (10)
Suomessahan todettiin myytiksi se, että epätyypillisten työsuhteiden määrä olisi radikaalisti kasvanut. Suurin osa työpaikoista on edelleen kokoaikaisia ja vakituisia, mitään suurta muutosta ei ollutkaan tapahtunut viime vuosikymmenien aikana, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.
Itseäni ei epävarmuus ja epätyypillisyys haittaa. Työttömyyden varalta on perusturva olemassa, ja hyvä vain, ettei itsekään tarvitse sitoutua työnantajaan määrättömäksi ajaksi. Minulle määräaikainen työsuhde tuo tiettyä vapaudentunnetta. Nautin siitä ajatuksesta, että teen tietyn rupeaman, ja sitten se on iäksi ohi.
On minulla ollut useita vakipaikkojakin, mutta niistä olen nostanut kytkintä alle kahdessa vuodessa. Kaipaan muutosta, seikkailua ja uusia haasteita. Sen ajan kuin talossa olen, olen hyvä työntekijä, mutta lähden ennen kuin alan kyynistyä, urautua tai alisuorittaa.
Vanhat parrat haikailevat aina, että 80-luvun lopussa ahkera kirvesmies tienasi 12 000 markkaa kuussa. Hyvällä tuurilla asentaja sai jopa 18 000 markkaa kuussa.
Silloin uuden perheauton (Lada) sai 3 kk:n bruttopalkalla. Nykyään uuteen perheautoon tarvitaan 10 kk:n bruttopalkka.
Hetkinen - koska tuo muutos tapahtui ja suhteessa mihin? EU-aikana siis tapahtui tämä professorin kertoma, mutta voisimme yhtä hyvin palata ajatuksen tasolla vaikka 50-luvun työelämään, jolloin pätkätyöt oli ihan tavallisia, moni oli ns. moniosaaja eli teki aika suvereenisti töitä niin raksalla, metsässä, puutarhassa kuin teollisuudessa sen mukaan, mistä töitä sattui saamaan. Osaaminen ja näytöt ratkaisi, saiko uuden työpaikan (esim. raksalla ei päässyt seuraavalle työmaalle, jos työn jälki ei tyydyttänyt).
Muutoksessa me olemme eläneet aina, ei historia tunne ainuttakaan pysähtynyttä vuotta. Jälkikäteen monen työura näyttää selkeältä ja helpolta, vaikka esim. kunnissa on koko ajan eletty epävarmoja aikoja. Ei opettajat ole koko ikäänsä samalla koululla opettaneet jne.
Ainoa lisääntynyt asia on keksitty kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan tämän täysin. Ainoastaan EU:n vaikutuksesta en menisi takuuseen, mielestäni tämä nykytilanne alkoi 90-luvun lamassa eli ennen EU:hun liittymistä.
Meille jäi valtava reservi pitkäaikaistyöttömiä jotka syrjäytettiin työmarkkinoilta pysyvästi ja samaan aikaan töitä alettiin tehostaa siten, ettei irtisanottujen tilalle palkata ketään.
Voi pikku paviaani kun se lama tehtiin ihan tarkoituksella juuri eu:hun liittymistä varten. Luuletko, että tässä maailmassa kaikella ei ole tarkoitusta. Minäkin luuserina ymmärrän tämän asian, sinä olet varmasti käynyt kouluja paljon enemmän kuin minä herneaivo.
Oikeastiko lama tehtiin? Siis me saimme Neuvostoliiton hajoamaan sopivasti ennen kuin päädyttiin EU:n hoteisiin ja samalla saatiin kätevästi pörssikupla puhkeamaan. Miksi ihmeessä minä en kuullut tästä koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan tämän täysin. Ainoastaan EU:n vaikutuksesta en menisi takuuseen, mielestäni tämä nykytilanne alkoi 90-luvun lamassa eli ennen EU:hun liittymistä.
Meille jäi valtava reservi pitkäaikaistyöttömiä jotka syrjäytettiin työmarkkinoilta pysyvästi ja samaan aikaan töitä alettiin tehostaa siten, ettei irtisanottujen tilalle palkata ketään.
