Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko kehitysvammaisia ennen enemmän?

Vierailija
28.04.2018 |

Syntyikö esim. 70-80-luvulla enemmän vammaisia lapsia? Mietin, että paljonko nykyajan seulat ja tarkemmat raskausajan ohjeet on vaikuttaneet?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohoh, kakkonen vastaa vielä varhaisemmista ajoista. 70- ja 80-luvuilla ei ollut nälänhätää.

Kyllä 80-luvulla ainakin oli seulontoja ja ultraäänitutkimuksia. 

Olen synnyttänyt 80-luvulla. Ei ollut mitään seuloja silloin. Ultraan lähetettiin vain, jos oli joku erityinen syy.

Mielenkiintoista. Mun äitini joutui käymään lapsivesiseulonnassa, koska alkoi odottaa minua 36-vuotiaana (silloin sitä pidettiin iäkkäänä ja riskinä down-syndroomalle). Olen syntynyt 1977.

Tuskin sentään joutui. Kai sen itse sai päättää. 

Vierailija
22/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskosuus ei tarkoita kehitysvammaisuutta. Pikkukeskosista aniharva on kehitysvammainen, mitä ap kuulutti.

Ei aniharva. Kyllä monenlainen vammaisuus on melko tavallistakin pienillä keskosilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohoh, kakkonen vastaa vielä varhaisemmista ajoista. 70- ja 80-luvuilla ei ollut nälänhätää.

Kyllä 80-luvulla ainakin oli seulontoja ja ultraäänitutkimuksia. 

Olen synnyttänyt 80-luvulla. Ei ollut mitään seuloja silloin. Ultraan lähetettiin vain, jos oli joku erityinen syy.

Mielenkiintoista. Mun äitini joutui käymään lapsivesiseulonnassa, koska alkoi odottaa minua 36-vuotiaana (silloin sitä pidettiin iäkkäänä ja riskinä down-syndroomalle). Olen syntynyt 1977.

Tuskin sentään joutui. Kai sen itse sai päättää. 

Ihmiset yleensä tekivät niin kuin lääkäri sanoi.

Ainakin jos olivat alemmin koulutettuja.

Lääkäri oli 70- luvulla melkoinen auktoriteetti.

Vierailija
24/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin keskosuus vammautti lapsia, joita ei nykyään enää osattaisi oikein pitää edes keskosina vaan vain hieman ennenaikaisesti syntyneinä.

Vierailija
25/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskosuus ei tarkoita kehitysvammaisuutta. Pikkukeskosista aniharva on kehitysvammainen, mitä ap kuulutti.

Pienistä keskosista 60 % on cp-vamma, johon voi tai voi olla liittymättä kehitysvamma. Mitä pienempänä syntynyt, sitä yleisempää ja vaikeampaa vammaisuus. Lievempiä vammoja on vielä yleisemmin.

Oikeassa olet siinä, että sikiön kehitysvammaisuus lisää vain jonkin verran riskiä ennenaikaiselle syntymälle, mutta kehitysvamma voi syntyä myös syntymän jälkeen ja tähän pienillä keskosilla on todella korkea riski.

Vierailija
26/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa lasta neuropolilla kuljettaessa luettua hieno omaelämänkerrallinen kirja "Kekkoslapsi"

Odotushuoneessa vierähti tunti jos toinenkin ja kirjoja oli tarjolla.

Kirjassa kertoja on synnytyksessä/raskausaikana CP-vamman saanut.

Huonon kuulonsa takia kuuli termin "keskoslapsi" hieman hassusti väärin, siitä kirjalle nimi.

Vierailija
27/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Suomessa oli 1600 luvulla ihmisiä joilla kasvoi pää kuin muumeilla.

Simpanssit hermostuivat tästä ja tekivät Åbo:ssa ihmisen kamelista joka oli aurajoen satamassa.

Simpanssit riistävät imemällä viljelyynsä varastamalla ja tehostamalla rikollisuudella.

Simpanssit syyttivät tyynen meren alkuperäis asukkaita 1600-luvun muumipäistä tekemällä kamelin raskaaksi kostoksi ihmiskunnalle.

He vihaavat jopa itseään yllätys yllätys, koska kruunu ei kuulu heille eikä kuningas monarkia eikä monet muutkaan asiat jos nyt vaikka alottettaisiin kameleista ja apinoista.

Meillä on naisia joita nussitaan eikä eläimiä. Wuhuu eläköön taas naiset.

Vierailija
28/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienistä keskosista 60 % on cp-vamma, johon voi tai voi olla liittymättä kehitysvamma. Mitä pienempänä syntynyt, sitä yleisempää ja vaikeampaa vammaisuus. Lievempiä vammoja on vielä yleisemmin.

Oikeassa olet siinä, että sikiön kehitysvammaisuus lisää vain jonkin verran riskiä ennenaikaiselle syntymälle, mutta kehitysvamma voi syntyä myös syntymän jälkeen ja tähän pienillä keskosilla on todella korkea riski.

Täyttä valetta. Mistä olet tuon luvun vetäissyt? Todellisuudessa CP-vammadiagnoosi pikkukeskosilla on nykyään harvinainen. Pikagoogletus toi esille, että 2000-luvun alussa syntyneistä pienistä keskosista vain muutamalla prosentilla on cp-vamma.

