Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraat eivät halua tulla rippijuhliin

Vierailija
28.04.2018 |

Tyttäreni pääsee ensi kesänä ripille. Jo useampi vieras on ilmoittanut, ettei pääse tulemaan rippijuhliin. Osa kutsutuista sanoo, että heillä on muuta menoa ja moni on sanonut matkan juhlapaikalle olevan hankala. Pidämme siis juhlat mökillämme n. 60 km päässä kirkosta, mökille siirrytään siis konfirmaation jälkeen omilla autoilla. Minusta tuo matka ei ole kovin hankala, koska lähes kaikilla on kuitenkin autot ja autottomat voivat varmasti saada joltain kyydin. En siis usko, että kyse on tuosta, jostakin syystä ihmiset vaan aikovat jättää juhlat väliin, mikä on minusta aika loukkaavaa, ripille päästään kuitenkin vain kerran elämässä. Tytär itkee, ettei tule saamaan mitään lahjoja, kun vieraita ei tule. Mitä tehdä tässä tilanteessa? Meillä on aika pieni suku ja ystäväpiiri, eli ns. varakutsuttaviakaan ei juuri ole.

Kommentit (382)

Vierailija
221/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, millaiset tarjoilut? Menu kutsun yhteydessä voi houkutella vieraita jopa mökille.

Tarjoiluina on täytekakkua, pullaa ja pikkuleipiä ja suolaisena fetapiirakka. Lisäksi lapsille jotain, minipizzat tai nakkipiilot? Illalla on sitten se makkaranpaisto, muurinpohjalettujakin voidaan paistaa. Jos tytön kavereita tulee, tarjoan sitten sipsejä ja karkkeja myös.

Koska päivästä tulee pitkä, niin suosittelen lämpimästi menun laajennusta ruokaisampaan suuntaan. Juhlaruokien klassikko; makaroonilaatikko (annoskoko n. 100g/ruokailija) toimii sekä kylmänä ja lämpimänä, mikäli mökin kylmäsäilytystilat ovat rajalliset. Kylkeen voi varata ketsuppia ja sinappia, joten loput voi käyttää sitten makkaranpaistossa.

Kylmä makaronilaatikko kuulostaa kauhealta hätäruualta.

Vierailija
222/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä juhlakeskusteluja lukiessa olen iloinen a) ettemme kuulu kirkkoon b) meillä on hyvin vähän sukulaisia. Luomme omat perinteemme ja juhlamme ilman pakottavia symbolisia teennäisyyksiä. Näyttää siltä että ripillepääsyn todellinen merkitys ei ole juhlijoille tai vieraille enää millään tavalla merkityksellinen.

Sama täällä. Minä ja lapsi ei kuuluta kirkkoon. Sukulaisia ei ole. On mun vanhemmat ja sisarukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippijuhlat on muutenkin pakkopullaa. Lapsi riparille joko keväällä tai elokuussa ja järjestätte juhlat kotonanne. Kesäviikonloppuja on niin vähän että hankalat rippijuhlat jää kyllä väliin. Tai pidätte pienet juhlat mökillänne missä perhe, isovanhemmat ja kummit.

Vierailija
224/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinne kirkkoon pitää koko suvun tunkea? Eikö voi saapua juhlapaikalle suoraan? Ja mikä vika on juhlateltassa puutarhassa jos kerran sisätilat on rempallaan?

Vierailija
225/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään lähdettäisi ajamaan noin pitkää matkaa edestakaisin jonkun mökille, jos ei ole todella läheinen ihminen. Menee koko päivä ja muutamin tekemistä on.

Aloittajalla lienee kaksi vaihtoehtoa, joko vuokraa jonkun tilan läheltä rippikirkkoa tai sitten pitää pienelle porukalle ne mökkijuhlat. Muita vaihtoehtoja ei taida olla, jos kerran kotona ei voi pitää. Asiaa voivottelemalla ei mäkkimatka lyhene yhtään.

Vierailija
226/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti, nuori itkee ettei tule lahjoja!! Siksikö ne vieraat kutsutaankin?

No, aika usein 15-vuotias ei juuri anna arvoa ripille pääsyn uskonnollisille arvoille vaan sietää koko jutun, kun saa edes lahjoja.

Olen samaa mieltä kuin kaikki, joiden mielestä juhlat pitää järkätä mahdollisimman lähellä kirkkoa.

En sinne mökille välttämättä jaksaisi, jos on hankalien hiekkateiden takana.

Vierailija
227/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai juma*auta, en kyllä yhtään ihmettele. Miksi kukaan uhraisi kesälomapäiväänsä siihen, että tulisi kuuntelemaan ensin kirkkoon jotain jeesusteluja ja sitten istumaan autossa, että pääsee johonkin mökille hyttysten syötäväksi? Ja 15-vuotias itkee lahjojen perään, huhhuh.

Ihmisistä on tullut jotenkin kauhean itsekkäitä. Tässäkin on oikein tyypillinen esimerkki siitä, miten ihminen ei pysty, eikä halua katsoa oman napansa ulkopuolelle. Tämä itsekkyys korostuu näissä juhlakeskusteluissa. Juhlissahan vieras ei ole se maailmannapa, vaan se ihminen, jonka elämän merkittäviä hetkiä on kutsuttu juhlimaan. Ihmiset ei halua nähdä vaivaa kunnioittaakseen toisen ihmisen merkittäviä hetkiä. Ei ole ihme, että yksinäisyys lisääntyy ja sen myötä kaikki sen ikävät seuraukset kuten masennus ym.

Ei vaan lahjat. Aloittajakin on valmis kutsumaan juhliin kumminkaimanserkkuja, jotka hädintuskin tuntevat koko rippilasta,  jotta lapsi saa lahjoja. Juhlien merkitys on muuttunut niin juhlien järjestäjille kuin vieraillekin. 

Vierailija
228/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa tulla hyvät juhlat. Kaikki nirsot valittajat karsiutuvat pois ja paikalle saapuu vaan paras ydinjoukko. Vanhan totuuden mukaan bileet paranee kun väki vähenee.

Vierailija
229/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kotoa 32 km, ei julkisia kulkuneuvoja rippijuhlan aikaan. Sieltä 60 km mökille. Kahvit ja sama reissu takaisin. Kolme henkilöä, ei ihan helppo saada kyytiä. Taksi liian kallis, veisi kesälomabudjetista liian paljon.

Ei käy, järjestä lähempänä, kiitos. Jos et, niin lahjan voin lähettää postitse. Sehän tässä tärkein ilmeisesti on. Säästöä kaikille, kun pysymme pois.

Vierailija
230/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai juma*auta, en kyllä yhtään ihmettele. Miksi kukaan uhraisi kesälomapäiväänsä siihen, että tulisi kuuntelemaan ensin kirkkoon jotain jeesusteluja ja sitten istumaan autossa, että pääsee johonkin mökille hyttysten syötäväksi? Ja 15-vuotias itkee lahjojen perään, huhhuh.

Juuri niiden lahjojen takia sinne suurin osa teineistä menee.

Tämän totesi myös Kirkon Tutkimuskeskuksen artikkeli aikoinaan, lähes 80% kohdalla suurin vaikutin riparin käymiseen oli ne juhlat & lahjojen saaminen.

Vierailija
231/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen remontin täytyy olla kotona ripariaikaan? Minä remppasin ennen juhlia. Vieraiksi kutsuttiin vain kummit ja isovanhemmat, sisarrukset perheineen. Ruoka oli tietenkin ennen kahvia, koska olihan kirkossa mennyt lähemmäs kolme tuntia.

Outo perustelu tuo, että mies ei remppaa mökillä, jos rippijuhlat ei ole siellä. Etkö itse osaa maalata? Minä oon maalannut itse naisena piharakennuksen ja öljyän terassin joka kesä.

Noi teidän mökkitilat on liian pienet noin isolle porukalle ja kaukana. Tarjoilu on kovin heppoinen siihen nähen miten kauan menee aikaa mökille tuloon ja kirkkoon. Juhlia järjestäneenä noi sun suunnitelmat kuulostaa siltä, että jo tarjoilun esiinsaanti tulee kusemaan.

Vierailija
232/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiennyt että lapsesi pääsee kesällä ripille?

Kerranhan ne on elämässä, kuten itse mainitsit, ja silti sun täytyi tunkea remontti samalle kesälle?

Olen suunnitellut tätä remonttia jo pitkään ja nyt kesällä minulla on aikaa se toteuttaa. Voisitteko nyt kertoa, mitä tässä kannattaa tehdä? Jos se ajomatka nyt on ongelma, niin mökille voi tosiaan jäädä yöksi. Sisätilamajoitusta löytyy meidän perheen lisäksi kahdelle ja saunakammarissakin on tilaa. Pitäsikö kutsuun laittaa, että yöpyminen teltassa on mahdollinen?

-ap

Äh, olisit nyt yrittänyt vähän pidenpään. Toi telttajuttu paljasti 100% varmasti provoksi.

Muista myös aamiaistarjoilu yöpyjille? Vai pitääkö olla omat eväät?

Vierailija
233/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän totesi myös Kirkon Tutkimuskeskuksen artikkeli aikoinaan, lähes 80% kohdalla suurin vaikutin riparin käymiseen oli ne juhlat & lahjojen saaminen.

Ja koska ripille pääsyllä ei ole teineille enää mitään muuta merkitystä, ei rippijuhliin osallistumisellakaan ole enää merkitystä. Tosi on, että rippijuhlat ovat kärsineet inflaation. 

Vierailija
234/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen remontin täytyy olla kotona ripariaikaan? Minä remppasin ennen juhlia. Vieraiksi kutsuttiin vain kummit ja isovanhemmat, sisarrukset perheineen. Ruoka oli tietenkin ennen kahvia, koska olihan kirkossa mennyt lähemmäs kolme tuntia.

Outo perustelu tuo, että mies ei remppaa mökillä, jos rippijuhlat ei ole siellä. Etkö itse osaa maalata? Minä oon maalannut itse naisena piharakennuksen ja öljyän terassin joka kesä.

Noi teidän mökkitilat on liian pienet noin isolle porukalle ja kaukana. Tarjoilu on kovin heppoinen siihen nähen miten kauan menee aikaa mökille tuloon ja kirkkoon. Juhlia järjestäneenä noi sun suunnitelmat kuulostaa siltä, että jo tarjoilun esiinsaanti tulee kusemaan.

Samoin meillä. Samat vieraat kuin kutsuttiin 15 vuotta aiemmin ristiäisiinkin.

Vierailija
235/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nään silmissäni kuinka mökille päästyään vieraat jonottaa juhlavaatteissaan puuceehen/saunakamariin päästäkseen vaihtamaan rennompaa ylle. Mummolla rollaattorin korissa tuulipuku ja lenkkarit :)

Vierailija
236/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään, että meilläpäin on toive, ettei kirkkoon tulisi kuin rippilapsen läheisimmät ihmiset. Perhe ja kummit, ehkä isovanhemmat.

Kutsuisi vieraat vaan sinne mökille.

...vaikka vain porvoolaiset aloittaa kotiremontin rippijuhlien aikaan. ;)

Vierailija
237/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Latinalaisessa Amerikassa tyttöjen 15-vuotispäivät ovat suuri juhlan aihe. Koska suomalaisille nuorille rippikoulu merkitsee vain juhlia ja lahjoja, olisiko järkevämpää luopua koko rippikoulusta ja ottaa tilalle 15-vuotissynttärit? Toki pojillekin eikä vain tytöille. 

Vierailija
238/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelen kesäksi kotimme kunnostusprojektia, kuten maalausta, ovien uusimista ym. enkä siksi halua järjestää juhlia kotona. Juhlien järjestämisestä tulisi liikaa säätämistä rempan keskellä, siksi pidämme juhlat mökillä.

-ap

Rempat tehdään ennen juhlia. Rippikesä on ollut tiedossa jo pitkään ja remontti olisi pitänyt ajoittaa ennen tuota ajankohtaa. Nyt voit syyttää vain itseäsi.

Jos kotiinne ei voi juhlia järjestää niin muuta ne seurakuntasaliin tai johonkin muuhun kirkkoa lähellä olevaan tilaan. En minäkään olisi kiinnostunut ajamaan noin pitkiä matkoja rippijuhlien takia. Kutsuvierailla voi olla jo lähtökohtaisesti pitkä matka sinne rippikirkkoon ja sitten vielä lisämatkaa juhlapaikalle 60 km, ymmärrän jos juhlissa ei ole tungosta.

Vierailija
239/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelen kesäksi :ääkotimme kunnostusprojektia, kuten maalausta, ovien uusimista ym. enkä siksi halua järjestää juhlia kotona. Juhlien järjestämisestä tulisi liikaa säätämistä rempan keskellä, siksi pidämme juhlat mökillä.

Voisitteko siirtää remonttia? Meilläkin on pieni suku ja rippijuhliin tuli ehkä 20 hlöä naapurit mukaanlukien. Annettiin lapselle itse mieleinen rippilahja, niin ei erityisesti niitä lahjoja kaivannut. Ja muutenkin olen yrittänyt kasvattaa, että rippikouluun ei mennä lahjojen vuoksi. Sama koskee ylioppilasjuhlia.

Vierailija
240/382 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne kirkkoon pitää koko suvun tunkea? Eikö voi saapua juhlapaikalle suoraan? Ja mikä vika on juhlateltassa puutarhassa jos kerran sisätilat on rempallaan?

Tämä on hyvä idea. Juhlaväki laittaa siellä kaiken valmiiksi, kaivelee kylmälaukuista tarjottavat, koska on kätevää jakaa tarjoiluvastuu. Porukka lämmittää saunan ja nauttii sunnuntaista, pidot ovat valmiina, kun rippilapsi vanhempineen tulee kirkosta. Ap voi laittaa kutsuihin, mitä kenenkin tulee  tuoda ja ohjeistaa, mistä mökiltä löytyvät hakattavat polttopuut jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi