Hormonaalinen ehkäisy lihottaa
Otin itseltäni viikko sitten hormoonikierukan pois ja olo oli heti poisotto-hetkestä lähtien hyvinkin keventynyt ja mieliala positiivinen. Jotenkin tuntui, että maailma oli välittömästi parempi paikka elää, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin.
Olen syönyt ja juonut aivan samalla tavalla kierukanpoiston jälkeen kuin aiemminkin ja painoa on vaa'an mukaan pudonnut jo yli 3 kiloa, VIIKOSSA. Lisäksi huomaan, ettei housujen kaulukset kiristä ja kasvojen pyöreys sekä kaksoisleuka ovat kadonneet. Myös jalkojen alueen iho tuntuu kiinteämmältä ja reisien selluliitti on selkeästi huomaamattompaa.
Kun mietin aikaa taaksepäin, muistan olleeni hoikka/normaalipainoinen vain silloin, kun en ole käyttänyt ehkäisypillereitä saati viimeisimpänä tätä hormoonikierukkaa, joka sai mut todella turpoamaan kuin pullataikinan. Liikunta kuuluu kuitenkin mulla jokaiseen päivään ja oma työnikin on fyysisesti raskasta. Olen joskus pitänyt ruokapäiväkirjaa ja senkin avulla todennut, ettei syödyt kalorini ole ylittänyt energia kulutukseni määrää, joten lihominen ei ole selittynyt tuollakaan. Ylimääräistä minulla on edelleen se 7-10kg painoindeksiä ajatellen.
Onko muilla samoja kokemuksia hormonaalisen ehkäisyn suhteen? Olen lukenut monilta palstoilta, ettei pillerit vaikuttaisi kuin mielitekoihin ja lihominen on täysin omasta syömisestä kiinni. Uskaltaisin kokemana perusteella kuitenkin sanoa, että jotenkin se syöty, terveellinenkin ruoka vaan jää helpommin hormoonien vaikutuksen alla kiinni vartaloon kuin ilman niitä.
Nyt ilolla odotan tätä painon putoamista, sillä jokainen uusi aamu on ollut edellistä keveämpi ja kiinteämpi.
Kommentit (8)
Kyllä! Eihän se ylipaino voi johtua kuin jostain muusta ulkoisesta tekijästä. Sillä ei oo mitään merkitystä mitä syö ja juo. Sarkasmia
Ei ainakaan meillä olla huomattu tuollaista. Mutta siitä kyllä voi olla haittaa ja ajattelen, että jos voi olla ilman niin miksi ei olisi. Molempia löytyy haittoja ja hyötyjä.
Naisilla on aina nälkä ja mielialanvaihteluita. Syy löytyy aina naisen itsensä ulkopuolelta hormonaalisesta ehkäisystä tai kuukautisista. Ehkäisy lopetetaan niin pian itku kurkussa syödään suklaata, kun menkat on niin pahat ilman hormoneita.
Minullakin hormonaalinen ehkäisy lihottaa, luulen että se on paljolti nestettä.
Painoindeksini on 19 ja käyn 5 kertaa viikossa salilla. Syön todella terveellisesti ja aina samalla tavalla. Siltikin se turvonnut ällöttävä olo tulee aina. Siksi en mitään hormonaalista käytäkään.
Joo mä sain mitä ihmeellisimpiä oireita kaikista hormoniehkäisyistä mitä kokeilin ja loppu viimein marssin sterilisaatioon. Hetkeäkään en ole katunut.
Minulla ehkäisyyn käytettävät hormonit eivät ole vaikuttaneet. Omat hormonit raskauden ja imetyksen aikana vaikutti sen sijaan hyvinkin paljon. Puhutaan tosin nyt max viidestä kilosta että ei mikään iso määrä, mutta ne lähtivät kuten sinullakin, lyhyen ajan sisällä kaikki kun lopetin imetyksen vaikkei mikään muu muuttunut. Kai nuo hormonit voi tehdä yhtä ja toista ihmisestä riippuen.
Mulla ei mitään tuollaista vaikutusta. Muutaman kierukkan jo käyttäny ja kerran ehkäisykapseli. Jos tulee painoa niin se johtuu syömisestä. Mulla helposti tulee painoa mutta ku kattoo mitä syö sen kanssa pärjää. oon kyllä lukenu että voi tulla painoa, epäilen että usein se on juurikin elämäntavoista ja helppo syyttää ehkäisyä. Sun kohdalla kuulostaa siltä kuin se kierukka tosiaan olis sitä painoa tuonut.