Tekokuituvaatteita ja telttakaapuja: Lindex-liikkeitä suljetaan
Ei ihme. Kyllä ne vaatteet sen verran outoja ovat.
Kommentit (65)
Ostan 99% alusvaatteista sieltä, että sääli sikäli. Lindexillä on meille pienipovisille ihan hyvin rintaliivejä (kaiketi nuorille tarkoitettu, mutta löytyy toisinaan ihan asiallisissakin väreissä).
Muut vaatteet... Ikävän usein viskoosia. Neuleet ihan kivoja, mutta surku ostaa akryylia. No sukkahousut ihan ok, parempia kuin hm.
Olen huomannut saman. Joskus 10 vuotta sitten löysin sieltä yhden aarteeni: mustan tyköistuvan pitkähihaisen puuvillamekon, jonka tyyppistä olen odottanut saapuvaksi uudelleen. Ostin sen alennusmyynnistä 10 eurolla. Sittemmin aikuisten vaatteet ovatkin muuttuneet oudoiksi teltoiksi ja liehuiksi. Olen hivenen tiimalasivartaloinen ja näytän noissa vaatteissa perunasäkiltä. Ainoastaan pari kietaisupaitaa ja äitiysfarkut ovat istuneet odotus/imetysaikana hyvin. Lastenvaatteista kivoja löytyy vauvoille ja erityisesti pojille. Taaperoiän jälkeen en ole löytänyt sieltä tytölle enää oikein mitään.
Pakko luovuttaa Lindexin suhteen ja siirtyä muihin liikkeisiin. Itse tykkäsin kyllä Seppälästä ihan nyt loppuun asti. Löysin sieltä parhaiten sopivat housut ja alusvaatteet. Kaipaan kovasti liikettä takaisin. Siellä oli myös kivoja nuorten vaatteita. Tosin loppua kohden sielläkin alkoi vaatteiden muoto muuttua säkkimäisiksi. En tiedä mikä kumma tämä säkkimuoti oikein on.
Monet Lindexin vaatteet ovat ihan valtavan suuria, materiaali heikohkoa (kuten muuallakin) ja samalla hinnat lähteneet kohoamaan. Katselin juuri yhtä pallokuvioista kauluspaitaa ja se taisi maksaa 39,95e! Jätin kauppaan. Koko kaupasta onnistuin löytämään kaksi v-aukkoista puuvilla t-paitaa 14,99e. Se olikin hyvä löytö aikoihin ja vaatteen tuotelapussa luki jotain luxury product tai premium quality. :D
Hyviä tissiliivejä tuolta kyllä saa, muu on paskaa.
Vierailija kirjoitti:
No mistä enää nykypäivänä löytää hyvää ja laadukasta vaatetta?
Ei mistään.
Kirppikseltä. Juuri ostin eurolla villakangashameen, 98% villaa ja 2% elastaania. Vaateliikkeissa todnäk luvut päinvastoin ja hinta yli 30€.
Aidon nahkatakin löysin myös kirppikseltä hintaan 20€.
Yhtäkään kertakäyttöistä muovivaatetta en enää osta.
Lindexin vaatteet on ihan ok, varsinkin lastenvaatteet. Mutta aivan ylihintaisia laatuunsa nähden, varsinkin vauvan vaatteet. Täysin samaa tasoa esim. H&M vaatteiden kanssa, mutta hinta kuitenkin paljon enemmän.
Juuri Lindexin tyyppisellä kaupalla on vaikuttanut varmasti paljon tämä 2000-luvun vaatteiden raaka-aineiden kallistuminen. Kun raaka-aineet kallistuvat kaupalla on 2 vaihtoehtoa: nostaa hintaa tai tinkiä kustannuksista =laadusta. Suurin osa valmistajista valitsi jälkimmäisen, kait laskelmoiden ettei laadun laskeminen haittaa kun muoti kuitenkin vaihtuu tiheään eikä ole tarkoitettu oikeaan kulutukseen.
