Voisiko joku neuvoa painonpudottajaa ruokasuunnittelussa?
Lähtötilanne: ikää reilut 20 vuotta, pituutta 165cm ja kiloja 144. (En tarvitse provohuutelijoita tai päivittelyä kuinka olen päästänyt itseni tähän kuntoon.) Olen totaalisen kyllästynyt siihen miltä kehoni näyttää ja tuntuu ja miten se on reagoinut näin moneen liikakiloon. En jaksa selostaa yksityiskohtia, mutta olen nyt siinä pisteessä, että aidosti pelkään mm. sydämeni puolesta. Paino on pakko saada normaalin rajoihin :/ en aio tehdä sitä millään keittopussikuureilla, koska en "osaa" normaalia syömistä. En kaipaa Syö vähemmän-neuvoja, koska ongelmani eivät ole yksinään annoskoot vaan myös ruokavalion laaduttomuus.
Haluaisin tehdä aina viikon ruokalistan kerrallaan ja suunnittelussa pitäisi ottaa huomioon mm:
- Haluaisin laihduttaa terveellisesti, eli saada hyviä rasvoja, riittävästi proteiinia, vitamiineja jne.
- Elokuuhun asti ruokabudjetti on 200-250e
- Pakastimeni on tosi pieni
- Vatsani ei kestä vehnää
- Haluaisin syödä mahdollisimman ekologisesti
- Maidon juominen epäilyttää minua, koska sen terveellisyydestä niin ristiriitaista tietoa enkä tiedä mitä uskoa
- Olen aivan sekaisin siitä mikä on terveellistä ja mikä ei... esim. voi, sokeripitoiset hedelmät yms.
- En voi sietää kaalia, ainakaan kypsänä
- Haluaisin laihtua nopeammin kuin 1-2kg kuukaudessa
- Kaipaan vaihtelua, en jaksa viikon jokaisena päivänä samoja ruokia
- En tiedä yhtään kuinka paljon tarvitsen rasvaa, hiilaria tai proteiinia
- En haluaisi syödä proteiinipatukoita tai muita vastaavia keinotekoisia aterioita
Ruokalistallani on jo hernekeitto ja kaurapuuro, pakkasessa on reilu litra viime vuoden marjoja ja kaapissa.
Kaipaan kipeästi asiallisia vastauksia ja konkreettisia ruokaesimerkkejä. Heräsin viime yönä jo toista kertaa tällä viikolla aivan paniikissa siihen, että happi tuntuu loppuvan. Minulla saattaa siis olla uniapnea. Alan käydä totaalisen epätoivoiseksi.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Ap, voitko kertoa aikaisemman ruokavaliosi?
Voit kutsua minua ilkeäksi mutta uskon että muutos sun edellisen ruokavalion ja uuden kohdalla olisi aivan liian suuri.
Olet varmasti lapannut aika paljon sokeria, rasvaa, hiilihydraatteja ja lisäaineitä suuhusi?
Nyt haluaisit tehdä täyskäännöksen ja syödä hyviä rasvoja ja vitamiineja, ekologisesti mutta halvalla, nopeita tuloksia, kaipaat vaihtelua ja pakastimessa ei ole paljoa tilaa.Näillä antamillasi kriteereillä suosittelin alkuun päivittäistä 5km kävelylenkkiä ja annosten pienentämistä. Saat helposti tällä ohjeella kiloja putoamaan ja jos vielä kolmen kuukauden jälkeen sinulla on intoa niin sitten rupeat hiljalleen muuttamaan ruokavaliotasi. Netti on täynnä ohjeita.
En sano sinua ilkeäksi, mutta olet suuremmaksi osin väärässä. En ole lihottanut itseäni tällaiseksi sokeripitoisilla, vaan totaalisella fyysisellä passiivisuudella, noutoruualla, liian isoilla kotiruoka-annoksilla ja liian pienellä kasvikunnan osuudella. Luitko aloitusta lainkaan? 5km kävelylenkit ovat tässä tilanteessa fyysisesti yhtä mahdottomia kuin 10km juoksulenkit, koska selkä ja jalat ovat alkaneet antaa periksi. Selkäkipu aktivoituu minuuteissa kun vaan seison paikoillani, samoin jalat ovat ylipainon takia niin pahassa virheasennossa, että ensin on pudotettava painoa, sitten vasta liikuttava. Jos pienennän niitä annoksia, joita valmiiksi syön, jäljelle ei jää edelleen kasa rasvaista kebabia ja vähemmän hedelmiä ja kasviksia kuin koskaan ennen. Kehoni en todellakaan kestä enää yhtäkään kuukautta puolikkaalla omenalla, vaan kasvisten osuutta täytyy lisätä nyt, eikä vasta kesän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko vielä langoilla?
Langoilla ollaan!
Älkää pliis alkako väittelemään keskenänne tässä ketjussa, vain omat näkemyksenne sellaisinaan riittävät ihan hyvin. Karppaus ei kiinnosta, koska haluan ruokavalion, josta ei tarvitse suuremmin "palautua" sitten kun tavoitepaino on saavutettu.
Suosittelen, että menet lääkäriin, jossa sulta otetaan arvot ja sen jälkeen suunnitellaan ravinto- ja liikuntaohjelma. Luultavasti tarvitset myös henkisellä puolella paljon apua, jotta "vääristyneitä malleja" mielessä saadaan muutettua. Yksin on hankala päästä alkuun tollasasa projektissa. Tsemppiä, ota rohkeasti lääkäriin yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, että menet lääkäriin, jossa sulta otetaan arvot ja sen jälkeen suunnitellaan ravinto- ja liikuntaohjelma. Luultavasti tarvitset myös henkisellä puolella paljon apua, jotta "vääristyneitä malleja" mielessä saadaan muutettua. Yksin on hankala päästä alkuun tollasasa projektissa. Tsemppiä, ota rohkeasti lääkäriin yhteyttä.
Lääkärissä ollaan oltu ja hän totesi, että uniapneaan, hirsutismiin, selkäkipuihin, jalkakipuihin, kuukautisvaikeuksiin, kosteisiin nivusiin ja muihin oireisiini auttavat vain painon pudottaminen. Kilpirauhasissani ei ole vikaa, verenpaineet ja muut normaalin rajoissa. Liikunta ei ole minulta kielletty, mutta ainoana hyvänä vaihtoehtona lääkäri piti uintia. Uinti muuten ok, mutta en todellakaan mene tämän kokoisena uimahalliin. Ensin pitää saada painoa pois, ennen kuin menen nöyryyttämään itseäni ihmisten eteen.
Ravitsemusterapeutilla olen ollut ja hän esitteli minulle ruokapyramidin ja kehoitti syömään terveellisemmin. En haluaisi kuulostaa nyt hankalalta, mutta toivoisin ihan konkreettisia neuvoja ja esimerkkejä RAVITSEMUKSESTA ja ANNOKSISTA, jotka edes jotenkin istuvat noihin rajoituksiini. Haluaisin kuulla muiden näkemyksiä ja kokemuksia terveellisistä ruoka-aineista. Esim. suolistobakteerit olivat minulle ihan uutta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko vielä langoilla?
Langoilla ollaan!
Älkää pliis alkako väittelemään keskenänne tässä ketjussa, vain omat näkemyksenne sellaisinaan riittävät ihan hyvin. Karppaus ei kiinnosta, koska haluan ruokavalion, josta ei tarvitse suuremmin "palautua" sitten kun tavoitepaino on saavutettu.
Karppauksesta ei kyllä tarvitse palautua vaan sillä tavalla voi syödä lopun ikänsä. Minä laihdutin karppauksella (hiilareita max 60g päivässä) 80kg ja tavoitepainoon päästyäni olen pysynyt samassa ruokavaliossa, joskin nyt hiilareiden suhteen vähän sallivampi, max 100g päivässä.
Juo 2 litraa vettä päivässä, mutta ei yli litraa tunnissa. Veden juominen täyttää mahaa ja ei tule syötyä niin paljoa ja se on syömiselle korvaavaa toimintaa. Chiasiemenet on terveellisiä. www.painonpudotusnetti.fi tuolta sivustolta saa tilattua ihan ilmaisen painonpudotusruokavalion sähköpostiin.
Mä lähtisin kanssa oman terveyskeskuslääkärin kautta ratkomaan tätä syömistä. Kuulostaa siltä että tarvitset myös muuta apua kuin mitä syödään ja kuinka paljon. Tsemppiä tulevaan urakkaan ja uuteen elämäntapaan.
txxx kirjoitti:
Laihduttamisen perusidea on aina sama eli sun täytyy syödä vähemmän kuin kulutat. Syötyä ja kulutettua energian määrää mitataan yleisesti kaloreilla. Eli kun sä syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, niin sä laihdut. Ja sama toimii sitten tietysti toiseen suuntaan. Siinä on laihduttamisen perusidea kaikessa lyhykäisyydessään.
Syödyt kalorit löytyy pakkauksien kyljistä ja niistä joissa ei ole merkattu kaloreita, niin esim fineli.fi sivulta löytyy. Oman kulutuksen voi arvioida jollain kalorilaskurilla, esim tolla..
https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri
Sanoit, että haluat laihtua mahdollisimman nopeasti ja kukapa ei, mutta realistisesti ottaen sulla on 1,5 vuoden urakka edessäsi. Lyhkäset, kovat muutaman viikon spurtit on kovempia kuin nyt luulet eikä ne hoida hommaa, mutta voivat lopettaa sen lyhkäseen. Joten totuttaudu vaan ajatukseen, että tämä on vuoden 2019 joululahja itsellesi. Miten tahansa teetkin ton, niin sun ei kannata alittaa 1500 kaloria/päivä. Sun sisäelimet, aivot yms tarvii ton verran toimiakseen. Itse suosittelisin ainakin 2000 kaloria/päivä.
Käytännön toteus sitten, niin kalorivajeen luomiseen on monta tapaa. Aluksi on hyvä tajuta, että sun nälän tunne on vain opittua, ei todellista. Vatsa kurniin aina samaan aikaan päivästä vain koska sä olet tottunut syömään tiettyyn aikaan. Toi tunne katoaa viikossa tai parissa. Niitä tapoja sitten, niin sä voit esim laskea tylysti kalorit. Tää on ihan hyvä tehdä joka tapauksessa, niin sä alat oppimaan miten paljon energiaa on missäkin. Jos ja kun kalorinlaskenta saattaa pitkässä juoksussa kyllästyttää, niin sä voit syödä vain ja ainoastaan normi kotiruokaa. Jätä kaikki taikinaa sisältävä pois, koska niissä on paljon kaloreita pienessä määrässä. Tai Kokeile ns pätkäpaastoa. Eli syt ainoastaan 8-10h tunnin aikana joka päivä. Noi kaksi ei kuulosta järin ihmeellisiltä, mutta ovat helppoja tapoja hoitaa homma. Pätkäpaasto kannattaa tehdä siten, että jätät aamupalan väliin ja aloitat lounaasta. Googlettamalla löytyy muitakin, joten valitset vain niistä itsellesi sopivimman.
(oli kuulemma liian pitkä viesti mulla, joten piti jakaa kahtia)
Miksi tehdä asiat vaikeaksi kun voi tehdä itselleen gmail-osoitteen ja tehdä sinne Fineliin oman ruokapäiväkirjan? Sehän kulkee mukana siellä missä älypuhelinkin kun merkitsee reaaliaikaisesti syömisensä tai jo edellisenä iltana suunnittelee syömisensä ja pitää sitten suunnitelmasta kiinni.
Mihinkään pätkäpaastoihin en suosittele ryhtymään koska ne altistavat syömishäiriölle ja ahmintaan osalla ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä lähtisin kanssa oman terveyskeskuslääkärin kautta ratkomaan tätä syömistä. Kuulostaa siltä että tarvitset myös muuta apua kuin mitä syödään ja kuinka paljon. Tsemppiä tulevaan urakkaan ja uuteen elämäntapaan.
Tk-lääkärit ovat opiskelleet yhden opintoviikon ravitsemustiedettä. Parempi on kysyä tk-lääkärille vasta myyntiin tullutta laihdutuslääkettä. Ruokavalioiden koostamisen suhteen tk-lääkärikin käyttää ihan ravitsemuspyramidia ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusta 2016 tai 2017.
