Kun lapsi ei syö koulussa ja olen vähävarainen yh
Jäin työttömäksi ja kouluruokailusta olisi meidän tilanteessamme suuri apu. Tyttö 7lk ei syö, kun "kukaan muukaan" ei syö. Hänellä ei ole rahaa energiajuomiin ja herkkuihin mitä kaverit ostavat ruokatunnilla kaupasta, mutta liikkuu silti samassa porukassa. Onko niin että kouluruokailu on nykynuorten mielestä noloa? Sitten kotiin tullessaan saattaa syödä 5-6 paahtoleipää täytteineen.
Kommentit (78)
Ainakin mun lasten koulussa se ruoka on oikeasti syömäkelvotonta usein. Itse sain vatsakatarrin opetusharjoittelussa. Ainoa mitä kykenin syömään oli näkkileipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin että kouluruokailu on nykynuorten mielestä noloa?
Minä olin seiskaluokkalainen noin 20 vuotta sitten enkä syönyt useinkaan koulussa. Syy oli kai suunnilleen tuo. Eli ei ole nykynuorten ilmiö.
Sama täällä. Ihmettelin 90-l alussa yläasteella ollessani, miksi muut luokan tytöt ottivat ruokaa tyyliin kaksi ruokalusikallista. Itse söin hyvän annoksen, jos ruoka oli edes vähän makumieltymyksieni mukaista.
Noh, nyt kyseiset ”tytöt” ovat keränneet kiloja ihan erilailla kuin minä, 4 lapsen äiti. Painan 60 kg.
Minulle kouluruoka oli arkipäivinä ainoa lämmin ruoka. Kotona oli tarjolla vain ranskanleipää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama syökö koulussa vai ei, niin ravinnotonta se ruoka on. Hanki ap lapsellesi kotiin parempaa ruokaa kuin paahtoleivät. Kananmunat ei paljon maksa, noin esimerkiksi.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/hometoksiineja-viljassa-e…
Samaa aioin sanoa, eikä paahtoleipää edes saa syödä p a a h t a m a t t a. Siitä tulee maha kipeeksi, kun valmistaja on kuvitellut, että se myrkky joka laitetaan, lähtee pois kuumennuksessa. Kamalat mahakivut tulee lapselle, jos imettävä äiti sellaiselle altistuuu, olen nähnyt. Jotain sitraattia oli.
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä huono itsetunto, jos täytyy lauman mukana kulkea. Sinulla ap pitäisi olla auktoriteettia sen verran, että saat tyttäresi syömään koulussa.
Hohhohhoh. Minä en saa toista teinipoikaani (195cm/68 kg) syömään edes kotona. Kiikuttaa rahansa mäkiselle tai syö kotona muroja/pitsaa. Toinen teinipoikani (192 cm, 85 kg) syö kotona ja koulussa oikein hyvin ja osallistuu mielellään ruoanlaittoon. Tänään tehdään pari kiloa täytettyjä paprikoita 😋
Vierailija kirjoitti:
Yläkouluikäisten mielestä on noloa ja näin on ollut aina.
Sen sijaan etta ostat höttöpaahtoleipää, leivo itse sämpylöitä ja jätä kalleimmat täytteet kauppaan. Jää rahaa muuhunkin.
Ei syöminen ole koskaan ollut noloa kenenkään mielestä, täysin vammainen ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paahtoleivät ja tykötarpeet lukkojen taa ja vasta illalla ateria.
Jos haluaa todellakin paastota kymmenisen tuntia päivittäin, niin oma valinta. Tuon ikäinen päättää sen itse.
Nälkään ei kuole, mutta huono olo voi tulla.
Tolla laihtuu paljon, eli jos et halua lapsestasi luurankoa, en suosittele.
Niin ja itelle ku oli just noin puhkesi anoreksia kun ei sitten tehnytkään illalla mieli syödä
Siis arvovaltataistelua pahimmillaan?
Ootkos tästä kuullut:
"22. joulukuuta 2020
Oy Sinebrychoff Ab on ilmoittanut poistaneensa markkinoilta tuotteen Monster Energy LH44 (0,5 l).
Tämä energiajuoma sisältää
lisäaineiden, aromien ja entsyymien kantaja-aineena käytettyä
p r o p y l e e n i g l y k o l i a (E 1520)
yli lainsäädännössä sallitun enimmäismäärän.
Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on määrittänyt
kantaja-aineen E 1520 hyväksyttäväksi
päivittäiseksi enimmäissaanniksi (ADI-arvo, Acceptable Daily Intake) 25 mg/henkilön painokilo/vrk.
Tämä saanti täyttyy 60-kiloisella henkilöllä yhdestä 0,5 litran tölkistä kyseistä juomaa.
Takaisinveto koskee kaikkia nyt myynnissä olevia tämän tuotteen valmistuseriä."
Terveisiä Ruokavirastolta.
Kertoo aika paljon porukasta jossa tyttäresi liikkuu mutta se ei tietenkään poista " ongelmaasi".
Kotona pitää olla lapselle ruokaa siitä huolimatta syökö koulussa tai ei. Tee keittoa valmiiksi, paahtoleivät on sama asia kuin vetäis paketillisen keksejä. Taidat olla melkoisen laiska itsekin. Siihen ongelmaan ei oikein auta muu kuin laittaa hihat heilumaan.
Minkäpä sille tekee jos joku näkee nälkää tyhmyyttään.
Tyhmyys on ehtymätön luonnonvara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama syökö koulussa vai ei, niin ravinnotonta se ruoka on. Hanki ap lapsellesi kotiin parempaa ruokaa kuin paahtoleivät. Kananmunat ei paljon maksa, noin esimerkiksi.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/hometoksiineja-viljassa-e…
Samaa aioin sanoa, eikä paahtoleipää edes saa syödä p a a h t a m a t t a. Siitä tulee maha kipeeksi, kun valmistaja on kuvitellut, että se myrkky joka laitetaan, lähtee pois kuumennuksessa. Kamalat mahakivut tulee lapselle, jos imettävä äiti sellaiselle altistuuu, olen nähnyt. Jotain sitraattia oli.
Ei ollut sitraatti se, muistin juuri, vaan asetaatti, tuo:
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…
Meidän koulussa ei kyllä ole lupaa päivän aikana poistua koululta saati että olisi lupaa energiajuomiin. Kaikki oppilaat tulevat ruokailuun ja vaikuttavat syövän ihan hyvin. Vähän riippuu ruoasta miten hyvin syövät, makaronilaatikko uppoaa paremmin kuin lihakastike ja perunat jne.
Lapsen ruoka tärkeä asia, mihin panostaa. Oli kuinka vähävarainen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa ei kyllä ole lupaa on päivän aikana poistua koululta saati että olisi lupaa energiajuomiin. Kaikki oppilaat tulevat ruokailuun ja vaikuttavat syövän ihan hyvin. Vähän riippuu ruoasta miten hyvin syövät, makaronilaatikko uppoaa paremmin kuin lihakastike ja perunat jne.
Ei se lupa estä mitään. Jos yks ope vahtii ja kauppa kadun toisella puolella niin kyllä ne oppilaat sinne menee. Ja kun energiajuoma ostettu niin ei koulu sitä saa piiskaa ottaa. Eli aika hankalaa estää. Meillä jo omana aikana. 2009 yläasteella porukat keksi keinoja kiertää kameratkin.
Jos häntä kiusataan eikä uskalla mennä yksin syömään? Mä en uskaltanut pitkälle aikuis-ikäänkään mennä työpaikkaruokalaan yksin syömään, kun pelkäsin, että joku tuntemattomampi tulee samaan pöytään istumaan.
Lapselle voisi tarjota keinoja millä pääsisi "noloudesta" ja voisi käydä syömässä jollain verukkeella ja sitten testata kaveriporukan reaktiot. Jospa sitten pikkuhiljaa menisi useammin ja useammin. Jos vaikka kasvisruokia ei olis niin nolo syödä kuin makkaraa tai joku uutuusruoka tai kivan kuuloinen ruoka olisi testaamisen arvoinen. Tai sitten joku syy, esim tyhmä äiti pakotti, enkä saa kotona ruokaa jos en syö. Tai, että nyt meen syömään kun lähden heti koulun jälkeen sinne/tonne, eikä siellä voi ostaa mitään ruokaa.
Teepä lapselle oikeaa unelmatorttua, jokon tulee voita ja keltuaista, varmana syö;-)
No ei sitten ainakaan nälissään ole, jos kouluruoka ei maita. Alkoholistiperheessä kasvaneena tiedän mitä se on, kun sinnittelet yhdellä ruoalla koko päivän tietäen, ettei kotona sitä ainakaan ole odotettavissa.