Käytännössä siis vaatteiden hinnat ovat pysyneet samoissa mutta sillä rahalla saa entistä huonompaa laatua. Toisaalta ne merkit jotka eivät tinkineet laadusta joutuivat nostamaan hintoja, ja vaikuttavat entistä kalliimmilta.
Laatuakaan ei kuitenkaan voi laskea loputtomiin. Suuri osa kuluttajista ei ole fashionistoja jotka haluaisivat kertakäyttömuotia, vaan ihan normaaleja ihmisiä jotka haluavat normaaleja vaatteita jotka eivät ole täyttä p**kaa. Lindex on ollut näitä laadusta tinkijöitä, mutta se tie alkaa tulla päähänsä. Kun laadusta on kerran lähdetty tinkimään, kuluttajien mielikuvaa on enää vaikea muuttaa vaikka tuotteet paranisivatkin.
Kun yhtälöön vielä lisätään, että koko Stockmann-konserni on ollut koko viimeisen vuosikymmenen huonosti johdettu tappiota tuottava ja kutistuva firma, ei emoyhtiöstäkään ole odotettavissa apuja. Eiköhän Lindexkin vetele viimeisiään. Kohta alkavat loppualet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin Lindexistä farkut. Kestivät työmatkakäytössä noin 3 kuukautta. Töissä käytin työvaatteita eli olivat käytössä tosiaan aika vähän.
Mistäs yhtään sen kestävämpiä farkkuja nykyisin saa. Eihän ne suurelta osin edes enää ole puuvillaa ne kankaat. Ostin syksyllä tyttärelle kahdet farkut, toiset LiuJo ja toiset Tiger merkkiset. Hintaa niillä oli reilu 130 e/ kpl ja Tigerit hipui haaroista puhki jouluun mennessä ja ne toiset jouduin paikkaamaan tällä viikolla.
Kuka maksaa farkuista 130 e? Korkeintaan viisikymppiä saavat farkut maksaa, ja kestävät kuitenkin noin vuoden ahkerassa käytössä. Ehkä parikin vuotta. Ja alennusmyynnit on keksitty.
Niinpä. Mä ostan Prismasta farkkuni. Hinta 20-50e. Kestää ainakin sen vuoden ja ihan hyvän näköisiä on.
Vierailija kirjoitti:
Monet Lindexin vaatteet ovat ihan valtavan suuria, materiaali heikohkoa (kuten muuallakin) ja samalla hinnat lähteneet kohoamaan. Katselin juuri yhtä pallokuvioista kauluspaitaa ja se taisi maksaa 39,95e! Jätin kauppaan. Koko kaupasta onnistuin löytämään kaksi v-aukkoista puuvilla t-paitaa 14,99e. Se olikin hyvä löytö aikoihin ja vaatteen tuotelapussa luki jotain luxury product tai premium quality. :D
Heh heh...10 vuotta sitten en olisi voinut kuvitellakaan maksavani t-paidasta tuota enempää. Tämän kuun alussa päätin sitten repäistä ja ostin hyvämaineiselta mutta suht tuntemattomalta (ei ainakaan isoa brändilisää) perust-paidan 80 euroa hintaan. Sain vielä pienen alennuksen, ovh oli 90 jotain.
Testattuani paitaa totesin, että markettitoppien ostaminen loppui minun osalta tähän. Uudessa paidassani on erinomainen istuvuus. Kangas on ehkä 3x paksumpaa kuin vertailukappaleissa jotka ovat ketju/markettilaatua, pehmeää ja sileää. Ei mitenkään tönkköä tai ylipaksua, vaan sellaista hyvällä tavalla jämäkän tuntuista ettei rintsikat kuulla läpi. Saumat ei kierrä, ompeleet on päätelty kunnolla. Joustavuus on ihan normaali, vaikka materiaali on 100% puuvillaa. Eli ei elastaania lainkaan, mikä yksistään pidentää käyttöikää ja parantaa pesunkestävyyttä. Ulkonäöltään paita on aivan perusmalli, mutta silti se näyttää jotenkin epämääräisen laadukkaalta. Johtuu luultavasti juuri tuosta kankaan laadusta.
Uusi suunnitelmani: sitä mukaa kun nykyinen toppivuori kuluu, korvaan ne muutamalla tällaisella ja pärjään loistavasti sekä vähemmällä että kauempaan. Luultavasti onnistun pitkällä tähtäimellä jopa säästämään rahaakin koska uusien ostamisen tarve vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mä ostan Prismasta farkkuni. Hinta 20-50e. Kestää ainakin sen vuoden ja ihan hyvän näköisiä on.
Niin, tuota, laadukkaat farkut kestävät vähintään 3-5 vuotta, jos ovat 100% tukevaa puuvillaa niin kauemmin.
Jos kuvittelet vuoden kestävien farkkujen olevan kohtuullista peruslaatua, et ole laadukasta koskaan kokeillutkaan.
Minä olen kyllä ihan tykännyt Lindexistä viime vuosina. Ei sieltä ehkä laadukkaimpia luonnonmateriaaleja löydy, mutta eipä tuolla hinnalla löydy mistään muualtakaan.
Ostan sieltä juurikin perus mekkoja, alushousuja, alustoppeja, sukkahousuja ja joskus bleisereitä tai kauluspaitoja. Ihan kivoja ja minulla kyllä kaikki vaatteet ovat kestäneet tosi hyvinä yllättävänkin pitkään. Juuri ihmettelin että vuonna 2012 ostetut Lindexin mekot (jotka ovat olleet tosi kovalla käytöllä) ovat vielä tosi hyväkuntoisia!
Lapselle en sieltä ole mitään löytänyt, Lindexin lastenvaatteet on aika leveitä malliltaan ja eivät sovi luikulle pojalleni. Minun pyöreät muotoni sen sijaan kiittävät Lindexin vähän leveämpää lestiä :)
Stockmann-konserni kutistuu jälleen. Kuinkahan kauan kuolinkamppailu kestää?
Ihme valitusta. En ole ostanut enää vuosiin vaatteita. Kuljen vanhoissa rytkyissä, kun ei kiinnosta maksaa rahaa huonosta laadusta. Se on kuulkaas myös ympäristöteko, kun et osta mitään uusia vaatteita enää. Ihan samalla lailla ne kalliit vaatteet tuhoavat luontoa. Kohta ei varmaan puuvillaa edes saa mistään kuten ei kaakaotakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin Lindexistä farkut. Kestivät työmatkakäytössä noin 3 kuukautta. Töissä käytin työvaatteita eli olivat käytössä tosiaan aika vähän.
Mistäs yhtään sen kestävämpiä farkkuja nykyisin saa. Eihän ne suurelta osin edes enää ole puuvillaa ne kankaat. Ostin syksyllä tyttärelle kahdet farkut, toiset LiuJo ja toiset Tiger merkkiset. Hintaa niillä oli reilu 130 e/ kpl ja Tigerit hipui haaroista puhki jouluun mennessä ja ne toiset jouduin paikkaamaan tällä viikolla.
Järkyttävän huonolaatuisia tuon hintaisiksi vaatteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ai! Mun suosikki vaatekauppa on ollu just Lindex viimeiset 2-3 vuotta. Lapsuudesta muistelen, että silloin oli Seppälän vaatteet trendikkäämpiä ja Lindexillä tätimuotia. Joko musta on tullut nyt sitten virallisesti tätimuodin kuluttaja, tai sitten lindex on vihdoin hoksannut lopettaa mummelimekkojen suunnittelun ja alkaa tehdä nuorten ihmisten vaatteita.
N26
Kappas vaan! Olen itse täti, mutta Lindex vaatteet ovat mullekin liian tätimäisiä.
Toisaalta nuoret eivät muista minkälaisia olivat hyvin istuvat ja laadukkaista materiaaleista tehdyt vaatteet, joten teille varmaan heikolaatuiset keinokuituhalaatit ovat sama kuin nuorisomuoti. Siihen teidät on kasvatettu, ressukat, Henkamaukan opastuksella ja muut liikkeet seurasivat perässä. Nyt sitten joutvat lopettamaan, koska kuka sellaista moskaa haluaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaapuja on myynnissä joka puolella. Suomessahan nämä menevät kaupaksi, kun on omenavartaloiset ostajat.
Minä olen lyhyt omenavartaloinen mutta en osta sen enempää Lindexin kuin Marimekon kaapuja. Eivät iikein pue ketään ja näyttävät yöpaidoilta ja useimmat ovat vielä puoli metriä liian pitkiä. Olen ruvennut ostamaan vähemmän mutta laadukkaampaa ja olen löytänyt pari vaatekauppaa josta löydän sopivia vaatteita. Ovat vielä sopivia pituudenkin puolesta. Vähän ovat kalliimpia mutta kun löytää hyvän vaatteen niin sitä voi pitää kauemmin. Vaatteet eivät ole suomalaisia vaan euroopan maista, sitä en tiedä missä kaukoidässä ne tehdään. Kankaan laadussa on myös selkeä ero.
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta. En ole ostanut enää vuosiin vaatteita. Kuljen vanhoissa rytkyissä, kun ei kiinnosta maksaa rahaa huonosta laadusta. Se on kuulkaas myös ympäristöteko, kun et osta mitään uusia vaatteita enää. Ihan samalla lailla ne kalliit vaatteet tuhoavat luontoa. Kohta ei varmaan puuvillaa edes saa mistään kuten ei kaakaotakaan.
Anteeksi. Juuri ostin itselleni vaatetta. Olisi varmaan pitänyt sitten alasti kulkea raskauden aikana ja sen jälkeinen aika kun en mahdu normaaleihin vaatteisiini. Pahoitteluni.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh...10 vuotta sitten en olisi voinut kuvitellakaan maksavani t-paidasta tuota enempää. Tämän kuun alussa päätin sitten repäistä ja ostin hyvämaineiselta mutta suht tuntemattomalta (ei ainakaan isoa brändilisää) perust-paidan 80 euroa hintaan. Sain vielä pienen alennuksen, ovh oli 90 jotain.
Testattuani paitaa totesin, että markettitoppien ostaminen loppui minun osalta tähän. Uudessa paidassani on erinomainen istuvuus. Kangas on ehkä 3x paksumpaa kuin vertailukappaleissa jotka ovat ketju/markettilaatua, pehmeää ja sileää. Ei mitenkään tönkköä tai ylipaksua, vaan sellaista hyvällä tavalla jämäkän tuntuista ettei rintsikat kuulla läpi. Saumat ei kierrä, ompeleet on päätelty kunnolla. Joustavuus on ihan normaali, vaikka materiaali on 100% puuvillaa. Eli ei elastaania lainkaan, mikä yksistään pidentää käyttöikää ja parantaa pesunkestävyyttä. Ulkonäöltään paita on aivan perusmalli, mutta silti se näyttää jotenkin epämääräisen laadukkaalta. Johtuu luultavasti juuri tuosta kankaan laadusta.
Uusi suunnitelmani: sitä mukaa kun nykyinen toppivuori kuluu, korvaan ne muutamalla tällaisella ja pärjään loistavasti sekä vähemmällä että kauempaan. Luultavasti onnistun pitkällä tähtäimellä jopa säästämään rahaakin koska uusien ostamisen tarve vähenee.
Mistä tällainen paita? Voisin myös maksaa enemmän yhdestä hyvän mallisesta ja hyvänlaatuisesta paidasta. Mistään ei vaan löydy laatua. Nämä lindexit ja hm paidat on hirveetä roskaa!
Alusvaatteissa ihan ykkönen. Mitään muuta en sieltä ole ostanut vuosiin. Jos jotain kivaa löytääkin, niin hintaa on sitten liikaa. (ei absoluuttisesti)
Lindexillä oli ennen kivan mallisia, suht laadukkaita vaatteita. Nykyään jos sattuu löytämään puuvillapaidan, on se niin ohutta kangasta, että jää ostamatta. Harmittaa.