Voiko sossut viedä lapsen vain sillä perusteella jos ei suostu ensikotiin?
Kommentit (26)
Mikä se tilanne siellä taustalla on? Sanoisin, että voi, mikäli olosuhteet ovat kelvotomat lapsen suotuisan kasvun ja kehityksen kannalta.
Kyllä voi, ei täysi-ikäisyys ole mikään tae kyvystä hoitaa lasta.
Miksi sut halutaan ensikotiin? Pystytkö ratkomaan ongelmat muuten?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, ei täysi-ikäisyys ole mikään tae kyvystä hoitaa lasta.
Tiedän yhden ainoan perheen, joka on asunut ensiasunnolla ja silloin isä oli lasten kanssa siellä. Äiti päätyi katkaisuun. Lopulta isä sai lasten huoltajuuden ja äiti jatkoi päihteiden väärinkäyttöä.
Ei kaikista ole hoitamaan omia lapsia, täysi-ikäisenäkään. Osa ei pysty edes omaa elämää hoitaa.
Voi. Ja siellä voidaan keksiä lisää syitä, psykiatrin avustuksella, vaikket koskaan ole tavannut tätä.
Suosittelen että teet kiltisti kaiken ja esität kiitollista.
Jos täysi-ikäisen paikkana on ensikoti, niin perheessä on jotain sellaisia ongelmia, jotka ratkeavat sillä huostaanotolla tai sitten ensikodilla, äiti voi päättää.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, ei ne tarvitse perusteita, huoli riittää.
Onneksi nykyään lähes jokaisella on videokamera kännykässään. Kuvat ei valehtele.
No eihän se nyt ainoa syy olisi - miksi teille on edes ehdotettu ensikotia, sieltä mietit lisää syitä.
Mutta ei tuon takia välttämättä huostaan oteta, ellei lapsesta ole nyt hirveä huoli.
Miehellä päihdetaustaa, naisella myös mutta vain pari vuotta. Nainen on korvaushoidossa miehensä kanssa. Molemmat antaa puhtaita seuloja koko ajan. Ap
Todella ammattimaista kysellä tällaisia av vauvalla..
Mutta voiko se olla huostaanoton syy? Tunnen naisen todella hyvin, ja hän ei enää todella mihinkään päihteeseen koske, ja uskoo niin miehestäkin koska lapsi on iso syy muuttaa asiat lopullisesti. Ja lapsi on todella turvassa omassa kodissaan.
Miten aikuisen voi laittaa ensikotiin? Cp-vamma vai mikä kun ei asu omillaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuisen voi laittaa ensikotiin? Cp-vamma vai mikä kun ei asu omillaan?
Mitäpä jos et yrittäisi keskustella asioista, joista sulla ei ole mitään tietoa? Ethän näytä edes tietävän, mikä on ensikoti tai cp-vamma?
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko se olla huostaanoton syy? Tunnen naisen todella hyvin, ja hän ei enää todella mihinkään päihteeseen koske, ja uskoo niin miehestäkin koska lapsi on iso syy muuttaa asiat lopullisesti. Ja lapsi on todella turvassa omassa kodissaan.
Viranomaiset eivät voi tietää, mitä tämä nainen ajattelee. Miksi hän ei voisi mennä ensikotiin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, se voi olla, jos lastensuojelulla on hyvää syytä epäillä, että he eivät osaa hoitaa sitä vauvaa asiallisesti. Sillä sitä vauvanhoitoa ja lapsiperhe-elämää siellä ensikodissa on tarkoitus opetella. Jos lastensuojelu näkee, ettei vanhemmilla ole kykyä hoitaa lasta ilman tukea, niin voi olla syynä huostaanottoon. Toistaalta, jos tässä on tosiaan kyse jonkun muun kuin sinun asioistasi, tämä pariskunta ei välttämättä kerro asioista sinulle koko totuutta.
Se nyt on ihan sama, mitä me täällä sanotaan.
On tosi hyvä, että yritätte pysyä päihteistä erossa, pisteet siitä.
