Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alfa/beta naisia, onko heitä?

Vierailija
27.04.2018 |

Tämä menee varmaan poistoon alta aikayksikön, mutta miksi puhutaan vain alfa/beta -miehisä? Millaisia ovat alfa ja beta -naiset?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko alfanainen olla sellainen nainen, joka on sekä naisten että miesten arvostama? Hänet halutaan sekä ystäväksi että kumppaniksi. Betanainen taas saa olla rauhassa aivan itsekseen...

Juuri näin. Tosielämän alfanaisia on esimerkiksi Krista Kosonen ja Li Anderson.

Niin, nämä naiset ovat kauniita, älykkäitä, rohkeita ja ystävällisen oloisia. Hyvin esikuvan rooliin sopivia. Ehkä alfanainen on sellainen, jolla on rohkeutta elää omannäköistään elämää ja tuoda esiin mielipiteitään, tykkäsivät siitä muut tai eivät. Samaan kategoriaan voisin itse lisätä myös Tove Janssonin, Lenita Airiston ja Aira Samulinin.

Vierailija
42/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä miettinyt tätä. Olen varmaan näistä se betanainen, koska mielenterveyden kanssa on ongelmia. Vai mitä mieltä miehet ovat asiasta?

Et välttämättä, jos on potentiaalia korjata ongelmat.

Kiitos! Tämä merkitsee minulle paljon. Potentiaalia on, mutta kyseessä on silti vuosia kestävä prosessi. Joka on jo nyt edennyt paljon, koska olen hoidon parissa enkä yritä pelkästään sinnitellä yksin ongelmieni kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta alfanaiset ovat voimakastahtoisia, periksiantamattomia, tuovat omat mielipiteensä tiukasti esille ja ovat ehkä vähän kyykyttäviä.

Itsehän olen siis betanainen eli ujo, sosiaalisesti kömpelö, arka, syrjäänvetäytyvä nyhverö.

No siis jos kysytään että ketkä on karismaattisia johtajia synonyyminä alfoille, niin joo.

Mutta parisuhdemielessä alfat on niitä jotka vie kaikkien miesten huomion. Itse olen karismaattinen johtaja ja voin sanoa että mikään ei ole suurempi turn off miehelle. Esitin nuorempana tyhmempää ja heikompaa kuin olin seuran vuoksi. Sen jälkeen aloin vain etsiä tarpeeksi "isoa" miestä jolle en ole uhka. Kesti kauan mutta löytyi.

En ole ikinä toiminut näin, koska en ole nähnyt järkeväksi. Vahva tahto ja älykkyys ei ole ollut ongelma tapaamilleni miehille. Nuorena olin silti välillä vuosia yksikseni, mutta toisaalta niinhän on moni muukin. Sopivien ihmisten tapaaminen vie usein aikaa.

Vierailija
44/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MiäsHenkilö kirjoitti:

Siis tarkoittavatko nämä termit nykyään vain saantia? Huoh!

Voisitko palstavakkarina kertoa, kuinka itse käytät näitä termejä?

Vierailija
45/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alfan ei tarvitse kyykyttää ketään tai mitenkään korostaa alfuuttaan.

Itse alfana saan tilan ja huomion aina minne menenkin, tekemättä mitään. Se tulee enemmänkin läsnäolosta ja teoista kuin ulkoisista ominaisuuksista. Luonteeltani olen ystävällinen ja empaattinen.

Alfan itsetunto on timantinkova. Olen ollut narsistin kanssa naimisissa, mutta hänkään ei itsevarmuuttani nujertanut. Se näkyy esim. niin että tiedän saavani aina mitä haluan, vaikka todellisuudessa en käytä tätä näin: en todellakaan aina ota mitä haluan enkä edes halua sellaista, mikä on moraalisesti väärin.

Vierailija
46/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alfan ei tarvitse kyykyttää ketään tai mitenkään korostaa alfuuttaan.

Itse alfana saan tilan ja huomion aina minne menenkin, tekemättä mitään. Se tulee enemmänkin läsnäolosta ja teoista kuin ulkoisista ominaisuuksista. Luonteeltani olen ystävällinen ja empaattinen.

Alfan itsetunto on timantinkova. Olen ollut narsistin kanssa naimisissa, mutta hänkään ei itsevarmuuttani nujertanut. Se näkyy esim. niin että tiedän saavani aina mitä haluan, vaikka todellisuudessa en käytä tätä näin: en todellakaan aina ota mitä haluan enkä edes halua sellaista, mikä on moraalisesti väärin.

Menisikö alfanainen vuosiksi yhteen narsistin kanssa? Itse ajattelen, että alfanainen heti osaisi vaatia itselleen parempaa eikä suostuisi narsistin huonoon kohteluun. Tällainen suhde päättyisi nopeasti alfanaisen toimesta, koska hän ei ottaisi paskaa vastaan.

Vierailija
47/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuon viestin 47 kirjoittaja ei kuulosta alfalta, vaan pelkästään poikkeuksellisen itsekeskeiseltä.

Vierailija
48/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alfa naaras vastaa täysin alfauroksen ominaisuuksia. Eivät ole kampaajia 😂

Tässä erään lehden melko tyhjentävä vastaus:

Eläinmaailmassa alfayksilöt ovat lauman johtajia. Myös ihmisillä on luonnollinen tarve muodostaa hierarkioita, joiden huipulla on joko alfauros, alfanaaras tai peräti alfapari. Alfanaaraat pääsevät usein yhteisössä johtavaan asemaan sosiaalisten kykyjensä, ulkonäkönsä tai muiden myönteisten ominaisuuksiensa avulla. He ovat haluttuja seksikumppaneita.

Alfanaaraat ovat luonnollisen itsevarmoja, heillä on paljon seuraajia ja he vetävät hyviä asioita puoleensa magneetin tavoin. Alfanaaraiden elämä on toimiva paketti, joka ei murene kasaan vastoinkäymisistä. Alfanaaras on ihailtavassa tasapainossa jokaisen elämänalueensa suhteen.

Alfanaaraiden ei tarvitse keplotella tai lahjoa muita saadakseen haluamaansa. Ihmiset kunnioittavat näitä voimanaisia, jotka pääsevät elämässä eteenpäin puhtaasti henkilökohtaisten ominaisuuksien avulla. Alfanaaras puhuu asioista suoraan ja jopa raa’an rehellisesti. Supernaiset eivät pelkää tosiasioita tai niiden myöntämistä.

Voimanaiset eivät hätkähdä kritiikistä, vaan ottavat opikseen palautteesta. Kaiken toiminnan perustana on heidän järkkymätön maalaisjärkensä, joka pitää asenteen nöyränä. Alfanaaraat tietävät oman tyylinsä, eivätkä tunne tarvetta trendien seuraamiseen. Ainoa ketä vastaan alfanaaras elämässään kilpailee on hän itse.

Alfanaaraat osaavat kävellä pois huonosta parisuhteesta, vahingoittavasta ystävyydestä tai epäreilusta työpaikasta. He eivät anna ikävien tilanteiden haitata heidän hyvinvointiaan, vaan kääntävät kaiken voitoksi. Heidän ei tarvitse käyttää muita ihmisiä hyväksi, koska pystyvät omalla panoksellaan saavuttamaan kaiken haluamansa. Ongelmat ratkotaan usein alfanaaraiden ideoiden pohjalta, koska he eivät sorru asioiden monimutkaistamiseen.

Kun itsevarma ja jalat maassa oleva alfanaaras päättää jotain, sitoutuu hän asiaansa täysillä. Hän ei kuitenkaan pidä itseään kuolemattomana tai voittamattomana, ja tietää omat heikkoutensa. Historia on alfanaaraiden oppimisprosessi, jonka avulla he pystyvät selviytymään tulevaisuudesta vieläkin paremmin.

Vierailija
49/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittajan numero 50 viestin perusteella voisi ajatella, että alfanaisen tausta on ollut sellainen, että hänestä on kasvanut poikkeuksellisen tasapainoinen aikuinen. Esimerkiksi Marilyn Monroe ei kaikista saavutuksistaan ja kauneudestaan huolimatta täyttäisi näitä alfanaisen kriteereitä, koska oireili psyykkisesti koko elämänsä rankan lapsuutensa jäljiltä.

Vierailija
50/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman tällaisen viestin 50 naaraan. Näin naisen silmin he todella ovat kuin magneetteja..kaikki äijät lääpällään ja joka osa-alue tuntuu olevan "täydellistä".

Ei siinä..voimayksilöitä.

Vierailija
51/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein vähän vaatimattomankin oloinen, seksuaalisesti aktiivinen nainen on siinä tilanteessa, että jotain miesseuraa löytyisi melko suurella todennäköisyydellä (eri asia sitten onko seura naisen mielestä kiinnostavaa vai ei). Tässä mielessä jako alfoihin ja betoihin ei ole naisten kohdalla niin olennaista kuin miesten kohdalla, koska ns. tavallinen nainen harvoin joutuu olemaan täysin yksin ellei sitä itse tahdo.

