Onko täällä muita keski-ikäisiä, jotka eivät juuri koskaan käy lääkärissä tai ns. rutiinitarkastuksissa?
Itse en ole käynyt 15 vuoteen kuin gynekologilla ja synnyttämässä. Hampaita on tietenkin paikattu. Olen käynyt kyllä papa-kokeissa myös. Ystävä ihmetteli, että enkö käy verikokeissa yms mittauksissa. En ole käynyt. En käytä myöskään työterv.huoltoa kun en halua mennä sinne muuten vain mihinkään tarkastuksiin eikä ole ikinä tullut uusintakutsuja. Harrastan liikunta ja kuntoni on hyvä, en halua käydä rutiinikokeissa.
Kommentit (31)
Miksi pitäisi käydä. Voihan sitä käydä vaikka viisi kertaa vuodessa otattamassa kaikki kokeet, mutta jos jotain vakavaa tulee niin se tulee. Turhaa medikalisaatiota.
Viimeiset kaksitoista vuotta olen pystynyt välttelemään työterveyshuoltoa, mutta siellä ilmeisesti hoksattiin, että tuo pitää saada tarkastukseen. Hoitaja lähetti ukaaseja ja lääkäriaikoja ja oli vielä pomollekin soittanut, että katsookin että tulen paikalle. Pomo vielä erikseen kävi hätistelemässä. Nyt sitten joudun hyppäämään vuosittain 😤. Muutenkaan en ole käyttänyt mitään terveyspalveluja.
Käyn lääkärissä kun siihen on tarvetta, muuten en. Sekin on joskus hankalaa, kun siellä lääkärin aikoja kuormittaa nää "varmuuden vuoksi käyvät"
Papassa ja mammossa käyn kun kutsu tulee, en muuten.
Miksi siellä pitäisi jatkuvasti rampata jos ei oo mitään ongelmaa?
Hammaslääkärissä käyn kolmen vuoden välein ja suuhygienistillä kaksi kertaa vuodessa. En käy missään verikokeissa tai muissa koska en koe mitään tarvetta sellaiselle. Olen terve, 46v. ja hoikka, harrastan säännöllistä liikuntaa, en tupakoi.
Gynellä käyn joka toinen vuosi, muualla en. Työterv.tarkastuskutsu ei ikinä tullut, unohduin kai joltain listalta kun monta aloitti yhtä aikaa enkä sitten jaksanut mennä. Nyt firma vaihtoi työterv.huoltoa, joten sekin jäi käymättä. Mies on lääkäri ja jos tulee jotain pientä vammaa, niin osaa arvioida. Verikokeita ei ole otettu 20 vuoteen, hävettää.
En käy ellei ole oireita. Papa ja mammografia kun kutsutaan ja hampaat koska reikiintyvää sorttia.
Olis ihanaa päästä ihan koko kropan skannaukseen ja kaikki mahdolliset verikokeet ja tutkimukset. Harmi, että se on niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä pitäisi jatkuvasti rampata jos ei oo mitään ongelmaa?
Miksi käyt noissa kutsutuissa?
Meidän firmassa jotkut yksilöt käyttää työterveyshuoltoa kyllä sitten muidenkin edestä. Eräskin kollega on valehtelematta joka viikko työajalla siellä, milloin minkäkin vaivan takia. En edes ymmärrä, miten perusterve ihminen voi jatkuvasti juosta lääkärissä.
Käyn lääkärissä vain kun siihen on tarvetta. Onneksi on ollut tosi harvoin. En ole edes tiennyt että vois muuten vaan käydä esim verikokeessa.
Olen käynyt vain työhöntulotarkastuksessa työterveydessä (2 kertaa).
Muuten on kunto katsottu aina äitiysneuvolassa eikä ongelmia. Gynelläkään en ole koskaan erikseen käynyt.
Viisaudenhampaat poistettiin kyllä mutta sen lisäksi en ole käynyt hammaslääkärissäkään peruskoulun jälkeen. Olen perinyt isän hammasgeenit, hänellä on vielä yli 60-vuotiaana loistavan hyvät hampaat.
Menen sitten jos ongelmia tulee, mutta en usko että terveydenhuolto pystyy minua auttamaan ennakoivasti vaan minä itse elämäntavoillani.
Mulla otettu verikokeet raskaana ollessa noin 15 vuotta sitten. Ei ole ikinä mitattu esim. kolesterolia ja olen 5-kymppinen. Harrastan kestävyysurheilua, joten tuskin voi kauheesti olla arvot pielessä, kolesteroli tietenkin voi olla joten sen vois otattaa. Mutta en ole saanut aikaiseksi.
En minäkään koskaan käy missään. Se johtuu siitä, että olen pienituloinen yksinyrittäjä. Olisin tosi onnellinen, jos minulla olisi työterveyshuolto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä pitäisi jatkuvasti rampata jos ei oo mitään ongelmaa?Miksi käyt noissa kutsutuissa?
Eiköhän kaikki käy noissa, helppoa, kun annetaan aika, piipahdat siellä ja on ilmaista!
Onko tämä joku kilpailu, kuka käy vähiten lääkärissä elämässään?
Olisin ehkä voittanut vielä muutama vuosi sitten.... Nyt 55v. ainakin hampaat, nivelet ja alapää ovat sanoneet yhteistyösopimuksen irti. Tiedän, ettei kroppa tästä enää nuorru,
mutta jatketaan mummosarjassa remontin jälkeen!
En vuosiin käynyt kuin pakollisissa työhöntulotarkastuksissa ja joukkoseulonnoissa, niin ja gynellä. Mutta sairastuin ms-tautiin ja nyt olen kyllä käynyt paljon ja monissa paikoissa.
Käyn hammaslääkärillä. Ja optikko sanoi että seuraava tarkastus olisi hyvä käydä silmälääkärin vastaanotolla, kun edellisestä kerrasta on jo yli viisi vuotta. Gynellä olen käynyt kerran nyt 17 vuoden aikana. En ole käynyt edes papaseulonnoissa enkä mammografiassa, molempiin on tainnut tulla kutsu kahdesti.
Viimeksi kävin lääkärissä poistattamassa luomia. Ja kerran kävin hakemassa reseptin kuukautisten siirtoon, kun oli matka edessä enkä halunnut tulvia pitkällä lennolla.
Menen lääkäriin sitten jos tulee jotain vaivaa. Terveenä en viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä pitäisi jatkuvasti rampata jos ei oo mitään ongelmaa?Miksi käyt noissa kutsutuissa?
Eiköhän kaikki käy noissa, helppoa, kun annetaan aika, piipahdat siellä ja on ilmaista!
No en mä ainakaan ole halukas tuhlaamaan yhteiskunnan rahoja vaikka se ei mulle erikseen maksaisikaan. Meen lääkäriin sitten kun se syöpä alkaa oireilla.
En käy lääkärissä, jos en ole sairas.
Papa-seulassa olen käynyt kahdesti, mammografiaan kutsua ei ole vielä tullut, koska en ole 50-vuotias.
Itse käyn näissä papa ja mammografia kutsunnoissa. Muuten en. Mitä siellä turhaan juoksemaan, jos ei ole mitään syytä. Hammaslääkärissä on pakko käydä, kun on niin huonot hampaat.