Vierailija
29/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa Googlata PIPARI-tutkimus, suomalainen tutkimus pikkukeskosina syntyneistä 2000-luvulla. Siellä todetaan, että valtaosa pikkukeskosina syntyneistä on 11-vuotiaina motoriselta kehitykseltään ikäistensä tasolla. CP-vammaisuuden yleisyys laski 2000-luvun alussa kahdeksasta 1,3 prosenttiin.

Vierailija
30/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin paljon eri lääkkeiden ja huumeiden aiheuttamia vammoja. Liikenteessä erillaisia vammoja. Sukupuolisairauksien aiheuttamia vammoja. 

Vierailija
31/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on suvussa esim. kaksi kehitysvammaista 50-60 vuotiasta jotka ovat syntyneet aikoinaan terveinä lapsina mutta molemmat vammautuneet sairastettuaan aivokalvontulehduksen. Tänä päivänä tuskin aivokalvontulehdus johtaa vammautumiseen. Ei ainakaan niin todennäköisesti kuin 60 vuotta sitten.

Eli hoito on tehostunut monessa sairaudessa. Samoin kehitysvammaisten terapiat ym... eli pärjätään paremmin esim tuetussa asunnossa kuin ennen

Vierailija
32/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö naiset ennen käyttäneet päihteitä, jos arvelette tämän lisäävän vammaisuutta tänä päivänä? Ap

Vierailija
33/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 60-luvulla suurin osa naisista oli täysraittiita. Nykyään erittäin harva nainen on raitis ja nuorten naisten humalajuominen on yleistynyt.

Kyllä se valitettavasti näkyy lapsissa, suurin osa alkoholihaitoista on lievempiä kuin FAS. Puhutaan FAE:stä, joka kattaa ison kirjon lievempiä vaurioita kuin FAS, johon kuuluu poikkeavat ulkoiset piirteet ja kehitysvammaisuus.

Vierailija
34/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 60-luvulla suurin osa naisista oli täysraittiita. Nykyään erittäin harva nainen on raitis ja nuorten naisten humalajuominen on yleistynyt.

Kyllä se valitettavasti näkyy lapsissa, suurin osa alkoholihaitoista on lievempiä kuin FAS. Puhutaan FAE:stä, joka kattaa ison kirjon lievempiä vaurioita kuin FAS, johon kuuluu poikkeavat ulkoiset piirteet ja kehitysvammaisuus.

Omat vanhemmat ovat olleet nuoria aikuisia 70-luvulla ja kyllä naiset silloin jo joi. En tiedä tosin kuinka usein. Ap

Vierailija
35/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvullakin juotiin vähemmän. Siis naiset. Toki naisjuoppoja on aina ollut mutta lapsenhankintaikäisten naisten toistuva humalajuominen on yleistynyt.

Vierailija
36/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen harha on, että lapsen vammaisuus kävisi ilmi syntymässä. Ei käy. Älyllinen kehitysvamma näkyy lapsen kasvaessa vuosien kuluessa. Vastasyntyneenä se ei näy, ellei kehitysvammaisuuteen liity jotain fyysisiä poikkeamia. Myös aikuinen voi vammautua onnettomuuden tai sairauden seurauksena. 

Epämuodostumat ovat asia erikseen, mutta silloin puhutaan eri asiasta. 

Aika yleinen harhaluulo myös on, että kaikenlaiset kehitysvammat voidaam seuloa ensimmäisissä ultratutkimuksissa.

Meidän viidestä lapsesta 2 on kehitysvammaisia, molemmat fyysisesti normaaleja.

Diagnoosin saivat yhtä aikaa, vanhempi oli silloin 5, nuorempi 3.

Vamhemman poikkeavuus tuli ilmi vasta kolmen iässä, jolloin puhuttiin oppimishäiriöstä.

Karvasta kalkkia elämä juottaa, mutta nieltävä on...

Se voi olla sinulle katkeraa, mutta todennäköisesti ei mitään sen rinnalla mitä kalkkia se elämä juottaa sun niille kahdelle. Toivon että lapsesi ei koskaan tajua mistä elämässään jäävät paitsi tai että heille kehittyy niin suuri elämänkatsomus ja huumorintaju että pystyvät käsittelemään yhden jos toisenkin elämän ison asian josta jäävät paitsi.

Vierailija
37/58 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU on kyllä syvältä.

Vierailija
38/58 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kai mäkin olen vajaa. Mulla on mongoloidiluomet ja jään katsomaan kauas. Sitten havahdun.

Mutta mulla on kyllä yliopistokoulutus. En kai sitten voi olla tyhmä.

Vierailija
39/58 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi sukulainen mielisairaalassa.

Jouluisin käytiin häntä katsomassa.

Kyllä hän vaikutti täysin normaalilta. En koskaan ymmärtänyt miksi hän oli sairaalassa.

Vierailija
40/58 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli yksi sukulainen mielisairaalassa.

Jouluisin käytiin häntä katsomassa.

Kyllä hän vaikutti täysin normaalilta. En koskaan ymmärtänyt miksi hän oli sairaalassa.

Jatkan vielä.

Kerrottiin, että tämä daami olisi muka tippunut reestä ja olisi tämän vuoksi vajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän