Kerro elämäsi pahin virhe...
Enkä nyt tarkoita mitään pikkumokia, vaan megalomaanista virhettä, joka muutti elämäsi huonoon jamaan. Joka jälkeenpäin katsottuna olisi todellakin saanut jäädä tekemättä.
Minä aloitan. Reilu 20 vuotta sitten olin nuori leski. Juuri päässyt jaloilleni, hyvässä työpaikassa, lapset aikuisuuden kynnyksellä (miesvainajani poika oli armeijassa ja oma poikani helppo murkku.)
Tapasin narsistin, johon rakastuin korviani myöten. En ollut koskaan kuullutkaan narsismista.
Hälytyskellot eivät soineet, vaikka hänellä oli 2 lyhyttä avioliitoa takanaan ja 3 lasta, joista ei maksanut elareita.
Hän halusi heti naimisiin. Hänen vanhempansa halusivat hänet pois nurkistaan (jota en silloin tiennyt), joten he halusivat ja kannustivat meitä myös avioliiton rauhaisaan satamaan. Anoppi vielä sirkutti, ettei ollut nähnyt poikansa koskaan olleen niin onnellinen blääblää.
2,5 vuoden kuluttua oli kahden lapsen yksinhuoltaja, miesvainajani ja hänen poikansa perintörahat huvenneina ja silmät korvat täys velkaa.
Narsistillahan ei ollut luottotietoja, joten kaikki velat otettiin minun nimiin. Pikavippejä oli useampiakin minun nimissäni, minun tietämättäni otettuja.
Seurauksena 10 vuoden masennus, 20kg ylipaino, luottotiedot menneet, työttömyys (hyvä työpaikkani meni fuusion yhteydessä, kun olin äitiyslomalla).
Suhteet näihin nuorempiin lapsiinkin on huonot. Narsisti-isä manipuloi heitä huolella. Molemmat lapset on olleet huostaanotettuna. Todella likaista peliä minua vastaan on pelattu. Viranomaiset on menneet täysin narsistin ohjenuorassa.
En voi yksityiskohtia kertoa mutta elämäni on täysin raunioina.
Tiedän, että olen monen mielestä ollut tyhmä ja sinisilmäinen ja saan syyttää vain itseäni.
Mutta ei mikään älykkyys riitä, jos rakastettu kylmästi selkäsi takana toteuttaa katalaa suunnitelmaansa. Jos ihminen jota rakastat, esittää rakastavansa mutta todellisuudessa vihaa ja halveksii sinua sydämensä pohjasta. Jonka elämä on siedettävää vain silloin kun on joku nujerrettavana.
Kommentit (44)
Tahdoit antaa hyvän neuvon, ei kaikkia munia samaan koriin.
Huithapelin kanssa oppii ainakin piilottamaan rahoja.
Virheistä ei kannata puhua - täydellinen ihminen joka kaiken laskee on luotaantyöntävä.
Ajattele uuden alkua nyt kun on kevät.
Narsismi tappaa läheisten elämän kirjoitti:
Pikavippejä oli useampiakin minun nimissäni, minun tietämättäni otettuja.
Mitäs pikavippejä oli haettavissa 20 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin tappaa itseni jonka seurauksena vammauduin vakavasti. Joka ikinen päivä joudun elämään kovien kipujen kanssa ja pilalla olleen ulkonäön.
Oletko nyt silti löytänyt halun elää?
En. Vihaan itseäni ja sitä mitä olen tehnyt itselleni että myös läheisille. Huolta ja murhetta. Joka päivä mietin millä voisin seuraavan kerran onnistua. En elä todellakaan sellaista elämää mitä nuorena kuvittelin. Tämä on helvetti.
Vierailija kirjoitti:
kannattaa kiinnittää parin valintaan aika hyvää huomiota alku vaiheessa ja kuunnella ystävien varoituksia jos on niin sinisilmäinen ettei nää asioita joiden pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan... suhde päättyy hyvin niin kuin se alkaakin...
Mutta eniten kannattaa kuunnella omaa vaistoaan. Ystävät voivat toivoa jo koviakokeneelle niin paljon vähän onneakn, että sokeutuvat.
Opiskelin sairaanhoitajaksi. Moka, pahin ikinä.
Se, että valitsin alkoholistisen elämäntavan jo 15-vuotiaana. Nyt oltu viisi vuotta täysin raittiina.
M 42
Sama vika näkyy olevan muillakin...naimisiinmeno ja siinä pysyminen.
Lapsia en kyllä pois antaisi tai vahtaisi.
Se, etten karannut kotoa alkoholistin ja narsistin luota, kun siihen aukeni tilaisuus. Voisin olla edes hiukan tasapainoisempi nykyään, jos olisin lähtenyt silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin tappaa itseni jonka seurauksena vammauduin vakavasti. Joka ikinen päivä joudun elämään kovien kipujen kanssa ja pilalla olleen ulkonäön.
Oletko nyt silti löytänyt halun elää?
En. Vihaan itseäni ja sitä mitä olen tehnyt itselleni että myös läheisille. Huolta ja murhetta. Joka päivä mietin millä voisin seuraavan kerran onnistua. En elä todellakaan sellaista elämää mitä nuorena kuvittelin. Tämä on helvetti.
Oletko saanut terapiaa tai muuta hoitoa?
Rauhoittavien käytön aloittaminen ja niiden käyttäminen päivittäin, vaikka aloitinkin käytön ihan lääkärin ohjeilla stressaavassa elämäntilanteessa. Ei ole sanoja, mihin helvettiin se on minut vienyt. Ei ole edes sanoja, kuinka paljon olen joutunut kärsimään niiden haittavaikutuksista ja kuinka kaameita niiden vieroitusoireet/haitat ovat minulle olleet. Sitä on edes hankala selittää sanoin. Jossain vaiheessa ei auttanut kuin kasvattaa annosta, että sain edes jotenkin normaalin olon, mutta se se vasta huono päätös olikin ja toleranssi nousi siinäkin annoksessa. Aloin myös potea annosten välillä oireita. Vieroittautumisyritykset ovat vieneet minulta asioita mitä ennen pidin itsestäänselvyytenä - mielenrauhan, energian, tyyneyden, unet, ja mielenterveyttä, vieneet minut syvään synkkyyteen ja väsymykseen. Vieneet minulta kaiken, mitä ennen pidin itsestäänselvyytenä. Haittavaikutukset ovat ulottuneet muistiin, ja kummallisiin ahdistaviin oireisiin mitä koen kehossani jatkuvasti, minkä takia olen kokoajan epäillyt sairastuneeni johonkin fyysiseen sairauteen ja tuntenut pelkoa. Tunnen oloni tyhmemmäksi ja olen elänyt sumussa jo pitkään. Rauhoittavat johtivat minut lisäksi toiseen psyykenlääkkeeseen, koska lääkäri virheellisesti piti haittavaikutuksia jonain oireina, joita pitäisi lääkitä. Yhdessä vaiheessa vedin lääkeyhdistelmää, millä tunsin olevani zombi ja mietin päivieni päättämistä. Nyt onneksi käytän enää murusta pelkkää rauhoittavaa ja aion vakaasti päästä hitaalla vähennyksellä pilleristä eroon. Onneksi tajusin, että ongelmieni ydin oli rauhoittava, sillä oikein tehty hidas vähennys on onneksi ollut siedettävämpää kuin kuvittelin ja sumu on alkanut hiukan kadota ja tunne haittavaikutuksista. Kärsin edelleen silti. Tämä kaikki on tehnyt minusta äärimmäisen yksinäisen, koska kukaan muu ei ole käynyt tätä läpi. Lueskelin joskus, että rauhoittavista voi olla hankalampi päästä erilleen kuin jostain huumeista (niitä ne kyllä onkin, vaikka respan saa lääkäriltä) ja vaikken mitään huumeita ole kokeillutkaan, voin kuvitella.
Täysin sopimattoman opintoalan valitseminen ja opintotukikuukausien tuhlaaminen turhiin opintoihin.
Masennuin ja syrjäydyin. Nyt taistelen joka päivä että jaksanko elää ollenkaan.
Se, että en pistänyt kiusaajilleni/ryöstäjilleni vastaan teininä. Edelleen valvottaa joskus se viha ja kostonhalu (en edes tiedä keitä ovat kun tapahtui toisella paikkakunnalla vieraillessa).
Salaa, siis. Ulospäin olen itsevarma ja urheilullinen.
Sperman ruiskaus suuhun kun piti laittaa vaginaan. Poikani ei ikinä syntynyt.
Totaalisen väärä ihmissuhde mullakin. Olen huono sanomaan ei ja liian helposti ajaudun miellyttämään muita. Tämä varmaan taustalla siinäkin kun taivuin ex-miesystävän liehittelyihin. Lupasi yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, vetosi sääliin ja antoi täysin vääristyneen kuvan elämänarvoistaan ja -tavoistaan päästäkseen vakavaan suhteeseen kanssani.
Se oli elämäni kamalin vuosi. Mies kännäsi ja rähjäsi ja oli sairaalloisen mustasukkainen. Ikinä ei tiennyt mistä tuulee ja mistä tällä kertaa alkaa raivota. Riehui ja särki paikkoja, solvasi julmasti lapsiani, oli aggressiivinen koiralleni. Minua syytti jatkuvasti pettämisestä milloin kenenkin kanssa, vaikka itse ei ollut uskollinen. Olin se h-kirjaimella alkava, minua lyötiin ja paiskottiin seinälle, kuristettiin ja yritettiin raiskata. Eroaminen oli vaikeaa, mies uhkaili ja kiristi vakavilla asioilla. Kaiken huipuksi tuohon piinaan liittyi vahinkoraskaus seksiin liittyvään valtapeliin liittyen.
Olen niin onnellinen että mm. turvakodin avulla pääsimme miehestä eroon, mutta syvät arvet tuo kokemus jätti. Saas nähdä kuinka hyvin tästä toipuu.
Vierailija kirjoitti:
Masennuin ja syrjäydyin. Nyt taistelen joka päivä että jaksanko elää ollenkaan.
Ihan sydämen täydeltä tsemppiä.
Aloin lukea vauvapalstaa ja nyt olen ihan koukussa enkä pysty lopettamaan.
Äänestin Jari Lindströmiä viime eduskuntavaaleissa, voi että hävettää.
Olen purrut liikaa hampaita yhteen. En enää.
Konkreettisesti ja filosofisesti. Neljä implanttia korjaavat hampaat, mutta olisin voinut ottaa jotkut asiat rennommin. Toisaalta olen saanut paljon aikaan kurinalaisella elämällä. Vaikeaa sanoa. Pikkumokia tekee tietty jatkuvasti.