Ja ennen kuin hiilihydraattikammoiset alkavat ulisemaan kuinka paljon ihmiset pakotetaan syömään pullaa niin annan esimerkin siitä, kuinka paljon kevyttä sisätyötä tekevä keski-ikäinen nainen tarvii peruna/leipä/pasta/riisi/vilja-ryhmän tuotteita. Viisi annosta vuorokaudessa on riittävästi ja sen saa kun syö kaksi desiä kaurapuuroa, suuren perunan lounaalla, yhden palan täysjyväleipää välipalana kahvitunnilla, desin täysjyväviljaa tai täysjyväviljaa sisältävää keitettyä pastaa päivällisellä sekä joko puolitoista desiä täysjyväriisipuuroa tai viipaleen täysjyväleipää iltapalaksi.
Jos haluaa vaihtaa noista vähemmän hiilihydraattia sisältäväksi muttei kuitenkaan karppiversioiksi niin sitten syöt aamulla palan siemenleipää proteiinipitoisen päällysteen kera, puolitoista desiä kasviscouscousista mukaeltua chiacouscousia lounaalla, kourallisen pähkinöitä iltapäiväkahvilla, desin keitettyä papupastaa päivällisellä ja palan ”kivikauden leipää” illalla.
Noiden hiilihydraattien lisäksi syödään tietenkin 500-800 grammaa kasviksia ja hedelmiä, gramma proteiinia per painokilo ja puoli litraa hapanmaitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissä ollaan oltu ja hän totesi, että uniapneaan, hirsutismiin, selkäkipuihin, jalkakipuihin, kuukautisvaikeuksiin, kosteisiin nivusiin ja muihin oireisiini auttavat vain painon pudottaminen. Kilpirauhasissani ei ole vikaa, verenpaineet ja muut normaalin rajoissa. Liikunta ei ole minulta kielletty, mutta ainoana hyvänä vaihtoehtona lääkäri piti uintia. Uinti muuten ok, mutta en todellakaan mene tämän kokoisena uimahalliin. Ensin pitää saada painoa pois, ennen kuin menen nöyryyttämään itseäni ihmisten eteen.
Ravitsemusterapeutilla olen ollut ja hän esitteli minulle ruokapyramidin ja kehoitti syömään terveellisemmin. En haluaisi kuulostaa nyt hankalalta, mutta toivoisin ihan konkreettisia neuvoja ja esimerkkejä RAVITSEMUKSESTA ja ANNOKSISTA, jotka edes jotenkin istuvat noihin rajoituksiini. Haluaisin kuulla muiden näkemyksiä ja kokemuksia terveellisistä ruoka-aineista. Esim. suolistobakteerit olivat minulle ihan uutta tietoa.
Ymmärrän täysin, että haluat konkreettista apua. Ihmettelen ettet ole sitä saanut. En tiedä millaista apua julkisella on sitten tarjolla mutta millainen taloudellinen tilanne sulla on, pystyisitkö esim. yksityiseltä hakea apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin, että haluat konkreettista apua. Ihmettelen ettet ole sitä saanut. En tiedä millaista apua julkisella on sitten tarjolla mutta millainen taloudellinen tilanne sulla on, pystyisitkö esim. yksityiseltä hakea apua.
Tärkeää syömisessä on säännöllisyys. En tiedä kannattaako sun suoraan ryhtyä millekään rankalle dieetille. Luultavasti et kuitenkaan kauaa jaksaisi, tärkempää on elämänmuutos ja siksi tarvitsisit siihen myös ulkopuolisen apua. Luultavasti jo pienillä muutoksilla saat aika nopeasti alkusysäyksen painonpudotukselle. Pitäisi tietää miten nykyään syöt mutta katsele, vaikka ruokien ja muiden tuotteiden kalorimääriä niin saat vähän osviittaa siitä, kuinka paljon päivän aikana nykyisellään saat kaloreita. Esim. joitakin tuotteita voi kuvitella terveelliseksi mutta näissä kuitenkin paljon sokeria ja siten kaloreita.
Jos esim. söisit aamulla pari palaa siemennäkkäriä ja tähän päälle kasvilevitettä, esim. Becelin Oliviimargarinia, lisänä broilerileikettä ja babyppinaattia. Itse syön tämän verran aamulla mutta, jos tämä sulle on liian suuri pudotus siihen mitä nykyisellään syöt niin tähän lisänä esim. kaurapuuroa ja vaikka soijamaitoa ja desin verran marjoja päälle. Juomana vettä ja esim. vihreää teetä.
Lounaalla esim. täysjyväpastaa ja kanaa ja salaattia. (Itse keitän n. nyrkillisen verran pastaa. ) Juomana vettä.
Päivällisellä esim. wokkivihanneksia ja tofua.
Illallisella vaikka samaa kuin aamiaisella. Sitten lisänä välipaloina hedelmiä ja pähkinöitä. Pähkinöissä on paljon kaloreita, joten näitä ei voi paljon päivän aikana mutta niissä on hyviä rasvoja. Sitten lisäksi päivän aikana n. 1-1,5 litraa vettä.
Herkkuja voi syödä esim. yhden suklaapatukan verran päivässä. Itse en usko mihinkään totaalikieltäytymiseen. Varsinkin kohdallasi se muutos olisi niin suuri. Tällä ruokavaliolla jo varmasti laihdut. Ennen kaikkea saat energiaa ja jaksat varmasti myös jonkin verran liikkua. Ruokavaliota voi sitten muokata ajan kuluessa.
Aloita sillä, että et JUO mitään missä on kaloreita. Siitä on helppo aloittaa ja usein limujen/maidon/kaljan litkijät juovat päivässä todella ison määrän kaloreita.
Kokosin ehdotuksen yhtä päivää varten:
Aamupala:
- keskikokoinen pala siemenleipää
- 2 dl probiootteja sisältävää ab-piimää
- 200 gramman kasvismunakas
- kurkkua 50 grammaa
Lounas:
- desi keitettyjä punaisia linssejä + 200 grammaa hernemaissipaprikaa (hemapa) +chiliä maun mukaan ja suolaa jos on aivan pakko. Sitruunamehu on hyvä suolan korvaaja! Paista sekoitus ettei jää liian vetiseksi teelusikallisella rypsiöljyä ja maista tarvitko suolaa tai sitruunamehua.
- 2 dl raejuustoa sekaisin + 150 gramman pinaatin kera, minttua mausteeksi jos maistuu.
Välipala:
- 30 grammaa suolaamatonta pähkinäsekoitusta
Päivällinen:
-300 gramman annos kvinoa-tomaatti”risottoa”
- 150 gramman pala höyrytettynä valmistettua uuniseitiä, ei ruokakermaa mutta maustaa saa senkin edestä enemmän, kalan alle 1 TL rypsiöljyä tai voipaperi ettei pala kiinni
- 150 grammaa sekasalaattia vaikkapa salaatista, tomaatista, kurkuista, retiisistä jne mikä sattuu olemaan edullista
Iltapala:
-keskikokoinen pala siemenleipää
- 25 grammaa Polar 9%-sulatejuustoa
- vaikkapa paprikaa leivän päälle
- probioottipiimää desi
Päivän kalorit 2181 kcal
Päivän hiilihydraatit 114 grammaa
Päivän rasvat 120 grammaa
Kannattaa muistaa, että ruoan määrä tietenkin vähenee kun keho kevenee eli tällä tyylillä mutta eri ruoka-aineita vaihdellen voi koostaa seuraavien päivien ruokalistoja. Ab-probioottipiimää suosittelen juomaan jotta suoliston bakteerifloora tasapainottuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kokosin ehdotuksen yhtä päivää varten:
Aamupala:
- keskikokoinen pala siemenleipää
- 2 dl probiootteja sisältävää ab-piimää
- 200 gramman kasvismunakas
- kurkkua 50 grammaaLounas:
- desi keitettyjä punaisia linssejä + 200 grammaa hernemaissipaprikaa (hemapa) +chiliä maun mukaan ja suolaa jos on aivan pakko. Sitruunamehu on hyvä suolan korvaaja! Paista sekoitus ettei jää liian vetiseksi teelusikallisella rypsiöljyä ja maista tarvitko suolaa tai sitruunamehua.
- 2 dl raejuustoa sekaisin + 150 gramman pinaatin kera, minttua mausteeksi jos maistuu.
Välipala:
- 30 grammaa suolaamatonta pähkinäsekoitusta
Päivällinen:
-300 gramman annos kvinoa-tomaatti”risottoa”
- 150 gramman pala höyrytettynä valmistettua uuniseitiä, ei ruokakermaa mutta maustaa saa senkin edestä enemmän, kalan alle 1 TL rypsiöljyä tai voipaperi ettei pala kiinni
- 150 grammaa sekasalaattia vaikkapa salaatista, tomaatista, kurkuista, retiisistä jne mikä sattuu olemaan edullistaIltapala:
-keskikokoinen pala siemenleipää
- 25 grammaa Polar 9%-sulatejuustoa
- vaikkapa paprikaa leivän päälle
- probioottipiimää desiPäivän kalorit 2181 kcal
Päivän hiilihydraatit 114 grammaa
Päivän rasvat 120 grammaaKannattaa muistaa, että ruoan määrä tietenkin vähenee kun keho kevenee eli tällä tyylillä mutta eri ruoka-aineita vaihdellen voi koostaa seuraavien päivien ruokalistoja. Ab-probioottipiimää suosittelen juomaan jotta suoliston bakteerifloora tasapainottuisi.
Kalorinkulutuslaskukurin mukaan poltat vuorokaudessa 2930 kcal eli tuossa tulee noin 750 kcal:n vajaus päivässä. 7000 kcal on yksi kilo rasvaa. Liian nopeasti ei kannata laihduttaa koska iho jää roikkumaan ja voi syntyä puutostiloja liian vähillä kaloreilla.
Näitä mahdollisia aterioita suunnitellessa helpottaisi, jos tietäisi millaiset kokkaustaidot sulla on? Onko kaalin lisäksi jotain muita raaka-aineita, joita et syö? Millaisella päivärytmillä elät? Syötkö mieluummin ilta- vai aamupainotteisesti? Syötkö mieluummin useita pieniä aterioita vai harvemmin tasakokoisia annoksia? Onko sulla joku aika päivästä, jolloin syöt "julkisesti" tms. koulussa tai töissä? I
han näillä tiedoilla ei voi antaa mitään valmista ohjetta ja sanoa, että syö noin. Voisiko ravitsemusterapeutille pyytää vielä uutta lähetettä ja painottaa tai ihan sanoa suoraan, että tarvitset ihan konkreettista ateriasuunnitelmaa.
Hernekeitto ja puuro on jo hyvä alku. Puuroahan voi syödä lämpimänä tai tekemällä tuorepuuro jääkaappiin tekeytymään (siis kaurahiutaleita, tilkka vettä, yksi kiivi, jogurttia/rahkaa(oma suosikkini Skyrin mansikkajuustokakku, muista en välitä) ja sekoitetaan ja päälle mustikoita). Tätäkin voi varioida. Tämä uppoaa minulle aamuisin/välipalana/iltapalana. Munakkaat ovat helppoja valmistaa ja niihin voi lisätä tomaattia, pinaattia, kevätsipulia, mausteita, kesäkurpitsaa, tonnikalaa, herkkusieniä, leikkelettä ja juustoa -oikeastaan aika rajattomasti. Itse syön lämpimät ruuat aika tavallisesti ja koitan pitää huolen, että aterialla on proteiinin- ja rasvanlähde, vihreää ja hiilaria. Oma suosikkini on uuniperunat/bataattilohkot ja uunikasvikset - laiska kokki laittaa kaikki ainekset samalle pellille ja maustaa. Öljyäkin voi käyttää, mutta ei pidä uittaa. Toisaalta minusta rasvankaan käyttöä ei kannata pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin minä laihdun näin; syön, kun on nälkä, eli heti kun iskee mieliteko. Koitan, jos menee ohi vedellä, jos ei lasken paljonko on aikaa edellisestä ateriasta ja mitä se sisälsi ja sen perusteella valitsen ruokani.
Kannattaa myös liikkua jokapäivä vähintään tunti. Esim. Uinti tai kävely. Kävelykin voi olla 3 20 min. Lenkkiä.
Syön esim.
Leipää, valmis salaatteja, rahkoja, proteinivanukkaita, valmisaterioita, tavallisia kotiruokia, itsetehtyjä salaatteja,puuroaja, hedelmiä, kreikkalaistajugurttia marjoilla, munakasta, raejuustoa jne.
Syön välillä myös pitsaa ym. Mutta maks. Joka toinen päivä ja yhdellä aterialla, seuraavat on sitten just hedelmiä ja rahkaa tms.
Älä tee mitään erikoisruokavaliota vaan jätä sokeri pois ja vähennä hiilareita ja ennenkaikkea älä anna nälän tulla.
Näin pystyt pudottamaan n. 3-4 kg kkMiksi alapeukkuja?!
Olen itse ylipainoinen, ollut samaa BMI-lohkoa kuin ap on nyt. Silloin kun ihminen on syönyt itselleen sairaalloisen lihavuuden, on vaikea erottaa onko "nälkä" oikeaa nälkää, puutostilasta johtuvaa mielitekoa vai elintavoista johtuvaa mielitekoa. Se, että normaalipainoisena ensimmäinen reaktio nälkään on kyseenalaistaminen, ei kuulosta terveeltä. Asiaan perehtyneenkin on vaikea tarkasti arvioida mitä ja kuinka paljon edellinen ateria on sisältänyt, sen perusteella ei voi tehdä oikeasti hyödyllistä valintaa seuraavalla aterialla, varsinkaan jos nälkä on jo huomattava. Proteiinirahkat, proteiinivanukkaat ja valmisateriat eivät mielestäni ole kovin terveellisiä puhumattakaan siitä, että joka toinen päivä syö pitsaa. Onhan pitsaa mahdollista syödä joka päivä lihomatta, mutta koita nyt muistaa, että sä neuvot tässä sairaalloisen ylipainoista nuorta ihmistä, joka selkeästi tarvitsee ja haluaa saada lautaseltaan terveyttä ja hyvinvointia.
Kuka sanoi, että olen normaalipainoinen? Olen laihtunut ja laihdutan edelleen. Joo ei varmaan terveellistä, mutta pystyy noudattamaan.
Olen koittanut kaikki mahdolliset kuurit, dieetit ja karppaukset. Laihtunut ja lihonut vielä isommaksi.
Kyllähän sitä muutaman viikon jaksaa, mutta pitemmän päälle ei.
Jos ap on tähän asti tilannut jättisatsin noutoruokaa ovelle jo se on positiivinen muutos, että kävelee lähikauppaan hakemaan mikroaterian tai salaatin, jossa ehkä n
300-400 kcl annos. Tämän voi toistaa 4x päivässä niin on jo menty eteenpäin.
Toki parempi jos kokkailee jotain terveysaterioita ja aloittaa salitreenin, mutta kumpaa on realisempaa noudattaa, niin että ei repsahda vanhoihin elintapoihin?
Tässä kerroin mikä toimi minulla. Miksi ei voi toimia muilla?
Karppaus vei kaikki voimani ja kalorien laskeminen sai kourimaan nälässä ja ahmimaan, pussikeittokuurista ei tullut pitemmän päälle kuin lisäkiloja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin minä laihdun näin; syön, kun on nälkä, eli heti kun iskee mieliteko. Koitan, jos menee ohi vedellä, jos ei lasken paljonko on aikaa edellisestä ateriasta ja mitä se sisälsi ja sen perusteella valitsen ruokani.
Kannattaa myös liikkua jokapäivä vähintään tunti. Esim. Uinti tai kävely. Kävelykin voi olla 3 20 min. Lenkkiä.
Syön esim.
Leipää, valmis salaatteja, rahkoja, proteinivanukkaita, valmisaterioita, tavallisia kotiruokia, itsetehtyjä salaatteja,puuroaja, hedelmiä, kreikkalaistajugurttia marjoilla, munakasta, raejuustoa jne.
Syön välillä myös pitsaa ym. Mutta maks. Joka toinen päivä ja yhdellä aterialla, seuraavat on sitten just hedelmiä ja rahkaa tms.
Älä tee mitään erikoisruokavaliota vaan jätä sokeri pois ja vähennä hiilareita ja ennenkaikkea älä anna nälän tulla.
Näin pystyt pudottamaan n. 3-4 kg kkMiksi alapeukkuja?!
Olen itse ylipainoinen, ollut samaa BMI-lohkoa kuin ap on nyt. Silloin kun ihminen on syönyt itselleen sairaalloisen lihavuuden, on vaikea erottaa onko "nälkä" oikeaa nälkää, puutostilasta johtuvaa mielitekoa vai elintavoista johtuvaa mielitekoa. Se, että normaalipainoisena ensimmäinen reaktio nälkään on kyseenalaistaminen, ei kuulosta terveeltä. Asiaan perehtyneenkin on vaikea tarkasti arvioida mitä ja kuinka paljon edellinen ateria on sisältänyt, sen perusteella ei voi tehdä oikeasti hyödyllistä valintaa seuraavalla aterialla, varsinkaan jos nälkä on jo huomattava. Proteiinirahkat, proteiinivanukkaat ja valmisateriat eivät mielestäni ole kovin terveellisiä puhumattakaan siitä, että joka toinen päivä syö pitsaa. Onhan pitsaa mahdollista syödä joka päivä lihomatta, mutta koita nyt muistaa, että sä neuvot tässä sairaalloisen ylipainoista nuorta ihmistä, joka selkeästi tarvitsee ja haluaa saada lautaseltaan terveyttä ja hyvinvointia.
Kuka sanoi, että olen normaalipainoinen? Olen laihtunut ja laihdutan edelleen. Joo ei varmaan terveellistä, mutta pystyy noudattamaan.
Olen koittanut kaikki mahdolliset kuurit, dieetit ja karppaukset. Laihtunut ja lihonut vielä isommaksi.
Kyllähän sitä muutaman viikon jaksaa, mutta pitemmän päälle ei.
Jos ap on tähän asti tilannut jättisatsin noutoruokaa ovelle jo se on positiivinen muutos, että kävelee lähikauppaan hakemaan mikroaterian tai salaatin, jossa ehkä n
300-400 kcl annos. Tämän voi toistaa 4x päivässä niin on jo menty eteenpäin.
Toki parempi jos kokkailee jotain terveysaterioita ja aloittaa salitreenin, mutta kumpaa on realisempaa noudattaa, niin että ei repsahda vanhoihin elintapoihin?
Tässä kerroin mikä toimi minulla. Miksi ei voi toimia muilla?
Karppaus vei kaikki voimani ja kalorien laskeminen sai kourimaan nälässä ja ahmimaan, pussikeittokuurista ei tullut pitemmän päälle kuin lisäkiloja jne.
Karppaus ei sovi kaikille, mutta on myös mahdollista, ettet ollut sisäistänyt karppauksen ideaa, monet täälläkin puhuu, et karppauksessa syödään paljon proteiinia, väärin, siinä syödään paljon rasvaa, koska energia tulee hiilareiden sijaan rasvasta. Karppauksessa ei myöskään lasketa kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus päästä lihavuusleikkaukseen koska bmi on riittävä ja sinulla on uniapnea.
Ap, voitko kertoa aikaisemman ruokavaliosi?
Voit kutsua minua ilkeäksi mutta uskon että muutos sun edellisen ruokavalion ja uuden kohdalla olisi aivan liian suuri.
Olet varmasti lapannut aika paljon sokeria, rasvaa, hiilihydraatteja ja lisäaineitä suuhusi?
Nyt haluaisit tehdä täyskäännöksen ja syödä hyviä rasvoja ja vitamiineja, ekologisesti mutta halvalla, nopeita tuloksia, kaipaat vaihtelua ja pakastimessa ei ole paljoa tilaa.
Näillä antamillasi kriteereillä suosittelin alkuun päivittäistä 5km kävelylenkkiä ja annosten pienentämistä. Saat helposti tällä ohjeella kiloja putoamaan ja jos vielä kolmen kuukauden jälkeen sinulla on intoa niin sitten rupeat hiljalleen muuttamaan ruokavaliotasi. Netti on täynnä ohjeita.