Onko insinööriopinnot muka vaativammat kuin sosionomiopinnot?
Kuitenkin korkeakoulututkintoja molemmat. Ärsyttää tuttavani, joka väittää sosionomiopintojen hoituvan hyvillä arvosanoilla miltei vasemmalla kädellä, mutta insinööriopinnoissa joutuu tekemään töitäkin.
Itse siis olen hakemassa sosionomiopintoihin aikuispuolelle.
Itse sanoisin, että kuka tahansa voi opetella matematiikkaa ja laskemaan, mutta ihmisten kanssa pitää jo käyttää älyä. He eivät toimi kaavojen mukaan ennustettavasti.
Miksi sosiaalialalla ja hoiva-alalla (amk) on "helppouden" maine? Että opiskelemaan pääsee kun osaa nimensä kirjoittaa ja opinnot alakoulutasoa. Ja että alalle hakeutuvat lähinnä bimbot ja huonoarvosanaiset, jotka eivät keksi muutakaan. Skarpit menevät teknisille ja kaupallisille aloille, ehkä yliopistoon sosiaalityötä opiskelemaan tai kasvatusaloja. Mutta amk ei ole mitään.
Ei arvosteta yhtä paljon kuin tekniikan aloja, vaikka äärimmäisen tärkeää työtä ja vaativaa tunnetyötä.
Kommentit (74)
Tässä on kaksi eri asiaa, opintojen ja itse työn vaativuus. Väitän, että kuka tahansa ylioppilaaksi vähintään magnan papereilla kirjoittanut pystyy läpäisemään sosionomiopinnot, jos vain viitsii lukea tentteihin. Sen sijaan läheskään jokainen tällainen ei selviäisi insinööriopinnoista. Insinööriopintojen matematikkaa ja fysiikkaa ei selvitä pelkästään lukemalla, vaan asioita pitää oikeasti tajuta.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, että sosionomin töissä on paljon vaativia juttuja ihmisten kanssa toimimisessa, joista ei selviä pelkästään sillä, että on saanut kurssit suoritettua.
Vierailija kirjoitti:
nykyään insinööriopinnot paljon vaativampia kun työllistyäkseen pitää olla hyvä jätkä ja verkostoitumisen mestari. Sosionomi pääsee töihin jos ei ole rikollinen.
Insinööreillä alkaa tosiaan olla tilanne se että ensin pitää titetysti olla ammatillisesti huippuosaaminen. Sen lisäksi pitää hallita kaikki mahdolliset toimisto-ohjelmat ja taloushallinto, täytyy olla esimieskokemusta ja -taitoja.
Suomen lisäksi oletetaan että pystyy hoitamaan dokumentoinin, koulutuksen ja neuvottelut myös vähintään englanniksi ja ruotsiksi. Mielellään saisi olla myös jonku muun vieraan kielen taitoa edes auttavasti venäjää, kiinaa, saksaa, ranskaa, espanjaa ja protugalia.
Ylemmpien toimihenkilöiden odotetaan joustavan työajoissa ja tekevän töitä tarivittaessa myös vapaa-ajalla ja lomalla. Ylityökorvauksia ei tunneta.
Persoonana pitää tietysti olla huipputyyppi, mutta tarvittaessa pitää pystyä pitämään puolensa hankalien asiakkaiden kanssa. Mielellään kovia urheiluharrastuksia, huippukokin taidot ja joku eritysilahjakkuus, vaikka musiikin tai kuvataiteen parista.
Ja sitten kun tämä hyipputyyppi löytyy, niin palkkaa tarjotaan 2800€/kk (ei ylityökorvausia tai lomarahaa tai matkustusajan palkkaa).
Itse olen miettimässä alan vaihtoa. Alkaa pikkusen nyppiä tämä pienellä palkalla venyminen.
Kertokaapa joku sosionomi miten kauan teillä menisi opettaa hommanne insinöörille, ja sitten joku insinööri voisi kertoa miten kauan teillä menisi opettaa sosionomi hallitsemaan teidän hommat.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kaksi eri asiaa, opintojen ja itse työn vaativuus. Väitän, että kuka tahansa ylioppilaaksi vähintään magnan papereilla kirjoittanut pystyy läpäisemään sosionomiopinnot, jos vain viitsii lukea tentteihin. Sen sijaan läheskään jokainen tällainen ei selviäisi insinööriopinnoista. Insinööriopintojen matematikkaa ja fysiikkaa ei selvitä pelkästään lukemalla, vaan asioita pitää oikeasti tajuta.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, että sosionomin töissä on paljon vaativia juttuja ihmisten kanssa toimimisessa, joista ei selviä pelkästään sillä, että on saanut kurssit suoritettua.
Kyllä niitä tyyppejä oli opiskelemassa insinööriksi, jotka eivät tajunneet laskuja. Mutta kokeissa on aina eritasoisia tehtäviä ja laskurutiineja oppimettelemalla sai tehtyä ainakin sen helpoimman tehtävän ja kokeesta ykkösen. Jotku opettajat sallivat myös sen että saattoi paikata hylätyn kokeen jollain lisätehtävällä ja sai kurssista hyväksytyn. Mutta se on sitten toinen juttu että miten nämä nippanappa läpi päässeet työllistyivät. Tuskinpa kukaan mihinkään insinööritaitoja vaativaan työhön, mutta teknisellä koulutuksella voi päästä jonnekkin myyjäksi tai projektin vetäjäksi tms. hommaan jossa ei tarvi osata laskea tai mitoittaa mitään.
Fakta on kuitenkin, että sosionomiopiskelijat ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin insinööriopiskelijat. Johtuu siitä, että jos lukiossa on pärjännyt edes jotenkin matemaattisissa aineissa, näistä ihmisistä on niin kova pula, että yliopiston tai teknillisen korkeakoulun ovet näille ihmisille aukeavat. Insinööriopintoihin päätyvät pelkät jämät. AMK-opettajat tietävät tämän ongelman.
Sen sijaan niille yliopistoaloille, joille sosionomiksi opiskelevat haluaisivat, on hyvin vaikea päästä, ja erittäin hyvälläkin papereilla voi jäädä ulos (psykologi, luokanopettaja jne), jolloin sosionomiksi voi päätyä opiskelemaan hyvinkin fiksua porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa joku sosionomi miten kauan teillä menisi opettaa hommanne insinöörille, ja sitten joku insinööri voisi kertoa miten kauan teillä menisi opettaa sosionomi hallitsemaan teidän hommat.
Minun hommat osatakseen pitäisi olla yhtä pitkään töissä mitä minä olen ollut, eli 20 vuotta. Koko ajan tulee uutta mitä pitää optella, ei tässä työssä tule koskaan valmiiksi, kuten ei monessa muussakaan.
-insinörtti-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko insinööriopinnot muka vaativammat kuin sosionomiopinnot?"
Kysymys oli esitetty väärin. Matemaattisesti todella lahjakkaalle insinööriopinnot voivat olla todella "helppoja" kun taas matemaattisesti lukutaidoton ei niitä selvitä oli käytössä aikaa ja motivaatiota miten paljon hyvänsä.
Jospa muotoillaan kysymys toisin: kuka tahansa insinööriopinnot selvittänyt olisi valmistunut myös sosionomiksi jos olisi jostain merkillisestä syystä tuntenut riittävän pitkään motivaatiota noiden opintojen suorittamiseen. Ne eivät vaadi kuin lukutaitoa ja ahteria johon ei tule kovin nopeasti pukamia.
Lähestulkoon kukaan sosionomiksi valmistuneista ei olisi selvittänyt insinööriopintoja koska niihin ei riitä että perse kestää lukea ulkoa 20 000 sivua tekstiä vaikka siitä ei tajuaisi sanaakaan ja pappan lompakko puolestaan "opiskelijan" elättämistä vielä valmistumisen ja "työllistymisen" jälkeenkin yli 40-vuotiaaksi saakka.
Kyllä on uskomatonta aivopierua. t. matemaattisesti lahjakas
Olen samaa mieltä. Insinööriopinnot menevät suunnilleen lukematta hutaisten, jos on vähänkin matemaattista lahjakkuutta. Jos on luontaisesti lahjakas, niin ei tarvitse tehdä oikeastaan yhtään mitään, kunhan joskus käy tunneilla tai vähän silmäilee materiaaleja. Se on yksinkertainen patenttiratkaisu överihelpon korkeakoulututkinnon hankkimiseen edes hieman matemaattisesti lahjakkaalle huolimattomalle laiskurille. Sosionomiopinnoista en tiedä, mutta siellä varmaan pitää lukea muutamia kirjojakin ja tenttiä sitten niitä (?).
T. Toinen matemaattisesti lahjakas
Olenkohan käynyt saman insinöörikoulun mitä täällä... Ne matematiikat ei kyllä todellakaan ole mitenkään erityisen vaikeita. Väittäisin että keskimääräinen sosionomi niistä selviäisi jos viitsisi vaan yrittää.
DI-matikka sit taas alkaa oleen jo aika haastavaa tälläiselle keskinkertaisuudelle. Kun ei tajua niin ei tajua...
Vierailija kirjoitti:
. Siihen ei ahkerakaan lukeminen auta, jos on täysi idiootti asiakkaiden kanssa.
Kin lukee päivittäin av-foorumilta niiden muutaman lopulta oman alan duuniin pääseen sosionomin uhriksi joutuneiden asiakkaiden kokemuksia niin vaikuttaa siltä että tuo on päinvastoin ehdoton pääsyvaatimus.
Jos saisin diktaattorin valtuudet niin kutakuinkin ensimmäiseksi heittäisin julkiselta sektorilta pihalle jokaisen sosionomin ja korvaisin ne ensimmäisellä ohikulkijalla jolla on edes hiukan maalaisjärkeä päässään.
Sosionomiopintojen pääasiallinen sisältö näyttää oleva viimeistenkin siteiden katkaiseminen tähän maailmaan tai mihinkään mitä kutsutaan "yleiseksi oikeustajuksi" tai lyhyemmin maalaisjärjeksi. Tuolla kriteerillä mitattuna kyseisiä opintoja voidaan ainakin pitää ilmiömäisen onnistuneina.
Vierailija kirjoitti:
Insinööriopintoihin otetaan ( koska on pakko) paljon huonommilla papereilla kuin mangan papereilla kirjoittaineita. Ja niille A:n matikan tyypeille ne nykyiset opinnot on ollut pakko mitoittaa. Sosionomipuolella tällaista pakkoa ei ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys oli esitetty väärin. Matemaattisesti todella lahjakkaalle insinööriopinnot voivat olla todella "helppoja" kun taas matemaattisesti lukutaidoton ei niitä selvitä oli käytössä aikaa ja motivaatiota miten paljon hyvänsä.
Jospa muotoillaan kysymys toisin: kuka tahansa insinööriopinnot selvittänyt olisi valmistunut myös sosionomiksi jos olisi jostain merkillisestä syystä tuntenut riittävän pitkään motivaatiota noiden opintojen suorittamiseen. Ne eivät vaadi kuin lukutaitoa ja ahteria johon ei tule kovin nopeasti pukamia.
Lähestulkoon kukaan sosionomiksi valmistuneista ei olisi selvittänyt insinööriopintoja koska niihin ei riitä että perse kestää lukea ulkoa 20 000 sivua tekstiä vaikka siitä ei tajuaisi sanaakaan ja pappan lompakko puolestaan "opiskelijan" elättämistä vielä valmistumisen ja "työllistymisen" jälkeenkin yli 40-vuotiaaksi saakka.
Olen samaa mieltä. Insinööriopinnot menevät suunnilleen lukematta hutaisten, jos on vähänkin matemaattista lahjakkuutta. Jos on luontaisesti lahjakas, niin ei tarvitse tehdä oikeastaan yhtään mitään, kunhan joskus käy tunneilla tai vähän silmäilee materiaaleja. Se on yksinkertainen patenttiratkaisu överihelpon korkeakoulututkinnon hankkimiseen edes hieman matemaattisesti lahjakkaalle huolimattomalle laiskurille. Sosionomiopinnoista en tiedä, mutta siellä varmaan pitää lukea muutamia kirjojakin ja tenttiä sitten niitä (?).
Ja niitä matematiikkaopintoja on edelleen vaan se ~20op tms siitä insinöörin tutkinnosta. Loppuosa sitten luetaan niitä kirjoja myös insinööriopinnoissa.
Huomattavan vähän te matemaattisesti lahjakkaat tiedätte opiskelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Siihen ei ahkerakaan lukeminen auta, jos on täysi idiootti asiakkaiden kanssa.
Kin lukee päivittäin av-foorumilta niiden muutaman lopulta oman alan duuniin pääseen sosionomin uhriksi joutuneiden asiakkaiden kokemuksia niin vaikuttaa siltä että tuo on päinvastoin ehdoton pääsyvaatimus.
Jos saisin diktaattorin valtuudet niin kutakuinkin ensimmäiseksi heittäisin julkiselta sektorilta pihalle jokaisen sosionomin ja korvaisin ne ensimmäisellä ohikulkijalla jolla on edes hiukan maalaisjärkeä päässään.
Sosionomiopintojen pääasiallinen sisältö näyttää oleva viimeistenkin siteiden katkaiseminen tähän maailmaan tai mihinkään mitä kutsutaan "yleiseksi oikeustajuksi" tai lyhyemmin maalaisjärjeksi. Tuolla kriteerillä mitattuna kyseisiä opintoja voidaan ainakin pitää ilmiömäisen onnistuneina.
Missä töissä sinä luulet sosionomien olevan? Oikeasti työskentelevät esim päiväkodeissa tai hoitokodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun hommat osatakseen pitäisi olla yhtä pitkään töissä mitä minä olen ollut, eli 20 vuotta. Koko ajan tulee uutta mitä pitää optella, ei tässä työssä tule koskaan valmiiksi, kuten ei monessa muussakaan.
-insinörtti-
Työnantaja maksoi sinulle 20v huonosta työstä, kun vasta nyt osaat? Eiköhän meillä kaikilla ammattitaito kasva kokemuksen myötä. Ihan samalla tavalla siellä päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä töissä sinä luulet sosionomien olevan? Oikeasti työskentelevät esim päiväkodeissa tai hoitokodeissa.
Tämä taitaa olla se palstan ns. lastensuojeluhullu, joka luulee, että kaikki lastensuojelun parissa työskentelevät "ilkeät sossut" ovat sosionomeja.
Kirjoitin magnan ja olen ihan perushyvä matikassa. Mulle insinööriopinnot olisi kuitenkin vaikeammat kuin sosionomi. Vielä helpompaa olisi joku humanistinen aine. Ihmiset on erilaisia.
Ei tuo AMK-inssin matematiikka kyllä niin vaikeata ole etteikö siitä selviytyisi käytännössä melkein kuka vaan jos vaan motivaatiota on. Suurin ongelma matematiikan suhteen tuntuu monilla olevan asenteessa: on jossakin kohtaa päätetty että ei osata matematiikkaa ja sitten sitä ei tosiaan osata.
Itse tukiopetin inssiksi havittelevaa kaveria joka oli tipahtanut matikan osalta kyydistä jo yläasteella ja olihan siinä hommaa, mutta niin vain meni lopulta kaikki matikan ja fysiikan kurssit läpi, osa jopa ihan hyvällä arvosanalla. Kaveri oli itsekin ihmeissään että eihän tämä niin vaikeaa ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomiksi voi valmistua täydellinen idioottikin mikäli lukee ahkerasti.
Insinööriksi idiootin on mahdoton valmistua edes äärimmäisellä ahkeruudella.
Siinäpä noiden erot sitten ovatkin.
Täydellinen idiootti ei kylläkään pääse läpi useammasta monen viikon harjoittelusta, jotka sosionomiopintoihin kuuluvat. Siihen ei ahkerakaan lukeminen auta, jos on täysi idiootti asiakkaiden kanssa.
Sillälailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Itse olen alanvaihtaja ja valitsin sen AMK inssin tutkinnon että saisin mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti jonkun nimellisen tutkinnon uudelta alalta. En tosin saanut lopulta tutkintoa, lopputyö ja muutama hajakurssi puuttuu edelleen, mutta töitä sain uudelta alalta kun harjoittelupaikka muuttui vakituiseksi duuniksi. Eli ajoi asiansa ja mahtui hyvin tuon aikuiskoulutustuen asettamiin aikaraameihin - 19 tukikuukaudesta jäi vielä yksi ylikin.
Ei ole kokemusta, mutta näin insinöörinä uskon itse, että opinnot ovat vaativampia keskiverrolle, mutta sitten kun valmistuu, sosionomin työt ovat vaativampia. Insinöörialoillakin vähän riippuu ja roikkuu. Matikkahan on insinööripuolella tosi helppoa, jos on lukion selvittänyt, pitäisi niistäkin selvitä. Mutta ammattiaineista osa vaatii jo vähän ajattelua, osa menee ihan lukemalla. Mulla on numeroita laidasta laitaan, matikka ja sellaiset, missä tarvitsi vain lukea, vitosia, sitten ne, missä piti soveltaa ja olla visuaalista ajattelua, vaihtelevat ykkösestä neloseen. Ykkösiä nyt ei taida tosin olla kuin yksi, kolmosia ja nelosia eniten.
Numeron 14 lause "että perse kestää lukea ulkoa 20 000 sivua tekstiä vaikka siitä ei tajuaisi sanaakaan" on huvittava. Kyllä aika uuno pitää olla, ettei niistä mitään tajuaisi. En minä mikään välkky ole, mutta kyllä mä lukemastani tajusin melkein kaiken ja opiskellessa oppii. Vähän pitää itsekin ottaa selvää, mutta niin pitää töissäkin. 10-20-70 sääntö on omalla kohdallani pätenyt kyllä tosi hyvin - olen töissä suunnittelualalla. https://www.psycon.fi/blogi/tyo-ja-oppiminen-702010-teoriaa-vai-kaytant…
Täydellinen idiootti ei kylläkään pääse läpi useammasta monen viikon harjoittelusta, jotka sosionomiopintoihin kuuluvat. Siihen ei ahkerakaan lukeminen auta, jos on täysi idiootti asiakkaiden kanssa.