Mä olen itse täysin päihteetön, koulutettu aikuinen äiti. Mutta mulla on fyysinen sairaus, joka aktivoitui loppuraskaudessa, olin huonossa kunnossa ja tätä vaihtoehtoa väläyteltiin meille. Emme halunneet sinne ja keskustelimme asiasta kunnolla. Saimme apua kotiin ja olen itse ihan kiitollinen siitä. Olennaista on yhteistyökykyisyys ja sitten tukiverkko. Me pystyimme kertomaan isovanhemmista ja ystäväpiiristä. Isä toki oli mukana myös vauvanhoidossa eli en ollut yksin.
Vauva-aika on kova suoritus keneltä hyvältä ihan normikunnossa olevaltakin ihmiseltä. Siinä kannattaa ottaa kaikki tuki vastaan. Tiedän, että huostaanottoa ei mietitä heppoisin perustein, se on myös kallis juttu toteuttaa.
Olennaista on sinun ja lapsen isän yhteistyöhalukkuus. Kunnioita niitä työntekijöitä, heillä on huoli sinun vauvasi hyvinvoinnista ja sinun myös. Eivät ole pahaa pahuuttaan vaan hyvää hyvyyttään mukana kuvioissa. Kysy heiltä kysymyksiä, kuuntele vastauksia, mieti yhdess heidän kanssaan. On tärkeää, että vauva saa koko ajan hyvää hoitoa. Se myös helpottaa sun omaa tulevaisuutta, sillä jos vauva saa välillä huonoa hoitoa, hänestä voi tulla onnettomampi ja vaikeampi hoitaa.
Miksi et haluaisi mennä Ensikotiin? En ole koskaan siellä käynyt, mutta eikö siellä ole ihan hyvät oltavat? Sulla on koko ajan ammattilainen apuna, jos tulee kysytyävää ja vauvan kanssa tulee kysyttävää. Kun vauva on yhtäkkiä hirveässä kuumeessa ja mies vaikka ulkona kavereiden kanssa tai yötöissä ja olet yksin sen kouristelevan vauvan kanssa, olet kyllä kiitolinen, kun lähellä on joku kokenut auttamassa. Eli erityisesti jos tää on sinun eka lapsesi, niin kaikki mahdollinen apu kannattaa ottaa vastaan.
Jos taas koet, että teillä on hyvä koti eikä pelkoa retkahduksista ole ja siellä teidän omassa kodissa olisi apua saatavilla, niin yritä keskustella asiasta. Keskustelu ja yhteistyöhalu on olennaiset jutut, ne luo myös luottamusta sinuun äitinä. Äitiyteen liittyy paljon sellaista, että pitää osata keksustella ja kuunnella myös toisten näkemyksiä, kaikki lääkärijutut ja päiväkoti ja koulu.
Toivon tsemppiä ja hyvää jatkoa teille. Älä masennu, vaikka välillä on uuvuttavaa. Ota ainakin perhetyöntekijät ilomielin vastaan kotiinne. Se ei ole merkki mistään ongelmasta, vaan kuka vain äiti saa pariksi tunniksi edullista tai jopa ilmaista hoitoapua, että saa itse levätä tai vaikka käydä uimassa tai kaupoissa. On ihanaa, kun joku ammattilainen tulee kotiin ja voit kysyä neuvoa vaikka jostain asiasta ja ne tietävät heti vastauksen, koska ovat tosi kokeneita,
Eli pelkkä.päihteettömyys ei riitä vanhemmutteen. Se on tietty tosi tärkeä juttu, mutta jos on esim syytä olettaa, että kotona ramppaa jotain epämääräistä porukkaa tai ihan se, ettei teillä ehkä ole vaikka isovanhempia tai muita tukijoukkoja, ihan se aiheuttaa huolta jo. Ja jos muuten on ollut vaikeuksia arjenhallinnassa ja masennusta. Kaikki tuplaantuu jatkuvassa univelassa, siitä ehkä ovat huolissaan. Kukaan ei selviä vauva-ajasta yksin, vaikka olisi aivan päihteetön normaali aikuinen.
Varmasti riippuu siitä, mistä syystä sinne ensikotiin pitäisi mennä. Esim. mua ei ole koskaan kukaan taho ollut vaatimassa ensikotiin.