Ärsyttääkö sinua jos tuntematon ihminen on liian suorapuheinen ja itsevarman oloinen?
Vaikkei olisikaan mikään prinsessa tai kaunotar? Tulee, tervehtii ja sanoo millä asialla on tai kysyy suoraan neuvoa jos tarvii sellaista? Ei käytä aikaa small talkiin eikä kysele asioita kautta rantain. Lopuksi kiittää ja jatkaa matkaansa toivotettuaan hyvää päivänjatkoa.
Olen huomannut, ettei ihan joka paikassa kuvailemastani toimintatavasta pidetä. Miksi? Sitä en ymmärrä. Vääntäkää se minulle vaikka rautalangasta!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Siis, en tietenkään ota kontaktia tuntemattomiin ihmisiin, ellei ole joku myyjä tai asiakaspalvelija. Mitä ihmettä? :D Eli tän perusteella, joo ärsyttää, koska en itse toimisi noin.
Missä asut ja teet työksesi? Minä joudun päivittäin tilanteisiin, joissa kohtaan tuntemattomia ihmisiä ja tietenkin puhun heille koska on asiaa. Huvikseni en viitsi suutani pieksää koska saan puhua ihan riittävästi muutenkin arkisessa elämässä.
Millä tavoin minun pitäisi esittää asiani? Kaikkien meiliosoitetta ei ole netissä eivätkä edes kaikki firmat vastaa ihmisten lähettämään palautteeseen tai kyselyihin. Itse pitäisin omituisena jos pitäisi hoitaa asioita Facebookin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaiset suorasuut ärsyttävät, jotka kokevat oikeudekseen laukoa muille mitä huvittaa. Myös sellainen maailmanomistaja-tyyli on ärsyttävä.
Riippuu nyt mitä tällä kysymyksellä kukakin tarkoittaa ja ymmärtää.
Suorapuheisuus ja suorasuisuus ovat kaksi eri asiaa. Suorapuheinen ihminen haluaa ilmaista itseään ekonomisesti ja eksaktisti. Monet moukat ovat keksineet tekosyyn olla muka ”suorasuu” koska haluavat möläytellä mielipiteitään asioista, jotka eivät välttämättä edes kuulu heille.
Suorapuheinen ihminen ei halua tuhlata aikaa turhaan jaaritteluun vaan päästä asiaan mahdollisimman nopeasti ja saada aikaiseksi jonkinlaisen lopputuloksen.
Itseään suorasuuksi kutsuva ihminen on puolestaan todellinen aikavaras, moukka ja töräyttelijä. Hänen päämääränsä on testata kuinka voi loukata toista ihmistä parhaiten. Suorasuulla ei ole ikinä kiire minnekään niin ajan kuin hän saa suunvuoron.
Monesti suorasuu loukkaantuu verisesti ja voi jopa mennä sanattomaksi kun suorapuheinen ihminen sanoo heti alkuun, ettei ala nyt kuuntelemaan toisen juttuja koska ne eivät nyt liity millään tavoin toimitettavaan asiaan.
Turhan usein sosiaalisesti taitamattomat tai ihan vain kusipäät kutsuvat itseään suorapuheisiksi. Olen nähnyt ja kuullut kuinka esim. vammaista lasta tai aikuista osoitellaan ja ihmetellään näkyvästi julkisella paikalla. Sitten kun mainitsee asiasta, että se ei ole sopivaa käytöstä, niin he vain tuumaavat sanovansa asiat suoraan ja kiertelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä jos käyttäytyy asiallisesti eikä ole päällekäyvä, besserwisser, oman ideologian tuputtaja tjsp.
Tuskinpa suorapuheisella ihmisellä on edes aikaa puhua asian vierestä vaan asiasta. Todellinen auorapuheinen ihminen ei käy keskusteluja siksi, että voisi manipuloida toisia ihmisiä. Suorapuheinen ihminen haluaa päästä asiaan mahdollisimman nopeasti ja toimittaa asiansa sekä sen jälkeen jatkaa muita toimiaan.
Toki suorapuheinen ihminen voi olla tylsää seuraa työpaikan kahvipöydässä koska hänen päämääränään on kahvin juominen eikä mikään lörpöttelytuokio. Suorapuheinen voi puhua tekeillä olevasta työstä kahvin juomisen lomassa mutta siihen se sitten jääkin koska hän ottaa, pesee kuppinsa ja laittaa sen tiskikaappiin ja jatkaa tekemään töitään.
Koetaanko se, ettei ole mitenkään kinnostunut puimaan toisten asioita tai tirskahtelija jotenkin vastenmieliseksi luonteenpiirteeksi naisella?
