Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kiukkukohtaus, miten tulisi toimia?

Vierailija
26.04.2018 |

Kerron esimerkin tältä viikolta. Olin lapsen kanssa (6v) ulkona leikkipuistossa. Lapsella oli ihan normaali päivä ja kivaa siihen asti kunnes... Lapsi juostessaan kompastui ja kaatui, tietysti juuri sellaiseen kohtaan missä oli aika kuraista. Housut ja sormikkaat kastuivat pikkuisen ja menivät kuraan. Tästä lapsi sai kiukun ja itkun aikaiseksi. Yritin tietysti rauhoitella että laitetaan kotona pesuun, kyllä ne puhtaaksi saadaan. Tämä ei auttanut yhtään mitään, vaan lapsi hoki itkien että "eikä saada!" ja heitti vielä suutuspäissään pipon siihen samaan kuraan. Sanoin että lähdetään kotiin vaan, niin laitetaan vaatteet pesuun sitten. Seuraavaksi lapsi alkoi ulisemaan että nyt on pipokin pilalla ja kaikki on pilalla. Itki ja huusi vaan täyttä kurkkua. Rauhallisesti edelleen puhuin lapselle että ei tässä ole mitään hätää, mennään kotiin ja laitetaan vaatteet pesuun. Tämä ei kelvannut, lapsi ei halunnut lähteä vaan olisi halunnut vaan jäätä siihen itkemään ja huutamaan. Olimme kävellen liikenteessä, joten sanoin jo ainakin kymmenettä kertaa että nyt lähdetään, ja lapsi ei liikkunut mihinkään. Lähdin sitten kävelemään ja sanoin monta kertaa että tulehan nyt, nyt mennään (asumme onneksi lähellä). Lapsi sitten huutaen ja itkien laahusti 20m perässäni kotiin. Huuteli koko ajan että "odota!". Aina kun pysähdyin odottamaan, niin lapsikin pysähtyi. Kun jatkoin matkaa, niin alkoi huutamaan ja itkemään taas että "odota!". Eli selkeästi sellaista kiukuttelua ja venkoilua. Lopulta toki pääsimme kotiin asti sen muutaman sata metriä, kun sitä oli laahustettu ensin se 20min.

Mitä tässä olisi pitänyt tehdä? En voi lasta kantaakaan kotiin, rauhallinen ja lempeä puhe ja apu ei kelvannut, ei kädestä pitäminen tai halit. Miten sinä olisit toiminut?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusivuotiaalla olisi jo valmiudet kypsempään käytökseen kuin kolmivuotiaan kiukkuun. Saako hän sillä huomiota? Itse jo sanoisin tuon ikäiselle etten jaksa huutoa kuunnella. Enkä siis mitenkään lempeästi enkä empaattisesti.

Vierailija
2/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusivuotiaalla olisi jo valmiudet kypsempään käytökseen kuin kolmivuotiaan kiukkuun. Saako hän sillä huomiota? Itse jo sanoisin tuon ikäiselle etten jaksa huutoa kuunnella. Enkä siis mitenkään lempeästi enkä empaattisesti.

Käsittääkseni lapsi saa huutamalla ja itkemällä toisessa kodissaan tahtonsa läpi, joka tietysti vaikeuttaa meidän arkeamme. Olisiko minun pitänyt sitten sanoa vihaisesti/jämäkästi lapselle että "nyt riittää vekoilu, ala tulla tai jäät yksin siihen itkemään!" Vai miten olisi paras? Ja sitten kun olisin sanonut jotenkin noin, niin olisiko minun pitänyt raaha lapsi vaikka hihasta pitäen kotiin, vai lähteä vaan itse kävelemään vai kuinka? Ihan oikeasti kaipaan apua tähän, koska tällaisia tilanteita on useasti ollut ennenkin.

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkään vaan saatana! ja kunnolla! 

Vierailija
4/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena pahoja kiukkukohtauksia ja äitini oli ihan helisemässä kanssani. Eihän siihen kiukkuun mikään sillä hetkellä auta, se menee ohi aikojaan. Mielestäni tärkeämpää on ennalta ehkäisy. Tarpeeksi huomiota ja mielekästä tekemistä, rajoja, hellyyttä. Anna myös lapsesi olla oma pieni persoonansa, kuuntele ja näe millainen juuri hän on, älä liikaa pakota tiettyyn muottiin. Sitten kun kiukkukohtaus tulee, pysyttele itse rauhallisena (äitini ei aina pystynyt vaan sortui tukisteluun ja huutoon), kerro olevasi käytettävissä jos lapsi haluaa syliin/jutella, puuhaile muuten kiukkukohtauksen aikana vaikka omiasi. Sitten kun se on ohi, kysy haluaako lapsi jutella siitä. Jos ei niin jatkatte elämää normaalisti. Mulle jäi ikävät fiilikset siitä miten äitini kauhisteli ja paheksui kiukkukohtauksiani muille ihmisille minun kuullessani, en suosittele tekemään niin.

Omilla lapsillani ei ole ollut vastaavia kiukkukohtauksia. Ovat isoja jo.

Vierailija
5/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun omalle pojalle iski uhma päälle ja alkoi tuollaisen temppuilun, jatkoin kävelyä hieman hitaammin. En pysähtynyt lepertelemään, mutta varmistin että saa minut turvallisesti kiinni. Tyhjänpäiväinen rääkyminen loppui kun poika huomasi että huutaminen ja samanaikainen kävely hengästyttää liikaa.

Vierailija
6/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintasi kuulostaa ihan järkevältä. Hyvä, että lähdit kotiin, etkä jäänyt lepertelemään.

Joillain lapsilla juuri kuuden vuoden kieppeillä on suurin uhma. Kun ei oikein tiedetä ollaanko isoja vai pieniä.

Vierailija
7/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaloista kiinni ja kersa ylösalaisin, sitten dippaus kuralätäkköön. Sitten kysyisin että onko pilalla vai mennäänkö kotiin pyykille.

Vierailija
8/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikille kolmelle lapselle tehty selväksi jo hyvin pienestä pitäen, että vihainen saa olla ja sen saa ilmaistakin, mutta turhanpäiväisellä kiukuttelulla mikään asia ei etene suotuisasti. Se tapahtuu vain keskustelemalla järkevästi ja perustelemalla kantansa. Ikinä eivät saaneet mitään esim. kaupasta, jos alkoivat kiukkuilla. Kaikki oppivat jo aika nuorina ilmaisemaan asiallisesti mielihalunsa ja -pahansa.

Vierailija
9/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaikille kolmelle lapselle tehty selväksi jo hyvin pienestä pitäen, että vihainen saa olla ja sen saa ilmaistakin, mutta turhanpäiväisellä kiukuttelulla mikään asia ei etene suotuisasti. Se tapahtuu vain keskustelemalla järkevästi ja perustelemalla kantansa. Ikinä eivät saaneet mitään esim. kaupasta, jos alkoivat kiukkuilla. Kaikki oppivat jo aika nuorina ilmaisemaan asiallisesti mielihalunsa ja -pahansa.

Niin, tuo on tosi hyvä. Minustakin olisi tärkeää että lapsi oppisi sen että tunteet saa näyttää, mutta huutamalla, kiristämällä tai kiukuttelemalla ei tahtoaan saa läpi. Keskustelemalla voi saada. Voiko lapsi oppia näitä taitoja, jos lapsen toisessa kodissa niitä ei juurikaan harjoitella, vaan annetaan aina lopulta periksi huudolle ja itkulle? Turhauttaa tietysti kun on ns. eri pelisäännöt.  Eikä tarkoitus nyt ole haukkua toista vanhempaa, vaan pohtia että voinko oikeasti vaikuttaa lapsen kasvatukseen ja voiko lapsi oppia hyvät käytöstavat näinkin, vaikka eri kodeissa on erilaiset tavat.

t.ap

Vierailija
10/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimintasi kuulostaa ihan järkevältä. Hyvä, että lähdit kotiin, etkä jäänyt lepertelemään.

Joillain lapsilla juuri kuuden vuoden kieppeillä on suurin uhma. Kun ei oikein tiedetä ollaanko isoja vai pieniä.

Olen huomannut myös tämän, että lapsi tuntuu olevan juuri siinä vaiheessa, että on itse ihan sekaisin siitä, haluaisiko olla vielä vauva, niin että kaikki tehtäisiin hänelle valmiiksi, vai haluaisiko olla jo iso, ja osata ja pärjätä kaikessa yksin. Välillä tuntuu ettei hän itsekään tiedä mikä olisi hyvä turhautuu sitten siihen kun tuleekin kiukku eikä ollutkaan vielä tarpeeksi iso johonkin toimeen.

t.ap

Vierailija
11/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lapsena pahoja kiukkukohtauksia ja äitini oli ihan helisemässä kanssani. Eihän siihen kiukkuun mikään sillä hetkellä auta, se menee ohi aikojaan. Mielestäni tärkeämpää on ennalta ehkäisy. Tarpeeksi huomiota ja mielekästä tekemistä, rajoja, hellyyttä. Anna myös lapsesi olla oma pieni persoonansa, kuuntele ja näe millainen juuri hän on, älä liikaa pakota tiettyyn muottiin. Sitten kun kiukkukohtaus tulee, pysyttele itse rauhallisena (äitini ei aina pystynyt vaan sortui tukisteluun ja huutoon), kerro olevasi käytettävissä jos lapsi haluaa syliin/jutella, puuhaile muuten kiukkukohtauksen aikana vaikka omiasi. Sitten kun se on ohi, kysy haluaako lapsi jutella siitä. Jos ei niin jatkatte elämää normaalisti. Mulle jäi ikävät fiilikset siitä miten äitini kauhisteli ja paheksui kiukkukohtauksiani muille ihmisille minun kuullessani, en suosittele tekemään niin.

Omilla lapsillani ei ole ollut vastaavia kiukkukohtauksia. Ovat isoja jo.

Kiitos vastauksestasi, hyviä vinkkejä. Mietin vaan tuota, että "Sitten kun se on ohi, kysy haluaako lapsi jutella siitä. Jos ei niin jatkatte elämää normaalisti.". Eli voiko noin tehdä, että jättää jonkun asian ikään kuin "ilmaan" tai käsittelemättä loppuun? Vähän niinkun että sitä ei olisi ikinä tapahtunutkaan.

t.ap

Vierailija
12/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsii raivoaa, hänelle voi vaikka sanoa, että voi hitsi, nyt sua selvästi harmittaa (= lapsella on oikeus tunteeseensa). Mutta sitten pitää olla valmis keskustelemaan ja kuuntelemaan. Tämä koskee siis sekä aikuista että lasta. Eli kiukkuilu ja määräily ilman perusteita ei ole kummallekaan sallittua. Lapsen pitää kertoa, mikä tässä tilanteessa nyt niin hirveästi suututtaa - ja aikuisen pitää kuunnella. Tai jos on kova kiire, niin sitten aikuisen pitää perustella, miksi tätä ei ole nyt aikaa käsitellä ja luvata keskustella asiasta myöhemmin. Ja pitää lupauksensa! Meillä ainakin saatettiin illalla vielä ennen nukkumaanmenoa käydä läpi päivän "kriisejä".

Ja jos toisessa kodissa on toisenlaiset säännöt, niin sitten voi ihan suoraan sanoa, että meillä säännöt on nämä. Sillä selviää niistäkin tilanteista, kun lapsi väittää, että kaverille on sallittua se ja se.

Vierailija
13/13 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti itsekin vilkaista ikä uudelleen, meillä kun 2v 4kk käyttäytyy noin. Pienetkin jutut tekee sen, että elämä dramaattisesti pilalla, mikään ei kelpaa jne.

Totta kai lohdutetaan ja autetaan tunteiden kanssa, mutta ihan joka juttuun ei tämänikäisenkään kanssa lähdetä. Kerran esimerkiksi ei suostunut tulemaan syömään, vaan heittäytyi keittiön lattialle itkemään, kun olisi muumeja halunnut mennä katsomaan.

Istuin pöytään ja ilmoitin, että nyt syödään ja aloitin ruokailun. Lapsi vilkuili itkun ja huudon seasta, että huomaanko hänen suuren tragediansa, mutta pikkuhiljaa alkoi rauhoittua. Kun totesi ettei saa yleisöä tälle draamalleen, niin tuli pöydän ääreen ja alkoi syödä kanssani. En maininnut mitään kiukkukohtauksesta, vaan aloin rupatella niitä näitä, ja pian lapsikin höpötteli kanssani iloisena.