Miksi Kela velvoittaa elättämään avopuolison?
Avioliitossa puolisoiden tulee osallistua yhteiseen talouteen ja toistensa elatukseen kykynsä mukaan. Avioliitossa elatusvelvollisuudesta säädetään suoraan laissa. Avoliittoa koskevaa tällaista lainsäädäntöä ei ole.
Miksi sitten Kela ottaa huomioon avopuolison tulot?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että käytännössä monet avoparit elättävät toinen toisiaan, ja siksi ruokakunta käsite on hyvä olla olemassa.
Tämä sanottua, koen hyvin typeräksi että minä opiskelijana en voi muuttaa poikaystäväni kanssa yhteen, sillä menettäisin kokonaan asumistukeni. Poikaystäväni tulot ovat alle 2000 kuukaudessa. Asumme pk-seudulla. Samaan aikaan kaksioita on valtavasti vapaana, ja yksiöistä huutava pula.
Jos tulevaisuudessa muutamme yhteen, muutamme siten että hänen kirjansa ovat muualla. Tällöin saan asumistuen. En koe minkäänlaista moraalista pistosta jos joku noin toimii. Eri asia jos on joku lääkäri/asianajaja jne puolisona.
Väärin. Ei ole Kelan syy, että ette voi muuttaa yhteen. Te ette voi muuttaa yhteen, koska haluat elää veronmaksajien kustannuksella. Oletko koskaan edes harkinnut sitä vaihtoehtoa, että opiskelisit ammattiin ja menisit töihin ja voisitte ihan rehellisesti ja avoimesti solmia avoliiton poikaystäväsi kanssa?
Korjaan sen verran, että opiskelija ilmeisesti jo oletkin. Mikä kiire teillä sitten on yhteen, jos kyseessä on vain väliaikainen tilanne? Miksi veronmaksajien pitäisi elättää teitä sen sijaan, että seurustelisitte ilman avoliittoa siihen saakka, että molemmat olette töissä?
Vierailija kirjoitti:
Hulvatonta. Avoliitolle vaaditaan samoja oikeuksia kuin avioliitolle (mm. ositus erossa, oikeus yhteiseen sukunimeen), mutta velvollisuudet ei sitten kelpaakaan.
Avoliittoa ei mitenkään voi muuttaa yhdenmukaiseksi avioliiton kanssa. Entä jos avoliitossa elävät ovat vielä tahoillaan naimisissa edellisten puolisoidensa kanssa? Tiedän tapauksia, joissa on asuttu jo uuden kanssa vaikkei eroa edellisestä ole edes laitettu vireille. Pitäisikö avoliitosta naimisissa olevan kanssa tehdä rikos?
Tässä ei nyt monet ole tajunneet sitä pointtia, että jos ihmisiä ei laskettaisi automaattisesti avopuolisoiksi tukien määrä tippuisi, kun ihmiset uskaltaisivat muuttaa yhteen kumppaneittensa kanssa ilman pelkoa siitä, että jääkö täysin toisen elätettäväksi.
Otetaan esimerkkilaskenta, itse asun yksin halvimmassa mahdollisessa yksiössä mitä olen paikkakunnaltani löytänyt. Vuokrani on n. 370 euroa kuukaudessa. Täysi asumistuki tähän olisi 275 euroa.
Jos muuttaisin tilanteessa jossa ainoa tuloni olisi työttömyysturva + asumistuki vaikka miesystäväni kanssa kaksioon, jossa vuokra olisi 520 euroa ja miesystäväni tienaisi nettona 1500 euroa en saisi lainkaan asumistukea. Joutuisin silti maksamaan pulet vuokrasta ja muista kuluista joten en mitenkään uskaltautuisi muuttamaan yhteen hänen kanssaan vaan jäisin ainakin vähintään kirjoille yksiööni, josta maksettaisiin 275 euroa suoraan veronmaksajien rahoista.
Mutta otetaan tilanne, jossa meidät molemmat laskettaisiin omiksi ruokakunniksemme, jolloin minun vuokrani olisi 260 euroa, kela maksaisi tällöin minulle n. 200 euroa asumistukea ja valtio säästäisi 75 euroa ja minä voisin uskaltautua ehkä muuttamaan miesystäväni kanssa saman katon alle, tutustua kunnolla arjen kautta ja ehkä jonain päivänä mennä naimisiin ja synnyttää niitä tulevia veronmaksajia, kun kerran niin huolissaan siitä syntyvyydestä ollaan. Miesystävällenihän valtio ei edelleen asumistukea maksaisi, joten valtio vain säästäisi sillä, että minä muuttaisin saman katon alle.
Ja tiedän, että työttömyyden viha nostaa päätänsä, mutta sanotaan, että ihan sama tilanne olisi jos olisin opiskelija, sairaslomalla tai eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei nyt monet ole tajunneet sitä pointtia, että jos ihmisiä ei laskettaisi automaattisesti avopuolisoiksi tukien määrä tippuisi, kun ihmiset uskaltaisivat muuttaa yhteen kumppaneittensa kanssa ilman pelkoa siitä, että jääkö täysin toisen elätettäväksi.
Otetaan esimerkkilaskenta, itse asun yksin halvimmassa mahdollisessa yksiössä mitä olen paikkakunnaltani löytänyt. Vuokrani on n. 370 euroa kuukaudessa. Täysi asumistuki tähän olisi 275 euroa.
Jos muuttaisin tilanteessa jossa ainoa tuloni olisi työttömyysturva + asumistuki vaikka miesystäväni kanssa kaksioon, jossa vuokra olisi 520 euroa ja miesystäväni tienaisi nettona 1500 euroa en saisi lainkaan asumistukea. Joutuisin silti maksamaan pulet vuokrasta ja muista kuluista joten en mitenkään uskaltautuisi muuttamaan yhteen hänen kanssaan vaan jäisin ainakin vähintään kirjoille yksiööni, josta maksettaisiin 275 euroa suoraan veronmaksajien rahoista.
Mutta otetaan tilanne, jossa meidät molemmat laskettaisiin omiksi ruokakunniksemme, jolloin minun vuokrani olisi 260 euroa, kela maksaisi tällöin minulle n. 200 euroa asumistukea ja valtio säästäisi 75 euroa ja minä voisin uskaltautua ehkä muuttamaan miesystäväni kanssa saman katon alle, tutustua kunnolla arjen kautta ja ehkä jonain päivänä mennä naimisiin ja synnyttää niitä tulevia veronmaksajia, kun kerran niin huolissaan siitä syntyvyydestä ollaan. Miesystävällenihän valtio ei edelleen asumistukea maksaisi, joten valtio vain säästäisi sillä, että minä muuttaisin saman katon alle.
Ja tiedän, että työttömyyden viha nostaa päätänsä, mutta sanotaan, että ihan sama tilanne olisi jos olisin opiskelija, sairaslomalla tai eläkeläinen.
Miksi sinä joutuisit maksamaan puolet vuokrasta ja muista kuluista? Tämähän on se pointti, että kun muutetaan yhteen niin halutaan huolehtia toisesta, ei minun avopuolisoni laittaisi minua maksamaan puolta menoista jos tuloni olisivat murto-osa hänen tuloistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä joutuisit maksamaan puolet vuokrasta ja muista kuluista? Tämähän on se pointti, että kun muutetaan yhteen niin halutaan huolehtia toisesta, ei minun avopuolisoni laittaisi minua maksamaan puolta menoista jos tuloni olisivat murto-osa hänen tuloistaan.
Otetaan mieluummin tilanne, jossa ensin hankit itsellesi sellaisen koulutuksen, jolla työllistyt, ja vasta sitten alat synnyttää niitä tulevia veronmaksajia. Vai ajattelitko, että nekin hankit perusturvan varassa ja veronmaksajat maksavat?
Voi luoja mitä minä-minä-minä -keskeisyyttä! Ei muuten ole ollenkaan huono ajatus joka tapauksessa tutustua siihen toiseen ihmiseen seurustelemalla ja muuttaa avoliittoon vasta sitten, kun on varma että haluaa sitoutua toiseen loppuiäkseen. Se, haluaako lisäksi vielä mennä avioliittoon, on sitten makuasia. Usko tai älä, niin lukemattomat ihmiset pitävät itsestäänselvyytenä ensin seurustella ja tutustua, sitten vasta muuttaa saman katon alle.
Tässä näkyy tämän päivän iso ongelma:
Ihmiset eivät miellä vastuutaan omasta/perheensä/avokkinsa hyvinvoinnista.
Tukipohjainen elämä turruttaa ymmärtämään mistä ne tuet maksaa.
Jos kelan papereissa lueteltaisiin että Annin toimeentulotuen kustantavat Mika, Maria, Ellu, Kalle ja Ville verorahoillaan niin sitten ehkä konkretisoituisi sekin että oman miehen rooli voisi olla isompi.
Ihan nyt riippumatta siitä, että mitä laissa sanotaan, niin onhan se vähän kummallista asua ja muodostaa "perhe" tai perhe ihmisen kanssa, mutta jättää huolehtimatta hänestä. Tietenkin tuossa ap:n ajatuksen takana on se, että joku muu maksaa teidän kulut, mutta minusta meidän pitäisi edelleen toimia niin, että ihmiset huolehtivat omista ja lähestensä hyvinvoinnista.
Saattaa olla naivia mutta perheenjäsenten tulisi olla ensisijassaa vastuussa toisistaan.
Kun seuraan tuttavapiiriäni niin moni lapsi elää esim äidin ja äidi kolmannen mieskaverin kanssa. Ja isä elää uuden naisystävän kanssa jonka lasten isällä taas on uus perhe jne jne jne.
On siinä Kelalla tietämistä.
Väärin. Ei ole Kelan syy, että ette voi muuttaa yhteen. Te ette voi muuttaa yhteen, koska haluat elää veronmaksajien kustannuksella. Oletko koskaan edes harkinnut sitä vaihtoehtoa, että opiskelisit ammattiin ja menisit töihin ja voisitte ihan rehellisesti ja avoimesti solmia avoliiton poikaystäväsi kanssa?