Vaimo pilaa kaikki ruuat pastalla!
Aloitin vuodenvaihteessa kuntokuurin, ja olen saanut jo näkyviä tuloksia. Myös ystäväpiirimme on kehunut uutta ulkomuotoani. Mainitsen tämän koska epäilen että sillä saattaisi olla vaikutusta tähän aloitukseni syyhyn.
Olemme jo kauan eläneet niin että puolisoni tekee ruoat, maksan hänen tililleen osuuteni ruokakuluista kuukausittain. Olemme ihan hyvin toimeentulevia, eli olisi mainiosti varaa tehdä ruokia muista aineksista kuin pastasta. Tai vaikka kerran viikkoon siitäkin.
Ongelma on se, että vaimoni laittaa vaaleaa pastaa/spagettia ihan jok'ikiseen ruokaan! Keitto > lisätään ruokaisuutta spagetinpätkillä. Tai sitten spagettia ja kastiketta. Munakkaaseenkin pitää saada tungettua ''spagetinloput''. Salaatista pakko tehdä pastasalaatti ja niin edelleen...
Olen yrittänyt keskustella että voisiko pastan käyttöä vähentää, kun se ei juurikaan pidä nälkää eikä siinä oikeastaan ole mitään sellaista miksi sitä tulisi syödä. Vaimoni on yleensä hyvä keskustelija, mutta tästä aiheesta hän menee täysin puolustus-raivokannalle kuinka ''voit itse tehdä fitness pöperösi jos ei kotiruoka enää kelpaa!!!''
Olen myös ehdottanut jos pastan tekisi erilliseen astiaan ja siitä voisi sitten ottaa itse ruuan sekaan niin paljon kun haluaa, niin huutovastaus on että ei jaksa sellaista säätöä.
En ole saanut vastausta miksi pastaa on pakko laittaa jokaiseen ruokaan. Olenko itse kohtuuton ja minulla ei ole oikeutta vaikuttaa ruokalajien sisältöön, pitääkö tässä näiden aviovuosien jälkeen nyt sitten spagetin takia alkaa kumpaisenkin tekemään omat sapuskat?
Kommentit (57)
Minä teen meillä ruuan, koska minulla on paljon enemmän aikaa ja muutenkin pidän ruuanlaitosta.
Tapana kysyä myös toisen mieltymyksiä. Jos mieheni ei haluaisi pastaa, niin en sitä kyllä laittaisi joka ruuan sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvin tiukka ruokavalio allergioista johtuen. Keto-ruokavalio on lähin mitä pystyn syömään lähes sellaisenaan ilman suurempia muutoksia.
Meillä on ihan selvää, että minun tekemääni allergiaruokaa saa syödä, mutta jos mies haluaa ei-allergiaruokaa, hän tekee sitä itse itselleen tai minun annoksesta tehdään kaksi variaatiota, jotka tulevat siinä samalla. Jos minulla on aikaa ja tiedän, että hän haluaisi jotain, mikä ei sovi minulle, kokkaan sen siinä ohessa. Sama päinvastoin. Kaupassa käydään yksin ja yhdessä ja varmistetaan yksin käydessä, että tarviiko toinen jotain. Jos jää varmistamatta, siihen ei kuole, vaan tiettyä ruoka-ainetta tarvitseva käy sitten itse kipaisemassa sen. Pääasiassa syödään paljon yhdessä sitä, mitä minä pystyn syömään ja varioidaan aterioita mm. erillisillä annoksilla tyyliin "tässä allergiavapaa versio ja tässä kattilassa mukaan on heitetty allergisoivia juttuja". Tiukkakin ruokavalio on todella monipuolinen, kun tietää, mitä tekee - ja luojalle kiitos, netti ilmaisine resepteineen on olemassa!
Meillä periaate on, että kun olemme osanneet huolehtia omasta ravitsemuksestamme kuolematta nälkään yksin asuessamme, tämä taito ei häviä mihinkään, kun kuvioihin astuu toinen henkilö.
Voitko tiivistää pähkinänkuoreen. En jaksanut lukea vuodatustasi.
Mikä on siis asiasi, muu kuin jaarittelu?
Sinkkumies
Vähennä ruokarahaa tai kiristä seksillä jos ei muuten opi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinkkumies tylytät kanssasiskojamme niin kovalla kädellä?