Voi pikku paviaani kun se lama tehtiin ihan tarkoituksella juuri eu:hun liittymistä varten. Luuletko, että tässä maailmassa kaikella ei ole tarkoitusta. Minäkin luuserina ymmärrän tämän asian, sinä olet varmasti käynyt kouluja paljon enemmän kuin minä herneaivo.
Oikeastiko lama tehtiin? Siis me saimme Neuvostoliiton hajoamaan sopivasti ennen kuin päädyttiin EU:n hoteisiin ja samalla saatiin kätevästi pörssikupla puhkeamaan. Miksi ihmeessä minä en kuullut tästä koulussa?
No ei kai Bilderberg-illuminaatit-Soros-liskoihmiset tekemisistään kouluissa opeta.
Aina poliitikot väittävät, että "EU määrää", kun itse haluavat ajaa läpi taas kerran jonkun kansaa kurjistavan mutta itseään ja lähipiiriään taloudellisesti hyödyttävän jutun, oli se sitten "hallitsematon pakolaisaalto", sote tai mikä muu tahansa. Aina muka EU.
Vertailla voi monen muun EU-maan kanssa, ja kas, eipä niissä vastaavaa "uudistusta" ole EU, kumma kyllä, määrännyt tekemään.
Suomi taitaa olla tiukasti amerikkalaisen Mc Kinsey Consultingin pihdeissä, Kataisen hallitusohjelmat tulivat sieltä ja katsokaapa nyt vaikka tuota sotea...
Kaikki virheet Suomen politiikassa kopioidaan Ruotsista. En aio jäädä katsomaan lopputulosta.
Vierailija kirjoitti:
Aina poliitikot väittävät, että "EU määrää", kun itse haluavat ajaa läpi taas kerran jonkun kansaa kurjistavan mutta itseään ja lähipiiriään taloudellisesti hyödyttävän jutun, oli se sitten "hallitsematon pakolaisaalto", sote tai mikä muu tahansa. Aina muka EU.
Vertailla voi monen muun EU-maan kanssa, ja kas, eipä niissä vastaavaa "uudistusta" ole EU, kumma kyllä, määrännyt tekemään.
Suomi taitaa olla tiukasti amerikkalaisen Mc Kinsey Consultingin pihdeissä, Kataisen hallitusohjelmat tulivat sieltä ja katsokaapa nyt vaikka tuota sotea...
Kaikki virheet Suomen politiikassa kopioidaan Ruotsista. En aio jäädä katsomaan lopputulosta.
IMF ne sotet ynnä talouskurit (=austerity) on ehdottanut eli määrännyt eri maille; enimmäkseen kylläkin kehittyville maille.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan todettiin myytiksi se, että epätyypillisten työsuhteiden määrä olisi radikaalisti kasvanut. Suurin osa työpaikoista on edelleen kokoaikaisia ja vakituisia, mitään suurta muutosta ei ollutkaan tapahtunut viime vuosikymmenien aikana, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.
Itseäni ei epävarmuus ja epätyypillisyys haittaa. Työttömyyden varalta on perusturva olemassa, ja hyvä vain, ettei itsekään tarvitse sitoutua työnantajaan määrättömäksi ajaksi. Minulle määräaikainen työsuhde tuo tiettyä vapaudentunnetta. Nautin siitä ajatuksesta, että teen tietyn rupeaman, ja sitten se on iäksi ohi.
On minulla ollut useita vakipaikkojakin, mutta niistä olen nostanut kytkintä alle kahdessa vuodessa. Kaipaan muutosta, seikkailua ja uusia haasteita. Sen ajan kuin talossa olen, olen hyvä työntekijä, mutta lähden ennen kuin alan kyynistyä, urautua tai alisuorittaa.
Nollatuntisopimusten määrä on luultavasti noussut, mutta siitä ei ole kunnollisia tilastoja.
Töitä tehdään kasvottomalle ahneelle ja ylikansalliselle pääomalle. Ei ole selkeää sitoutumista ja yhteishenkeä enää.