Vierailija kirjoitti:
Turhan usein sosiaalisesti taitamattomat tai ihan vain kusipäät kutsuvat itseään suorapuheisiksi. Olen nähnyt ja kuullut kuinka esim. vammaista lasta tai aikuista osoitellaan ja ihmetellään näkyvästi julkisella paikalla. Sitten kun mainitsee asiasta, että se ei ole sopivaa käytöstä, niin he vain tuumaavat sanovansa asiat suoraan ja kiertelemättä.
He eivät ole suorapuheisia mutta heille voi sanoa suoraan ja kiertelemättä, että he ovat moukkia. Heidän puheensa eivät tuo minkäänlaista lisäarvoa ihmistenväliseen kanssakäymiseen, pikemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja turhan usein valehtelijat ja kieroilijat kutsuvat itseään sosiaalisesti taitaviksi. Kolikolla on kaksi kääntöpuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei olisikaan mikään prinsessa tai kaunotar? Tulee, tervehtii ja sanoo millä asialla on tai kysyy suoraan neuvoa jos tarvii sellaista? Ei käytä aikaa small talkiin eikä kysele asioita kautta rantain. Lopuksi kiittää ja jatkaa matkaansa toivotettuaan hyvää päivänjatkoa.
Olen huomannut, ettei ihan joka paikassa kuvailemastani toimintatavasta pidetä. Miksi? Sitä en ymmärrä. Vääntäkää se minulle vaikka rautalangasta!
Eli sulta puuttuu sosiaaliset taidot ja sä rynnit tilanteeseen kuin virtahepo. Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä suorapuheista tai itsevarmaa tässä on? Siis joku ihan kehtaa kysyä neuvoa, ja vielä kiittää siitä, ja se on sitten ärsyttävää jonkun mielestä? Voi hyvä luoja sentään, millaisessa häpeän maailmassa jotkut elää, ja vaatii ilmeisesti että muutkin eläisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sulta puuttuu sosiaaliset taidot ja sä rynnit tilanteeseen kuin virtahepo. Asia selvä.
Mitä se haittaa jos käyttäytyy kohteliaasti eli tervehtii, kertoo asiansa ja kiittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä suorapuheista tai itsevarmaa tässä on? Siis joku ihan kehtaa kysyä neuvoa, ja vielä kiittää siitä, ja se on sitten ärsyttävää jonkun mielestä? Voi hyvä luoja sentään, millaisessa häpeän maailmassa jotkut elää, ja vaatii ilmeisesti että muutkin eläisivät.
Tuskinpa ap häpeää mutta on kummissaan muiden ihmisten reaktioista. Asperger?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se haittaa jos käyttäytyy kohteliaasti eli tervehtii, kertoo asiansa ja kiittää?
Kerrotko mitä itsevarman oloista tuossa on?Tai suorapuheista? Taitaa nyt taas olla sanojen merkitys joltain hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää, en voi sietää ylimielisyyttä.
Miksi pidät suorapuheisuutta ylimielisyytenä? Pitäisikö päivä käyttää mieluummin arvuutteluleikkiin tyyliin: ”Olisi kiva ostaa jotain juotavaa ja voisin viedä jotain myös työkaverillekin. Pidätkö sinä tästä, tästä, tästä vaiko tästä? Viimeksi kun join X:a niin alkoi sattumaan vatsaan koska join liian nopeaan. Tai olisiko johtunut stressistä tai kuukautiskierrosta? Mistäköhän se työkaveri tykkää? Mistä sinun työkaverisi tykkää? Jos sittenkin ottaisin tuota Pepsiä. Ottaisinkohan sokeritonta koska työkaveri välttelee sokeria? Mitä mieltä sinä olet? Pitäisiköhän vielä ostaa iltaläpyskä? Kummassa ovat sinun mielestäsi paremmat jutut? Minusta....blaa blaa blaa...”
Minä en puolestani voi sietää ihmisiä, jotka kertovat asiansa kautta rantain eikä senkään jälkeen ole vielä varmaa haluaako ihminen syödä pizzan pizzeriassa vaiko ottaa sen mukaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mitä itsevarman oloista tuossa on?Tai suorapuheista? Taitaa nyt taas olla sanojen merkitys joltain hukassa.
Itsevarma ihminen tekee nuo asiat pystypäin ja normaalilla äänenvoimakkuudella. Ovat tavallaan huomaavaisia kun ymmärtävät ettei heidän asioihinsa voi käyttää koko päivää.
Itse kuulemma puhun aika suoraan, joskus en huomaa sit että se voi loukata. Mutta totuus sattuu, kuten sanotaan. Puhuessani suoraan en vittuile.
Ei tätä kysymystä voi edes ymmärtää. Tuohan on paras käytös mitä voi toivoa.
Ei ärsytä jos käyttäytyy asiallisesti eikä ole päällekäyvä, besserwisser, oman ideologian tuputtaja tjsp.