Eivät he ole sinulle pahaa tehneet.
ohis
Tänään on Wappuaatto ja Sinkkumiehelle valkeni, ettei hän saa wappuheilaa tänäkään vuonna ja on alkanut ryyppäämään yksin koyonaan ja vihoittelemaan masilman naifille, koska hänen sinkkuutensa on hänen mielestään puhtaasti naisten nirsoydeb syytä. Myöhemmin illalla hän kirjoittaa novellinpätkän kylmästä oluttölkistä, kyyneleesyä ja j-miehen pakaroista. Odotankin sitä innolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Tänään on Wappuaatto ja Sinkkumiehelle valkeni, ettei hän saa wappuheilaa tänäkään vuonna ja on alkanut ryyppäämään yksin koyonaan ja vihoittelemaan masilman naifille, koska hänen sinkkuutensa on hänen mielestään puhtaasti naisten nirsoydeb syytä. Myöhemmin illalla hän kirjoittaa novellinpätkän kylmästä oluttölkistä, kyyneleesyä ja j-miehen pakaroista. Odotankin sitä innolla
Onko sun näppis rikki, vai ovatko ongelmat vakavampia?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pasta on treenaajalle aivan loistavaa ruokaa. Sitä saa kymmenissä jos ei sadoissa muodoissa.
Ongelmahan on sinussa. Että oikein osallistut ruokakuluihin = jätät vaimolle kaupassa käynnit, ruuanlaitot, astiahuollot ja keittiön siivoukset. Kyllä siinä helposti alkaa etsiä vaivattomampia ruoanlaittotapoja eli nopeita ja samoja ruokia usein. Vaimon ei piitäisi olla ilmainen piika.
Ehkä vaimo on kyllästynyt tekemään kotityöt yksin ja soveltaa ap:hen palstalta saamaansa neuvoa. Eli hoitaa omat ja lasten asiat, mutta jättää miehen huoltotyöt hänen vastuulleen. Ap on vasta heräämisvaiheessa, hän on nyt huomannut, ettei ruoka etsiydy lautaselle itsestään. Kohta ehkä ihmettelee, kun ei näy puhtaita vaatteita. Ei ole ihan bielä edennyt vaiheeseen, jossa keksisi, miten saisi ruokaa lautaselle ja puhtaita vaattrita kaappiin. Autetaan häntä. Tee ap itse niitä kotitöitä. Sinille kuuluu taloudessanne 50% kotitöistä ja lastenhoidosta.
Tämä ap on sen toisen ketjun "miten saan taottua miehen päähän työnjakomme epäreiluuden" ap:n mies!
Palsta ei ole elämä, vaikka se sinusta tuntuukin siltä.
Sinkkumies
Kahdelle palsta siis on elämä.
Sinkkumies kuittaa
M37 kirjoitti:
Aloitin vuodenvaihteessa kuntokuurin, ja olen saanut jo näkyviä tuloksia. Myös ystäväpiirimme on kehunut uutta ulkomuotoani. Mainitsen tämän koska epäilen että sillä saattaisi olla vaikutusta tähän aloitukseni syyhyn.
Olemme jo kauan eläneet niin että puolisoni tekee ruoat, maksan hänen tililleen osuuteni ruokakuluista kuukausittain. Olemme ihan hyvin toimeentulevia, eli olisi mainiosti varaa tehdä ruokia muista aineksista kuin pastasta. Tai vaikka kerran viikkoon siitäkin.
Ongelma on se, että vaimoni laittaa vaaleaa pastaa/spagettia ihan jok'ikiseen ruokaan! Keitto > lisätään ruokaisuutta spagetinpätkillä. Tai sitten spagettia ja kastiketta. Munakkaaseenkin pitää saada tungettua ''spagetinloput''. Salaatista pakko tehdä pastasalaatti ja niin edelleen...
Olen yrittänyt keskustella että voisiko pastan käyttöä vähentää, kun se ei juurikaan pidä nälkää eikä siinä oikeastaan ole mitään sellaista miksi sitä tulisi syödä. Vaimoni on yleensä hyvä keskustelija, mutta tästä aiheesta hän menee täysin puolustus-raivokannalle kuinka ''voit itse tehdä fitness pöperösi jos ei kotiruoka enää kelpaa!!!''
Olen myös ehdottanut jos pastan tekisi erilliseen astiaan ja siitä voisi sitten ottaa itse ruuan sekaan niin paljon kun haluaa, niin huutovastaus on että ei jaksa sellaista säätöä.En ole saanut vastausta miksi pastaa on pakko laittaa jokaiseen ruokaan. Olenko itse kohtuuton ja minulla ei ole oikeutta vaikuttaa ruokalajien sisältöön, pitääkö tässä näiden aviovuosien jälkeen nyt sitten spagetin takia alkaa kumpaisenkin tekemään omat sapuskat?
Vaimosi voimakas reaktio voi viitata siihen, mitä itsekin vähän epäilet. Hän suhtautuu kuntoremonttiin kielteisesti, ja yrittää sabotoida sitä, joko tietoisesti tai alitajuisesti. Kokeeko hän terveellisemmän ruokasi arvosteluksi omia ruokailutottumukisaan ja omaa painoaan kohtaan?
Eksäni teki tuota tahallaan, kun aloin syödä terveellisesti ja paino putosi ekan muutaman kilon, silloin alkoi kaappiin ilmestyä donitsilaatikoita ja juuri sitä suklaata, josta minä tykkään.
Pidä pintasi (it's your body!), pasta eri astiaan, ja tee vaikka omia sapuskoita. Tee vaimollekin!
Ap:n vaimo on nyt jotenkin niin innostunut pastasta. Sehän on näppärää, kaikki vain sekaisin. Vaikka joka aterialla ei tarvitse edes olla mitään hiilarilisäkettä, kasvikset ja proteiiniruoka riittää hyvin. Lisäksi hiilaria viereen, jos jää nälkää. Kumma ettei vaimo ymmärrä. Sinkkuna on helppoa!
Mä syön mitä vaimo tekee ja en valita yhtään. Lapioin ihan tyytyväisenä mitä eteen tulee. Jos kehtaisin alkaa narisemaan, niin joutuisin tekee ite ja mä en osaa tehdä ite. Joutuisin siirtyy valmispaskaan mitä en voi sietää. Onneks vaimo tekee hyvää ja monipuolista safkaa ja aina valmiina, kun avaan himaoven.
Nyt se vääntää patonkia ja kanat on marinoitumassa ja fetasalaattia. Oli vielä ostanu vappujuomatkin mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehdot ovat 1) jatka valitusta 2) lopeta valitus ja tee omat sapuskasi
Voit ihan itse päättää.
1. Mies ei siivoa
2. Siivoa itse tai lopeta valitus
Sinkkumies
Tuo toimii, jos asunnossa on kaksi kylppäriä, hoista toista käyttää nainen ja toista mies. Yhteisessä asunnossa ei toimi, mutta erillisissä toimii.
Jos pariskunnalla on erilaiset ruokavaliot, niin silloin kumpikin voi ostaa ja tehdä omat ruokansa. Ei ole reilua teettää toisella kahta eri versiota. Yleensä kokkaaja päättää, mitä tekee.
Mä kirjotan kans tällee korostetun puhekielel ni sit voin laittaa perään et t. Mies.
M37 kirjoitti:
Olen myös ehdottanut jos pastan tekisi erilliseen astiaan ja siitä voisi sitten ottaa itse ruuan sekaan niin paljon kun haluaa, niin huutovastaus on että ei jaksa sellaista säätöä.En ole saanut vastausta miksi pastaa on pakko laittaa jokaiseen ruokaan. Olenko itse kohtuuton ja minulla ei ole oikeutta vaikuttaa ruokalajien sisältöön, pitääkö tässä näiden aviovuosien jälkeen nyt sitten spagetin takia alkaa kumpaisenkin tekemään omat sapuskat?
Lopeta kitiseminen ja kokkaa itse ruokasi.Kuinka laiska mies oikein olet?
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan pastaa ja riisiä. Mieluummin perunaa tai vihanneksia.
Keitetty peruna on niin 70 luku.
Lisää kuntokuuriisi liikunta, niin alkaa pasta maistumaan. Oivallinen hiilihydraatin lähde urheilijalle!
Sanot että teillä on varaa, ok. Mutta oikeasti ruuan tekeminen niin, että se koostuu valtaosin kasviksista ja proteiinista ja rasvasta on todella kallista verrattuna siihen, että osa ruuasta on vaikkapa sitten pastaa, perunaa, riisiä tms.
Silti toki kohtuus kaikessa. En minäkään munakkaaseen kyllä pastaa laittaisi. Mutta ihan rahallisista syistä meillä ruuan on pakko olla tyyliin kastike+pastaa+salaatti eikä rakentua pelkästään kalliiden raaka-aineiden ympärille.
ohis