Omat kriteerit täyttävää miesseuraa nainen toki voi silti joutua etsimään vuosia eikä moni nainen hirveän heikkotasoisten miesten kanssa tahdo olla tekemisissä (esimerkiksi alkoholistien, jotka saattavat yrittää aivan jokaista mahdollista kohtaamaansa naista).

Vierailija
52/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alfanaaras tarkoittaa johtajanaarasta. Tällainen nainen ei määrittele itseään sen perusteella, mitä miehet hänestä ajattelevat, vaan on älykäs, usein koulutettu, menestyvä nainen, jonka rinnalle vain oikeasti vahva mies uskaltaa haluta. Tavismiehiä alfanaaras ’ei kiinnosta’. Mutta alfalla on valtaa, poliittista, taloudellista, työelämässä...

Ulkoiset seikat eivät määritä. Dolly Parton ja Angela Merkel ovat erityylisiä ulkoisesti, mutta molemmat alfoja. Lahjakkaita älykkäitä naisia tiukasti kaikki langat omissa käsissä. Ja huipulla omilla aloillaan.

Vierailija
53/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alfanaaras tarkoittaa johtajanaarasta. Tällainen nainen ei määrittele itseään sen perusteella, mitä miehet hänestä ajattelevat, vaan on älykäs, usein koulutettu, menestyvä nainen, jonka rinnalle vain oikeasti vahva mies uskaltaa haluta. Tavismiehiä alfanaaras ’ei kiinnosta’. Mutta alfalla on valtaa, poliittista, taloudellista, työelämässä...

Ulkoiset seikat eivät määritä. Dolly Parton ja Angela Merkel ovat erityylisiä ulkoisesti, mutta molemmat alfoja. Lahjakkaita älykkäitä naisia tiukasti kaikki langat omissa käsissä. Ja huipulla omilla aloillaan.

Naiselle vain on yhä miestä haastavampaa päästä kiinni vallankahvaan, joten poikkeuksellisen kovia minnekään nämä alfanaiset ovat.

https://yle.fi/uutiset/3-7591220

Vierailija
54/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*mimmejä

Vierailija
55/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten kohdalla suuret erot lahjakkuudessa korostuvat monissa asioissa naisiin verrattuna. Nainen ehkä helpommin monesti pärjäilee keskiverrosti, siinä missä miehellä usein menee joko todella hyvin tai huonosti. Siksi miesten kohdalla tätä alfa- ja betajakoa paljon enemmän käytetään.

Vierailija
56/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun alfanaaras jää ilman pentuja, koska on jotain mitä miehet kuvailevat mielenvikaiseksi. Eikä edes ulkoisesti kaunis.

Vierailija
57/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alfanaisia ovat kaikki ne naiset joita betamies ei saa, betanaiset taas niitä, joita betamies ei huoli. Kaikki naiset ovat kuitenkin alfamiesten uhreja tavalla tai toisella ja siten betanaisia. Alfa- ja betamiehuus tai -naiseus tulee siis aina määrittymään betamiehen näkökulmasta. 

Vierailija
58/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen lisätäkseni, betamiehuutta tai -naiseutta määrittelee siis lopulta uhrius ja sen aiheuttaman stigmatisoituminen. 

Vierailija
59/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun alfanaaras jää ilman pentuja, koska on jotain mitä miehet kuvailevat mielenvikaiseksi. Eikä edes ulkoisesti kaunis.

Höpö höpö. Kyllä noilla naisilla miehet on. Ja alfanaarailla eli johtajanaisilla on joskus paljonkin lapsia. Ei toki tavismiesten kanssa, vaan oikeasti vahvojen miesten kanssa, joita naisen vahvuus ei pelota.

Vierailija
60/69 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alfanaisia ovat kaikki ne naiset joita betamies ei saa, betanaiset taas niitä, joita betamies ei huoli. Kaikki naiset ovat kuitenkin alfamiesten uhreja tavalla tai toisella ja siten betanaisia. Alfa- ja betamiehuus tai -naiseus tulee siis aina määrittymään betamiehen näkökulmasta. 

Betamies ei määrittele alfanaista. Betamies voi ihailla kaukaa, tai sitten ei edes tajua, kuka on alfanaaras. Eivät pelaa samalla kentällä. Toki työelämässä alfanaaras voi olla betamiehen pomo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi